Valdas Anelauskas savo paskaitų Oregono valstijos universitete metu, 2006 metai. |
Dr.
Algimantas Lebionka pakalbino Amerikos lietuvį rašytoją Valdą
Anelauską, kuris yra nepriklausomas žydų istorijos tyrinėtojas
bei visuomenės švietėjas.
Dr.
Algimantas Lebionka: Kalbėjote apie holokausto atminties
kulto šiandienines priežastis. Gal galėtumėte trumpai aptarti ir
paties holokausto priežastis?
Valdas
Anelauskas: Tai išties labai platus klausimas, todėl
siūlyčiau apsiriboti tik tuo, kas buvo Lietuvoje. Nieko naujo aš
tikriausiai nepasakysiu, viskas seniai žinoma, tačiau pabandysiu
pažvelgti į visa tai gal kiek kitokiu kampu.
Visų
pirma noriu pabrėžti jog nemanau, kad koks nors normaliai mąstantis
žmogus galėtų suabejoti, jog Antrojo pasaulinio karo metais
Lietuvoje vyko žydų genocidas. Taip jis tikrai vyko, todėl apie
kažkokį jo „neigimą“ apskritai negali būti kalbos. Kitaip,
kur tada ėmė ir pradingo beveik visi Lietuvoje gyvenę žydų
tautybės žmonės? Šio fakto nepaneigsi ir niekur nuo jo nepabėgsi.
Negalima nesutikti ir su tuo, kad holokaustas žydų tautai buvo ir
yra pati baisiausia tragedija.
A.L.: Tačiau
žydai ją vadina ir pačia baisiausia tragedija visos žmonijos
istorijoje, tarsi ignoruodami kitų tautų tragedijas. O kai bandoma
sakyti, kad kitų tautų išžudyta dar daugiau, tokie teiginiai
paskelbiami holokausto neigimu ir tai sakantis žmogus automatiškai
tampa žydų priešu.
V.A.: Taip
yra manyčiau todėl, kad genocido „monopolininkams“ konkurentų
nereikia. Lietuvoje gerai žinomas E.Zuroffas kartą yra pareiškęs,
kad esą visiškai nepriimtini „išpuoliai prieš unikalų holokausto
statusą“. Nesuprantu, kame tas unikalumas? Ir kodėl? Būta juk
istorijoje ir kitų genocidų. Ir net didesnių už žydų. Vien
indėnų kiek Amerikoje buvo išžudyta!..
A.L.: Iš
pačios žydų istorijos taip pat kai ką galima prisimint. Štai
Purimo šventė. Purimas yra švenčiamas atminti patį kruviniausią
pogromą istorijoje, kurį surengė judėjai beginkliams persams.
Kaip liudija viena iš Senojo Testamento knygų, „Esteros
knyga“,
žydai per vieną dieną sunaikino net 75 800 persų su žmonomis ir
vaikais. Daugelio tautų istorijoje žinoma nemažai masinio žmonių
naikinimo pavyzdžių, bet nė viena tauta pasaulyje nesiryžo žmonių
skerdynių iškelti į religinės šventės aukštumas, o prisiminimą
apie kruviną pogromą įjungti į savo tarnystės Dievui ritualą,
ir šią genocido šventę padaryti viena didžiausių švenčių.
V.A.: Ne
paslaptis, kad Biblijoje, ypač toje Senojo Testamento dalyje
(Penkiaknygėje), kuri ir sudaro žydų Torą, yra daugybė tokių
vietų, kur tiesiog skatinami panašūs genocidai. Senasis
Testamentas apskritai yra tarsi kokia masinių žudynių kronika.
Toroje žydams net liepiama sunaikinti visas tautas, nerodant joms
jokio gailesčio (Pakartoto
įstatymo knyga 7:16),
reikalaujama, kad užkariavę kokį miestą nužudytų visus to
miesto gyventojus, ir vyrus ir moteris, ir kūdikius, ir senelius;
taip pat užmuštų visus gyvulius ir paukščius ir aplamai visa kas
gyva, o taip pat net ir visus medžius ir krūmus iškirstų ir
sudegintų. Po to kai visa gyvybė sunaikinta, tada žydai privalo
sugriauti visus užkariauto miesto pastatus ir sunaikinti visus
daiktus ir meno kūrinius. Negalima naikinti tik aukso ir sidabro;
juos reikia kruopščiai surinkti ir perlydyti, kad būtų
„sunaikinta pagoniška dvasia“, o tada jau galima naudoti savo
reikalams. Taip žydai ir darė. Jie tais bibliniais laikais
užkariavę Palestinoje kiekvieną miestą nušluodavo nuo žemės
paviršiaus.
A.L.: Jau
kalbėjome apie tai, kad maždaug tą patį izraeliečiai daro
Palestinoje ir dabar. Ten šiandien vykdomas tikrų tikriausias
palestiniečių tautos genocidas.
V.A.: Taip,
tačiau būta istorijoje nepalyginamai didesnių genocidų, prieš
kurios ir žydų holokaustas nublanksta. Pagaliau, jeigu ir tikėt,
kad žydų holokausto aukų „oficialus“ skaičius 6 milijonai
atitinka tikrovę, tai pavyzdžiui vien 1917-1989 metais komunistai
visame pasaulyje išžudė net virš 100 milijonų žmonių- dešimtis
milijonų Tarybų Sąjungoje ir Kinijoje, beveik trečdalį Kambodžos
gyventojų. O kur dar Tibetas, kur Šiaurės Korėja? Vien Pavolgio
badas 1921-1922 metais tai irgi buvo juk tikrų tikriausias
genocidas. Bolševikams atėmus („išbuožinus“) Pavolgio
valstiečių maisto atsargas, bado mirtimi tada mirė daugiau nei 7
milijonai žmonių! Apskritai juk „kulakų“ (liet. „buožių“)
sistemingas naikinimas tuo metu Rusijoje buvo kasdienybė. 1918-1929
metais bolševikai nužudė maždaug tarp 10 ir 15 milijonų
valstiečių (ir tai neskaitant mirusių bado mirtimi). Net pats
Stalinas yra Čerčiliui pasakęs, kad prievartinė kolektyvizacija
Rusijoje neva tai kainavo apie 10 milijonų žmonių gyvybių. Na o
kur dar 1932-1934 metų holodomoras Ukrainoje, kai dirbtinai sukelto
badmečio pasekoje mirė irgi apie 10 milijonų žmonių? Ukraina
tada prarado apie 25 procentus savo gyventojų. Kasdien po 25
tūkstančius žmonių, 1000 – kas valandą, 17 – kas minutę!
Tokio masto katastrofa yra išties unikaliausia visos Europos
istorijos kontekste. Ir manau ne tik Europos.
A.L.: Tačiau, kažkodėl visos šios tragedijos taip neeskaluojamos, nepadaromos neliečiamomis ir šventomis. Kodėl komunistų aukos yra mažesnė tragedija, negu nacių aukos? Čia nori nenori peršasi mintis, kad žydai galbūt išties perdeda savo „unikalius“ nuostolius?
A.L.: Tačiau, kažkodėl visos šios tragedijos taip neeskaluojamos, nepadaromos neliečiamomis ir šventomis. Kodėl komunistų aukos yra mažesnė tragedija, negu nacių aukos? Čia nori nenori peršasi mintis, kad žydai galbūt išties perdeda savo „unikalius“ nuostolius?
V.A.: Labai
teisingai neseniai pasakė Holivudo žvaigždė Natali
Portman,
pati žydų kilmės, net gimusi Izraelyje, kad „holokaustas
nėra didesnė tragedija, nei kitų tautų genocidai“.
Ji pasmerkė dabartinį holokausto kultą ir netgi sakė: „Mums,
žydams, vertėtų atsisakyti paranoidinės paradigmos, pagal kurią
mes visuomet esame aukos“.
Tačiau
kaip žinia, šiandieniniame pasaulyje taip sakyti jau vos ne
nusikaltimas. Gi man tai argumentas „nedrįsk abejoti, nes yra
taip, kaip aš sakau“ apskritai nepriimtinas. Ypač, kai
beapeliacine „žydšaudžių“ etikete yra ženklinami ko ne visi
iš eilės jau nebeturintys galimybės įrodyti savo nekaltumo seniai
mirę lietuviai, tarp kurių nemažai būta ir mūsų tautos
išsivadavimo kovų didvyrių, tokių kaip Juozas
Brazaitis-Ambrazevičius ar partizanų vadai Adolfas
Ramanauskas-Vanagas bei Jonas Noreika-Generolas Vėtra. Ant jų
atminimo dergia šiandien kas tik netingi. Na o dabar dar štai ir
tos kažkokios Vanagaitės knygiūkštė pasirodė. Taip kad užtenka
vien tik gintis ir gintis. Seniai laikas smogti mūsų tautos
dergikams atgal. Ir taip, kad per mažai nepasirodytų.
Pagaliau,
kai žydai nuolat kalba apie jų tautiečių išžudymą Lietuvoje,
jie, manau, turėtų kalbėti ne tik apie tai, kas juos žudė, ir
kiek išžudė, o „kodėl?“. Būtent – turėtų kalbėti apie
priežastis. Juk ne paslaptis, kad pasaulyje nieko nebūna „šiaip
sau“.
A.L.: Nejaugi
atsakymas į šį klausimą galėtų būti pateisinimas žydų
žudynėms?
V.A.: Jokiu
būdu ne! Tačiau tai galėtų daug ką paaiškinti. Ar jums nekyla
klausimas, kodėl žydai, nuolatos pabrėždami savo tautos netektis,
niekad nekalba apie tai, kodėl būtent juos norėta nušluoti nuo
Žemės paviršiaus?
A.L.: Aišku,
kad kyla, ir net labai dažnai. Juk dar niekam nėra pavykę
paaiškinti, kodėl būtent žydai visais žmonijos civilizacijos
laikotarpiais visur buvo visada laikomi svetimais. Manau, kad
kiekvienam veiksmui, koks jis bebūtų, turėtų būti ir
paaiškinimas. Iš kur atsirado antisemitizmas, kaip pasaulinis
reiškinys. Negali būti, kad tik iš pavydo tai tautai.
V.A.: Iškilusis
lietuvių rašytojas Jonas Mikelinskas, labai daug rašęs šia tema,
ne kartą savo rašiniuose klausė: ,,KODĖL“ arba ,,Kada KODĖL
pavirs TODĖL?“. Jis skatino iš esmės aiškintis žydų genocido
priežastis, siekiant kad toks reiškinys niekad nepasikartotų.
Rašytojas ypač stebėjosi kai kurių žydų teigimu, kad neva tai
„suvokti ir paaiškinti holokaustą iš viso nėra įmanoma“.
A.L.: Tačiau
kodėl niekas net ir nebando to paaiškinti, kodėl viešai
nediskutuojama apie holokausto priežastis?
V.A.: Manyčiau
todėl, kad žydų tiesiog bijoma. Kaip yra Biblijoje parašyta,
kad „bijodami
žydų, visi privengė viešai kalbėti“ (Jono
7:13). Taip ir susidaro įspūdis, kad tikrąją holokausto priežastį
galbūt apskritai norima nuslėpti. Ir panašu, kad vien mesdami
kaltinimus kitiems, keldami reikalavimus atsiprašyti bei atgailauti,
apie priežastis labiausiai ir vengia kalbėti patys didžiausi
holokausto unikalumo propagandistai, tokie kaip Katzas su Zuroffu.
A.L.: Gal
todėl nemažai visuomenės daliai ir kyla įtarimas, kad žydams
slėpti holokausto priežastis, vaizduojant save amžinai
nuskriaustaisiais, yra tiesiog naudinga.
V.A.: Na
bet apie tai, kokią reikšmę holokaustas turi šiandien, taip
vadinamoje „Naujoje Pasaulio Tvarkoje“, mes gi jau kalbėjome.
Kaip ten bebūtų, kartoju, nėra ir negali būti pateisinimo
masinėms žudynėms. Jokioms! Ypatingai kada žudomi niekuo nekalti
žmonės. Todėl šiandien yra už viską svarbiau žinoti ne tik kas
įvyko, bet ir kodėl įvyko – kad tai niekada nepasikartotų.
A.L.: Pažiūrėkime
atidžiau į Lietuvos įvykius, paanalizuodami priežastis. Taip
atrodo, kad tie lietuviai, kurie 1941 metais buvo nusistatę prieš
žydus, jiems jautė priešiškumą todėl, kad žydai aktyviai rėmė
komunizmą. To lietuviai iš jų nesitikėjo.
V.A.: Žydų
tautinė mažuma ne vieną šimtmetį gyveno tarp lietuvių ir
nepatyrė jokios diskriminacijos. Jau nuo pat įsikūrimo Lietuvos
žemėje žydai galėjo jaustis esą lygiateisiai visuomenės nariai.
Ką ten lygiateisiai, pagal Lietuvos statutą jie buvo net
prilyginami bajorams! Lietuvoje gyvendami, žydai išsaugojo
būdingiausius savo tautybės bruožus, liko ištikimi savo
religijai. Vilnių net vadino Šiaurės Jeruzale. Žodžiu, mūsų
Lietuva jiems buvo tikrai svetingas kraštas.
Ko,
beje, niekaip nepasakytum apie tai kaip patys žydai žiūrėjo į
lietuvius. Žydai juos tiesiog niekino. Jurijus Sliozkinas savo
įžymiojoje knygoje „Žydų šimtmetis“, kuri išversta ir į
lietuvių kalbą, pavyzdžiui, rašo, kad Lietuvos žydai kalbėdami
apie kaimynus nežydus, juos vadindavo „šerec“ ar „šroce“,
kas jidiš kalboje reiškia roplius. Kalbėdami apie valgančius,
geriančius arba miegančius lietuvius, vartodavo žodžius, šiaip
taikomus gyvuliams. [psl. 124]
A.L.: Lietuvoje į žydus iš tiesų buvo žiūrima nepalyginamai geriau, negu, sakysim, kaimyninėje Lenkijoje. Jau nekalbant apie Rusiją ar Ukrainą.
A.L.: Lietuvoje į žydus iš tiesų buvo žiūrima nepalyginamai geriau, negu, sakysim, kaimyninėje Lenkijoje. Jau nekalbant apie Rusiją ar Ukrainą.
V.A.: Todėl
lietuviai niekaip ir negalėjo suprasti, kodėl kai 1940 metais į
Lietuvą įsiveržė Raudonoji armija, daugelis žydų pasitiko ją
su gėlėmis. Štai, pavyzdžiui, rašytojas Vincas Krėvė
papasakojo savo memuaruose, kad kai 1940 metų birželio 15-tą
Raudonosios armijos daliniai žygiavo Kauno gatvėmis „minios
nuliūdusių lietuvių balsu raudojo ir tiktai žydai džiaugėsi, jų
moterys užvertė Raudonosios armijos kareivius gėlėmis“.
[Vincas Krėvė, Bolševikų invazija ir liaudies vyriausybė,
Vilnius, 1992, p. 36.] Na, jeigu Vincas Krėvė kažkam ir ne
autoritetas, tai galima tada pacituoti ką apie tos pačios dienos
įvykius Kaune liudija kita pusė. Štai žydas Haris Gordonas rašo
savo memuaruose, kad kai Kauno žydų bendruomenė pamatė tarybinius
tankus, „Mes
pajutome visaapimantį džiaugsmą. Kiekvienas glėbesčiavo ir
bučiavo vienas kitą, savo namiškius, kaimynus, kaip lyg tai
Mesijas būtų atėjęs“.
[H. Gordon, The Shadow of Death: The Holocaust in Lithuania,
University Press of Kentucky, 1992, p. 9.]
A.L.: Nenuostabu,
kad lietuviams tai buvo pati baisiausia išdavystė. Pavyzdžiui,
mano seneliams ir tėvams, kurie buvo šių įvykių liudininkais,
toks žydų kolaboravimas su okupantais buvo tikras šokas.
V.A.: San
Franciske gyvenantis Amerikos lietuvis teisininkas Donatas Januta
prieš penkis metus Čikagos lietuvių laikraštyje „Draugas“
paskelbė straipsnį, kuriame pateikta labai daug vertingos
informacijos apie šį mūsų istorijos periodą. Savo straipsnyje
jis, pavyzdžiui, cituoja Jeruzalės Hebrajų universiteto žydų
istorijos profesorių Dovą Leviną, gimusį 1925 metais Kaune, kuris
būdamas uždarytas Kauno gete dalyvavo žydų pogrindyje, o paskui
netgi kovėsi Vilniaus krašte kaip raudonųjų partizanų būrio
„Mirtis užkariautojams“ narys. Iškart po karo emigravo į
Palestiną. Yra parašęs 12 knygų ir apie 350 straipsnių apie žydų
istoriją.
1995
metais buvo išleista jo net 30 metų rengta knyga „Mažesnė iš
dviejų blogybių“ (The Lesser of Two Evils), kurią aš taip pat
perskaičiau. Joje tiek daug informacijos ir faktų, kad būtų
galima cituoti ir cituoti. Knygoje profesorius Levinas aprašo
Lietuvos ir bendrai Rytų Europos žydų gyvenimą 1939-1941 metais.
Jis pasakoja, kad kai 1940 metų birželyje Raudonoji armija įžengė
į Vilnių, žydų laikraštis „Vilner Tog“ didžiausia pirmo
puslapio antrašte paskelbė „Žydiškas Vilnius iškilmingai
priima Raudonąją armiją“ ir išspausdino net kelis tokio pat
nusiteikimo straipsnius. [p. 117] Kai rusų tankai pasirodė
Vilniuje, kažkas sušuko „Tegyvuoja sovietų valdžia!“ ir visa
minia džiaugsmingai šaukė kartu… [p. 33] Ir čia pat knygos
autorius pabrėžia, kad minioje kažin ar buvo nors vienas nežydas.
Žydų profesorius toliau pasakoja: „Visoje Lietuvoje
žydai, daugiausia jauni žydai, ypač ryškiai matėsi tose miniose
žiūrovų, kurios tiesiog spiegė iš pasitenkinimo, kai Raudonosios
armijos voros artinosi prie miestų. Ypač džiaugėsi komunistų
partijos ir kitų kairiųjų organizacijų, kuriose, kaip buvo
minėta, žydų dalyvavimas buvo palyginti gana didelis, nariai.
Nežydai lietuviai toje minioje, nekęsdami sovietų invazijos,
graudžiai liūdėdami dėl prarastos savo nepriklausomybės,
pastebėdavo ir smerkė tokį žydų elgesį“. [p. 36]
A.L.: Įdomu, kad šis, iš Lietuvos kilęs žydas litvakas, sąžiningai aprašė, kaip 600 metų Lietuvoje ramiai gyvenę žydai, pačios baisiausios nelaimės lietuviams dienomis staiga ėmė ir atsiskleidė esantys jų priešai.
A.L.: Įdomu, kad šis, iš Lietuvos kilęs žydas litvakas, sąžiningai aprašė, kaip 600 metų Lietuvoje ramiai gyvenę žydai, pačios baisiausios nelaimės lietuviams dienomis staiga ėmė ir atsiskleidė esantys jų priešai.
V.A.: Toliau
D. Levinas rašo, kad jo tautiečiai 1940-aisiais ne tik kad su
gėlėmis sutikinėjo raudonžvaigždžius tankus, bet kad labai daug
žydų okupuotoje Lietuvoje iškart užėmė svarbias pareigas naujos
valdžios ir komunistų partijos įvairiose struktūrose. Pačiomis
pirmosiomis dienomis po Raudonosios armijos įžengimo žydai buvo
ypač aktyvūs steigiant naujos valdžios įstaigas, jie buvo
skiriami į atsakingas pareigas milicijoje ir NKVD, – atvirai rašo
žydų istorijos profesorius. Tai buvo tie, kurie sudarė represinio
aparato branduolį, sudarinėjantį tremtinių sąrašus.
Esu
įsitikinęs, kad analizuojant žydų tragediją, negalima pamiršti
vieno pagrindinių fizikos dėsnių – kiekvienas veiksmas turi savo
atoveiksmį. Deja, kartais veiksmo ir atoveiksmio kiekybinė bei
kokybinė išraiška gali būti nelygiavertė. Kas ir atsitiko. Kai
nukentėjo visiškai nekalti žmonės.
Čia
galiu priminti, ką po bolševikų revoliucijos vienas Maskvos
rabinas pasakė Trockiui, kad nors revoliucijas daro trockiai, bet
atsakyt už tai paskui visada tenka bronšteinams. Kaip žinia,
Trockio tikra pavardė buvo Bronšteinas.
Aš
puikiai galiu įsivaizduot, ką jautė dauguma lietuvių, matydami
savo kaimynų žydų išdavikišką elgesį. Jei pats būčiau tuo
metu gyvenęs, įsivaizduoju, kad taip pat būčiau reagavęs su
pykčiu ir neapykanta.
A.L.: Tikriausiai,
profesorius Levinas nėra vienintelis, kas apie visa tai atvirai
parašė?
V.A.: Žinoma,
faktus, kuriuos pateikia istorikas D. Levinas randame ir kituose
šaltiniuose. Daugybėje! Jūs pradžioje paminėjote prieš dešimt
metų Lietuvos laikraštyje „Kauno
diena“ buvusį
apie mane straipsnį, na tai jame autorius citavo istorikę Nijolę
Maslauskienę, pasak kurios Tarybų Sąjungai okupavus Lietuvą,
Kaune komunistų partijoje buvo net 76 procentai žydų! Kaip
paliudijo žymus Lietuvos žydų rašytojas Jokūbas Josadė, būdamas
žurnalistu 1940 metais jis galėdavęs su naujosios valdžios
atstovais savo gimtąja jidiš kalba susikalbėt beveik kiekviename
kabinete. [M. Josadė, „Laiškas dukrai į Izraelį“, Lietuvos
rytas, 1993 m. lapkričio 3 d.]
A.L.: Lietuvos
kariuomenės vadas, generolas Stasys Raštikis savo prisiminimų
knygoje „Kovose dėl Lietuvos“ (1957) mini daugybę žydų
NKVD-istų pavardžių ir kad, jį 1940 metais medžiojo tarybinės
Lietuvos bolševikų saugumo (NKVD) viršininkas majoras Gladkov
(žydas, prisidengęs rusiška pavarde).
V.A.: Taip,
Piotras Gladkovas okupuotoje Lietuvoje buvo pirmasis valstybės
saugumo komisaras. Bet ar jis tikrai žydas – negaliu teigti.
Tačiau ko vertas faktas, kad Lietuvoje, iškart po okupacijos, 1940
metais buvo sudaryta speciali komisija, kuri sprendė, kokius
„liaudies priešus“ sušaudyti, kokius įkalinti, o kokius
ištremti į Sibirą. Ir toje komisijoje buvo tik vienas lietuvis –
kažkoks Kazys Micevičius. (Nieko apie jį nežinau, informacijos
nepavyko surasti.) Visi kiti – Eusiejus Rozauskas, Icikas Dembo,
Judita Komodaitė, Fridas Krastinis ir Danielius Todesas – žydai –
gerai žinomi lietuvių tautos budeliai. Eusiejus Rozauskas,
pavyzdžiui, buvo NKVD Tardymo skyriaus viršininkas. Šis žydas
čekistas 1941 metais be skrupulų išsiuntė 308 lietuvius į
Červenę sušaudyti. Lietuvos teritorijoje karo pradžioje buvo
nužudyta daugiau nei tūkstantis politinių kalinių, iš kurių net
99 procentai – lietuviai. Nemažai politinių kalinių buvo spėta
išvežti iš Lietuvos ir nužudyti Rusijoje bei Baltarusijoje. Buvo
net oficialus terminas, užfiksuotas čekistų dokumentuose, –
evakuacija pagal pirmą kategoriją. Kitaip sakant – sušaudymas.
Kartais vietiniai čekistai žudė Lietuvos politinius kalinius net
nelaukdami nurodymų iš Maskvos.
Per
stebuklą išlikęs gyvas po žvėriško kalinių sušaudymo
Červenėje Lietuvos kariuomenės pulkininkas Jonas Petruitis visa
tai paskui išsamiai aprašė savo atsiminimų knygoje „Kaip jie
mus sušaudė“, kurią aš perskaičiau, beje, kadaise dar
pogrindžio savilaidos išleistą.
Arba,
pavyzdžiui, Danielius Todesas, kuris buvo NKVD Slaptojo politinio
skyriaus viršininkas. Jo pavardę galima surasti ne viename
1940-1941 metų NKVD represiniame dokumente. Šis aukšto rango
čekistas buvo turtingos Kauno žydų šeimos atžala, trumpai net
studijavęs architektūrą užsienyje, bet netrukus įsitraukęs į
komunistinį judėjimą Lietuvoje. Paskui, pokario metais jis dirbo
Kauno saugume ir tardė jauną kunigų seminarijos klieriką Alfonsą
Svarinską (cituoju iš Stasio Stungurio straipsnio „Lietuvos
istorijos vertimas pagal Leonidą Donskį bei Zingerius“): „Danielius
Todesas – smulkaus sudėjimo žydelis, neaukšto ūgio, trumpų
rankų. Tad neturėjo smūgio. Ateidavo į tardymo kambarį du
stipruoliai, tada Danielius išeidavo ir palikdavo jiems savo auką.
Grįžęs rasdavo Alfonsą sudaužytą ir sukruvintą. Sadistas
paduodavo Alfonsui nosinaitę nusišluostyti kraują ir paklausdavo:
– Kaip
jautiesi?
– Aš
daugiau taip nebegaliu. Imkite ir kartą užmuškite mane, –
atsakydavo Alfonsas.
– Taip
ir bus: mirti nemirsi, bet ir gyventi negyvensi, – reziumavo
Todesas.
A.L.: Žmonės
pasakojo, kad per tardymus tas D.Todesas mėgdavo išprievartauti
tardomas moteris. Paskui jis, beje, buvo paskirtas Enciklopedijų,
žodynų ir mokslo literatūros leidyklos direktoriumi.
V.A.: Panašių
čekistų, priklausiusių būtent žydų tautai, Lietuvoje buvo labai
nemažai. Deja. Todėl, atgavus Lietuvai nepriklausomybę, buvusiems
politiniams kaliniams ir kilo idėja surinkti kaip galint daugiau
medžiagos ir faktų apie žydus, vykdžiusius genocidą Lietuvoje.
Tačiau tą daryti oficialiai buvo sutrukdyta! Lietuvos gyventojų
genocido ir rezistencijos tyrimo centras dabar jau ir išvis
paverstas vos ne vien tik holokausto tyrimo centru. Tai, be abejo,
buvo ne šiaip sau padaryta.
Tačiau
apie Lietuvos žydus enkavedistus yra žinoma nemažai. Žinomos kai
kurių jų pavardės. Tai Levas Berkovičius, Michailas Bidinskis,
Gilelis Blochas, Moisiejus Breneris, Grigorijus Feigelsonas, Leonas
Finkelšteinas, Chaimas Frenkelis, Chanonas Gamzė, Isakas
Goldbergas, Giršas Grožnikas, Maksas Kaplanas, Nachemija Karpis,
Samuilas Kerbelis, Isakas Leščinskis, Faivas Levitacas, Borisas
Piščikas, Leivikas Plotkinas, Aleksandras Slavinas, Markas
Štarkmanas, Isakas Šulga, Danilas Švarcmanas, Jakovas Vicas,
Kasrielis Vildikanas, Moisiejus Vilenskis, Izrailis Zaidenvurmas…
Galima būtų paminėti ir jų laipsnius bei postus tuometinės
valdžios represiniame aparate, tačiau tai tiesiog užimtų pernelyg
daug vietos. Pagaliau, internete juk galima nesunkiai visą tą
informaciją susirasti. Nieko naujo aš čia nepasakiau, tačiau tai
reikia nuolat kartoti, kad būta tarp žudikų Lietuvoje ne tik
„mūsiškių“, bet ir „jūsiškių“.
A.L.: Būtent,
nes šiandieniniai katzai, zuroffai ir jiems patarnaujančios
„šiksos“ vanagaitės, visur kiša tik Lietūkio garažo žudynių
Kaune atvejį.
V.A.: Bet
tai juk buvo tiesiog linčo teismas enkavedistams. Kai karo apimtame
Kaune buvo sužinota, kaip buvo pasielgta su Pravieniškių kalėjime
kalėjusiais politiniais kaliniais, žmonės tiesiog neiškentė.
Pravieniškėse visus nužudė nesirinkdami – net prižiūrėtojus
ir jų šeimas.
Tuo
tarpu holokausto „švietėjai“ nėra linkę paaiškinti, kodėl
tarp tų Lietūkio garaže nužudytų NKVD darbuotojų Kaune buvę
tiek daug būtent žydų. Ir ne vien tiktai Kaune. Kai kurias
pavardes aš tik ką išvardinau. Kaip rašo disidentas Stasys
Stungurys: „Žinoma, karui prasidėjus, naciai pasinaudojo
kai kurių lietuvių, patyrusių smurtą okupacijos metais,
neapykanta. Tačiau vargu ar galėjo likti abejingas dar vakar
mušamas ir kankinamas kalinys, kitą dieną sutikęs savo
prievartautoją? Kas suformavo ir nulėmė jo kerštą? Ar ne tie
patys NKVD smurtautojai?“
A.L.: Čia
turbūt ir yra geriausias atsakymas į šviesios atminties J.
Mikelinsko klausimą „kodėl?“.
V.A.: Tačiau
žydai kažkodėl už savo tautiečių kruvinus darbus mūsų
neatsiprašė ir neatlygino lietuvių tautai jokios žalos – nei
materialinės, nei moralinės. Tuo tarpu Lietuvos prezidentas
Algirdas Brazauskas, lankydamasis Izraelyje, atsiprašė žydų
tautos už kai kurių lietuvių žydams padarytas skriaudas. Bet
panašų pareiškimą turėtų padaryti ir žydų valstybės vadovai.
Deja, tokio gesto nesulaukta.
A.L.: Ir
nesulauksime.
V.A.: Aš
jokiu būdu nesakyčiau, kad visi žydai buvo komunistais ar
enkavedistais. Tokių buvo, palyginus su Lietuvoje tada gyvenusių
žydų skaičiumi, tikriausia mažuma. Kaip ir tarp lietuvių buvo
nedaug žydšaudžių. Tačiau jeigu kalbama apie atskirus Lietuvos
piliečius, talkinusius vokiečiams, tai tą patį galima pasakyti ir
apie atskirus žydus, kurie talkino raudoniesiems okupantams ir žudė
lietuvius. Tie keli šimtai (gerai, nežinau, gal net ir keli
tūkstančiai) lietuvių, kurie žudė žydus, nesudaro net 0,1%
lietuvių tautos, tačiau žydai, sudarydami tada tik apie 8
procentus Lietuvos gyventojų, sudarė net 30% NKVD ir MGB struktūrų
darbuotojų, o dažnai buvo ir vadovais. Todėl eskaluojant visos
mūsų tautos kolektyvinę kaltę prieš žydus nepamirškime kalbėti
ir apie pačių žydų atsakomybę dėl NKVD budelių. Tačiau ar
žydai pagalvoja apie tai?
4
dalis. (Šauksmas, 03 03 2016)
Dr.
Algimantas Lebionka: Kai žydai,
Lietuvoje patys padarę labai daug nusikaltimų, dabar kiekviena
proga kaltina lietuvius dėl holokausto, savaime kyla klausimas:
kodėl? Kodėl vieniems – kolektyvinis šventumas, o kitiems –
pastovi kolektyvinė kaltė? Visa tai primena Jom Kipuro šventę ir
„atpirkimo ožį“, ant kurio šios religinės šventės metu
perkeliamos visos žydų tautos nuodėmės. Juk jei kalbame apie karo
nusikaltimus Lietuvoje, tuomet apie žydų dalyvavimą represijose
prieš lietuvius, jų naikinime bei trėmime į Sibirą, reikia
kalbėti nė kiek nemažiau negu apie lietuvių dalyvavimą žydų
šaudyme. Tačiau apie tai – tylima.
Valdas
Anelauskas: Būtent. Juk ne be reikalo sakoma, jog pati
geriausia gynyba – puolimas. Jei kitus pastoviai kažkuo kaltinsi,
mažesnė tikimybė, kad tie kiti į tavo paties kaltes atkreips
dėmesį. O kalčių tai pas visus yra, niekas nėra šventas. Tačiau
viena tauta kažkodėl yra taip įsijautusi į tarsi kokių dievo
avinėlių vaidmenį, kad, kaip liaudies patarlė sako, kito akyje ir
krislą mato, o savo akyje – nė rąsto nepastebi.
A.L.: Tai
kad čia ne tik liaudies patarlė, bet ir Šventajame Rašte
parašyta: „Kodėl gi matai krislą savo brolio akyje, o nepastebi
rąsto savojoje?“ (Mato
7:3).
Reikia visiems prisipažinti savo kaltes – tiek lietuviams, tiek
žydams.
V.A.: Bet
pirmiausia būtina tiesiog suprasti, kad ne visi lietuviai šaudė
žydus ir ne visi žydai buvo enkavedistais. Ir vienų, ir kitų buvo
mažuma. Todėl nėra ir negali būti kažkokios kolektyvinės kaltės
vieniems prieš kitus. Buvo taip pat juk ir žydų Lietuvoje,
nukentėjusių nuo komunistų nemažiau už lietuvius. Pažinojau
pats vieną žydaitę, kurios seneliai dar 1940 metais buvo ištremti
į Sibirą ir tokiu būdu tikriausiai išvengė paskui jiems
grėsusios pražūties.
A.L.: Tačiau,
iš kitos pusės, tereikia tik prisiminti, pavyzdžiui, kad ir Rainių
žudynes, ir panašias akcijas įvairiose kitose Lietuvos vietose,
žudant ir tremiant niekuo nekaltus žmones.
V.A.: Taigi,
niekur nepabėgsi nuo faktų, kas buvo tada viso to raudonojo teroro
Lietuvoje vykdytojais, kas viskam vadovaudavo. Kai kurias pavardes
jau išvardinome. Beje, juk net ir buvęs Izraelio premjeras
Menachemas Beginas savo atsiminimų knygoje „Baltosios naktys“
rašė, kad tardytojas, kuris labai žiauriai kankino jį Vilniaus
Lukiškių kalėjime, kai jis buvo areštuotas Lietuvoje pirmosios
okupacijos metu (rodos 1940-tais), buvo irgi būtent žydas…
A.L.: Niekur
kitur žudynės nebuvo tokios baisios kaip Rainių miškelyje. Tai,
ką jie leido sau ten, kraugeriškumu tiesiog pralenkia sveiką
protą.
V.A.: Taip,
labiau išsigimėliškus sadizmo veiksmus sunku ir įsivaizduoti.
Žudynes tas nors ir paruošė pagrindinai, kaip žinia, Telšių
apskrities komunistų partijos vadas Petras Raslanas (bet irgi, beje,
neaiškios kilmės tipas), tarp jų vykdytojų tai gi randame žydų
Gutmano, Heimano, Nachmano, Galkino pavardes.
Internete
yra gan plačiai pasklidęs tų žudynių aprašymas, leidžiantis
bent iš dalies atkurti kankinimų vaizdą, kuris nežmoniškai
šlykštus būtent savo sadistišku žiaurumu. Būtinai reikia jį
tad ir pacituoti:
„Pamačius
šiuos 73 Rainų miškelyje rastus lavonus reikėjo pripažinti, kad
čia komunistai pranoko patys save. Lavonai buvo žiauriai sužaloti,
kai kuriais atvejais apskritai nepanašūs į žmones. Kokias
pragariškas, tiesiog neįtikėtinas kančias iškentėjo Telšių
kalėjimo lietuviai politiniai kaliniai, pasibaisėtinai byloja iki
neatpažinimo sužaloti jų kūnai. Reikia pabrėžti, kad jie buvo
kankinti tam, kad jų kankintojai patenkintų savo pašėlusią
sadizmo aistrą. To siekdami, sadistai savo aukoms kankinti išgalvojo
įmantriausių, sveiko proto žmogui net neįsivaizduojamų kankinimo
priemonių. Jie savo kankinamas aukas svilino ant laužo, degino jas
ugnimi ir elektra, plikė jų rankas ir kojas verdančiu vandeniu.
Toliau, jie kankinius daužė šautuvų buožėmis, vielomis su švino
gabaliukais galuose ir kitais kietais įnagiais, pjaustė juos
peiliais, badė durtuvais, laužė kojų ir rankų kaulus, durtuvais
badė kojų padus, nugaras, krūtines, pilvus, įvairiose kūno
vietose gyviems lupo odą; kai kuriems kankiniams nupjaustė ausis,
išbadė akis, ištraukė liežuvius. Daugumai kankinių galvos
kiaušai sudaužyti, smegenys ištiškusios. Dar pažymėtina, kad
iki pasiutimo įšėlę raudonieji buvo apimti kažkokio neregėtai
šlykštaus seksualinio sadizmo. Beveik ko ne visiems kankiniams
žiauriai sužaloti lyties organai, o kai kuriems nupjauti ir sukišti
į burnas. Iš visko matyti, kad iki pamišimo įšėlę raudonieji
dvidešimto amžiaus inkvizitoriai savo aukas taip kankino, kad kuo
daugiau joms suteiktų skausmo ir galėtų savo iškrypusius jausmus
patenkinti, žiūrėdami į iš skausmo besiraitančias, konvulsijų
tąsomas savo aukas. Ar tai galėjo būti žmonės? Sunku patikėti.
Sunku patikėti, kad būtybės, turinčios širdį ir sielą, galėjo
įvykdyti tokią tragediją, kaip Rainių miškelyje.“
Nežinau,
šitokius veiksmus tikriausia ir lėmė kažkokia baisi neapykanta,
kylanti iš niekingumo gelmių, ar gal kerštas, kuris kyla iš ten
ir yra ne kas kita kaip tiesiog neapykanta kitiems už tai, kad pats
esi niekšas… Reikia manyti, kad NKVD budeliai būtent tenkino savo
iškrypėlišką vaizduotę ir sadistiškus potraukius.
A.L.: Bet gal paaiškinimo reikėtų tada paieškoti ir Talmude, kur sakoma „Tob shebbe goyim harog“, t.y. kad „net ir geriausius iš gojų reikia žudyti“ (Massekhet Soferim 15:10). Kodėl niekuomet nebuvo išverstas visas Talmudas į kitas kalbas, visos jo 63 knygos?.. Ne be reikalo ten sakoma, kad perskaitęs Talmudą gojus turi apakti…
A.L.: Bet gal paaiškinimo reikėtų tada paieškoti ir Talmude, kur sakoma „Tob shebbe goyim harog“, t.y. kad „net ir geriausius iš gojų reikia žudyti“ (Massekhet Soferim 15:10). Kodėl niekuomet nebuvo išverstas visas Talmudas į kitas kalbas, visos jo 63 knygos?.. Ne be reikalo ten sakoma, kad perskaitęs Talmudą gojus turi apakti…
V.A.: Nežinau,
gal ir taip. Religija dažnai būna įkvepia žmonėse baisius
žiaurumus. Prisiminkim, ką darė užkariautojai krikščionys
Amerikos indėnams. Arba ką daro šiandien kai kurie musulmonai,
pavyzdžiui kad ir vadinamosios „Islamo valstybės“ teroristai.
Taip kad ir žydų kilmės enkavedistai, tikėtina, gal irgi sėmėsi
įkvėpimo savo religijos šventraščiuose.
A.L.: Patys
jie to jau niekada nepaaiškins. Seniai tas buvo. Daugumos jų jau ir
gyvų nėbėra.
V.A.: Bet
ne paslaptis, kad net jeigu Lietuvos prokuratūra ir pabando
apklausti žydų tautybės asmenis bent kaip liudytojus, kurių
dalyvavimas akcijose prieš Lietuvos gyventojus užfiksuotas
dokumentiškai, tai iš karto sukeliamas baisus triukšmas ir imama
mojuoti holokausto vėzdu. Pavyzdžiui, įžymiojoje Ichako Arado
knygoje „The Partisan“ (išleistoje 1979 m. Niujorke ) autorius
tiesiog neįtikėtinai atvirai pasakoja apie savo „žygdarbius“,
nukreiptus prieš lietuvius.
A.L.: Prisiminkim,
ikiteisminis tyrimas prieš šį žydų tautybės raudonąjį
partizaną, o paskui dar ir enkavedistą, vėliau ilgametį „Yad
Vashem“ muziejaus vadovą Izraelio generolą Ichaką Aradą juk
2008 metais buvo nutrauktas įsikišus pačiam tuometiniam Lietuvos
prezidentui Valdui Adamkui, ką jis atskleidė savo memuaruose.
V.A.: Taip,
Adamkus savo knygoje „Paskutinė kadencija. Prezidento
dienoraščiai“ visai atvirai ir rašo, kad būtent jo iniciatyva
dėl Izraelyje gyvenančio Arado bylos buvo sušauktas Prezidentūroje
specialus pasitarimas, kuriame dalyvavo jis pats, Valstybės saugumo
departamento vadovas, generalinis prokuroras ir užsienio reikalų
ministras. Adamkus apie šį pasitarimą rašo: „Priėjome
išvadą, kad jei nėra aiškių įrodymų, patvirtinančių Izraelio
piliečio Y.Arado atsakomybę už sovietinių partizanų nusikaltimus
Lietuvos gyventojams, Generalinė prokuratūra turi nutraukti jam
iškeltą bylą. Tai leis normalizuoti santykius su Izraeliu“.
O Prokuratūra klusniai, po kelių dienų ir nutraukė ikiteisminį
tyrimą pareikšdama, kad esą nesurinkta pakankamai duomenų,
leidžiančių šią bylą tęsti.
A.L.: Beje,
Ichakas Aradas priklausė taip vadinamai Tarptautinei komisijai, kuri
„vertina“ nacių ir sovietų nusikaltimus Lietuvoje.
V.A.: Paskui,
kai jau buvo pradėtas tyrimas prieš jį patį, I.Aradas pareiškė,
kad neva tai Lietuvos valdžia taip siekia nuslopinti jo ryžtą
įrodyti, kad lietuviai prisidėjo prie žydų žudynių. Taip pat
jis pareiškė, kad šiuo tyrimu Lietuva stengiasi įtikinti pasaulio
visuomenę, kad ne tik lietuviai žudė žydus, bet ir atvirkščiai.
Tuomet Aradui Lietuvoje pateikti kaltinimai sukėlė baisų Izraelio
pasipiktinimą. Jų žiniasklaida mūru stojo už jį, itin
pabrėždama jo nuopelnus keliant klausimą dėl lietuvių dalyvavimo
žydų žudymuose.
A.L.: Kalbėjome
apie 1940-1941 metus, bet juk buvo panašių į Rainių žudynes
nusikaltimų nemažai ir karo metais, ir paskui po karo.
V.A.: Karo
metais bene garsiausios buvo Kaniūkų kaimo žmonių žudynės. Tai
– bene pats didžiausias raudonųjų partizanų nusikaltimas
Lietuvoje, pati žiauriausia žydų teroristinė akcija, virtusi
tikromis skerdynėmis.
Daugumos
istorikų nuomone, užpuolimo priežastis buvo tai, kad Kaniūkų
kaimo gyventojai aktyviai priešinosi raudonųjų partizanų
savivalei ir smurtui. Chaimas Lazaras, pats buvęs partizanas,
Kaniūkų akcijos dalyvis, savo įžymiojoje knygoje „Destruction
and Resistance: A History of the Partisan Movement in Vilna“
(Naikinimas ir pasipriešinimas: Vilniaus partizanų judėjimo
istorija), išleistoje Niujorke 1985 metais, rašė, kad partizanai
nusprendė Kaniūkus tiesiog sulyginti su žeme, kad būtų pamoka
kitiems.
Speiguotą
1944 metų sausio 29-tos rytą maždaug 150 raudonųjų partizanų,
apsiginklavusių šautuvais, automatais, kulkosvaidžiais ir
granatomis, užpuolė tą kaimą. Užpuolikams, kurių dauguma buvo
žydai, vadovavo Lietuvos komunistų partijos veikėjai Genrikas
Zimanas ir Jakovas Preneris. Abu irgi žydai.
Štai
dar kelios Kaniūkų kaimo naikintojų pavardės, kurias tyrėjams
pavyko iš įvairių atsiminimų knygų surankioti: Paulas
Bagrianskis, Fania Brancovskaja, Šlomo Brandas, Leizeris Codikovas,
Dima Gelpernas, Chaimas Jelinas, Šmuelis Kaplinskis, Isakas
Kovalskis, Aba Kovneris, Šlomas Morelis, Avraša Raselis, Jankelis
Ratneris, Grigorijus Smoliakovas, Dovydas Teperis, Peisachas Volbė,
Moisiejus Rubinsonas, Israelis Veisas, Zalmanas Voložnis, Leiba
Zajacas, Abramas Zalesnikovas minėtasis Chaimas Lazaras… Buvo ir
daug kitų, bet pavardės jų, deja, kolkas nežinomos.
Vidurnaktį
jie prisiartino prie kaimo ir užėmė pozicijas. Buvo įsakyta
nepalikti nė vieno gyvo žmogaus, sunaikinti visą turtą. Signalas
buvo duotas prieš pat auštant. Per kelias minutes kaimas buvo
apsuptas iš trijų pusių. Iš ketvirtos pusės kaimą juosė upė
ir vienintelis jos tiltas buvo partizanų rankose. Ūkininkai
užsidarė savo namuose. Stvėrę iš anksto paruoštus fakelus
užpuolikai degino namus, tvartus, klėtis, nesiliaudami šaudė jų
kryptimi. Taipogi ant stogų ėmė mėtyti rankines granatas, kurioms
sprogus, namai užsidegdavo. Tada ūkininkai ėmė bėgti iš trobų
į gatves. Valstiečiai pusnuogiai šokinėjo pro langus, bandydami
pabėgti. Bet visur jų tykojo mirtinos kulkos. Partizanai puolė
juos persekioti, šaudyti į vyrus, moteris ir vaikus. Daug kas bandė
šokti į upę ir plaukti į kitą krantą, bet ir jų laukė toks
pat galas.
Po
valandą trukusių skerdynių kaimo vietoje liko rymoti griuvėsių
ir lavonų krūva. Buvo išžudyti ne tik žmonės, tarp kurių buvo
19 moterų ir 7 vaikai, bet net ir visi gyvuliai. Namai buvo
sudeginti ir susprogdinti. Kaimą užpuolikai sudegino iki pamatų.
Tų
skerdynių liudininkas žydų partizanas Abramas Zalesnikovas štai
ką papasakojo: „Partizanai apsupo kaimą, buvo padegta,
kiekvienas gyvulys ir žmogus išžudyti. Vienas partizanas, mano
draugas, paėmė moterį, padėjo jos galvą ant akmens ir su kitu
akmenių ją nužudė.“ Kitas žydų partizanas Paulas
Bagrianskis pasakoja, kad pamiškėje buvo paguldyti nuogi šešių
kaimo moterų ir dviejų vyrų lavonai. Jo būrio partizanai į tuos
lavonus šaudė. Kai šovinys pataikydavo lavonui į nervą, visas
lavonas sudrebėdavo ir pajudėdavo lyg gyvas. Šioje „linksmybėje“
juokdamiesi dalyvavo visi jo būrio partizanai…
A.L.: Ir
niekas už tai juk nebuvo nubaustas.
V.A.: Ir
nebus. Seimo narys Rytas Kupčinskas 2008 metais įteikė Lietuvos
Respublikos Generalinei prokuratūrai pranešimą apie galimai dar
gyvus kai kuriuos žmones, galėjusius dalyvauti šiose žudynėse.
Prokuratūra tuomet ėmė ieškoti vieno iš paminėtų asmenų –
buvusios partizanės Fainos Brancovskajos, norėdami išsiaiškinti,
ar ji dalyvavo toje operacijoje. Tai sužinojęs, Izraelio parlamento
(Kneseto) narys, tarpparlamentinės grupės „Izraelis–Lietuva“
narys Robertas Ilatovas inicijavo Knesete specialius parlamentinius
klausymus, pavadintus „Dėl Lietuvos vyriausybės ketinimų
patraukti teisman žydų partizanus“. Jau pats toks klausimo
formulavimas reiškia, esą Lietuvos valdžia persekioja buvusius
partizanus neva vien už tai, kad jie yra žydai. Jis taip pat sakė,
esą Lietuvos Generalinė prokuratūra sudarė persekiotinų
raudonųjų partizanų sąrašą, kuriame esą vien tik žydiškos
pavardės, ir paragino Izraelio vyriausybę imtis žygių, kad būtų
užkirsti „antisemitiniai veiksmai, besiribojantys su tikru žydų
persekiojimu“.
Kuo
visa ta istorija užsibaigė žinome. Niekuo. Kaip ir Ichako Arado.
Kaip ir Nachmano Dušanskio. Lietuva pareikalavo juos išduoti, o
Izraelis griežtai atsisakė tą padaryti. Valdas Adamkus, tada
sėdėjęs Lietuvos prezidento kėdėje, paskubėjo Vyzentalio centro
net atsiprašyti už tai, kad Lietuvos prokuratūra išdrįsusi
ieškoti liudininkų apie karo nusikaltėlius žydus. Taškas.
A.L.: Kalbant
apie raudonųjų partizanų terorą, reikia pabrėžti, kad minėtasis
Genrikas Zimanas, kuris vadovavo Kaniūkų kaimo žmonių žudynėms,
tuomet ir buvo tikruoju Lietuvos sovietinio partizaninio judėjimo
vadu. 1943 m. rudenį–1944 metais Zimanui būnant Komunistų
partijos Pietų Lietuvos komiteto sekretoriumi, jam pavaldžiame
regione kaip tik ir buvo pradėti formuoti raudonųjų
partizanų būriai,
kuriuose daugiausia dalyvavo būtent iš getų pabėgę žydai. Antai
Trakų apskrityje būryje „Laisva Lietuva“ (vadas Jakovas
Jatinas) iš 93 partizanų 54 buvo žydai, Vilniaus apskrityje būryje
„Mirtis fašizmui“ (vadas Šlioma Brandtas) iš 60 – 39,
„Kovos“ būryje (vadas Aronas Aronovičius) iš 76 – 58, būryje
„Už pergalę“ (vadas Šmuelis Kaplinskis) iš 119 – 106,
„Keršytojo“ būryje (vadas Aba Kovneris) iš 106 – 100.
V.A.: Įdomu
tai, kad šiuose būriuose, kur skaičiumi vyravo žydai, net
pagrindinė kalba (ir kasdieninė, ir oficiali) buvo jidiš. Pagal
pačių žydų atsiminimus, jie jautėsi ir kovojo būtent kaip
žydai. Antai Vita Kempner Kovner, grupės „Keršytojas“
partizanė, vėliau išgarsinto žydų partizano Abos Kovnerio žmona,
rašė: „Aš didžiuojuosi, kad turėjau privilegiją
kovoti kaip žydė, priklausyti žydų kovojančiam būriui, žydams
vadovaujant, kurio ryšiai ir įsakymai visi buvo jidiš kalba“.
Jau
minėtas žymus Izraelio istorikas D. Levinas, kuris pats priklausė
partizanų būriui „Mirtis okupantams“, yra parašęs, kad pas
žydus partizanus vyravo atvira neapykanta vietiniams gyventojams ir
visiškas nusigręžimas nuo visko, kas buvo susiję su Lietuva. Iš
visų raudonųjų partizanų būtent žydai žiauriausiai ir elgėsi
su vietiniais gyventojais – ne tik žudė, bet ir kankino. Na ir,
aišku, plėšikavo. Galima pacituoti, pavyzdžiui, vieno iš
raudonųjų partizanų Šajos Goldbergo autentiškus atsiminimus, iš
jo knygos „The Undefeated“ (Nenugalėtas): „Kai mums
pritrūkdavo drabužio ar batų, tai mes sužinodavome, kur ir kada
bus vestuvės. Tada mes užpuldavome baliavotojus, įsakydavome
ūkininkams gulti ant žemės, atimdavome pačius geriausius
kailinius ir aulinius batus ir dingdavome. <…> Kai reikėdavo
mėsos, nueidavome pas ūkininką ir pareikalaudavome ‘Duok mums
dvi karves ir du paršus ar pan’.“
A.L: Na
o jau paskui apie pokario laikotarpį, kiek tada visokių tokių
baisių nusikaltimų prieš lietuvius jie pridarė, tai išvis galima
būtų kalbėt ir kalbėt…
V.A.: Daug
kas yra, pavyzdžiui, girdėję „Dėdulės“ Landsbergio
kuratoriaus Nachmano Dušanskio pavardę. Tačiau jei patyrinėtume
pokario Lietuvos represinių organų darbuotojų sąrašus,
pamatytume, kad net 85% jų buvo žydai, tik likusieji 15% – rusai
bei lietuviai. Aš būtent tokius skaičius esu kelis kartus
internete radęs. Taip kad žydai šaudė partizanus, trėmė
lietuvius į Sibirą, ir nė vienas jų nesusilaukė (ir, aišku, jau
nesusilauks) jokio atpildo. Eiliniai „stribukai“ daugumoje buvo
lietuviai – prasigėrę beraščiai kaimo bernai, bet vadovaudavo
jiems visuomet koks nors garbanotas brunetas.
Beje,
juk ir Juozo Lukšos sunaikinimui į Lietuvą buvo atsiųstas iš
Maskvos ypatingas specialių diversinių operacijų vykdytojas,
įžymusis Naumas Eitingonas. Dar prieš karą šis žydas čekistas
buvo vykdęs diversinius teroro aktus Kinijoje, Turkijoje,
Ispanijoje, Meksikoje, kur dalyvavo organizuojant paties Trockio
nužudymą.
A.L.: Jūs
dažnai pabrėžiate, kad domėjimasis šiais klausimais iš dalies
nulemtas ir jūsų šeimos skaudžios patirties.
V.A.: Taip,
ir man visiškai tad neįdomu, ką ten Lietuvoje kokia nors
„holokausto religijos vaidilutė“ savo vanagiškais nagais
istorijos šiukšlyne iškapstė. Aš turiu vieną absoliučiai
nepaneigiamą faktą: Mano senelius ir visą giminę iš tėvo pusės
būtent žydai enkavėdistai suėmė ir išgabeno į Sibirą, o jų
jauniausią sūnų, mano būsimą tėtį, Minsko kalėjime kažkoks
žydas tardytojas majoras Kovšas ypatingai brutaliai kankino. Dabar
mano tėtis jau miręs, bet prieš mirtį jis apie savo gyvenimo
patirtį dar parašė atsiminimų knygą, kuri yra išleista
Lietuvoje. Štai kaip jis aprašo visus tuos tardymus ir kankinimus:
„Čia
manęs jau laukė žydelis majoras Kovš, kuris prisistatė, kad mane
tardys. <…> Mano biografiją ir pradėjo kurti tas žydelis
Kovšas, kuris į mano gyvenimą pažvelgė visiškai iš kitų
pozicijų. Visų pirma, jis prisistatė kaip nepakartojamas
marksistas, Tarybų šalies patriotas, pašauktas labai kilniai
misijai nušviesti visus mano gyvenimo klystkelius. Beveik du
mėnesius kiekvieną naktį, įskaitant ir išeigines, jis gana
kantriai ir metodiškai, laikas nuo laiko įspirdamas savo šleivo
bato galu man į blauzdikaulį ar į kelį, arba pokšteldamas mano
galva į sieną, įrodinėjo, kad aš esu niekšas, nes mano tėvai,
seneliai ir net proseneliai buvę niekšai. Todėl aš kitoks gimti
tarsi ir negalėjęs, kitaip sakant jau mano genuose buvo užkoduotas
niekšiškumas. Savo įrodinėjimus jis paremdavo dialektinio bei
istorinio materializmo teiginiais ir įtvirtindavo, kaip jau sakiau,
spyriais į kelį.
Pradėjus
aušti, didesniam savo teiginių įtikinimui, Kovšas pasiųsdavo
mane į karcerį, kuris buvo gana „komfortiškai“ įrengtas
kalėjimo koridoriaus gale. Tai apie pusantro kvadratinio metro iš
betono išlietas karstas. Jo grindys viduryje kiek įdubę ir
užpildytos vandeniu, kuris maždaug per 10 cm nesiekia sienų.
Vanduo gerokai praturtintas prieš tai sėdėjusių žmonių šlapimu
ir dar kai kuo. Iš karcerio į tualetą paprastai sunku
prisiprašyti, nes prižiūrėtojai įsitikinę, kad kaliniai
simuliuoja. Taigi tenka tuos reikalus spręsti vietoje.
Neprisiglaudus
prie karcerio sienos stovėti neįmanoma, nes viduryje iki blauzdų
dvokiančio vandens, o prisiglausti prie sienos tiesiog baisu, nes
sienos drėgnos ir šaltos. Pastovėjęs pusvalandį karceryje,
staigiai pradedi pamiršti, kad kada žmogumi buvai. Pirmiausia
pradeda krėsti drebulys, paskui cypti ausyse, tąso vemti, o nėra
kuo, nes pilvas kaip išsunktas. Po kurio laiko jau nieko nejauti,
stovi kaip druskos stulpas ir tiek.
Šitaip
mane politiškai apdorojęs ir įtikinęs „kad aš iš tikrųjų
esu niekšas ir bjaurybė“, žydelis Kovšas palaipsniui perėjo
prie antrosios savo „kilniosios“ misijos dalies. Atseit man
„karštai“ pritariant, jis pradėjo stebėtinai išradingai kurti
mano nusikaltimo legendą.“ [Sigitas Anelauskas, Toks
gyvenimas, Marijampolė, 2008, psl. 42, 59-60]
Na
o paskui taip vadinama „troika“ (slaptas teismas, susidedantis iš
trijų teisėjų) nuteisė jį (22 metų vaikinuką) mirties bausme,
ir visi tie trys teisėjai buvo irgi Kovšo gentainiai. Po ko jis ar
ne metus praleido mirtininkų kameroje, laukdamas sušaudymo. Laimei,
nuosprendis paskui buvo pakeista 25 metais Gulago, iš kurių beveik
dešimt (daugiau nei Solženycinas) ir praleido Vorkutos, Kolymos,
Taišeto lageriuose…
Po
tokių paliudijimų, kaip mano amžinatilsį tėčio, aš niekaip
negaliu taikstytis, kada girdžiu, kad neva vien tik žydai Lietuvoje
labiausiai nukentėjo. Netiesa! Nukentėjo ir lietuviai. Mano paties
šeima nukentėjo. Ir nukentėjo nuo būtent žydų! Ir tokių
panašių faktų, kaip mano šeimos, papasakoti gali vos ne
kiekvienas lietuvis, kieno tėvai, seneliai ar giminės buvo
represuoti. Jie tikrai paliudys, kad būtent žydai tame teroro
orkestre grojo pirmaisiais smuikais.
Taigi,
kada žydai apie save, apie visus savo kovšus ir dušanskius,
parašys bent vieną knygą ir pavadins ją „Mūsiškiai“, tada
gal ir bus galima toleruoti visokių vanagaičių Lietuvoje dergimą
ant savos tautos.
Pagaliau
gi, kartoju, jei žiūrėt grynai procentiniu atžvilgiu, tai tarp
žydų tokių išgamų kaip majoras Kovšas buvo tikrai nepalyginamai
daugiau, negu tarp lietuvių – žydšaudžių. Tačiau žydai to
nepripažįsta ir mums bei visoms Europos tautoms nori įdiegti, kad
mes privalome jausti amžiną kaltę bei atsakomybę dėl jų
holokausto.
5
dalis (Šauksmas, 2016 03 12)
Dr.
Algimantas Lebionka: Sugrįžkime prie jūsų minties, kad
žydai siekia mums įpiršti tarsi „prigimtinę nuodėmę“ dėl
jų genocido.
Valdas
Anelauskas: Be abejonės. Jie mums bando įrodyti, kad ne
tik mes, bet ir mūsų vaikai ir anūkai, ir proanūkiai – visi
lietuviai neva buvo, yra ir bus kalti dėl šios žydų nelaimės.
Lygiai tas pats buvo padaryta Vokietijoje. Šiandien kiekvienas
vokietis asmeniškai atgailauja dėl holokausto, nors jau praėjo
beveik šimtas metų ir užaugo kelios kartos po karo. Na ir ką gi,
matome prie ko tai juos privedė. Turiu omeny kas dabar vyksta
Vokietijoje.
A.L.: Čia
ir yra tas psichologinis apdorojimas, apie kurį jau kalbėjome.
Bandoma daryti viską kad Europos tautos taptų „politinėmis
impotentėmis“. Mums, lietuviams, tokia „lobotomija“ yra ypač
pavojinga, nes gi jau ir taip esame labiausiai besižudanti tauta
pasaulyje. Tuo tarpu mums pastoviai diegiamas dar ir kolektyvinio
nepilnavertiškumo kompleksas dėl to, kad Antrojo pasaulinio karo
metu tam tikra (labai maža) dalis lietuvių padėjo hitlerininkams
žudyti žydus.
V.A.: Dar
kartą pakartosiu, kad tai kas vyko Lietuvoje – ir prieš Antrąjį
pasaulinį karą, ir jo metu, ir paskui po karo – yra milžiniška
tragedija. Tiek žydams, tiek lietuviams. Jei galėtume atsukti
istorijos laikrodžio rodykles atgal, tikrai tą padarytume. Tačiau
negalime, todėl tenka su tuo susitaikyti. Žydai į visa tai žiūri
iš vieno taško, lietuviai – iš kito. Tas natūralu. Kiekvienam
savi marškiniai arčiau kūno. Tačiau reikia pripažinti vieną –
kad abiejose tautose buvo visokių žmonių: ne visi žydai buvo
komunistai, ne visi lietuviai – žydšaudžiai.
A.L.: Deja,
dabar viskas pateikiama taip, tarsi lietuviai vos ne eilėje
išsirikiavę laukė, kad tik galėtų pašaudyti į žydus. Juk kai
ištisai kartojama, kad esame „žydšaudžių tauta“, taip daroma
užuomina į kiekvieną lietuvį. Tačiau skaičiai juk rodo visiškai
ką kita.
V.A.: Aš
manau kad tokiais teiginiais ir stengiamasi pridengti faktą, kad
procentiniu atžvilgiu žydų enkavedistų būta vis gi nepalyginamai
daugiau, negu lietuvių žydšaudžių. Nors Lietuvoje lietuvių
gyveno nepalyginamai daugiau. Tarkim iš 10 tūkstančių lietuvių
žydšaudžiais tapo 100, o iš 100 žydų bolševikams tarnavo 50.
Taigi, tokiu atveju turime 1 procentą niekšų lietuvių ir 50
procentų bolševikinių žydų. Skirtumas – 50 kartų. Lyg ir
viskas aišku. Bet visokios vanagaitės su zurofais nepaiso faktų ir
stengiasi pasauliui įpiršti „politkorektišką“ versiją –
t.y. kad žydus naikinant dalyvavo dvigubai daugiau lietuvių negu
buvo žydų komunistų (atitinkamai, 100 ir 50). Visai kitas vaizdas,
tiesa? Bet skaičiai – tie patys. Tik nepasakoma, kad tie 50 žydų
kolaboravę su bolševikais atsirado tik iš 100 Lietuvoje gyvenusių
žydų! Trumpai tariant, norint įvertinti lietuvių indėlį
holokauste bei žydų indėlį bolševikiniame terore prieš lietuvių
tautą, tai reikia vertinti ne tik, kiek lietuvių šaudė žydus ar
kiek žydų buvo NKVD struktūrose, bet svarbiausia – koks
procentas.
O
apskritai, tai kaip rašė šviesios atminties Monsinjoras
Alfonsas Svarinskas, „reikėtų
pirmiausia padėkoti tiems dviem tūkstančiams ar daugiau žydų
gelbėtojų, kurie apdovanoti Žuvusiųjų gelbėjimo kryžiumi.
Derėtų priminti, kad dar ne visi apdovanoti šiuo pagarbos ženklu.
Be to, reikėtų prisiminti ir įsisąmoninti tą didvyrišką
gelbėtojų auką. Juk žinome: jei pagaudavo gelbėtoją, tai
sušaudydavo visą šeimą. Šitą pateiktą gelbėtojų skaičių
reikėtų padidinti bent tris ar keturis kartus, nes lietuvių šeimos
buvo didelės“.
A.L.: Taip
pat reikėtų pabrėžti, kad tų pavienių žydų žudikų veiksmai
nebuvo kažkokie oficialiai sankcionuoti Lietuvos valstybės veiksmai
(be to ir Lietuvos valstybingumas tuo metu jau buvo prarastas), taip
pat – nebuvo kažkokių oficialių tautos atstovų veiksmai (nes
tokiems veiksmams tauta jų neįgaliojo). Žydus šaudė vokiečių
valdžios kolaborantai, kurie buvo labai nedidelė visos lietuvių
tautos dalis. Kai tuo tarpu tų, kurie nėjo tarnauti hitlerininkams
ir rizikuodami savo ir savo šeimų gyvybe gelbėjo žydus, buvo
tikrai nepalyginamai daugiau.
V.A.: Tą
liudija ir tai, kad Izraelio organizacijos Yad
Vashem už
pagalbą žydams jų genocido metu Pasaulio teisuoliais yra
pripažinta juk net 889 Lietuvos piliečiai! Palyginkime:
Vokietijoje, pavyzdžiui, tokių žmonių yra 587, Rusijoje – 197,
Latvijoje – 135, Estijoje – 3. Be to, ne visi gelbėtojai, kaip
teisingai pastebėjo Monsinjoras A.Svarinskas, yra žinomi. Gelbėdami
savo kaimynus žydus rizikavo tūkstančiai lietuvių!
Kadaise
Kaune artimai pažinojau vieną žydų šeimą, kurią karo metais
išgelbėjo būtent lietuviai. Aš puikiai prisimenu, kokį begalinį
dėkingumą tie žydai jautė savo gelbėtojams, visada, per visas
šventes juos būtinai aplankydavo. Jie tikrai nė už ką jie nebūtų
pavadinę visos lietuvių tautos žydšaudžiais.
A.L.: Todėl
ir skaudina tas faktas, kad lietuviai-humanistai, gelbėję žydus,
šiandien yra minimi tarsi koks „atsitiktinis faktorius“
(pavieniai herojai, nusipelnę medalio), o viešame diskurse visa
lietuvių tauta yra vadinama nacių
kolaborantais-antisemitais-žydšaudžiais.
V.A.: Išgirdus
tokius pasisakymus, man visuomet norisi paklausti, ar tie, kas
skelbia lietuvius esant žydšaudžių tauta, galėtų paminėti nors
vieną žydą, tuo labiau žydą užėmusį tada kokias įtakingas
pareigas, kuris būtų gelbėjęs lietuvius nuo raudonojo teroro? Ar
buvo Lietuvoje bent vienas žydas, kurį galima pavadinti Pasaulio
teisuoliu, nes jis išgelbėjo lietuvį? Jei tokių buvo, būtų
įdomu apie juos išgirsti. Bent jau aš nė vieno nežinau. Taigi
minčių kyla visokių, ar ne?
Apskritai,
manau, kad žydai savo pasisakymais patys labiausiai ir eskaluoja
neapykantą sau. Juk pastoviai pasaulio žiniasklaidoje įvairios
žydų sionistinės organizacijos bei oficialios Izraelio
institucijos, iškraipydamos faktus, skleidžia šmeižtus apie
Lietuvą, vadindamos mus žydšaudžių tauta. Vienu iš
akivaizdžiausių pavyzdžiu galima laikyti Izraelyje sudarinėjamus
„lietuvių žydšaudžių“ sąrašus, kuriuose yra net iškilių
Lietuvos laisvės kovotojų pavardės.
A.L.: Pamenu,
net Izraelio ambasadorius, prieš kelioliką metų, tuo metu dar
rezidavęs Rygoje, mūsų tautą pavadino „žydšaudžių tauta“.
Ir nieko, jokios Lietuvos valdžios reakcijos, jokios notos, vergiška
tyla, nusikalstama tyla, kai tiesiog būtina buvo tokiam šmeižikui
panaikinti akreditaciją, uždrausti jam net atvykti į Lietuvą.
V.A.: Taip
kaip ir koks nors Zuroffas – jis seniai turėtų būti Lietuvoje
persona non-grata! Po tokių sionistų išpuolių prieš mūsų
tautos nusipelniusius žmones – net pats to nenorėdamas tapsi
kažkiek antisemitu.
A.L.: Gaila,
tačiau Lietuvos valstybė negali atsikirsti žydams. Bet kokie
piliečių neigiami pasisakymai apie žydus faktiškai irgi laikomi
nusikaltimu.
V.A.: Žydai
gali kiek nori tyčiotis iš lietuvių tautos, o jiems išdrįsę
atsikirsti lietuviai šiandien rizikuoja atsidurti net kalėjime.
Sakysim, rusai šiandien Lietuvoje yra atvirai niekinami, šmeižiami
ir žeminami, neapykanta Rusijai dabar alsuoja visos pagrindinės
lietuviškos masinės informacijos priemonės. Tačiau su žydais yra
visiškai atvirkščiai. Lietuvos žiniasklaida, neretai begėdiškai
besityčiojanti iš rusų, su siaubu kalba apie bet kokį nepagarbų
atsiliepimą apie Izraelį ar žydus.
Pastaruoju
metu žiniasklaidoje dažnai pasirodo, pavyzdžiui, Leonido „Be
pykčio“ Donskio pamokslėliai, kurie iš tiesų toli gražu nėra
„be pykčio“, jie lietuvių tautos „amžinas kaltes“ primena
net labai piktai. Štai tokie veiksmai mano manymu tiesiog provokuoja
antisemitizmą. Nežinau kaip jus, tačiau mane, paklausius ar
paskaičius to „filosofo“ mintijimus, apima didžiulis pyktis.
A.L.: Taip,
šis publicistas savo straipsniuose ne kartą yra išreiškęs
didžiulę panieką lietuviams. Bet gal tokie įžūlūs sionistų
išpuoliai yra speciali priemonė antisemitizmui kurstyti? Galiu net
paminėti gerai visiems žinomus hipersionisto rabino Abraomo
Šmulevičiaus pasisakymus, ar kabalisto Michaelio
Laitmano teiginius
Izraelio televizijoje „Atviras kanalas“ praėjusių metų spalio
mėnesį. Laitmanas tada pasakė: „Man
neegzistuoja Putinas, Obama ir visi kiti lyderiai, taip vadinami, tai
tiesiog priklauso nuo jėgos sistemos pasaulyje, bet šią jėgų
sistemą nustatome mes, Izraelio tauta, o ne Obama ar Putinas. Jie
man vykdytojai to, ką mes užsakysime, tiktai, ir ne daugiau.
Pasaulis vykdo, tai ką mes užsakome. Valios laisvę turime tik
mes“.
O
štai ką pasakė hipersionistas Abraomas
Šmulevičius: „Šiuo
metu vyksta kova dėl to, kas bus dvasiniu žmonijos lyderiu – Roma
(Vakarai) ar Izraelis. Prieš du tūkstančius metų laimėjo Roma.
XIX ir XX amžiais žydams iš dalies pavyko atsirevanšuoti
propaguojant bolševizmo, o po to ir liberalizmo bei demokratijos
idėjas. Tačiau dabar mes turime paimti pilną kontrolę į savo
rankas“.
V.A.: Buvęs
Izraelio premjeras Arielis Šaronas irgi juk pasakė 2001 metais
prezidentui Šimonui Peresui, kad tas nesijaudintų dėl JAV spaudimo
Izraeliui: „Mes, žydai, kontroliuojame Ameriką, ir
amerikiečiai tai žino“.
Na
o jūsų cituotą rabiną Šmulevičių tai aš kadaise šiek tiek
asmeniškai pažinojau ir turiu pasakyti, kad jis iš tikrųjų nėra
joks žydas. Jo tikra pavardė yra Nikita Sergiejevičius Diominas.
Atrodo, jo patėvis buvo Šmulevičius, o gimęs ir užaugęs jis
kažkur Rusijos šiaurėje – Murmanske ar Archangelske. Kiek žinau,
jis jaunystėje apskritai buvo krišnaitas ir tik vėliau pasidarė
„žydu“. Net ir rabinu jam kažkaip pavyko tapti, kas yra tikrai
labai keista.
Bet
gal atidėkim Rusijos žydų temą ateičiai. Tai labai plati tema.
Rusai turi netgi tokį posakį, kad žydai gali būti „евреи“
ir gali būti „жиды“, ir kad tarp jų – didžiulis
skirtumas. Lietuviškai šio skirtumo parodyti mes negalim, nes
neturime skirtingų žodžių. Mes lietuviai, priešingai negu
daugelis pasaulio tautų, net neturime paniekinančio žodžio žydams
įvardinti!.. Ar tai nieko nesako?
A.L.: Sugrįžkim
prie mūsų nagrinėjamos holokausto Lietuvoje temos.
V.A.: Čia
norėčiau pacituoti šviesios atminties rašytoją Joną
Mikelinską.
Ši citata kiek ilgoka, tačiau ji yra labai svarbi, todėl pateiksiu
ją visą:
„Tad
ir iškyla pagrindinis klausimas: KODĖL? Visu rimtumu ieškodamas
teisybės, kad ir kokia ji būtų skaudi ar žiauri, su tokiu
kategorišku klausimu aš susidūriau pirmą kartą dar tada, kai
pradėjau tirti ir aiškinti holokausto Lietuvoje priežastis ir
pasekmes. O 2000 metais Vilniuje vykusiame tarptautiniame holokaustui
skirtame seminare net visiems jo dalyviams uždaviau klausimą, kokį
galėjo turėti žydų likimui poveikį tas faktas, jog 1933 metais
Vokietijoje atėjus į valdžią kancleriui Adolfui Hitleriui,
Pasaulinė žydų bendruomenė paskelbė Vokietijai karą. Ar tai
neatrišo vokiečiams rankų elgtis su žydais taip, kaip nuo amžių
įprasta (à la guerre comme à la guerre – kare kaip kare). Beje,
į tokią mintį ir tokį be galo svarbų, mano supratimu, klausimą
susilaukiau tik daugiau negu keisto atsakymo – nereikia ieškoti
holokausto priežasčių. Tad kokią išvadą aš ir kiti, moksliškai
pasiryžę šį be galo opų klausimą aiškinti, turėjo
pasidaryti?.. Be abejo, tik tokią: šiuo metu holokausto tyrinėtojai
su Wiesenthalio centro Jeruzalės skyriaus direktorium Efraimu
Zuraffu, tvirtinančiu: „Aš ne aiškinu, kodėl tai atsitiko. Aš
tik sakau, kas atsitiko“, priešaky dar nepasirengę ar tiesiog
nepribrendę holokausto aiškinti, kadangi toks aiškinimas juos gali
nuvesti taip toli, iš kur jau bus nebeįmanoma vien su „sakymu“
sugrįžti. Nepadės net toks Izraelio istoriko Jehudos Bauerio
įsitikimas: „Suvokti ir paaiškinti holokaustą iš viso nėra
įmanoma.“
A.L.: Bet
net ir nebandoma. Tiesiog nėra net mėginimų atvirai panagrinėti
klausimus, kodėl įvyko holokaustas, kokios yra antisemitizmo
priežastys?
V.A.: Mano
manymu labai didelį vaidmenį tame suvaidino didžiulė pačios žydų
tautos arogancija ir savęs laikymas išskirtine tauta. Dažniausia
būna sakoma, kad žydai per amžius buvo persekiojami vien tik dėl
savo tikėjimo. Na ir ką gi, jūs jau citavote kai ką iš,
pavyzdžiui, jų Talmudo, kas hebrajų kalba, kiek žinau, reiškia
„instrukciją“. Žinom tad, kokios ten jiems duodamos
instrukcijos.
Sakoma,
kad skirtumas tarp žydų ir krikščionių yra tik tas, kad žydai
savo tikėjime remiasi Senuoju Testamentu, o krikščionys –
Naujuoju. Tačiau iš tikrųjų žydų religijoje nėra nieko
aukščiau už šventąjį Talmudą. Būtent Talmudas ir yra jų
religinio mokymo pagrindas. Dar daugiau, kaip kažkas, pamenu,
taikliai apibūdino, – tai šios tautos sielos veidrodis.
Babilono
Talmudas (arba Talmud Bavli) yra sudarytas iš 63 traktatų, kurie
padalinti skyriais, išviso 517 skyrių, išleidžiamas
aštuoniolikoje didžiulių tomų. Esu mūsų universiteto
bibliotekoje ne kartą vartęs, yra net keli jo leidimai. Nors, kiek
suprantu, pilnai visas jis turbūt nė į anglų nė į jokią kitą
kalbą net ir nėra išverstas. Ar gal klystu? Yra čia mūsų
bibliotekoje, beje, ir žydiškas leidimas, labai jau gražiai
įrištas daugiatomis, tiesiog lyg būtų koks meno kūrinys.
Talmudo
pagrindas yra religiniai įstatymai, kurie nustato santykius tiek
tarp pačių žydų, tiek tarp žydų ir gojų (ne žydų, pagal
Talmudą). Šie talmudiniai įstatymai bei instrukcijos labai dažnai
ir parodo, kad žydai jaučiasi viršesni už visas kitas pasaulio
tautas. Visiems ne žydams apibūdinti Talmude vartojamos
įvairiausios įžeidžiančios pravardės – gojus, akumas,
nocerimas, mamzerimas, koferimas, chomorimas ir taip toliau –
daugiau kaip 50 visokių pravardžių! Iš esmės Talmudas visiškai
atvirai sako, kad nežydai yra ne žmonės, o gyvuliai (pavyzdžiui
traktatas Baba Mezi’a 114b). Rasime čia ir visokių talmudinių
paaiškinimų, kur sakoma, kad Dievas sutvėrė nežydus žmogiškam
pavidale tik tam, kad žydams nereikėtų naudotis gyvulių
paslaugomis. Nežydai – tai gyvuliai žmogaus pavidale, kurie
privalo tarnauti žydams dieną ir naktį!..
Tai
kodėl tada turėtume stebėtis, kad ir „gojai“ žydams atsakė
tuo pačiu? Ar tai nėra akivaizdi priežastis, dėl ko žydų nemėgo
visos nacijos, kur tik jie gyveno, taip pat ir priežastis, dėl
kurios jie buvo persekiojami. Manau kad būtent dėl šios
priežasties jau nuo gilios senovės pasaulyje egzistuoja
antisemitizmas. Pagaliau, net pats politinio sionizmo tėvas Teodoras
Herclis sakė, kad antisemitizmas yra suprantama reakciją į žydų
elgesį. Savo dienoraštyje jis rašė: „Aš suvokiu, kad
antisemitai taip elgiasi visai teisėtai“.
A.L.: Čia
turbūt reikėtų pabrėžti ir faktą kad holokausto organizatoriai
vokiečiai nelietė tų žydų, kurie neišpažino Talmudo.
Holokaustas naikino tik Talmudo pasekėjus. Aš tokius du pavyzdžius
turiu savo ir savo žmonos giminių tarpe: tetos vyrą karaimą
Leonidą Pilecką ir žmonos senelį. Karaimų istorija puikiai
išdėstyta elektroninėje žydų enciklopedijoje. Pagal 1956 metų
Izraelio įstatymus jie, beje, turi teisę į Izraelio pilietybę.
Nuo kitų judėjų jie skiriasi būtent tuo, kad neišpažįsta
Talmudo. Kitas pavyzdys – žmonos senelis. Išsiaiškinau, kad jo
mama buvo žydaitė Rachelė Bordonaitė, o jo tėvas iš senos
Lietuvos bajorų Mackevičių giminės. Tai štai, žmonos senelio,
priėmusio katalikų tikėjimą, vokiečiai nelietė, kaip ir mano
dėdės Pilecko bei kitų karaimų.
Jūs
tikriausiai tai žinote, nesenai Rusijoje buvo paviešinti pokario
archyvai ir paskelbta, kad net 10 tūkstančių vokiečių karo
belaisvių buvo žydų tautybės. Na o apskritai vokiečių
kariuomenėje tarnavo apie 100 tūkstančių žydų!
V.A.: Taip,
yra net ir knyga anglų kalba „Hitler’s Jewish Soldiers“ (Žydai
– Hitlerio kareiviai). Spėjama, kad tokių galėjo būti net apie
150 tūkstančių. Jie buvo vadinami tiesiog „mišrūnais„ (vok.
„mischlinge“, turintys žydiškų šaknų vokiečiais) ir buvo
skirstomi į dvi kategorijas: pirmo laipsnio – tie, kurių bent
vienas iš tėvų buvo žydas, ir antro laipsnio – tie, kurių
senelis ar senelė buvo žydų kilmės. Jie, tiesa, negalėjo tapti
nacionalsocialistų partijos ar tokių organizacijų, kaip SS ar SA
nariais, tačiau galėjo tarnauti Vokietijos armijoje. Tarp jų buvo
net 23 pulkininkai, 8 generolai leitenantai, 5 generolai majorai, 2
armijos generolai. Iš žydų karininkų net 20 buvo apdovanoti
aukščiausiu Trečiojo Reicho koviniu apdovanojimu – Riterio
kryžiaus ordinu.
Na
bet čia jau vėl kiek nukrypome nuo temos. Geriau grįžkime prie
holokausto Lietuvoje. Ar jums teko girdėti apie žydų policiją
karo metu Lietuvos teritorijoje? Jei ir teko, tai turbūt labai
mažai, tiesa?
A.L.: Teko,
bet daugiausiai dėl lietuviško filmo „Vilniaus getas“, kur
kažkiek užsimenama apie „Judenpolizei“ (sutrumpintai „Jupo“).
Ne be reikalo Lietuvos žydų bendruomenė liko labai nepatenkinta
šiuo filmu.
V.A.: Dar
tarybiniais laikais, minėtas raudonasis partizanas, o paskui
ilgametis kompartijos laikraščio „Tiesa“ redaktorius Genrikas
Zimanas, 1985 metais, likus maždaug mėnesiui iki mirties, viešai,
per televiziją pasakė, kad daug žydų per karą bendradarbiavo su
vokiečiais ir kad jie yra labiausiai kalti dėl savo tautiečių
likimo. Kaip ir visuose per Antrąjį pasaulinį karą vokiečių
okupuotose kraštuose, taip ir Lietuvoje žydų getuose veikė
Judenratai (žydų tarybos). Jiems pavaldi buvo geto žydų policija.
Štai į ją ir reikėtų atkreipti ypatingą dėmesį. Yra daugybė
faktų, iškalbingai bylojančių apie žydų tarybų narių ir
policininkų kolaboravimą su naciais. Gausu pavyzdžių apie getuose
policininkais ir koncentracijos stovyklose „kapais“
(prižiūrėtojais) dirbusių žydų žiaurumus, jų vykdytas mirties
bausmes.
A.L.: Kiek
žinau, būtent Judenratas geto teritorijoje ir sudarinėdavo savo
tautiečių, pasmerktų sunaikinimui, sąrašus.
V.A.: Yra
knyga parašyta žydo Isajaus Tranko: „Judenratas. Žydų tarybos
Rytų Europoje nacių okupacijos metais“ (angl. „Judenrat. The
Jewish Councils in Eastern Europe under Nazi Occupation“). Šioje
knygoje žydų koloboravimo su vokiečiais pavyzdžių – nors
vežimu vežk. Čia rašoma, kad Vilniaus geto policijos viršininkas
Jokūbas Gensas pats būtent ir dalyvaudavo atrenkant žydus į
Panerius. [p. 422] Sunku tuo patikėti, tačiau patys parsidavę
žydai atrinkdavo savo gentainius sunaikinimui!
A.L.: Yra
taip pat ir faktų, kad žydų policininkai dalyvaudavo ir savo
tautiečių sušaudymuose.
V.A.: Vienas
žinomas toks atvejis buvo žydų žudynės 1942 m. spalio 27 dieną
Baltarusijos miestelyje Ašmenoje, kur dalyvavo iš Vilniaus atvykę
žydų policininkai. Ašmenos žydų sušaudymas minėtoje knygoje
gana išsamiai aprašytas. [p. 393-395] Ten cituojamas kažkokio
Vilniaus gete buvusio žydo Hermano Kruko dienoraštis (Kiek
suprantu, 2004 m. išleistas ir lietuvių kalba, „Paskutinės
Lietuvos Jeruzalės dienos“), kur jis daug rašo būtent apie
Ašmenos žydų tragediją: „Žydų policininkai pasiskirstė į
tris grupes. Viena grupė varė žydus iš namų, antroji grupė varė
juos iš sinagogų (ten buvo surinkti perkeliami asmenys), o trečioji
grupė buvo aikštėje. Vis dėlto ne visi suėjo į aikštę. Ten
patys žydų policijos pareigūnai skirstė ir sprendė, kas turėtų
eiti į dešinę, o kas į kairę. Žydai pamatė, kad pateko į
pinkles, ir pradėjo kaišioti pinigus. Viena moteris savanoriškai
atidavė 800 auksinių rublių. Taip buvo atrinkti 200 ligonių ir
392 seni žmonės, iš viso 592 žmonės, ir 410 iš jų buvo
pasiųsti iš miesto, kur laukė 150 valstiečių vežimų. Iš ten
jie buvo nuvežti 8 kilometrus už Ašmenos. Jie buvo sušaudyti
dalyvaujant 8 lietuvių ir 7 žydų policininkams. Viskam vadovavo
žydai Salekas Desleris, kuris buvo Vilniaus geto policijos
viršininko pavaduotojas, taipogi Nosonas Ringas ir Moišė
Levas. „Policininkai parsivežė į Vilnių pilnus maišus
brangenybių ir pinigų Daugiausia tai taikoma ponams Desleriui ir
Levui“, – pasakoja tų įvykių liudininkas Hermanas Krukas.
Tie
patys Vilniaus geto žydų policininkai kartais dalyvaudavo palydint
kolonas pasmerktųjų žydų ir į kitas masinių žudynių vietas,
bet dažniausiai – į Panerius. Kai kada Vilniaus žydų
policininkai būdavo komandiruojami net į Kauną įvykdyti
specialias akcijas. Po to Kauno judenratas gaudavo daugybę skundų,
kuriuose buvo prašoma: „Gelbėkite mus nuo Vilniaus žydų
policijos“. Iš pradžių Vilniaus geto žydų policijoje buvo 150
žmonių, о 1943 metų rugpjūtį šis skaičius išaugo iki 226.
Taip
kad faktas yra tai, kad žydus šaudė ir savi. Ir tai aprašyta ne
tik kad minėtoje žydų istoriko knygoje, bet ir eilėje kitų, kaip
pavyzdžiui Petro Stankero knygoje „Lietuvių policijos batalionai
1941-1945 m.m.“, kur autorius irgi pateikia daug bent jau lietuvių
visuomenei visai nežinomų arba dar mažai žinomų faktų.
Pavyzdžiui, man buvo įdomu sužinoti, kad Vilniaus geto žydų
policijos aštuonių vyrų grupė buvo įpareigota kasdien saugoti
žydų žudynių Paneriuose pagrindinio organizatoriaus ir vykdytojo
SS hauptšarfiurerio Martino Veiso gyvenamąjį namą Rasų gatvėje.
Nakčiai šiai grupei netgi išduodavo ginklus. [p. 358]
A.L.: Kai
kas net teigia, kad su istoriku Petru Stankeru ir buvo susidorota
būtent dėl to, kad jis nušvietė žydų policijos veiklą Lietuvos
getuose per Antrąjį pasaulinį karą.
V.A.: Nežinau,
gal taip ir buvo. Žydų getų policijos tema pasaulinėje bei
Lietuvos istoriografijoje labai mažai tyrinėta. Šios temos tyrimą
stabdo ne tik objektyvios (archyvinių šaltinių stoka), bet ir
tiesiog grynai subjektyvios, psichologinio pobūdžio priežastys,
kada tiesiog bijoma liesti žydų policijos kolaboravimo su naciais
klausimą.
A.L.: Visi
esame girdėję apie lietuvius „baltaraiščius“, bet ir tie žydų
policininkai buvo tokie pat „baltaraiščiai“ – tik ant jų
raiščio buvo nupiešta Dovydo žvaigždė.
V.A.: Buvo,
kas buvo, ir niekur nuo faktų nepabėgsi, nepasislėpsi. Faktai,
kaip rusai kad sako, – dalykas užsispyręs (упрямая вещь).
Tačiau, negi dabar mes turėtume visam pasauliui šaukti – „žydai
– žydšaudžiai!“ Nejau dėl to, kad ir vienas kitas žydas
susitepė savo tautiečių krauju, galima būtų visą žydų tautą
pavadinti „žydšaudžių tauta“?!
___________________________________
Redakcijos
pastaba: Visą šią pokalbių seriją iliustravome įžymiojo
brazilų dailininko-karikatūristo Karloso
Latuffo piešiniais.
Lietuvoje jis buvo beveik nežinomas.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą