„Šulchan aruch“
sudarytas rabino Josifo Karo (1488-1577), Palestinos mieste Cafet
(Šafet).
„Šulchan
aruch“(išvertus iš hebrajų kalbos „Padengtas stalas“) tapo
kiekvienam žydui galiojančiu juridiniu sąvadu įstatymų, kuris
žydų yra išskirtinai gerbiamas ir visuotinai veikiantis
(nepriklausomai nuo žydų gyvenamos valstybės).
„Šulchan aruch“
(hebr. – padengtas stalas) – religinių judaizmo nuostatų
kodeksas, kurį XVI a. viduryje sudarė rabinas Juozapas Karo.
Komentarais papildė rabinas Mozė Iserles ir kiti
aškenazių mokovai. Šis kodeksas tapo pačiu populiariausiu
religinės teisės kūriniu.
Į Lietuvių kalbą aš
šį tekstą išverčiau iš rusų kalbos, pagal Aleksejaus Šmakovo
knygą „Žydiškos kalbos“ išleistą Maskvoje 1897m.
ŠULCHAN ARUCH
Įstatymas 1.
Žydui neleidžiama
parduoti akumui (krikščioniui) drabužius, ant kurių yra cicai
(kutai ant pakraščių drabužio, kurį rengiasi žydai rytinės
maldos metu, žiūr. Senąjį Testamentą:Skaičiai 15: 38).
Jis neturi atiduoti
akumui tokio drabužio net užstatui arba net tam, kad šis laikinai
pasiliktų jį pas save, todėl, kad kuomet akumas turės tokį
drabužį, reikia baimintis, kad jis neapgautų žydo, sakydamas, kad
jis irgi žydas; jei tuomet žydas pasitikėtų juo ir vienas išvyktų
su juo keliauti, tai akumas užmuštų jį.
Įstatymas 2.
Viskas, ko reikia žydui
pagal maldos apeigas, kaip, pavyzdžiui, paminėti aukščiau cicai
ir taip panašiai, gali gaminti tiktai žydas, ne akumas, todėl, kad
tai turi būti pagaminta žmonių, – akumai gi neturi būti žydų
vertinami kaip žmonės.
Įstatymas 3.
Maldą „Kadiš“(ji
prasideda žodžiais:“Iifgaddal veiiekaddaš“, t. y.
„Išaukštintas ir apšviestas“, – iš čia ir pats pavadinimas
„Kadiš“ ) leidžiama skaityti tik ten, kur dešimt žydų
randasi kartu, o tai turi vykti tokiu būdu, kad joks nešvarus
daiktas, kaip, pavyzdžiui, mėšlas arba akumas, neatskirtų jų
vieną nuo kito.
Įsakymas 4.
Kuomet tenka susitikti
akumą su kryžiumi, tuomet žydui griežtai draudžiama palenkti
galvą, nors ir būtent tą minutę jis meldėsi. Jeigu netgi savo
maldoje prieitų prie tokios vietos, kur jam būtina nulenkti galvą
(žydų maldose yra kai kurios vietos, kuomet jie būtinai nulenkia
galvą), tai jis vis tik privalo to išvengti.
Įstatymas 5.
Ir dabar, kai Jaruzalėje
nebėra nei šventyklos, nei aukos, Abraomo sūnūs, pirmažynio,
turi naudotis tarp išblaškytų žydų žinomais skirtumais ir
pagarbos ženklais prieš likusius žydus, ir visada turėti teisę
palaiminti (žydus) per kiekvieną šventę. Bet kuomet kuris nors iš
vaikų tokios šeimos pasidarys akumu, tuomet visa šeima suteršta,
ir todėl netenka šios šventyklos teisės.
Įstatymas 6.
Žydas, pasidaręs akumu,
prakeiktas iki tokio laipsnio, kad net tuomet kada jis aukoja į
sinagogą žvakes ir kažką panašaus, tai priimti tai uždrausta.
Įstatymas 7.
Maldas Simun (žydas
skaito ją po pietų; maldos gale palaiminamas ir namų šeimininkas)
negalima skaityti akumo namuose, kad nebūtų palaimintas ir akumas.
Įstatymas 8.
Už kiekvieną malonaus
kvapo pojūtį žydas privalo perskaityti Berachą, -trumpą padėkos
maldą, išskyrus tuos atvejus, kada specijos ar kažkas kvapnaus jau
pabuvojo išeinamoje vietoje, tam kad pašalinti blogą kvapą arba
kada kvepalai buvo paklydėlės rankose, kuri naudoja kvepalus su
tikslu sugundyti žmones padaryti nuodėmę, arba gi, pagaliau, kada
kvapnios medžiagos atneštos iš šventyklos (akumų), tuomet
draudžiama tarti Beruchą už malonaus kvapo dvelkimą, todėl, kad
jis jau suterštas išeinama vieta, paklydėlės, arba šventyklos
(akumų).
Įstatymas 9.
Praeidamas pro nusiaubtą
akumų šventyklą, kiekvienas žydas privalo ištarti: „Šlovė
Tau, Viešpatie, kad Tu sunaikinai šitą stabų šventovę“.
Kuomet gi žydas praeina pro dar nepaliestą šventyklą, tada jis
turi pasakyti: “Šlovė Tau, Viešpatie, kad Tu tęsi savo rūstybę
ant piktadarių“.
O kuomet jis mato 600000
žydų kartu, tai privalo sakyti: “Šlovė Tau, Viešpatie, kad Tu
tiek teisingai sukūrei juos“; kada gi jis mato akumų susirinkimą,
tuomet jis privalo pasakyti:“Didelėje gėdoje bus jūsų motina,
paraudonuos pagimdžiusi jus!“.(Senasis Įstatymas: Jeremiejai
50:12).
Kada žydas eina šalia
žydų kapinių, tai jam dera sakyti: „Šlovė Tau,Viešpatie, tad
Tu taip teisingai sukūrei juos“; o prieš akumų kapines jis turi
pasakyti: „Didelėje gėdoje bus jūsų motina ir t.t.“.
Kada žydas mato gerai
pastatytus akumų namus, jis turi sušukti: „ Namus išpuikusių
sužlugdys Viešpats“, bet kada jis mato griuvėsius akumo namo,
jis turi ištarti: “Viešpats yra Dievas atkeršijimo”.
Įstatymas 10.
Vakare, šabo išvakarėse,
kiekvienas žydas, pamatęs apšvietimą, privalo kalbėti:“Šlovė
Tau, Viešpatie, Sukūrusiam šviesą“; bet ten kur šviesa išeina
iš šventyklos akumų, ten draudžiama dėkoti Dievui už
naudojimąsi tokia šviesa.
Įstatymas 11.
Šabo metu žydui
griežtai draudžiama pirkti arba parduoti. Vienok leidžiama pirkti
iš akumo namą Palestinoje ir šiuo atveju leidžiama netgi parašyti
(aktą), kad Palestinoje vienu akumu būtų mažiau, o vienu žydu
daugiau.
Įstatymas 12.
Bet koks darbas šabo
metu, kurį galima atlikti vardan žydo išgelbėjimo nuo mirties, ne
tik leidžiamas, bet netgi privalomas. Kada, tai reikštų, šabo
metu namas arba akmenų krūva užgrius žydą, tuomet leidžiama
pašalinti šitą krūvą ir išgelbėti žydo, gulinčio po ja,
gyvybę. Netgi kuomet keli akumai guli kartu su žydu po šia krūva,
ir akumai, jeigu mes išgelbėtume žydą, išsigelbėtų savo eile
(o tai būtent, t. y. akumo išgelbėjimas nuo mirties, netgi šiokią
dieną, kaip mes pamatysime toliau(žiūr. Įst.50), skaitoma didele
nuodėme), vis tiktai, kad išgelbėti žydą, reikia pašalinti
akmenų krūvą.
Įstatymas 13.
Žydei akušerei ne tik
leidžiama, bet ji privalo padėti šabo metu žydei ir atlikti
viską, kas kitomis sąlygomis suterštų šabą. Priešingai, padėti
akumei (krikščionei) draudžiama netgi, kada tai būtų galima
padaryti be šabo suteršimo, kadangi į ją turi būti žiūrima
kaip į gyvulį.
Įstatymas 14.
Velykų išvakarėse
(paskutinį vakarą prieš Velykas) kiekvienas žydas privalo
skaityti maldą „Šefoch“ (kurioje šaukia Dievą, kad Jis
išlietų savo rūstybę ant gojų). Jeigu žydai perskaitys maldą
su nuolankumu, tai Dievas, be abejonės, išgirs juos ir pasiųs
Mesiją, kuris išlies savo rūstybę ant gojų.
Įstatymas 15.
Per šventes, kada
draudžiamas bet koks darbas, draudžiamas ir valgio gaminimas;
kiekvienam leidžiama pagaminti tik tiek kiek jam būtina maistui.
Vis dėlto, kuomet jam reikia ruošti sau, leidžiama į tą patį
puodą pridėti maisto ir daugiau, negu reikia jam pačiam, netgi jei
tai kas pridedama skirta šunims, todėl, kad mes privalome leisti
gyventi ir šunims.
Pridėti gi maisto akumui
griežtai draudžiama, todėl kad mes neprivalome leisti jam gyventi.
Įstatymas 16.
Chalgamoedo metu (žydų
šventė, išpuolanti pavasariui ir rudeniui) bet kokia prekybinė
veikla griežtai draudžiama; vienok, leidžiama lupikauti su akumu,
kadangi godumas su akumu malonus Ponui Dievui bet kuriuo laiku.
Įstatymas 17.
Kuomet kur nors kils
maras, ko pasekoje daug žmonių (suprantam, žydų) tampa epidemijos
aukomis, tuomet sveiki žydai turi rinktis sinagogoje ir, nevalgę ir
negėrę, visą dieną melstis, kad Jehova susimiltų ant jų ir
išvaduotų juos nuo maro. Kuomet gi maras atsirado tarp gyvulių,
tuomet to daryti nereikia, išskyrus tą atvejį, kuomet jis atsirado
pas kiaules, kadangi jų viduriai panašūs į vidurius žmonių, ir
taip pat, ir kuomet maras atsirado tarp akumų, kadangi ir jų kūno
sandara panaši į žmogišką.
Įstatymas 18.
Per Amano šventę žydai
turi skaityti padėkos maldą „Arur Aman“, kurioje kalbama:
“Tebūnie prakeiktas Amanas ir visi akumai ir tebūnie palaimintas
Mordochejus ir visi žydai.
Įstatymas 19.
Kiekvienas Bef-dinas (t.
y. teisminis dalyvavimas pirmininkaujant vyriausiam rabinui) gali
nuteisti mirties bausme, net ir mūsų laikais, ir be to kiekvieną
kartą, kuomet tai laiko būtinu, nors nusikaltimas savaime ir
nenusipelno mirties bausmės.
Įstatymas 20.
Kuomet du žydai
ginčijasi dėl pinigų arba kitų daiktų ir bus priversti kreiptis
į teismą, tuomet jie turi vykti į Bef-diną (rabinų dalyvavimas)
ir paklusti jo sprendimui. Bet jiems neleidžiama kreiptis į akumą
arba ieškoti savo teisės prieš karališką teismą, t.y. kur
akumai yra teisėjai. Net jeigu jų (akumų) įstatymas yra tapatus
su rabinų įstatymu, tai ir tuomet tai sunki nuodėmė ir siaubinga
šventvagystė. Kas, nepaisant to, pažeis šį nurodymą, ieškodamas
savo teisės kartu su kitu žydu prieš akumų teismą, tą Ben-dinas
privalo pašalinti iš bendrijos (t. y. prakeikti) iki to laiko, kol
jis neišlaisvins savo artimo (žydo) nuo savo ieškinio.
Įstatymas 21.
Nedera žydui būti
liudininku iš akumo pusės prieš žydą. Todėl, kuomet akumas
išieško pinigus iš žydo, o žydas neigia savo skolą akumui,
tuomet kitam žydui, kuris žino, kad akumas teisus, draudžiama būti
liudininku jo naudai. O kada žydas pažeidė tai nurodymą ir tapo
liudininku iš akumo pusės prieš žydą, tuomet Bef-dinas (rabino
dalyvavimas) privalo jį pašalinti iš bendruomenės, t. y. atskirti
nuo sinagogos.
Įstatymas 22.
Liudininku gali būti tik
tas, kas turi tam tikrą žmoniškumą ir garbę; bet kas savo garbę
išmeta lauk, pavyzdžiui, tas, kas nuogas išeina į gatvę, arba
tas, kas atvirai prašo išmaldos pas akumą, kur tai galima padaryti
slapčia (t. y. įsitaisyti be viešinimo), tas susitapatina su
šunimi, nes jis stato savo garbę į nieką; išeitų – nesugeba
būti liudininku.
Įstatymas 23.
Liudytojais gali būti
skaitomi tik tie, kurie pripažįstami žmonėmis. Kas gi liečia
akumą arba žydą, kuris pasidarė akumu ir kuris dar blogiau už
(prigimtinį) akumą, tai jie niekaip negali būti skaitomi žmonėmis,
tokiu būdu ir jų liudijimai neturi jokios reikšmės.
Įstatymas 24.
Kuomet žydas laiko savo
naguose akumą ( chaldėjiškam yra išsireiškimas ma’arufija, t.
y. nulupti, nepaliaujamai apgaudinėti, neišleidžiant iš nagų),
tuomet leidžiama ir kitam žydui eiti pas tą patį akumą, skolinti
jam ir, savo ruožtu, apgaudinėti jį taip, kad akumas, pagaliau,
netektų visų savo pinigų. Pagrindas tame, kad akumo pinigai –
turtas, niekam nepriklausantis, o todėl pirmas iš žydų, kas
panorės, tas ir turi pilną teisę juos užvaldyti.
Įstatymas 25.
Piliečiai (žinoma,
žydai) vienos bendruomenės turi teisę drausti pirkliams iš kitų
vietovių ateiti pas juos ir pardavinėti prekes pigiau, išskyrus
atvejį, kuomet prekės kitų miestų pirklių geresnės, negu vietos
gyventojų. Tuomet pastarieji negali to uždrausti, kadangi pirkėjai
gautų geresnę prekę. Bet tai kas pasakyta, gali būti, suprantama,
leidžiama tik ten, kur pirkėjai irgi žydai.
Ten pat, kur pirkėjai
tiktai akumai, atvykėliams galima uždrausti ir tai, todėl, kad
leidimas akumui padaryti gerą skaitoma nuodėme; juk pas mus (žydus)
pripažįstama už pagrindinę taisyklę, kad galima numesti gabalą
mėsos šuniui, bet ne dovanoti jį nochri (krikščioniui), nes šuo
geriau už nochrį (krikščionį).
Įstatymas 26.
Kada versle pas žydą
tarnauja pagalbininkas, su kuriuo jis sudarė sandėrį, kad viskas,
ką jis atras, priklauso šeimininkui, ir pagalbininkas apgavo akumą
per jo įtraukimą apmokėti antrą kartą mokestį už anksčiau to
paties akumo jau apmokėtą skolą arba apskaičiavo akumą ir pan.,
tuomet šis pelnas priklauso šeimininkui, nes tokie pelnai turi būti
vertinami kaip atrasti daiktai (juk nuosavybė krikščionių žydų
laikoma turtu, niekam nepriklausančiu; tai reiškia, žydai gali
imti, kiek jiems pasiseks užgriebti).
Įstatymas 27.
Kada žydas nusiųs pas
akumą pasiuntinį pinigų ir šis apgaus akumą, paėmęs iš jo
daugiau, negu reikėjo, tada tai priklauso pasiuntiniui.
Įstatymas 28.
Kada žydas turi reikalą
su akumu, ir ateis kitas žydas ir apgaus akumą, nesvarbu kaip: ar
apmatuos, ar apsvers arba apskaičiuos, tuomet abu žydai turi
pasidalinti atsiustu iš Jahvos pelnu.
Įstatymas 29.
Kada žydas siunčia pas
akumą pasiuntinį, kad užmokėti jam skolą, o pastarasis, jau
atvykęs, pastebi, kad akumas užmiršo apie skolą, tuomet
pasiustasis turi sugrąžinti šiuos pinigus tam žydui, kuris siuntė
jį; ir siustam jau negalima atsikalbinėti, kad neva tuo (t.y.
apmokėjimu pinigų krikščioniui) jis norėjo pagarbinti Dievo
Vardą, kad akumai kalbėtų – neva, žydai vis tiktai padorūs
žmonės. Kažką panašaus jis galėtų padaryti tik su savo
pinigais; mėtyti gi svetimus pinigus jis jokios teisės neturi.
Įstatymas 30.
Kada žydas pardavė ką
nors kitam žydui, kilnojamą ar nekilnojamą, ir pasirodo, kad
pardavėjas pavogė ( arba išviliojo) šiuos daiktus, ko pasekoje
savininkas atsiėmė juos, tuomet pardavėjas privalo grąžinti
pirkėjui gautus pinigus, prie duotų sąlygų jis neturėjo vogti.
Jeigu gi jis pavogė pas akumą, ir akumas atims savo atgal, tai
pardavėjas neprivalo grąžinti pinigus pirkėjui.
Įstatymas 31.
Griežtai draudžiama
žydui apgaudinėti savo artimą, ir apgavyste jau skaitoma, kada jis
pasisavina šeštą dalį vertės. Kas apgavo savo artimą, tas
privalo viską grąžinti atgal. Savaime suprantama, kad visa tai
turi savo vietą tik tarp žydų. Apgauti gi akumą žydui leidžiama,
ir jis neprivalo grąžinti akumui to, ant kiek jis jį apgavo; todėl
kad Šv.Rašte pasakyta: “Neapgaudinėkite savo artimo brolio”;
akumai gi ne broliai mums, o priešingai, kaip jau pažymėta
aukščiau (įst.25), jie blogiau už šunis.“
Įstatymas 32.
Kada žydas išnuomojo
namą pas kitą žydą, tada leidžiama ateiti trečiam žydui ir
duoti daugiau, negu pirmas nuomotojas, ir išnuomoti namą sau. Kada
gi šeimininkas akumas, tada tebūna prakeiktas (išsireiškimas šis
chaldėjų kalba: “memūda”, t. y. Jis negali eiti į sinagogą
iki to laiko, kol rabinas neišlaisvins jo iš prakeikimo grandinių)
tas, dėl kurio kaltės akumas gauna daugiau pelno.
Įstatymas 33.
Skaitoma privalomu
(žydui) vykdyti viską, ką parašė ligonis savo testamente,
išskyrus tuos atvejus, kuomet jis įsakė įvykdyti ką nors
nuodėmingo. Sutinkamai su tuo, jei ligonis, savo testamente,
padovanos ką nors akumui, tuomet tai neturi būti įvykdyta, todėl,
kad, kaip mes pamatysim toliau, skaitoma didele nuodėme dovanoti ką
nors akumui.
Įstatymas 34.
Žydas, atradęs ką
nors, – būtų tai daiktai įdvasinti ar neįdvasinti, privalo
grąžinti juos savininkui. Savaime suprantama, kad tai liečia tik
žydą, ką nors pametusį. Kuomet gi radinys priklauso akumui,
tuomet žydas ne tik neprivalo gražinti jį, o priešingai, skaitoma
sunkia nuodėme ką nors grąžinti akumui atgal, nebent tai daro su
tikslu, kad akumai kalbėtų – “žydai padorūs žmonės”.
Įstatymas 35.
Kada žydui pakliūna
įkinkytas galvijas, kuris krito nuo nešulio svorio, arba prikrautas
vežimas, prieš kurį nuo pervargimo nuo krovinio sunkumo krito
gyvuliai, įkinkyti į jį, tuomet jis turi ateiti į pagalbą
varovui, arba vežikui ir, žiūrint į reikalingumą, padėti nuimti
ar pakrauti, kadangi bet kuris žydas turi suteikti tokią pagalbą
savo gentainiui, taip ir gyvuliui.
Jis turi pareigą tam ir
tuomet, kuomet tik krovinys priklauso žydui, o gyvulys akumui arba,
atvirkščiai, kada galvijas priklauso žydui, o krovinys akumui ir
pats vežikas – akumas. Bet kada gyvulys priklauso akumui ir
nešulys irgi yra jo nuosavybė, tuomet jau nėra kalbos apie
atjautą, nei apie gailestingumą, kaip atžvilgiu nešulio
šeimininkui, taip ir gyvulių atžvilgiu, ir tokiu atveju nei vienas
žydas neprivalo suteikti pagalbos nei krovinio šeimininkui, nei
gyvūnams.
Įstatymas 36.
Kada žydas skolingas
akumui pinigus ir šis akumas mirė, tada draudžiama žydui grąžinti
pinigus jo palikuonims, suprantama, esant sąlygai, kad joks kitas
akumas nežino apie tai, kad žydas liko skolingas mirusiam akumui.
Bet kada (nors) vienas akumas apie tai žino, tuomet žydas privalo
sumokėti pinigus palikuonims, kad akumai nekalbėtų: “žydai
apgavikai”.
Įstatymas 37.
Žydui draudžiama vogti
ką nors kaip pas kitą žydą, taip ir pas gojų, bet apgaudinėti
gojų, pavyzdžiui, “apmulkinti” jį apskaičiuojant (chaldėjų
vartosenoje tas pats žodis, kaip ir aukščiau ta’uf –
apgaudinėti), arba nemokėti jam skolų, leidžiama, tik reikia būti
atsargiam taip, kad tai kas padaryta nebūtų pastebėta ir tuo
nebūtų suterštas Dievo Vardas.
Įstatymas 38.
Kada žydas perka pas
vagį ir parduoda nupirktą kitam žydui, ir ateina trečias žydas
ir teigia, kad tai kas nupirkta yra jo nuosavybė, ir ima sau, tada
pardavėjas privalo grąžinti pirkėjui jo pinigus. Bet jei ateis
akumas pas pirkėją ir pasakys, kad pirkinys – jo nuosavybė, tai
jam jis negrąžinamas. Jeigu gi jis pasiskųs jų (akumų) teismui
ir gaus savo daiktą teismo keliu, tai pardavėjas neprivalo grąžinti
pinigus pirkėjui ( nes tas, kas nupirko pas vagį, nepadarė
klaidos, nes nupirkta buvo turtu, pagrobtu iš akumo).
Įstatymas 39.
Kada žydas – monopolio
išpirkėjas (kuris išpirko iš valstybės monopoliją visam miestui
arba dar didesnei sričiai, už nustatytą mokestį), tuomet kitam
žydui negalimas sukelti jam žalos (pavyzdžiui, per akcizinių
prekių nelegalų įvežimą arba kontrabandą), bet kada monopolio
išpirkėjas yra akumas, tuomet nuostolis leidžiama, nes tai vis
tiek, kaip nemokėti savų skolų, o tai, kaip mes jau matėme
aukščiau (vid. įstatymas 37), leidžiama.
Įstatymas 40.
Kada žydas užima
muchaso pareigas ( t. y. valstybinio duoklių rinkėjo arba muitinės
prižiūrėtojo), kitais žodžiais, kuomet jis nenusipirko teises
(rinkti duokles sau), o renka (jas) valstybei, tuomet jam draudžiama
naudoti smurtą prieš kitą žydą. Kodėl? Todėl, kad karalius
(kuriam jis renka) yra gojus, nemokėjimas duoklės – tas pats, kas
nemokėjimas skolų gojui, o tai būtent leidžiama, kaip mes jau
matėme (vid. Įstatymas 37). Tai būtų, vienas žydas neturi versti
mokėti kitą žydą. Bet kada įvardintas valdininkas (žydas) bijo,
kad karalius sužino apie tai, tuomet jis gali panaudoti smurtą ir
prieš kitą žydą.
Įstatymas 41.
Valstybiniai įstatymai
turi būti vykdomi; čia, vienok, kalba eina tik apie tokius
įstatymus, nuo kurių valstybė gauna pajamas. Bet ir tarp mokesčių
įstatymų dera vykdyti ne visus, o tik tuos iš jų, kurie susieti
su žeme (t. y. mokesčiams už žemę ir mokesčiams statiniams);
kas gi liečia kitus duoklės ir akcizinius įstatymus, tai juos
vykdyti nereikia. Žemės gi ir statinių mokesčių mokėti
negalima, nes žemė priklauso valdovui, o jis gali paskelbti, kad
leidžia mums gyventi savo žemėje ne kitaip, kaip jei mes mokėsime
nekilnojamojo turto mokesčius.
Įstatymas 42.
Draudžiam žaisti su
žydu žaidimus apgaudinėjant, t. y. apgaudinėti jį žaidžiant
kortomis ar kaulais, ar kitais, kuriuose leidžiama šulerystė,
todėl, kad visa tai plėšimas, o plėšti žydus draudžiama. Su
akumu, gi, leidžiama žaisti į žaidimus apgaudinėjant.
Įstatymas 43.
Kada žydas pardavė ką
nors akumui ir paėmė daugiau, negu reikėtų, o tada ateina kitas
žydas pas akumą ir sako, kad pirkinys to nekainuoja užmokėtų už
jį pinigų, ko pasekoje akumas atiduoda pirkinį atgal, tada antras
žydas privalo sumokėti pirmam (pardavėjui) skirtumą tarp tikros
vertės ir kainos, už kurią daiktas buvo parduotas akumui.
Lygiai taip pat: kada
žydas paskolino akumui pinigus už didelius procentus, ir ateina
kitas žydas pas akumą ir siūlo jam pinigus už mažesnius
procentus, tuomet antras žydas yra raša (t.y.bedievis) ir turi
padengti pirmam žydui visą tą perteklių, kurį jis prigyventų iš
akumo, jeigu šis pastarasis nepaimtų pinigų pas antrą žydą.
Įstatymas 44.
Kada pagal įstatymą
reikalaujama išnešti karaliui duoklę natūra (vynu, šiaudais ir
pan.), ir koks nors žydas išsisuks nuo šios prievolės, o tuo
pačiu kitas žydas įskųs jį, ko pasekoje jį privers sumokėti
prievolę, tuomet žydas-skundikas privalo visus atimtus tokiu būdu
natūralius produktus (ir, suprantama, kitus nuostolius, lygiai kaip
ir galinčias būti baudas) padengti pirmajam žydui.
Įstatymas 45.
Net mūsų laikais
leidžiama užmušti muzerį, t. y. žmogų, kuris giriasi, kad
linkęs pranešti ant ko nors, ko pasekoje kaltinamasis gali būti
nubaustas kūno bausme (pvz., kalėjimu) arba turtu (pinigine bauda),
būtų tai ir nedaug pinigų. Jam pirma sako: “Nepranešk!”. Bet
kada jis priešinasi ir kartoja: “O aš vis tik pranešiu”,
tuomet ne tik leidžiama, bet skaitoma geru darbu užmušti jį, ir
tas bus palaimintas, kas anksčiau kitų nukreips į jį mirtiną
smūgį. O kuomet nėra laiko įspėti jį, tada leidžiama ir be
perspėjimo nedelsiant jį užmušti.
Įstatymas 46.
Kada kas nors triskart
skųsdavo žydą akumui, tuomet, nors jis ir žadėjo pasitaisyti ir
ateityje nepranešinėti, vis gi dera ieškoti kelių ir priemonių,
kaip jį išgyventi iš šio pasaulio. Išlaidas, išleistas jo
pašalinimui, privalo sumokėti tie žydai, kurie gyvena (duotame)
mieste (įvykio vietoje).
Įstatymas 47.
Kada žydo jautis užbadys
akumo jautį, tuomet žydas neprivalo apdovanoti akumą už nuostolį,
todėl, kad pasakyta Biblijoje (Išeitis ХХI, 35): “Jeigu kieno
nors jautis užbadys jo kaimyno jautį ir kt.”, akumas gi ne
kaimynas man ( artimojo prasme). Bet kada, atvirkščiai, jautis
akumo subadė žydo jautį, tada akumas privalo atlyginti žydui
nuostolius, todėl, kad jis akumas.
Įstatymas 48.
Kada Palestinoje laukai
priklausė žydams, tai buvo draudžiama laikyti smulkius galvijus,
todėl, kad, priešingu atveju, galėtų nukentėti artimas, idant
tokie gyvuliai paprastai ieško sau maistą svetimuose laukuose.
Vienok, Sirijoje, kaip ir visur, kur laukai žydams nepriklausė,
kiekvienas žydas galėjo laisvai laikyti smulkius gyvulius.
Priešingai, mūsų laikais, kada Palestinoje laukai jau nepriklauso
žydams, leidžiama žydams laikyti smulkius galvijus taip pat kaip
ir čia.
Įsakymas 49.
Laikyti piktą šunį,
kuris kandžioja žmones, žydui draudžiama, jeigu šitas šuo
nepririštas ant grandinės, bet tai turi galią tik ten, kur gyvena
vieni žydai. Priešingai, kur gyvena ir akumai, ten žydui leidžiama
laikyti piktą šunį (ne ant grandinės).
Įstatymas 50.
Nuo tų laikų kai
Sanchedrionas ir šventykla (Jaruzalėje) nebeegzistuoja daugiau,
mirties nuosprendžiai negali būti ištariami (Sanchedrionu, t. y.
teisėjų aukščiausios tarybos), kaip tai buvo anksčiau. Rabinų
gi teismas gali nuteisti mirties bausme tik pagal įstatymą 19.
Nepriklausomai nuo to, be leidimo užmušti muzerį (vid. įst. 45),
užmušimas ir be nuosprendžio rabinų buvimo yra geras darbas ir
sekančiais atvejais:
а) Čia, visų pirma,
nurodomas atvejis, kurio, dėl reikalavimo padorumo, mes pateikti
negalime.
b) Žydas įvykdo gerą
darbą, kada užmuša epikoresą. Epikoresu pripažįstamas
laisvamanis, netikintis, patyčininkas ir pan., kuris neigia Izraelio
mokymą ir puikuojasi savo netikėjimu, kaip ir tas, kuris tapo
akumu. Kada žydas gali atlikti tokią žmogžudystę viešai,- lai
įvykdo ją! Bet kada, dėl baimės prieš valstybines valdžias, to
padaryti negalima, tada jis turi pagalvoti apie priemones kaip
epikoresą paslapčia išgyventi iš pasaulio. Nors žydui ir netampa
tiesiogine pareiga užmušti akumą, su kuriuo jis gyvena taikoje,
vis tiktai jam vienok neleidžiama gelbėti akumą nuo mirties.
Įstatymas 51.
Gyvulys, užmuštas akumo
arba žydo, kuris tapo akumu, turi būti žydų skaitoma kaip
dvėseliena.
Įstatymas 52.
Žydui draudžiama pjauti
gyvulį, kuriam dar nėra 8 dienų nuo gimimo. Ir kuomet ateis akumas
parduoti žydui gyvulį ir ims įrodinėti, kad pastarajam jau sukako
8 dienos nuo gimimo, tuomet žydas neturi juo tikėti, kadangi akumai
iš esmės melagiai ir apgavikai.
Įstatymas 53.
Draudžiama žydui imti
nochrif (krikščionę) į žindyves, kada jis gali turėti žydę,
todėl, kad prigimtis ir charakteris žindyvės paprastai pereina
vaikui; nuo nochrif gi kūdikis kvailėja ir perima blogas savybes.
Įstatymas 54.
Rabinai uždraudė
valgyti duoną, iškeptą akumo, arba bendrai ką nors, paruoštą
akumo, arba gerti pas jį spiritinius gėrimus, nes iš čia gali
atsirasti bendruomeniškai-draugiški santykiai. Tačiau, kur nėra
žydo bulkininko, ten leidžiama pirkti ir pas bulkininką-krikščionį,
bet tik ne pas privatų asmenį, nes tada jau nėra rimtos
priežasties tokioms baimėms. Vis tiktai, žydui leidžiama laikyti
„akumę“ (krikščionę) šeimininke, kuomet ši ruošia stebima,
vadovaujama ir žydei būnant ir reiškia, ir jos bendradarbiavime.
Įstatymas 55.
Žydui neleidžiama
prekiauti nešvariais daiktais (pavyzdžiui, kiaulėmis, daiktais iš
krikščionių šventyklos ir pan., kaip mes pamatysime toliau), bet
atimti jų iš akumo (t. y. neperkant, o paimant užmokesčio
išgalvotos skolos) leidžiama, nes visuomet geras daiktas –
nuglemžti ką nors iš akumo.
Įstatymas 56.
Kada žydas nupirko pas
akumą indus, ar būtų jie iš metalo arba iš molio, tada jis turi
juos švariai nuplauti, nes akumai (žydų supratimu) nešvarūs.
Netgi kada žydas parduos akumui savo indus ir akumas atneš juos
atgal, žydas privalo juos švariai išplauti, nes gi per akumo
prisilietimą jie jau suteršiami. (Štai kokie nešvarūs sutvėrimai
akumai!).
Įstatymas 57.
Draudžiama žydui gerti
vyną iš butelio ar stiklinės, prie kurios lietėsi akumas, nes
tokiu akumo prisilietimu vynas yra suterštas. (Šis įstatymas turi
dar atskirą tikslą, – apsaugoti žydus nuo bendruomeninių
santykių su krikščionimis.)
Įstatymas 58.
Žydui draudžiamas bet
koks malonumas arba nauda, kurią jis galėtų turėti iš akumų
šventyklos; taip, pavyzdžiui, jam negalima naudotis vaškinėmis
žvakėmis, kilimais ar drabužiais, kuria šventikas buvo apsivilkęs
pamaldose (ne tą, kurią jis paprastai vilki, kaip privatus asmuo),
kad šitie daiktai jau pabuvojo akumo šventykloje, ar jau bendrai
buvo naudoti.
Jam neleidžiama parduoti
šventikui pamaldų giesmių knygas; parduoti gi pasauliečiams
leidžiama; jeigu, vienok, žydas įveiks save ir nepadarys net nieko
tokio, tai jis bus palaimintas. Toliau, žydui draudžiama skolinti
pinigus statybai arba vidaus puošybai akumų šventyklos ir dar
mažiau leidžiama prekiauti reikmenimis, kurie naudojami akumų
šventykloje.
Be to neturi žydas duoti
arba parduoti akumui vandenį, kai jam žinoma, kad šiuo vandeniu
norima krikštyti. Be to jam draudžiama parduoti smilkalus, skirtus
naudoti šventykloje. Kada, vienok, toje pačioje vietoje jau
parduodami daiktai, kurie naudojami jo šventykloje, tuomet ir žydui
leidžiama jais prekiauti, kad akumas neprasimanytų iš čia pinigų.
Net kada kas nors iš
paminėtų daiktų, kuriuos žydai skaito nešvariais, sumaišyta
tarp tūkstančio kitų daiktų tos pačios rūšies, ir tuomet
draudžiama žydui koks nors pasitenkinimas ar nauda iš to
tūkstančio daiktų. Jam, lygiu būdu, negalima išgauti kokios
bebūtų naudos net iš pelenų tokių daiktų, lygiai kaip iš
sudegusios akumų šventyklos.
Įstatymas 59.
Žydui draudžiama turėti
malonumą ar naudą iš kokio nors kryžiaus ar religinio atvaizdo,
kuriuos jis randa kaimuose, keliuose arba smulkiuose miestuose, nes
jie išstatyti garbinimui ir nešvarūs žydui. Kada gi jis sutinka
juos dideliuose miestuose, kur jie padaryti ne garbinimui, o tik
papuošimui, tuomet jam nereikia taikyti įstatymo. Bet, iš kitos
pusės, minimas draudimas galioja kiekvienam kryžiui, prieš kurį
klaupia ant kelių.
Įstatymas 60.
Žydui griežtai
draudžiami bet kokie malonumai arba nauda iš akumų šventyklos;
pavyzdžiui, vasara vaikščioti jo šešėlyje, klausyti vargonų
grojimo, arba žiūrėti nuostabų iš jo paveikslą su tikslu
gėrėtis tuo.
Įstatymas 61.
Griežčiausiai
draudžiama žydui statyti sau namą greta stabmeldžių akumų
šventyklos. Bet kada jo valdoje jau yra toks namas, kuris stovi
greta su paminėta šventykla, ir šis namas griūna, tada statant
naują šventyklą žydas turi kiek atsitraukti nuo stabmeldžių
šventyklos, o tarpą užpildyti žmogaus išskyromis.
Įstatymas 62.
Iš priklausančio akumų
šventyklai turto (nekilnojamų dvarų, žemių, namų ir kt.) žydui
neleidžiama turėti malonumą arba naudą, kada pajamos eina į
dievo tarnystės tikslus. Tuomet gi, žydui neleidžiama turėti
malonumą ar naudą, kada pajamos eina dievo tarnystės tikslams.
Kada gi, vienok, pajamos naudojamos tiesiogiai dvasininkijos, tada
žydui leidžiama gauti iš čia naudą, bet su sąlyga, kad jam tai
nieko nekainavo.
Įstatymas 63.
Griežtai draudžiama
žydui dalyvauti rinkliavose akumų šventyklai. Tarp kitko, tai
galioja tik ten, kur šventykla savarankiškai valdo savo turtą ir,
sektų, naudoja aukas ne kitaip, kaip sau. Kada gi dvasininkišku
turtu tvarkosi pati valstybė, tada leidžiama dalyvauti rinkliavoje,
kadangi, aukojant, galima sau galvoti, kad duodi būtent valstybei, o
ji, neva, gali panaudoti aukas ir kitoms reikmėms.
Įstatymas 64.
Geras darbas, kad akumų
šventyklas, kaip ir viską, jiems priklausantį arba jiems
pagamintą, kiekvienas žydas, jei tai tik įmanoma stengtųsi
sunaikinti ir sudeginti, o pačius pelenus išsklaidytų prieš visus
vėjus arba mestų į vandenį. Toliau, kiekvienam žydui yra keliama
prievole išrauti su šaknimis kiekvieną akumų šventyklą ir, bet
kuriuo atveju, duoti joms gėdingus pavadinimus.
Įstatymas 65.
Žydui, kuris ką nors
tvirtina prisiekdamas akumų šventyklos (krikščionių bažnyčios)
vardu, dera duoti 33 lazdos smūgius; taip ir bendrai draudžiama
tarti tokios šventyklos vardą; jo atžvilgiu turi būti naudojami
tik gėdingi šaukiniai(vardai). Net ir pačias akumų šventes
negalima vadinti jų savais vardais, su išimtimi, nebent tų, kurios
vadinamos žmonių vardais (pavyzdžiui, šventė Petro ir Povilo,
Anriaus ir t.t.).
Žydui leidžiama
tyčiotis iš akumų, sakant: „ te padeda tau tavo Dievas!“ arba
„te palaimina Jis tavo darbus!“. Tuo pačiu žydas galvoja sau:
Dievas akumų, t.y.- žydo akyse-stabmeldžių, negali padaryti
nieko, reiškia, ir akumas nebus palaimintas (iš čia aišku, kad
žydo palinkėjimas akumui palaimos yra tik pajuoka ir
pasityčiojimas).
Įstatymas 66.
Žydui draudžiama duoti
paskolą akumui arba išviso su juo turėti reikalų prieš tris
dienas iki vienos iš jo (akumo) švenčių, todėl, kad akumas
galėtų tokiu būdu suteikti sau malonumą per šventes. Vienok, už
aukštus plėšikiškus procentus skolinti akumui leidžiama, kad
pats malonumas būtų jam nemielas, dėl gresiančių negandų
atsiskaitant.
Įstatymas 67.
Draudžiama žydui
dovanoti akumui dovanas per vieną iš jo (akumo) švenčių:
leidžiama gi tai, tik kada jis žino, kad akumas – netikintis.
Lygiai taip pat, žydui draudžiama imti dovanas iš akumo per jo
šventę. Bet kada žydas bijo, kad per jo atsisakymą neįvyktų
blogų pasekmių, tada jis gali priimti, bet po to paslapčia išmesti
dovaną.
Diena, per kurią akumai
gauna naują karalių (diena įžengimo į sostą arba išrinkimo),
žydams reikia skaityti lygia su įprastinėmis akumų šventėmis
(t. y. žydai neturi dovanoti jiems dovanas arba vykdyti su jais
gešeftus, nebent jei jie turi galimybę sėkmingiau apgauti akumus
ir pan.).
Įstatymas 68.
Draudžiama žydui akumo
šventės metu eiti pas jį į namus, kad nebūti priverstam su juo
sveikintis. Bet kada akumas papuola žydui gatvėje, tuomet leidžiama
su juo sveikintis, vienok priverstiniu būdu, iš padilbų
(originaliame tekste sakoma: su silpnomis lūpomis ir sunkia galva).
Įstatymas 69.
Žydui, be abejonės,
uždrausta atsakyti akumui linkėjimu „taika(pasaulis) su tavimi!“
ar kuo nors panašiu (kadangi žydai galvoja, kad tam atiteks
taika(pasaulis), kam į jo sveikinimą atsako
teiginiu:„taika(pasaulis) su tavimi!“). Sutinkamai su tuo, žydui
įteigiama, kad kada jis pamatys akumą, tai privalo pirmas
nusilenkti, kad akumas nesuspėtų pirmas gi jo pasveikinti ir
nepriverstų žydo atsakyti, o išeitų, įtakoti tai, ką Dieve
apsaugok, kad akumas gautų palaiminimą.
Įstatymas 70.
Skaitoma geru darbu, kada
žydas laikosi atokiau nuo akumų šventyklos, kraštiniu atveju per
4 alkūnes (pvz., kada jo kelias praeina šalia). Sutinkamai su tuo,
gana griežtai draudžiama palenkti galvą prieš įvardintą
šventyklą; pavyzdžiui, kada pašina įsmigo į koją, arba kada
nukrito ant žemės jo pinigai, taip kad jis priverstas pasilenkti.
Tuo atveju jis privalo pasisukti į šventyklą nugara. Kada prie
vandens šaltinio kiaurymės yra krikščioniški atvaizdai arba
simboliai, tada žydui draudžiama iš čia gerti, todėl, kad tai
atrodytų, tarytum, lenkdamasis prie kiaurymės jis norėtų
pabučiuoti atvaizdą ar simbolį.
Įstatymas 71.
Žydui draudžiama nuimti
kepurę prieš karalius arba šventikus, pas kuriuos ant drabužių
yra kryžius arba kurie nešioja jį ant krūtinės, kad
nepasirodytų, neva jis lenkiasi prieš kryžių. Vienok, kad
nepažeisti išorinio padorumo, jam reikia nusiimti savo galvos
apdangalą anksčiau, kol jis pamatys įvardintus žmones (reiškia
ir kryžių), arba jis turi, tarytum atsitiktinai, jiems dalyvaujant,
numesti pinigus ir pasilenkti, kad juos pakelti (jo elgesys, reikštų,
turi turėti vaizdą, tarytum jis rodo tokiam asmeniui savo pagarbą,
iš tikrųjų jis turi visai kitą siekį).
Įstatymas 72.
Draudžiama žydams
kvartale ar gatvėje, kur jie gyvena, išnuomoti ar parduoti namus
trims akumams, kad neprieitų iki to, kad kvartalas ar gatvė taptų
krikščioniškais. Pardavimas namo vienam ar dviem akumams anksčiau
buvo leidžiama su tikslu, “kad šie namai tarnautų grūdų
sandėliams, o ne gyvenimui, nes kitaip akumai juose imtų laikyti
savo stabus. Vienok, dabar, kada tokio atvejo jau beveik nebūna,
žydams leidžiama išnuomoti arba parduoti namus vienam ar dviem
akumams ir gyvenimui.
Įstatymas 73.
Skaitoma didele nuodėme
padovanoti ką nors akumui. Visgi, vardan taikos, neturtingiems tarp
akumų leidžiama duoti išmaldą, lankyti jų ligonius, atiduoti
mirusiems paskutinę skolą ir raminti mirusiojo gimines, tam gi, kad
akumai galėtų pagalvoti, kad žydai jiems draugai, taip kaip jie
išsako dalyvavimą.
Įstatymas 74.
Draudžiama žydui girti
akumą jam esant, pavyzdžiui sakant „koks gražuolis!“(kuomet
tai žmogus gražios išorės); bet tūkstantį kartų griežčiau
draudžiama šlovinti jo dorovingumą, pavyzdžiui, sakant: „koks
jis geras žmogus!” arba “koks jis mokintas!” arba “koks jis
protingas žmogus!” ir t.t. Kada, vienok, giriant akumo kūnišką
grožį, žydas atiduoda pagarbą Dievui už tai, kad jis sukūrė
tokį gražų tvarinį, tuomet tai leidžiama, todėl, kad žydas
gali girti Dievą ir vardan gyvulio grožio, tai reiškia ir akumo“.
Įstatymas 75.
Žydui draudžiama
dalyvauti akumo vestuvių pokylyje, net kada yra galimybė paimti su
savim savo valgius ir savo liokajų (t. y. valgyti košeriškai),
todėl, kad iš čia galėtų rastis visuomeniškai-draugiški
santykiai (ko žydas turi vispusiškai vengti); bet kada akumas
siunčia žydui į namus gyvą paukštį arba ką nors papjautą
žydo, tada leidžiama žydui pavalgyti iš jo savo namuose.
Įstatymas 76.
Draudžiama žydui
atiduoti savo vaiką į krikščionišką mokslo įstaigą arba pas
meistrą-krikščionį mokytis kokio-nors amato, todėl, kad akumai
(krikščionys) sugundytų jį blogiui. Tuo pačiu žydas niekada
neturi likti su akumu vienumoje, todėl, kad akumai kraugeriški.
Kada žydas ir akumas eina laiptais aukštyn arba žemyn, tada pirmu
atveju žydas turi stengtis būti pirmas, o antruoju paskutinis (tai
yra visada aukščiau krikščionio), o tai akumas galėtų užmušti
žydą, jei jis būtų žemiau. Toliau, žydui negalima lenktis esant
akumui, nes kitaip akumas galėtų nukirsti jam galvą. Lygiu būdu,
draudžiama žydui kalbėti teisybę, jeigu akumas klausia, kur jis
eina, kad akumas neprisėlintų prie jo ir neužmuštų jo.
Įstatymas 77.
Draudžiama žindyvei
žydei maitinti vaiką akumą, netgi tuomet jei jo nekrikštyja,
todėl kad ji tuo padėtų išauginti akumą. Tik tuomet kai ji
jaučia stiprius skausmus nuo pieno pertekliaus, kuris gali jai
pasidaryti žalingu, tuomet tai leidžiama. Taip pat draudžiama
žydui mokinti akumą kokio nors amato, kuriuo jis galėtų
prasimaitinti.
Įstatymas 78.
Draudžiama žydui
gydytis be užmokesčio pas akumą gydytoją arba vaistininką, nes,
reikia manyti, kad tuo atveju gydytojas arba vaistininkas nunuodytų
jį; už mokestį gi leidžiama naudotis akumu kaip gydytoju arba
vaistininku, kadangi pastarasis tuomet pasisaugos nuodyti žydą, kad
nepakenkti savo reputacijai.
Įstatymas 79.
Leidžiama žydui,
gyvenimui pavojingos ligos atveju, naudotis nešvariu (t. y. tuo, ką
pagal įstatymą jis skaityti nešvariu ir naudojimas ko bendrai
griežtai draudžiamas), kada jis galvoja, kad gali laukti iš čia
pagijimo. Bet ir tuo atveju lieka neleidžiamu naudoti savo pagijimui
to, kas priklauso (žydiškumo supratimu) prie paties nešvariausio,
o būtent – akumų šventyklai (krikščionių bažnyčiai).
Įstatymas 80.
Griežtai draudžiama
žydui duoti akumui kirpti jo plaukus (ant galvos ar barzdos), todėl
kad akumas galėtų perpjauti jam gerklę. Tai leidžiama tik tuomet,
kuomet dalyvauja keletas žydų, arba kada prieš jį yra veidrodis,
kad tuoj pat pastebėti piktą kėslą akumo perpjauti jam gerklę ir
kuo greičiau pabėgti.
Įstatymas 81.
Žydui neįeina į
tiesioginę pareigą užmušti akumą, su kuriuo jis gyvena taikoje;
vienok gi griežtai draudžiama netgi tokį akumą gelbėti nuo
mirties, pavyzdžiui, jei šis, pastarasis, įkristų į vandenį ir
žadėtų visą savo turtą už išgelbėjimą. Toliau, draudžiama
žydui gydyti akumą net už pinigus, išskyrus tą atvejį, kada
galima baimintis, kad, to pasekoje, pas akumus atsiras neapykanta
prieš žydus. Tuo atveju leidžiama gydyti akumą ir veltui, kada
žydui negalima išvengti gydimo. Dar leidžiama žydui bandyti ant
akumo, ar atneša vaistai sveikatą ar mirtį? Pagaliau, žydas
tiesiogiai privalo užmušti tokį žydą, kuris apsikrikštijo ir
perėjo pas akumus, ir jau, žinoma, pačiu griežčiausiu būdu
draudžiama gelbėti tokį žydą nuo mirties.
Įstatymas 82.
Griežtai draudžiama
žydui skolinti pinigus kitam žydui už procentus (ypač už
didelius procentus); ir, atvirkščiai, už lupikiškus procentus
leidžiama skolinti pinigus akumui arba žydui, kuris pasidarė
akumu, todėl kad Šventame Rašte pasakyta: “Tu privalai leisti
gyventi tavo broliui kartu su tavimi”. Bet akumas nesiskaito
broliu.
Įstatymas 83.
Draudžiama žydui
įsisavinti sau akumų gyvenimo būdą; atvirkščiai, jis privalo
dėti visas pastangas tam, kad skirtis nuo jų, pvz., drabužiais,
plaukų nešiojimu, namų apyvokoje ir t.t. Mažiausiai gi viso
leidžiama jam nešioti tokius drabužius, kurie savyje turi ką nors
specifiškai krikščioniška (su kryžiais ir taip panašiai). Bet
kada kai kurie krikščionių luomai turi ypatingus drabužius, pvz.,
gydytojai arba amatininkai, tada ir žydų gydytojui arba amatininkui
leidžiama dėvėti tokius, jeigu, to dėka, jis gali greičiau
prisigyventi pinigus.
Įstatymas 84.
Pas žydus gyvuoja
įstatymas, pagal kurio jėgą, žinomu laiku, jie turi atlikti
apsivalymą (vid. kn. Levit 12), per apsiplovimus vandeniu. Kada,
pradėję šiuos apsivalymus, jie sutiks ką nors nešvaraus ar
sukeliančio pasišlykštėjimą, arba akumą, tuomet jie turi
atlikti apsivalymą iš naujo, nes vien tik vaizdas nešvaraus daikto
arba akumo, be jokio susilietimo su juo jau suteršia.
Įstatymas 85.
Kada žydas pavogė ką
nors iš akumo, bet prieš teismą tai neigia, ir jį nori
prisaikdinti, tada kiti žydai, kurie žino apie vagystę, privalo,
tarpininkų vaidmenyje paplušėti, kad privesti bylą iki taikos
sutarties tarp žydo ir akumo. Kada gi tai nepavyksta, o žydui,
tarkim jis nenori pralošti bylos, išsisukti nuo priesaikos
neįmanoma, tuomet jam leidžiama prisiekti melagingai, o dvasioje
šitą melagingą priesaiką sunaikinti, galvojant sau, kad jam
nebuvo galima kitaip pasielgti. Vienok, šis įstatymas išlaiko
galią tik tuo atveju, kada akumas neturi lėšų sužinoti apie
vagystę kitu būdu; kuomet gi jis gali sužinoti apie ją kitaip,
tada žydui negalima duoti melagingą priesaiką, kad nesuteršti
Dievo Vardo.
Yra taisyklė, kad tuo
atveju, kada žydui gresia kūniška bausmė, jam leidžiama
prisiekti melagingai, net kada jį galėjo demaskuoti priesaikos
sulaužyme, ir kada (to pasekoje) pats Dievo Vardas gali būti
suterštas. Ten gi, kur gresia tiktai piniginė bauda, ten priimti
melagingą priesaiką leidžiama ne kitaip, kaip su sąlyga, kad
demaskavimas žydo akumams neįmanomas, ir kad (tai būtų) Dievo
Vardas nebus nesuterštas.
Įstatymas 86.
Draudžiama žydui duoti
išmaldą arba skolinti ką nors tam, kas atmeta nors tik vieną
įstatymą, o tuo labiau tokiam žydui, kuris pasidarė akumu, todėl,
kad žydas neprivalo duoti šiam renegatui gyventi. Tarp kitko, duoti
išmaldą akumui leidžiama, kad nekiltų neapykanta prieš žydus.
Įstatymas 87.
Žydui griežtai
draudžiama priimti išmaldą iš akumo, todėl kad, žydų
supratimu, palaiminamas tas Dievo, kas paaukos cedakui, t. y. išmaldą
žydui. Sektų, būtų palaimintas ir akumas, jeigu žydas priimtų
jo išmaldą (žydai būtent mano, kad krikščionys dar vis
egzistuoja būtent todėl, kad per juos nukrisdavo kažkas ir žydų
daliai; o jeigu žydai atimtų iš jų ir šitą galimybę, tai jie
greitai sudužtų kaip „trapūs indai“ t. y. žūtų galutinai)
Todėl kada karalius arba kitas valdovas iš gojų (krikščionių)
siunčia žydams pinigus padalinti skurdiesiems tarp žydų, tuomet
nors ir negalima grąžinti tai atgal, kad neįžeisti karalių, bet
negalima ir dalinti jų neturtingiems tarp žydų, tuomet nors ir
negalima grąžinti juos atgal, kad neįžeisti karalių, bet
negalima ir išdalinti jų neturtingiems tarp žydų, o dera tyliai
atiduoti juos neturtingiems tarp krikščionių.
Kada gi valdovas dovanoja
ką nors sinagogai, tada leidžiama priimti tai, kadangi ištekantis
iš čia palaiminimas ne taip svarbus. Vienok, iš žydo,
pasidariusio krikščioniu, negalima priimti ir to.
Įstatymas 88.
Santuokos tarp akumų
neturi rišančios jėgos, t. y. jų bendras gyvenimas tas pats, kas
arklių kergimas. Todėl jų vaikai neturi su gimdytojais jokių
žmogiškai-giminingų ryšių, o kada gimdytojai ir vaikai pasidarė
žydais, tai, pvz., sūnus gali susituokti su savo tikra motina. Tarp
kitko, rabinai pasisakė prieš taikymą šios taisyklės gyvenime,
„kadgi akumai, priėmę žydiškumą, nekalbėtų, kad akumai
dievobaimingesni už žydus, nes pas juos (akumus) neleidžiama sūnui
tuoktis su motina.
Įstatymas 89.
Pas žydus gyvavo
įstatymas: “nuimant duoną palikti ką nors laukų pakraščiuose
arba nenuimti visai kažkurios dalies varpų laukuose, neturtingiems
iš žydų“. Bet nuo tų laikų kada žydai išsklaidyti tarp
akumų, ir jų laukai guli tarp laukų akumų gi, vis tiek visa tai
draudžiama, nes (liekant ankstesnei tvarkai) galėtų rinkti varpas
ir neturtingi iš akumų.
Įstatymas 90.
Tarp 24 atvejų, kuriais
rabinas būtinai prakeikia žydą, yra ir pastarieji du, visai
neabejingi krikščionims:
а) Siūlydamas parduoti
savo žemės sklypą akumui, žydas, kada pas jį kaimynas irgi
žydas, privalo išduoti šiam pastarajam raštišką įsipareigojimą
tame, kad prisiima atsakomybę už nemalonumus, kurie tam žydui gali
atsirasti dėl tokio naujos kaimynystės. Jeigu prisiimti tokios
atsakomybės jis nepanorės, tai rabinas privalo jį prakeikti, t. y.
pašalinti iš bendruomenės.
- b) Antras atvejis mūsų jau pateiktas įstatyme 21.
Įstatymas 91.
Jei žydui esant miršta
kitas žydas, tai tuo momentu, kada siela išsiskiria su kūnu, jis
privalo sielvarto ženklan nuplėšti gabalėlį savo drabužio, net
jei mirštantis buvo nusidėjėliu. Bet kada jis dalyvauja mirštant
akumui arba žydui, pasidariusio akumu, tada ši liūdesio išraiška
draudžiama, todėl kad žydas turi džiaugti šiuo įvykiu.
Toliau, draudžiama žydui
atiduoti paskutinę pagarbą akumui, pavyzdžiui, lydėti jo palaikus
iki kapo arba sakyti atsisveikinimo kalbą, ir tik ten tai leidžiama,
kur tai įvyksta taikos ir ramybės vardan.
Įstatymas 92.
Draudžiama žydų
šventikui (vid. įst. 5) liesti mirusį žmogų arba net būti jo
name, kur yra mirusysis. Vienok kaip „žmogų“ reikia skaityti
tiktai žydą, kadangi knygoje Skaičiai 19:14 pasakyta: „Jeigu
žmogus mirs palapinėje, tai bet kuris, kas įeis į palapinę,
nešvarus“. Įeiti gi į namus, kur mirė akumas, žydų šventikui
leidžiama, todėl kad į akumus turi būti žiūrima ne kaip į
žmones, o kaip į gyvulius.
Įstatymas 93.
Kada pas žydą akumas ar
akumė dirba kaip tarnai, ir kas nors iš jų jo namuose numirs,
tuomet draudžiama kitam žydui raminti jį dėl mirties atvejo, kaip
dėl žmogaus mirties; bet jis pilnai gali pasakyti : “Te atlygina
Dievas tau tavo nuostolį”, kaip sako žmogui, pas kurį nugaišo
jautis ar asilas.
Įstatymas 94.
Griežtai draudžiama
žydui dovanoti dovanas akumui jo Naujųjų Metų proga, nes akumai
skaito tai laiminga lemtimi naujiesiems metams, ir tuo džiaugiasi.
Bet kada žydui neįmanoma išvengti šio papročio, tada jis turi
išsiųsti savo dovanas iš anksto. Jeigu visgi, dėka to, kad jis
siunčia jas ne pačią švenčių dieną, o anksčiau, jis užtraukti
ant savęs nemalonę arba nuostolius, tai jam leidžiama dovanoti
dovanas ir per pačius Naujuosius metus.
Įstatymas 95.
Griežtai draudžiama
žydams išniekinti savo kapines, t. y. atlikti čia žinomus
poreikius arba leisti ten akumus. Bendrai gi, jokiu būdu neleidžiama
žydams turėti kokį nors malonumą ar naudą iš žydų kapinių;
bet kada žydų kapinių žemė priklauso akumui, tuomet leidžiama
parduoti galinti būti gaunamą iš kapinių pelną (pvz. žolę arba
medžius), kad iš pajamų iš lėto įsigyti ją į savo nuosavybę,
nes nešlovė mirusiems izraelitams ilsėti akumų žemėje.
Įstatymas 96.
Kuomet akumas
(krikščionis) veda akumę (krikščionę) arba kada žydas, priėmęs
krikščionybę, tuokiasi su žyde, taip pat pasidariusia krikščione,
tuomet jų santuokos neturi įstatymo galios. To pasekoje, jei akumas
ar akumė tapo žydais, tai jiems leidžiama iš naujo tuoktis,
nereikalaujant iš jų skyrybų, nors ir iki to jie būtų gyvenę
dvidešimt metų drauge, todėl, kad vedybinis akumų gyvenimas turi
būti vertinamas kaip paklydimas.
Įstatymas 97.
Griežtai draudžiama
mušti savo artimą žmogų (t.y.žydą), net jei jis būtų
paskutiniu nusidėjėliu. Ir kas suduos savo artimam žmogui, tas
skaitomas raša, t. y. bedieviu, ir turi būti prakeiktas iki tada,
kol neišprašys atleidimo iš savo artimo. Vienok, artimu privalu
skaityti tik žydą, mušti gi akumą nesudaro jokios nuodėmės.
Toliau, kada akumas pasidarė žydu ir kitas žydas suduos jam,
tuomet kaltininkas turi atlyginti už nuostolius (už gydymą), bet
nėra prakeikiamas, o pats poelgis nelaikomas tokia kalte, kaip jei
jis suduotų prigimtinį žydą.
Įstatymas 98.
Kada žydas vedė akumę,
tuomet jam dera duoti 33 smūgius ir santuoka skaitoma negaliojančia,
o Bef-dinas (rabino dalyvavimas) privalo, virš to, privalo jį
prakeikti. Net tada kada žydas vedė žydę, ir jei ši tapo akume,
jam leidžiama paimti į žmonas kitą, be prieš tai vyksiančių
skyrybų, kadangi į akumus turi būti žiūrima ne kaip žmones, o
kaip į arklius.
Įstatymas 99.
Kada pas žydą numirs jo
šeimos narys, dėl kurio dera liūdėti, tada, laike septynių
dienų, jam negalima palikti savo namo ir net (savo namuose) negalima
užsiimti reikalais su tikslu pelnytis pinigus. Bet kada jam pasirodo
atvejis lupikauti su akumu, tada leidžiama išeiti iš namų ir
nutraukti gedulą, nes tai – geras darbas, kurio praleisti nedera,
nes ateityje gali ir nebūti panašaus atvejo.
Įstatymas 100.
Kiekvienas žydas privalo
vesti dėl pratęsimo ir padauginimo žmonių giminės. Todėl jis
turi paimti sau žmoną, nuo kurios jis dar gali turėti vaikų,
vadinasi, ne seną ir bendrai ne tokią, kuriai tai beviltiška.
Tiktai kada žmona turi pinigus, ir jis nori vesti ją dėl pinigų,
tada tai leidžiama, ir Bef-din (rabinų dalyvavimas) ne turi teisės
uždrausti vesti net tokią, nuo kurios jis jau nebegali turėti
vaikų.
Kada pas žydą jau yra
vaikai, nors ir neteisėtai gimę ar puspročiai, tada jis įvykdė
pareigą dauginti žmonių giminę. Bet kada jo vaikai akumai,
pavyzdžiui, kada jis buvo akumas ir turėjo vaikų, po to perėjo į
žydiją, vaikai gi liko akumais, tada jis neįvykdė savo pareigos
tęsti ir dauginti žmonių giminę, todėl, kad akumų vaikai negali
būti lyginami net su neteisėtai gimusiais arba su žydų kilmės
idiotais.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą