Amerikiečių lingvistas ir
politinis aktyvistas Naomas Chomskis 2011 metais aprašė 10
strategijų manipuliavimo su visuomene MIP pagalba. Naudodama
šias strategijas, oligarchija ir jai tarnaujančios MIP degraduoja
visuomenę, kuria protiškai nepilnaverčių vergų klasę. Šių
visuomenės psichikos inžinerijos strategijų taikymą mes kiekvieną
dieną stebime MIP, įžvelgiame Paryžiaus, Briuselio teroro
aktuose, pabėgėlių krizėje. Matome, kaip naikinamas švietimas,
kultūra, mokslas. Visos valdžios pastangos kvailinti visuomenę, iš
esmės, sutelpa į rėmus Naomo Chomskio pateikiamų strategijų,
kurių mastančiai visuomenei negalima pamiršti ir mes jas dar kartą
primename.
1. Dėmesio nukreipimas. Pagrindiniu
manipuliavimo visuomene elementu yra dėmesio nukreipimas nuo svarbių
problemų ir sprendimų, kuriuos priima politiniai ir ekonominiai
valdantieji sluoksniai, informacinę erdvę nuolatos prisotinant
mažareikšmiais pranešimais. Dėmesio nukreipimo būdas gana
reikšmingas, kad neleisti piliečiams įgyti svarbių žinių
mokslo, ekonomikos, psichologijos, neurobiologijos ir kibernetikos
srityse.
„Nuolatos nukreipti piliečių
dėmesį nuo tikrų socialinių problemų, perjungti jį į temas,
neturinčias realios reikšmės. Siekti, kad piliečiai nuolatos būtų
kažkuo užimti ir jiems neliktų laiko mastymui; iš lauko – į
aptvarą, kaip ir visi kiti gyvuliai (citata iš knygos „Tylusis
ginklas ramiems karams“).
2. Sukurti problemas, o po to
siūlyti jų sprendimo būdus. Šis metodas dar vadinamas
„problema-reakcija-sprendimas“. Sukuriama problema, tam tikra
„situacija“, apskaičiuota į tai, kad iššaukti konkrečią
reakciją tarp gyventojų tam, kad jie patys pareikalautų priimti
priemones, kurios būtinos valdantiesiems sluoksniams. Pavyzdžiui,
įsukti prievartos spiralę miestuose arba organizuoti kruvinus
teroro aktus tam, kad piliečiai pareikalautų įstatymų dėl
sustiprinimo saugumo priemonių ir vykdymo politikos, varžančios
pilietines teises. Arba: sukelti ekonominę krizę, kad priversti
priimti kaip būtiną blogį socialinių teisių pažeidimus ir
siaurinimą valstybės tarnybų darbo.
3. Laipsniškumo strategija. Kad
galima būtų įgyvendinti nepopuliarius sprendimus, pakanka diegti
juos laipsniškai, diena po dienos, metai po metų. Būtent taip buvo
įpirštos iš principo naujos socialinės ekonominės sąlygos
(neoliberalizmas) praeito šimtmečio 9 ir 10
dešimtmečiais.
Valstybės vaidmens apribojimas, privatizacija,
nepasitikėjimas, nestabilumas, masinis nedarbas, darbo užmokestis,
kuris jau neužtikrina oraus gyvenimo. Jeigu visa tai įvyktų
staiga, tai sukeltų revoliuciją.
4. Vykdymo atidėjimo strategija.
Kitas nepopuliarių sprendimų prastūmimo būdas – pristatyti
nepopuliarų sprendimą kaip „skausmingą ir neišvengiamą“ ir
pasiekti šiuo momentu piliečių pritarimo jo priėmimui ateityje.
Žymiai paprasčiau susitaikyti su aukomis ateityje, nei aukotis
dabar.
Pirmiausiai todėl, kad tai neįvyks nedelsiant. Antra,
todėl, kad žmonės visada linkę guostis naiviomis viltimis, kad
„ryt viskas pasikeis į gerą pusę“ ir, kad tų aukų, kurių iš
jų reikalauja, pavyks išvengti. Tai suteikia piliečiams daugiau
laiko susitaikyti su pokyčiais ir nuolankiai priimti juos, kai ateis
laikas.
5. Elgtis su žmonėmis, kaip su mažais vaikais. Daugumoje propagandinių pasisakymų, skirtų plačiajai publikai, naudojamos tokios prielaidos, personažai, žodžiai ir intonacija, tarytum būtų kalbama su ikimokyklinio amžiaus vaikais su sulėtintu vystymusi arba protiškai nepilnaverčiais individais. Kuo stipriau kažkas bando suklaidinti klausytoją, tuo didesniu laipsniu jis stengiasi panaudoti infantiliškus kalbos išsireiškimus. Kodėl? „Jeigu kažkas kreipiasi į žmogų taip, tartum jam 12 ar mažiau metų, dėl įtikinamumo, atsakymas arba reakcijoje šio žmogaus, su didele tikimybe, taip pat nebus kritinio vertinimo, kas charakteringa vaikams iki 12 metų amžiaus ar jaunesniems („Tylusis ginklas ramiems karams“).
6. Daugiau emocijų, mažiau
samprotavimų. Poveikis į emocijas yra klasikinė technologija,
klasikinis būdas, nukreiptas į tai, kad užblokuoti žmonių
sugebėjimą racionaliai analizuoti, o pasekoje ir bendrai kritiškai
analizuoti kas vyksta. Iš kitos pusės, naudojant emocinį faktorių,
paprasčiau atverti duris į pasąmonę, kad įdiegti ten mintis,
norus, baimes, būgštavimus ar reikalingus elgesio modelius.
7. Padaryti žmones neišmanėliais
ir vidutinybėmis. Reikia siekti to, kad žmonės būtų
nepajėgūs suprasti būdų ir metodų, naudojamų tam, kad juos
valdyti ir pajungti savo valiai. „Švietimo, skirto mūsų
žemiausiems visuomenės sluoksniams, kokybė turi būti kuo
skurdesnė ir paviršutiniška, kad tamsumo praraja tarp žemiausio
ir aukščiausio socialinio sluoksnio taptų neįveikiama („Tylusis
ginklas ramiems karams“).
8. Skatinti piliečius žavėtis
vidutinybe. Diegti žmonių masėms mintį, kad madinga būti
buku, gašliu ir neišauklėtu…
9. Didinti kaltės jausmą.
Priversti žmogų patikėti tuo, kad jis kaltas dėl savo
nelaimių, kurios vyksta neva dėl
trukumo jo protinių galimybių, sugebėjimų ar dedamų pastangų.
To pasekoje, vietoj to, kad sukilti prieš ekonominę sistemą,
žmogus pradeda užsiiminėti savigrauža, kaltindamas už viską
patį save, kas sukelia prislėgtą savijautą ir, be viso ko,
neveiklumą.
O be veiksmo negali būti ir kalbos apie revoliuciją!
10. Žinoti apie žmones daugiau nei
jie patys apie save žino. Per pastaruosius 50 metų mokslo
vystymosi pasiekimai sukėlė vis didesnį atotrūkį tarp paprastų
žmonių žinių ir žinių, kuriomis disponuoja viešpataujančios
klasės.
Dėka biologijos, neurobiologijos
ir taikomosios psichologijos, „sistema“ įgijo naujausių žinių
apie žmogų fiziologijos ir psichikos srityse. Sistemai pavyko
sužinoti apie paprastą žmogų daugiau, negu jis pats apie save
žino. Tai reiškia, kad daugumoje atvejų sistema turi didesnę
valdžią ir didesniu laipsniu valdo žmones, negu jie patys.
Šauksmas, balandžio 13, 2016
Vertė Algimantas Lebionka (Petras
Gulbinskas)
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą