Deklaracija „Su Sąjūdžiu – į
Tautos forumą!“ (projektas)
Mes, 2018 m. birželio 3
d. Vilniuje, Lietuvos mokslų akademijos salėje, vykstančio
Sąjūdžio trisdešimtmečio minėjimo-konferencijos „Su Sąjūdžio
idėjomis už Lietuvą“ dalyviai, skelbiame pasaulėžiūrinių ir
vertybinių nuostatų bei programinių politinių tikslų Deklaraciją
„Su Sąjūdžiu – į Tautos forumą“.
Pareiškiame:
Sąjūdžio – tautinio
išsivadavimo judėjimo – siekta ir 1990 m. kovo 11 d. paskelbta
nepriklausoma Lietuvos Respublika taip ir nebuvo sukurta.
Išsivadavusi iš TSRS okupacijos jungo lietuvių tauta netapo tikrai
laisva ir savivaldžia politine bendrija, o Lietuvos Respublika –
iš tiesų nepriklausoma ir suverenia valstybe.
Sąjūdžiui atkuriant
Nepriklausomybę buvo neįmanoma įsivaizduoti, jog vėl iškils,
kaip tada manyta, visam laikui išspręstas egzistencinis tautos ir
valstybės išlikimo klausimas. Tikėtasi, kad išsilaisvinusi ir
tapusi Vakarų pasaulio – ES ir NATO – dalimi Lietuva užsitikrino
tvirtas saugumo garantijas ir netrukdomai žengs pažangos ir
klestėjimo keliu. Šios viltys neišsipildė. Priešingai, tauta
išsivaikščioja po pasaulį, o pats valstybingumas nyksta
pražūtingai sparčiai.
Lietuvos grįžimas į
Vakarų pasaulio geopolitinę erdvę ir transatlantines struktūras
suteikė šaliai tam tikras saugumo garantijas, bet visavertei
narystei Europos Sąjungoje Lietuva nebuvo pasirengusi ir už tai
moka didžiulę kainą. Atkūrus Nepriklausomybę vykdytos drastiškos
neoliberalios ekonominės reformos lėmė, kad patyrusi ekonominį
nuosmukį Lietuva virto išsivysčiusių Vakarų šalių ekonominiu
priedėliu ir įgijo daugelį išnaudojamos ekonominės kolonijos
bruožų – tapo į Rytus plečiamos rinkos erdvės dalimi ir
beatodairiškai naudojamų gamtinių bei žmogiškų išteklių
šaltiniu.
Narystė Europos
Sąjungoje, turėjusi stiprinti Lietuvos valstybingumo pagrindus ir
jos tarptautinę padėtį, po Lisabonos sutarties virto šalies
valstybingumą griaunančiu veiksniu. Šalies valdžiai nuolankiai
sutinkant, be pasipriešinimo Europos Sąjungai ir kitoms globalioms
struktūroms, atiduotos beveik visos jų slapčia ir neteisėtai –
neatsiklausiant Tautos – jau baigiamos perimti suverenios valstybės
galios. Lietuvos Respublika, virtusi tik ES administraciniu vienetu,
prarado suverenumą ir beturi tik fasadinius valstybingumo atributus.
Lietuvos Respublikos
Konstitucijoje skelbiamas Tautos suverenumo principas, demokratinė
politinė valstybės santvarka, teisinės valstybės principai ir
pamatinės piliečių teisės bei laisvės liko faktiškai
neįgyvendinti. Demokratijos institucijos ir procedūros yra fasadas,
slepiantis neosovietinį su valdžia susijusių oligarchinių grupių
valdymą, vykdomą pasitelkus specialiąsias tarnybas ir kitus
Konstitucijoje nenumatytus ir neteisėtus poveikio viešiesiems
sprendimams svertus.
Lietuva virto
kvazipolitinio valstybinio darinio bruožų turinčia šalimi.
Valdančios ir dėl įtakos besigrumiančios politinės ir verslo
grupuotės valdo Lietuvą kaip administracinį vienetą ir gina tik
stambiojo tarptautinio kapitalo ir savo interesus, visiškai
nesirūpindamos bendruoju visuomenės gėriu. Po trumpo Sąjūdžio
dėmesio Lietuvai tarpsnio nuo 1992 m. Tautos ir pačios valstybės
likimas bei ateities perspektyvos neberūpėjo nė vienai šalį
valdžiusiai politinei jėgai ir vyriausybei.
Lietuvoje vykdoma
ekonominė ir socialinė politika, išvariusi iš šalies milžinišką
darbingiausių gyventojų dalį, pagrįstai gali būti lyginama su
okupantų vykdytu Tautos naikinimu, o mastais ir – turint omenyje
bendruosius demografijos poslinkius – keliamais pavojais tautos
būčiai jį net pralenkia.
Dar didesnė grėsmė yra
tebesitęsiantis, tik naujais ir subtilesniais būdais vykdomas
dvasinis, moralinis bei intelektinis Tautos naikinimas. Jis pradėjo
stiprėti Lietuvai tapus Europos Sąjungos nare, o ratifikavus
Lisabonos sutartį, įgyja vis agresyvesnes ir atviresnes formas. Jis
reiškiasi ir yra pastebimas įvairiose srityse:
• Tęsiant sovietmečio
tradicijas vis atviriau puolama ir menkinama (kaip tariamai
atsilikusi, uždara ir tamsi) lietuvių tauta – jos gyvenimo būdas,
istorija, kultūrinė ir tautinė savimonė;
• Ginčijami idėjiniai
ir istoriniai moderniosios tautinės Lietuvos valstybės pagrindai –
net abejojama jos teisėtumu ir prasmingumu; nuolatinių puolimų ir
patyčių taikiniu tapo ir Sąjūdžio laikais vykusi tautinio
išsivadavimo kova;
• Ideologiniu
vykstančio Lietuvos ištautinimo ir išvalstybinimo pagrindu tapo
„globalios Lietuvos“ vizija: lietuvių tauta įsivaizduojama tik
kaip kosmopolitinėje pasaulio „pilietinėje visuomenėje“
pasklidusi ir išsibarsčiusi virtuali etnokultūrinė bendrija, be
savo teritorijos ir valstybės;
• Nuosekliai ir
kryptingai vykdoma ištautinimo programa – visais įmanomais būdais
ir priemonėmis skleidžiama ir prievarta brukama lietuvių tautinę
tapatybę turinti išstumti ir pakeisti „europiečio“ –
kultūrinių šaknų ir istorinės atminties neturinčio
kosmopolitiško Europos Sąjungos piliečio-klajoklio – savimonė
ir tapatybė. Du trečdaliai valstybinėje vidurinio lavinimo
sistemoje išugdytų abiturientų ketina iš Lietuvos išvykti;
• Svarbiausiu
lituanistikos plėtros strategijų ir programų tikslu tapo jau
neslepiamos pastangos iš pagrindų pertvarkyti ir „sumoderninti“
lietuvių tautinę ir kultūrinę tapatybę, faktiškai sunaikinant
politinės tautos sampratą ir pakeičiant ją tariamai „europine“,
t. y. viename iš ES administracinių regionų įsikūrusios
etnokultūrinės bendrijos (siekiama, kad ji būtų tik viena iš
daugelio tokių bendrijų ir sudarytų tik šios teritorijos
gyventojų mažumą) savimone. Kryptingai siaurinamas tautos
kultūrinės ir politinės savimonės bei moderniosios Lietuvos
valstybės kertiniu akmeniu esančios lietuvių kalbos vartojimo
viešojoje erdvėje laukas ir atvirai ruošiama dirva iš tikrųjų
panaikinti jos valstybinį statusą oficialiai įvedant dvikalbystę
ar net daugiakalbystę;
• Kaip ir sovietmečiu,
įgyvendinama plati tautos ideologinio ir politinio „perauklėjimo“
programa: šalies piliečiams brukamos sovietinio komunizmo
ideologijos vietą užėmusios neomarksistinės ir genderistinės
kultūrinės ir neoliberalios ekonominės bei socialinės idėjos
tapo ideologiniu neoliberalios Lietuvos kvazivalstybės egzistavimo
pamatu ir įrankiu užvaldyti šalies visuomenės sąmonę, siekiant
paversti ją beveide euromankurtų mase – ištautinto ir
išvalstybinto, istorinės atminties netekusio „paneuropinio
demoso“ dalimi;
• Visuomenė
„perauklėjama“, sąmoningai ir kryptingai griaunant laiko ir
ilgaamžės gyvenimo patirties patikrintas religines, moralines ir
tautines Lietuvos gyventojų vertybes – nuolatinis ir ciniškas
tyčiojimasis iš jų tapo kasdieniu reiškiniu ir vėl, kaip ir
sovietmečiu, laikomas norma. Brukamos kitos – tariamai „europinės“
ir „vakarietiškos“ pseudovertybės, kurios diegiamos ne tik
pasitelkiant visas įmanomas ideologinės propagandos priemones, bet
ir vis dažniau griebiantis atviros prievartos. Į šalies viešąjį
gyvenimą slaptomis ir atviromis formomis sugrįžo politinė ir
ideologinė kontrolė bei priespauda. Viešojoje erdvėje tapo
privalomas „politkorektiškas“ kalbėjimas, atgaivinta ideologinė
mokyklinių vadovėlių, studijų programų ir mokslo tyrimų,
žiniasklaidos nuolatinė neformali stebėsena ir cenzūra. Lietuvoje
vykdoma „europeizacijos“ kampanija įgyja bruožų, verčiančių
ją lyginti su anksčiau patirta prievartine sovietizacija. Piliečių
tautinė ir valstybinė savimonė yra slopinama vis atviriau ir
brutaliau, griebiantis ir teisinio kitaminčių persekiojimo.
Lietuvos „europeizacija“
gali pavykti tik „dekonstravus“ – t. y. sugriovus – jos
tautinę ir valstybinę sąmonę. Ją griaunantys šalies piliečiai
vykdo globalių galios centrų valią. Todėl atgimė sovietmečiu
egzistavusi ir posąjūdiniu laikotarpiu trumpam pamiršta idėjinė
ir vertybinė takoskyra tarp patrioto ir kolaboranto. Susiformavo
naujųjų kolaborantų – kosmopolitiškai orientuotų Lietuvos
„europeizacijos“ ideologų ir vykdytojų stovykla. Jos atstovai
jau nebemato reikalo slėpti savo antitautinių ir antivalstybinių
nuostatų. Jų pastangomis tęsiama sovietinių „internacionalistų“
vykdyta kova su lietuvių nacionalizmu, kurios galutinis tikslas,
kaip žinoma, buvo iki galo įgyvendinti „Lietuvos be lietuvių“
programą.
Išliko vergiško mąstymo
ir elgesio įpročiai, pastebimi visose valstybinio ir viešojo
gyvenimo srityse – nuo aklo pataikavimo Europos Sąjungai ir
galingesnėms valstybėms užsienio politikos srityje iki isteriškų
užsienio organizuojamų „lietuviškojo nacionalizmo“ smerkimo
akcijų, beveik niekuo nesiskiriančių nuo sovietmečiu vykdytų
analogiškų ideologinių-propagandinių kampanijų.
Išplauta istorinė
atmintis ir smarkiai apnykęs tautinio tapatumo bei orumo jausmas
lėmė ne kartą rodomą elementarios valstybinės savigarbos stoką.
Dabartinė sunki tautos ir valstybės būklė yra iš sovietmečio
paveldėto nevalstybinio mąstymo ir jo nulemto visuomenės
nepilietiško elgesio, o ypač – nusikalstamai neatsakingo
valdančiojo sluoksnio vadovavimo padarinys. Vergiška savanaudiškumo
ir prisitaikėliškumo dvasia persismelkęs šalies valdantysis
sluoksnis net nepajėgia suvokti, juo labiau – prisiimti moralinės
ir politinės atsakomybės už tautos ir valstybės ateitį. Jis
nesuvokia ilgalaikių šalies interesų ir dėl jų net nekvaršina
sau galvos, nes vadovaujasi primityvia „dabartizmo“ filosofija.
Tapo įprasta šalies būklę ir problemas suvokti tik per
vienadienių bei trumpalaikių interesų ir tikslų prizmę. Net
menkiausios pastangos pažvelgti į Lietuvos gyvybinius interesus ir
strateginius tikslus iš platesnės istorinės praeities ir ateities
perspektyvos ne tik laikomos „nereikalinga prabanga“, bet ir
atvirai slopinamos.
Politinės valios ir
ryžto, strateginio mąstymo ir paprasčiausios atsakomybės už
tautos ir valstybės likimą stoka neleido sukurti tikros – į
Sąjūdžio idealus besilygiuojančios – Lietuvos Respublikos ir
paversti taip sunkiai atkurtos valstybės šiuolaikiška, dinamiška,
o svarbiausia – visiems jos piliečiams sava šalimi. Todėl
Lietuva tampa ištautinta Europos Sąjungos administruojama
teritorija ir pasaulinio „globalaus kaimo“ pereinamuoju kiemu –
pilka nuolat migruojančios „internacionalinės“ darbo jėgos
laikino apsistojimo vieta ar tranzito stotimi.
Tautai ir valstybei
kylančias grėsmes supranta vis daugiau blaiviai ir patriotiškai
mąstančių žmonių. Darosi akivaizdu, kad sparčiai nykstanti
lietuvių tauta ir jos valstybė neturi jokių galimybių išlikti
kaip savarankišką politinę ir istorinę būtį turinti bendrija
vis didėjančių geopolitinių ir saugumo grėsmių akivaizdoje.
Europos Sąjungos teritoriniu vienetu virtusį kraštą
administruojanti ir jokios atsakomybės už jo ateitį bei likimą
nejaučianti valdžia faktiškai ruošia dirvą dar vienam
valstybingumo žlugimui – naujai Lietuvos okupacijai. Visuomenėje
bundantis tokio pavojaus supratimas, kurį gilina ir stiprina
ilgaamžė istorinė patirtis, turėtų tapti paskata veikti. Vis
užgriūvančios negandų bangos neištrynė Lietuvos iš pasaulio
žemėlapio tik todėl, kad sunkiausiais jos istorijos tarpsniais
rasdavosi veiklių ir ryžtingų žmonių, kurie sąmoningomis ir
valingomis pastangomis sugebėdavo pakeisti Tėvynės likimą net,
atrodytų, beviltiškiausiomis aplinkybėmis.
Prieš du dešimtmečius
Nepriklausomybė nebūtų buvusi atkurta, jeigu visi Lietuvos
piliečiai būtų sėdėję sudėję rankas ir svajingai mąstę apie
laisvę. Sajūdžio tikslas atkurti valstybę buvo pasiektas tik
todėl, jog radosi žmonių, kurie sugebėjo atidėti į šalį
asmeninius ir profesinius interesus ir nuveikė milžinišką, dažnai
net nepastebėtą ir neįvertintą, tautą telkusį ir įkvėpusį
darbą, kad laisvės svajonė taptų tikrove.
Šiandien Lietuvą gali
išgelbėti tik naujas tautinis pabudimas. Pirmas ir būtinas
žingsnis jo link turėtų būti atgimimo trokštančių bei
pasiruošusių jam atsakingai įsipareigoti ir vardan jo nors šį tą
nuveikti geros valios žmonių būrimasis. Egzistencinės grėsmės
tautai ir valstybei valandą visi nesutarimai ir kivirčai turėtų
būti pamiršti ir atidėti į šalį. Šiuo kritišku momentu dera
ieškoti tik to, kas mus vienija ir paverčia LIETUVA.
Ta GYVĄJA LIETUVA gali
ir privalo tapti Sąjūdžio misiją turintis sėkmingai baigti jo
siekių ir darbų perėmėjas ir tęsėjas – Lietuvių tautos
forumas.
Kreipiamės į visus
geros valios Lietuvos piliečius:
Visoje šalyje steikime
sąmoningų ir patriotiškų piliečių grupes ir telkimės į Tautos
forumą.
Siekime ir reikalaukime:
• Nedelsiant oficialiu
valstybės lygmeniu atsisakyti pražūtingos „globalios Lietuvos“
ideologijos, kuria grindžiama šalį susinaikinimo link stumianti
iki šiol vykdoma tautos išsivaikščiojimą skatinanti, vidaus ir
nacionalinio saugumo pagrindus griaunanti, nesavarankiška ir pasyvi
užsienio politika;
• Atkurti Lietuvos
Respublikos Konstitucijoje įtvirtintą demokratinę santvarką ir
realų Konstitucijos veikimą išviešinant ir užkardant
oligarchinių ir nusikalstamų grupuočių bei su jais susijusių
pareigūnų mėginimus užvaldyti valstybę pasitelkiant
specialiąsias tarnybas ir kitas neteisėtas priemones daryti
poveikiui politiniams, administraciniams ir teisiniams sprendimams;
• Atlikti išsamią ir
sąžiningą teisėsaugos institucijų ir ypač specialiųjų tarnybų
veiklos nuo 2000 m. patikrą, paskelbiant visuomenei jos rezultatus,
ir atkurti pilietinę bei politinę šių institucijų kontrolę
Konstitucijoje numatytais jų veiklos stebėsenos ir priežiūros
būdais bei priemonėmis;
• Įgyvendinti
kompleksinę savivaldos reformą, atkuriant vietos gyventojų teisę
būti tikraisiais savivaldos subjektais;
• Įvykdyti demokratinę
teismų reformą, atveriant piliečiams realią galimybę dalyvauti
jų veikloje;
• Panaikinti atviras ir
slaptas nomenklatūrines visų lygių politikų ir valdininkų
privilegijas, sukuriant atvirą ir skaidrią atrankos į valstybės
tarnybą bei teisingą ir viešą atlyginimų už darbą viešajame
sektoriuje sistemą;
• Padaryti galą
Lietuvos visuomenės ištautinimo ir išvalstybinimo politikai,
įgyvendinamai per istorinės atminties, kultūros paveldo ir
lituanistikos naikinimą bei prievartinį globalistinių
neomarksizmo, genderizmo ir neoliberalizmo ideologijų diegimą
akademinėje ir viešojoje erdvėje;
• Iš esmės keisti
švietimo politiką, kuri griauna asmens ir prigimtinės šeimos
tapatumą, naikina tautos ir Lietuvos valstybingumo sampratas, o
edukaciniu turiniu ugdo tik privačiais ir egoistiniais interesais
besivadovaujančius „globalios visuomenės“ individus ir diegia
„postmodernų“ pasaulėžiūrinį ir vertybinį reliatyvizmą.
Būtina pradėti realiai įgyvendinti Atgimimo laikotarpiu parengtą
ir sąmoningai pamirštą ir ignoruojamą tautinės mokyklos
koncepciją. Dorinis, socialinis ir patriotinis būsimųjų šalies
piliečių ugdymas visame lavinimo turinyje turi tapti svarbiausiu
valstybės rūpesčiu, nes tai yra vienintelis būdas sutelkti tautą
į visavertę, savo istorines ir kultūrines šaknis prisimenančią
politinę bendriją, gebančią apginti savo teisę egzistuoti ir
ilguoju laikotarpiu užsitikrinti savo istorinį tęstinumą;
• Būtina atkurti
universitetų ir aukštojo mokslo bei studijų misiją visuomenei ir
valstybei, užtikrinti realią akademinę autonomiją, išlaisvinant
šį sektorių iš tarnavimo siauriems globalaus ir vietinio
stambiojo verslo grupių interesams;
• Atsisakyti ketinimų
faktiškai panaikinti valstybinį lietuvių kalbos statusą ir
neoficialiai įtvirtinti sovietinio stiliaus dvikalbystę, siekiant
išstumti lietuvių kalbą iš viešojo gyvenimo ir paversti ją tik
buitinio vartojimo kalba;
• Sukurti ir pradėti
realiai įgyvendinti nuoseklią, Tautą ir visuomenę telkiančią
bei ilgalaikius Lietuvos nacionalinio saugumo interesus atitinkančią
valstybės istorijos politiką;
• Panaikinti faktiškai
egzistuojančią „neteisingų pažiūrų“ cenzūrą ir
marginalizavimą žiniasklaidoje bei akademinėje erdvėje ir
padaryti galą plintančiai bei vis labiau įsitvirtinančiai
ideologinio ir politinio piliečių persekiojimo už „politiškai
nekorektiškas“ pažiūras praktikai;
• Konstitucijos
leidžiamomis demokratinėmis teisinėmis priemonėmis ir būdais
stabdyti nevaržomą antitautinės ir antivalstybinės ideologijos
bei ardomosios propagandos sklaidą piliečių švietimo ir ugdymo,
akademinėje bei kultūros srityse ir žiniasklaidos priemonėse.
Nutraukti valstybinį tokią ideologiją skleidžiančių viešųjų
institucijų ir įstaigų finansavimą ir bet kokią kitą iki šiol
joms teikiamą paramą;
• Baigti barbarišką
Lietuvos kultūros paveldo ir paminklų naikinimą ir gamtovaizdžio
niokojimą, vykdomą suinteresuotų vidaus ir užsienio verslo
sluoksnių egoistiniais interesais;
• Nedelsiant ir iš
pagrindų keisti tik nedidelės piliečių mažumos interesus
atitinkančią ir Lietuvą demografinės, socialinės bei politinės
katastrofos link stumiančią iki šiol vykdomą ekonominę ir
socialinę valstybės politiką. Įgyvendinti teisingą ir daugumos
piliečius interesus atitinkančią mokesčių sistemos pertvarką,
realų pelno apmokestinimą panaikinant neteisėtas mokesčių
išimtis bei lengvatas. Reformuoti pensijų sistemą, kad ji atitiktų
ne privačių pensijų fondų savininkų ir valdytojų, bet daugumos
šalies esamų ir būsimų pensininkų interesus;
• Realiai apmokestinti
šalyje veikiančias užsienio verslo įmones ir bankus, panaikinant
jiems nepamatuotai suteiktas mokestines ir kitas lengvatas bei
privilegijas ir užtikrinant nuolatinę ir griežtą jų veiklos
stebėseną bei kontrolę.
• Tęsdami Sąjūdžio
pradėtą Laisvės žygį visomis teisėtomis priemonėmis sieksime
ir reikalausime, kad visų lygių valdžios institucijos ir valstybės
pareigūnai būtų atskaitingi Lietuvos žmonėms, pripažintų juos
didžiausia valstybės vertybe ir dirbtų jų bei viso krašto
gerovei.
Atėjo laikas, kai
privalome stoti į taikią, bet ryžtingą kovą už tai, kad
išliktume kaip Tauta, o Lietuva amžiams būtų visavertė
nepriklausoma valstybė ir lietuvių tautos namai.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą