Laba diena. Jūs žiūrite programą
„Dugino direktyva“. Šiandien Kinijoje pažymima Konfucijaus
gimimo diena.
Tai, kad Kinija – atskira
civilizacija, pas nieką nesukelia abejonių. Ir kada reikia ją
kažkaip apibūdinti, parodyti mastą poveikio šios civilizacijos į
kaimynines su kiniečiais tautas – japonus, vietnamiečius, tajus
ir taip toliau, dažnai tiesiog kalbama apie konfucionistinę
civilizaciją. Tuo išsakomas Konfucijaus figūros mastas – senovės
išminčiaus, kuris padėjo pamatus visos civilizacijos, pavadintos
jo vardu.
Jeigu mes norime suprasti, kas yra
Kinija ir kas tokie kiniečiai, būtina atidžiau pažvelgti į
Konfucijų ir jo mokymą. Juk jis nulėmė visą Kinijos istoriją
senovėje, bet gyvas iki šiol.
Konfucijaus mokymą galima suvesti į
penkis punktus arba etines tiesas. Jos išreiškiamos gana paprasta
formule, sudaryta iš penkių hieroglifų. Žen I Li Čži Sin.
Bet jų iššifravimui paskirta šimtai didžiulių traktatų,
kuriuos kiniečiai vis gausina ir gausina iki pat šių laikų. Toks
yra gylis Konfucijaus formulės: Žen I Li Čži Sin. O iš pirmo
žvilgsnio trumai ir aiškiai.
„Žen“ - tai žmogus. Juo viskas
prasideda ir juo viskas pasibaigia. Žodis „Žen“
Konfucionistinėje etikoje reiškia kvietimą: „Būk žmogumi!“
ir netgi “tapk
žmogumi!”. Tai
pagrindinis principas alfa ir omega.
Žen reiškia, kad žmogus
- yra vertybė ir užduotis.
Mes gimstame ne visai
žmogumi, mes tik žmogaus galimybė. Kad tapti žmogumi reikia labai
labai daug dirbti. Visą gyvenimą. Reikia mokytis išminties ir
meilės, valios ir susilaikymo. Ir kuo mažiau mumyse individualaus,
tuo daugiau mumyse žmogiško. Individas tai paklaida, tai nukrypimas
nuo žmogaus. Tik tobulas žmogus yra žmogus iš tikrųjų, kiti –
tik kelias į jį. O tobulas žmogus – išminčius. Todėl „Žen“
galima interpretuoti taip: tapk išminčiumi! Mastyk,
mokykis, siek, tobulinkis. Ir gali būti, kada nors ir
pasieksi Žen.
Dabat „I“. I – tai
Žen iššifravimas. „I“ - tai elgesio teisingumas. Tai reiškia,
kad reikia sekti tiesa, o ne savais interesais. Ir jeigu yra
prieštaravimas tarp visuotinio gėrio ir asmeninių tikslų,
teisingas žmogus iš karto ir išimtinai pasirenka visuotinį gėrį,
o save aukoja. Tada jis laikosi logika „I“. I nuostabu.
Toliau eina „Li“. Tai
reiškia papročius, ritualą, tradiciją. Viskas gyvenime yra ne kas
kita kaip ritualas. Kiekvienas žmogaus gestas – simbolis. Jis
pagrįstas mėgžiojimu herojų ir protėvių. Maldos ir kasdieniniai
reikalai, aukojimas šventyklose ir profesinė veikla, turi būti
„Li“ - ritualu.
Ritualas visada
neindividualus: jį vykdė iki mūsų ir vykdys po mūsų. Mes patys
tiktai momentas, tiktai tarpelis tradicijų grandinėlėje. Tegul ji
nenutrūksta ties mumis. Taip kalbėjo Konfucijus.
Bet išreiškė jis vienu
skiemeniu „Li“. Iš tikrųjų trumpai ir iš esmės.
Dabar „Dži“. Tai
iššifruojama taip: stenkis kuo daugiau galvoti. Kuo daugiau
pagalvosi, tuo mažiau teks daryti. Mintis duota žmogui tam, kad jis
nebūtų asilu. Nėra nieko vertingiau už išmintį.
Tai reiškia, mokytis
reikia visą gyvenimą. Todėl kinų valdininkai laikydavo egzaminus
iki pačios mirties, net būdami gilūs senoliai mokėsi.
Be to nebuvo galima užimti
jokio posto valstybėje. Be „Dži“ niekur.
Kad mums taip! Kiek
mes išvengtume problemų, jeigu pas
mus valdininkai būtų su „Dži“, o ne taip kaip visada...
Ir pagaliau „Sin“. Tai
reiškia būk nuoširdus, atviras, geranoriškas. Atlikdamas, stenkis
dvasia susilieti su juo. Neveidmainiauk. Geriau padaryti daug
neapmokėto gero, negu griežtai matuoti padarytą tau.
Neblogai būti dėkingu, bet dar geriau duoti ir nelaukti atsakomojo
apdovanojimo. Duok ir nereikalauk nieko atgal. Pačiam gi bus geriau.
Bendrai beveik krikščioniška dorovė tas „Sin“.
Štai taip kalbėjo
Konfucijus, ir penki jo pasakyti skiemenys
nulėmė kiniečių identitetą dviem su puse tūkstantmečio.
Atrodytų - kaip viskas
paprasta. O jūs pamėginkite taip elgtis ir suprasite kokia gyli ir
nuostabi, bet tuo pačiu metu kokia sunki ir paradoksali ši
konfucionistinė kinų išmintis.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą