Šiandien Litexpo vykstančioje
„Didžiojoje idėjų ir pokyčių konferencijoje“ nestigo idėjų.
Pagrindinės iš jų: dvigubos pilietybės įteisinimas; mokytojas –
prestižinė profesija iki 2025 m.; pagalba jaunoms šeimos
įsigyjant būstus ir biurokratijos mažinimas skaitmenizuojant
valstybės paslaugas.
„Originalumu“ išsiskyrė „bankų
ekonomistai“, kurie pakartojo TSRS Kompartijos generalinio
sekretoriaus Nikitos Chruščiovo šūkį: „Pavysime ir aplenksime
Ameriką.“ Tai buvo praeito šimtmečio šeštojo dešimtmečio
šūkis, todėl užsienio kapitalo bankų ekonomistai jį perskaitė naujoviškai: „2030 m. pasivysime Vakarų Europą.“
Nesinori plačiau komentuoti tos tuščių
kalbų ir tuščių idėjų mugės. Ten buvo susirinkę visi Lietuvos
tuščių kalbų didmeistriai. Vienintelė bėda: kuo daugiau jie
primala... tų kalbų, tuo blogesnė Lietuvos gyventojų ekonominė
padėtis, tuo labiau jie evakuojasi iš Lietuvos.
Aš tikėjau, kad šioje konferencijoje
kalbėjusi Dalia Grybauskaitė atsakys pagaliau į Nijolės
Sadūnaitės klausimą: kur yra Deimantė Kedytė? Prezidentei iki
vasario 16 dienos liko labai mažai laiko atsakyti
į šį klausimą.
Priminsiu 2017 metų
„Laisvės premijos“ laureatės Nijolės Sadūnaitės Sausio 13
dieną Seime:
Kalbos pilnas tekstas:
Garbė Jėzui Kristui.
[Salė atsako] Per amžius.
Kai Dievas su mumis, kas prieš mus?
Aš susirašiau, sklerozė paskutinėj
stadijoj [šypsosi]. Kad nenuklysčiau.
Pirmiausia labai nuoširdžiai dėkoju
visiems, visiems visiems čia susirinkusiems, visi be galo garbingi
žmonės, už parodytą dėmesį, už man labai brangų įvertinimą.
Buvau tiesos pusėje slogiais
sovietmečio okupacijos metais, ir dabar stengiuosi laisvoje
Lietuvoje išlikti toje tiesos pusėje. Siekdama tiesos ir
teisingumo, žiūrėkit, matau be akinių [linksmai nusijuokia ir
užsideda akinius] taip kovoju už laisvę – laisvę nuo melo, nuo
baimės, nuo kitaminčių persekiojimo, nuo prisitaikėliškumo ir
veidmainystės.
Dievas yra tiesa, Dievas yra tiesa ir
tiesa mus išlaisvina. Norėčiau čia iš Evangelijos vieną mažą
straipsnelį, nes tai yra Dievo žodis [prieš atsiversdama
Evangeliją pagarbiai ją pabučiuoja], kuris stiprino tūkstančius,
tūkstančius partizanų, Sibire esančių, tikrai Dievas buvo mūsų
jėga, stiprybė, džiaugsmas.
Čia švento Jono Evangelija (3,
19–21): kas „[...] netiki viengimio Dievo sūnaus. Teismo
nuosprendis yra toksai: atėjo šviesa į pasaulį, bet žmonės
labiau mylėjo tamsą nei šviesą, nes jų darbai buvo pikti.
Kiekvienas nedorėlis neapkenčia šviesos ir neina į šviesą, kad
jo darbai aikštėn neišeitų. O kas vykdo tiesą, tas eina į
šviesą, kad išryškėtų jo darbai, atlikti Dieve“.
Citatą baigiu [užversdama evangeliją
ją ir vėl pabučiuoja].
Daug skaudulių ir neteisybės matau
šiandieninėje Lietuvoje. Prašau man atleisti, kad čia mums
visiems taip brangią dieną dabar su jumis pasidalinsiu ne
džiaugsmais, o tuo, kas man neduoda ramybės, neleidžia visa
širdimi džiaugtis Lietuvos laisve.
Tikriausiai nujaučiate, kad kalbėsiu
apie tragišką laisvoje Lietuvoje gimusios Deimantės Kedytės
likimą, kuriame kaip vandens lašelyje atsispindi Lietuvos
teisingumo situacija, deja, labai liūdna situacija.
Niekada neužmiršiu šiurpaus 2012
metų gegužės septynioliktosios ryto, kai valstybės vardu,
dalyvaujant dviem šimtam keturiasdešimt ginkluotų ir kaukėtų
pareigūnų, iš gimtųjų namų, kur užaugo, buvo išnešta
klykianti, laužomom kojom, tuomet aštuonerių metukų Deimantė
Kedytė, o atėję sergėti nuo pražūties vien Lietuvos himnu ir
malda apsiginklavę žmonės, kaip sausio 13-ą mes čia prie Seimo,
pažeminti, suluošinti, o dabar jau ir nuteisti. Ir dar teisiami.
Be galo gerbiama moteris, Laima
Bloznelytė Plešnienė, apie kurią čia Seime amžinatilsį
Algirdas Patackas su priesaika pasakė: „Garbės žodis. Aš ją
pažįstu penkiasdešimt metų. Geresnio, kilnesnio, doresnio žmogaus
savo gyvenime nesutikau. Sušaudyk, ji nemeluos“.
Ir ją iki šiol tampo po teismus. Iš
universiteto išėjo. Ji onkologė, ji tūkstančiams žmonių padėjo
gyvybę išgelbėti, pagelbėjo ligoje, ją kviečia Prancūzija,
kviečia Anglija, konsultuojasi. Augina septynis vaikus. Jos tėvelis
buvo politinis kalinys, sąžinės kalinys Magadane 15 metų. Per
teismus buvo globojamas, metus sirgo ir mirė. Mamytė devyniasdešimt
metų, buvus irgi gydytoja.
Ir vat tuose teismuose aš dalyvauju.
Ir, žinot, taip Laima teisme man šimtaprocentiniai primena Kristų
pas Pilotą. Bet labai skaudu, kad teismuose penki šeši, daugiausia
dvylika žmonių.
Kodėl mes tokie abejingi? Kodėl mes
tokie abejingi kito skausmui? [giliai skausmingai atsidūsta]
Tie žmonės tikrai patys
pilietiškiausi, tie, kurie kaip sausio 13-ą, stovėjo plikomis
rankomis prieš okupanto tankus, ir dabar vat jie bandė apginti tą
nekaltą kūdikį, kada net ir prokuroras pasakė, jo nuosprendis
buvo toks: mergaitė už rankytės su Stankūnaite išeina iš jos
gimtųjų namų.
Visi matė, kaip jie lauždami kojom
išnešė.
Gerbiama Prezidentė [atsigręžė į
tribūną, kur sėdi D. Grybauskaitė] pažadėjo ištirti, ar iš
tikrųjų buvo smurtas prieš ją panaudotas.
Man atrodo, kad atsakymo nebuvo [ir vėl
atsigręžia į tribūną]. Deja [skaudus atodūsis].
Taip valstybės vardu įvykdyta
liudininkės pašalinimo operacija, Deimantės kaip liudininkės
prieš prievartautojus, pavadinta vaiko grąžinimu motinai, tokiu
būdu neišsprendus baudžiamosios bylos prievartos auka buvo
atiduota asmenims, prieš kuriuos ji liudijo.
Ir teismuose visi įrodymai, keturios
komisijos pripažino: buvo vaikas tvirkintas, nemeluoja,
nefantazuoja. Trijų keturių metų mergaitė negali fantazuoti,
nemokės papasakoti to, ko ji išgyveno daugelį kartų, ne
vienkartiniai. Po šio mane labai sukrėtusio brutalaus neteisybės
akto, kuriame dalyvavo dešimt kartų daugiau ginkluotų pareigūnų
negu neutralizuojant teroristą Bin Ladeną – 240, o ten 20 tebuvo.
Visuomenė mergaitės daugiau nematėme.
Juk net nuteistiesiems iki gyvos galvos galima matytis su
artimaisiais, bet Deimantėlei ir jos seneliams tokia teisė
nesuteikta.
Ne vieną kartą lankiau Deimantėlę
jos gimtuose namuose Garliavoje. Kalbėjausi, meldžiausi kartu su
ja, kartu su minia mes, gegužinės pamaldos vykdavo vakarais. Ir ji
prie manęs prisiglaudus be špargės giedodavo Marijos litaniją.
Todėl galiu atsakingai paliudyti, kad
mergaitė čia jautėsi saugi ir laiminga, mylėjo savo senelius ir
tetą Neringą, ir pati buvo be galo mylima, prižiūrėta, guvi,
bendraujanti, turėjo didelį būrį bendraujančių draugų,
pusseserių, su kuriom žaidė klasę, dūdavo fleituke ir taip
toliau, vienu žodžiu vaikas buvo be galo guvus, labai gražiai
fotografavo…
Jai buvo aštuoni metai. Kas atsitiko
Deimantei, iki šiol nežinome. Jau beveik šešeri metai, kai jos
niekas iš anksčiau pažinojusių, su ja bendravusių, nematė ir
negirdėjo.
Tiesa, iš karto po pat mergaitės
pagrobimo viešojoje erdvėje pasirodė filmukas, kurį ir aš
mačiau, kuriame kažkokiomis medžiagomis apsvaiginta mergaitė,
žiūrėdama į savo rankytes, stebisi ir klausia greičiausiai šalia
esančios mamos: „Kodėl pas mane aštuonios rankytės?“ Galvytė
nesilaiko, seilės bėga.
Kiek vėliau „Lietuvos rytas“, tarp
kitko išvadinęs mane terorizmo garbintoja, už tai, kad kartu su
kitais pilietiškais Lietuvos šviesuoliais gyniau valstybėj daugelį
metų persekiotą kitą Lietuvos kankinę, vėliau Aukščiausiojo
Teismo visiškai išteisintą Eglę Kusaitę, ėmė spausdinti
suklastotas Deimantės nuotraukas, taip siekiant suklaidinti
tiesiogiai Deimantėlės nemačiusią ir nepažinojusią visuomenės
dalį, kad, atseit, mergaitė sveika ir žvali.
Iki šiol joks pareigūnas, taip pat ir
mergaitės paėmimą organizavęs tuometinis policijos generalinis
komisaras, o nūnai Premjeras, čia sėdintis, neprisiėmė
atsakomybės už valstybės neva saugomą, o iš tiesų tai visiškai
izoliuotą mergaitę, kuri šiuo metu jau galėtų ir interneto
erdvėje bendrauti. Deja, internetas tyli.
Visus tuos penkerius su puse metų nuo
mergaitės pagrobimo iki dabar jos likimu susirūpinę piliečiai
žadino visuomenę ir reikalavo iš valdžios pareigūnų bei
institucijų „Tie-SOS!“ apie Deimantės likimą. Pirmą pusmetį
rinkdavomės kasdien, vėliau, kelis metus paeiliui – kartą per
savaitę, dar vėliau, iki dabar – kiekvieno mėnesio septynioliktą
dieną su didžiuliais užrašais „Tie-SOS!“, su plakatais.
Renkasi, piketuoja prie Prezidentūros, prie savivaldybių ir kitų
valdžios įstaigų Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, tačiau viskas
veltui. Atsakingi pareigūnai niekaip į tai nereaguoja, atsirašinėja
arba tyli, kaip ir laisva save vadinanti didžioji žiniasklaida.
Šios analogų Lietuvos istorijoje
neturinčios daugiametės pilietinės akcijos atžvilgiu yra vykdoma
totali informacinė blokada. Apie ją sutartinai metų metus nieko
nerašo didžioji žiniasklaida, nerodo nei viena televizija, tyli
radijas. Nu, tada, kai mes demonstracijoj prašom „Tie-SOS!“ ir
kur Deimantė.
Tad noriu jūsų paklausti: kas čia?
Ar tai ta laisvė, dėl kurios mes negailėdami gyvybės aukojomės
1991 metų sausio 13-ą? Bet nesunkiai perskaitysime įtakingų
žurnalistų, niekada nemačiusių mergaičių, nebuvusių Garliavoj,
nepakalbinusių nei jos, nei jos, nei jos artimųjų, piktus
neišmanymo ir neapykantos pritvinkusius postringavimus apie
violetinį rūką, temdantį akis, ir apie tai, kaip Laisvės premija
pateko į Garliavos patvorius.
Jai, sako, reikėjo, kriminalinę bylą,
į kalėjimą – tą Sadūnaitę. Jai premiją? Siaubas. Toks
vilkas, dar [...]. Mes kovojam prieš Lietuvos nepriklausomybę, mes
perversmą ruošiam. Na, įtarimas, su džiaugsmu, bet tik už laisvą
Lietuvą.
Naudojuosi proga, kadangi mane girdi
jos Ekscelencija Prezidentė, daug garbių Seimo, Vyriausybės narių,
teisėsaugos atstovų. Taip pat norėčiau atkreipti dėmesį ir
priminti, kad Lietuva yra ratifikavusi tarptautinę konvenciją dėl
asmenų apsaugos nuo priverstinio dingimo.
Šios konvencijos pačiame pirmame
straipsnyje sakoma, cituoju: „Pirma [o, yra vanduo, ačiū, oi
atsiprašau]: niekas neturi tapti priverstinio dingimo auka; antra:
jokios išimtinės aplinkybės, net jei tai būtų karo padėtis ar
karo grėsmė, vidaus politinis nestabilumas ar bet kokia kitokia
nepaprastoji padėtis, negali pateisinti priverstinio dingimo“.
Todėl klausiu jūsų. Ar Deimantės
Kedytės likimas nėra priverstinis dingimas? Ar negalima laikyti
mergaitę priverstinai dingusia, jei ją viešai ir brutaliai paėmę
valstybės pareigūnai ir apie ją jau penkerius su puse metų
visuomenė neturi absoliučiai jokių žinių? Ar tas net nežinia
kur esantis asmuo, Deimantė Kedytė, yra gyva?
Atsakykite, prašau. Ar Lietuva
laikėsi, nepažeidė šios tarptautinės konvencijos? Jei taip, tai
kas rūpinasi ir gali atsakyti, ar Deimantė Kedytė nėra
pradanginta?
Baigiu, paskutinis puslapis. O, geras
Dieve.
Šiandieną, sausio 13-ą, Laisvės
gynėjų ir Laisvės premijos įteikimo dieną, man nėra nieko
svarbiau, kaip sužinoti atsakymą į ne vienerius metus mano širdį,
ir ne tik mano širdį, draskantį neatsakytą ir nuo visuomenės
visomis valstybės išgalėmis slepiamą klausimą.
Todėl stovėdama šioje aukštoje
Seimo tribūnoje pirmą kartą ir paskutinį gyvenime, tiesiogiai
kreipiuosi į jus, pirmuosius valstybės asmenis. Ponia Prezidente,
Pone Premjere, [už mano nugaros] Pone Seimo Pirmininke, ir prašau
jūsų iki vasario 16-os, Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečio
minėjimo dienos, man ir visuomenei viešai asmeniškai atsakyti bei
pateikti neginčijamus įrodymus, kad mūsų visų taip labai mylėta
ir daug mėnesių sergėta Deimantė Kedytė, kuriai už mėnesio,
vasario 19-ą, sukaks 14 metų, yra gyva ir sveika.
O jei ji jūsų valia ir valstybės
vardu 2012 m. gegužės septynioliktą dieną atplėšta nuo artimųjų
ir apsiimta saugoti… Saugok Viešpatie, net liežuvis neapsiverčia
tai ištarti, galimai yra mirusi, nužudyta, prašau tai nedelsiant
viešai pripažinti ir prisiimti atsakomybę, bet svarbiausia, jei
tai nėra vien iš nežinios kilę besisielojančių žmonių
įtarimai, ir tokia baisi nelaimė iš tikrųjų atsitiko, pasakyti,
kur yra mergaitės kapelis.
Kad mes galėtume visi ją mylėjusieji,
kartu su Deimantėlės seneliais, iki šiol persekiojamais, po
devynias bylas, kitais artimaisiais, mergaitės užtarėjais ir
laisvės bendraminčiais aplankyti, padėti gėlių, nusilenkti,
kartu pasimelsti, apraudoti ir atsiprašyti, kad nesugebėjome tavęs,
Deimantėle, išsaugoti.
Dieve, mums atleisk.
Ir baigdama savo kalbą su didžiule
širdgėla privalau jums atvirai prisipažinti: nežinau, kaip jūs
visi, kurie mane girdite, tačiau aš, negavusi sąžiningo atsakymo
į šį klausimą, tikrai negalėsiu džiaugtis Lietuvos šimtmečio
sukaktimi ir jos švęsti.
Prašau man atleisti.
Savo nekaltų žmonių aimanoms ir
kančioms akla valstybė ir visuomenė, apsimetanti, kad nematė
vaiko ašarų, negirdėjo jo klyksmo, švenčianti ir šokanti ant
savo pačios suluošintų ir pražudytų vaikų kapų, neturi
ateities.
Dieve, mums atleisk.
Baigti noriu gerbiamo kunigo Grigo,
Roberto Grigo eilėmis „Mergaitės ašara“. Jis ten beveik
kasdien būdavo kartu su kitais šešiais kunigais kentėjusiais. Jis
tą parašė jau tris mėnesius po pagrobimo mergaitės.
Aš padėjau
Ant svarstyklių
Mažos Deimantės mažą ašarą –
Ir prezidentės aptakius kalbėjimus –
Nusvėrė ašara kaip usnies pūką juos.
Ant svarstyklių
Mažos Deimantės mažą ašarą –
Ir prezidentės aptakius kalbėjimus –
Nusvėrė ašara kaip usnies pūką juos.
Ir aš padėjau
Ant svarstyklių
Mažos mergaitės nevilties riksmą –
Ir seimo, teisdarių, ir paragrafų užkalbėjimus –
Nusvėrė ašara kaip pelenus, išsklaidė vėjuose.
Ant svarstyklių
Mažos mergaitės nevilties riksmą –
Ir seimo, teisdarių, ir paragrafų užkalbėjimus –
Nusvėrė ašara kaip pelenus, išsklaidė vėjuose.
Ir aš padėjau
Ant svarstyklių
Mažo vaiko bejėgystę, išgąstį ir siaubą –
Taip pat Olimpo sportininkų auksus, sidabrus ir bronzas –
Ir tyro vaiko nuoskauda atsvėrė juos kaip dulkes.
Ant svarstyklių
Mažo vaiko bejėgystę, išgąstį ir siaubą –
Taip pat Olimpo sportininkų auksus, sidabrus ir bronzas –
Ir tyro vaiko nuoskauda atsvėrė juos kaip dulkes.
Mergaitės ašaroje buvo Lietuva.
O kalbose, teismuose ir saliutuose –
Tiktai išdavęs vaiką NIEKAS. Tuštuma.
O kalbose, teismuose ir saliutuose –
Tiktai išdavęs vaiką NIEKAS. Tuštuma.
Amen, Aleliuja. Dieve, būk mums
gailestingas.
Dievas mus myli, laukia mūsų, už mus
mirė ant kryžiaus, tapęs žmogumi, ir pasufleravo, iš ko mes
būsime amžinybėje teisiami, tikintys ir netikintys, nesvarbu iš
kokios rasės: „Buvau alkanas – pamaitinai, buvau nuogas –
aprengei, buvau ištroškęs – pagirdei, buvau ligonis –
aplankei, buvau pakeleivis – priėmei, buvau kalinys – atėjai,
ištiesei ranką. Ateik į amžiną džiaugsmą“. Sakau:
„Viešpatie, aš tavęs nepažįstu“. „O tada, kada tu ištiesei
ranką tam mažiausiam, nepažįstamam, kuris į tave kreipėsi, tu
padėjai man. Ir atvirkščiai. Nepadėjai – eik šalin nuo manęs
į amžiną kančią kartu su velniu ir jo angelais“.
Dieve, saugok, kad nei vienas ten
nenueitume. Duok, Dieve, kad visi būtume danguje ir šlovintumėm už
jo begalinį gailestingumą.
Ačiū ir dovanokit, aš atrodo,
smarkiai savo ilgu liežuviu prasikaltau.
Ačiū jums.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą