Rudenį įsteigta visuomeninė TALKA
kalbai ir tautai kreipėsi į LR prezidentę, Seimo pirmininką,
premjerą, reaguodama į skandalą, kuri sukėlė žydai Rūta
Vanagaitė ir Efraimas Zurofas, apšmeižę
lietuvių tautos didvyrį generolą Adolfą Ramanauską-Vanagą.
Vanagaitės šmeižto video:
Kreipimosi autoriai teigia, kad
visuomenės reakcija atskleidė ne tik visuomenės pakantumo šmeižtui
ribas, tačiau ir milžiniškas visuomenės istorinės atminties
spragas ir ragina imtis priemonių visuomenės tautiniam
sąmoningumui, patriotinėms nuostatoms ir istorinei sąmonei
stiprinti,“ - rašoma portale Pro Patria ir pateikiamas visaskreipimosi tekstas:
DĖL BŪTINYBĖS ATSISAKYTI IŠTAUTINIMO
IR IŠVALSTYBINIMO POLITIKOS
LR Prezidentei
LR Seimo Pirmininkui
LR Ministrui Pirmininkui
LR Prezidentei
LR Seimo Pirmininkui
LR Ministrui Pirmininkui
Naujausias skandalas,
kilęs dėl melagingų Rūtos Vanagaitės ir Efraimo Zuroffo
pareiškimų apie partizanų vado ir 1949 metų Nepriklausomybės
deklaracijos signataro Adolfo Ramanausko-Vanago tariamą dalyvavimą
Holokauste, bendradarbiavimą su KGB ir savižudybę, atskleidė ne
tik visuomenės pakantumo šmeižtui ribas, tačiau ir milžiniškas
visuomenės istorinės atminties spragas. Reakcija į A.
Ramanausko-Vanago atminimo juodinimą esmingai skyrėsi nuo reakcijos
į ne vienerius metus besitęsiantį kitų, mažiau žinomų,
antisovietinės rezistencijos dalyvių šmeižimą ir istorijos
faktams prieštaraujančius skandalingus kaltinimus 1941 metų
sukilimo dalyviams, Laikinajai Vyriausybei, pokario
partizanams.
Informacinio saugumo ekspertai
nacionalinėje žiniasklaidoje aiškiai nurodo, kad tokie išpuoliai
prieš Lietuvos istoriją yra priešiškų valstybių informacinio
karo dalis. R. Vanagaitės komentarai apie Vanagą neatsitiktinai
įvardyti kaip esantys „priešakyje“, nes yra tik
akivaizdžiausias ir įžūliausias plataus masto ir antivalstybinio
pobūdžio lietuvių rezistencijos istorijos perrašymo pastangų
fragmentas. Būtent Lietuvos istorija yra nurodoma pagrindiniu
Kremliaus informacinių atakų taikiniu Lietuvoje. Tai aiškiai
liudija besikartojantys išpuoliai ir nuolatinis jų atgarsis
propagandinėje Rusijos žiniasklaidoje.
Visiškai menka ir
pasyvi visuomenės reakcija į visus, išskyrus į A.
Ramanausko-Vanago atminimą nukreiptus, išpuolius signalizuoja
gyventojų nepasirengimą atremti tokio pobūdžio iššūkius.
Fragmentuotą ir nenuoseklią visuomenės istorinę atmintį liudija
ir sociologiniai tyrimai. Pagal juos, partizaninę rezistenciją
„didvyriška ir verta pasididžiavimo“ ir „nereikalinga ir
beprasme“ laiko labai panaši gyventojų dalis, o daugiau nei
trečdalis gyventojų šiuo klausimu neturi nuomonės arba negali
pasirinkti (autorių kolektyvas, „Istorija kaip politinio mąstymo
veiksnys“, Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla, 2012, p. 164).
Su okupaciniu režimu kolaboravusių ar prie jo prisitaikiusių
asmenų pokario laikotarpio atmintis daugelyje šeimų nustelbia
Lietuvos nepriklausomybės išsaugojimu grįstą pokario
rezistencijos vertinimą. Dar mažiau yra žinoma apie 1941 metų
sukilimą, į kurį šiuo metu ir yra nutaikyta daugiausiai šmeižto
kampanijų ir keliama daugiausiai alternatyvios istorijos
„faktų“.
Valstybė privalo užtikrinti, kad
dabartinė ir būsimos jaunosios kartos išsivaduotų iš Lietuvai
priešiškų jėgų žiniasklaidoje aktyviai skleidžiamų mitų ir
juos atitinkančios paveldimos sovietinės mitologijos apie
„fašistinę“ prieškario Lietuvą, „banditus“ partizanus,
„žydšaudžius“ sukilėlius ir „beprasmę“ rezistenciją.
Tam reikalinga ne indoktrinacija, kaip gąsdina kritikai, o visų
pirma kokybiškas, sąžiningas, išsamus ir laisvės kovų
laikotarpius akcentuojantis Lietuvos istorijos mokymas šalies
mokyklose. Lietuvoje įvedus privalomą matematikos egzaminą, o
vidurinio ugdymo sistemoje išliekant ydingai nuostatai, jog mokomasi
dėl egzamino, istorija virsta antraeilės svarbos disciplina,
prarandančia pozicijas ir vaikų dėmesį. Šią pražūtingą
tendenciją tiesiog būtina apgręžti suvienodinant matematikos ir
istorijos egzaminų statusą, atsakingai atnaujinant ir išplečiant
istorijos mokymo programas, atskiriant Lietuvos istorijos mokymą
atskiro dalyko ar modulio pavidalu, užtikrinant pateikiamų
istorijos žinių ryšį su dabartimi, konkrečiai, su tuo, kaip
aptariami įvykiai paveikė Lietuvos valstybės ir visuomenės raidą,
prisidėjo prie jos valstybingumo išsaugojimo ar
žlugimo.
Neatsiejamas nuo atnaujinto istorijos mokymo
turi būti patriotinis ugdymas, orientuotas ne vien į žinias apie
konstitucinius pagrindus, žmogaus teises ir institucijų veikimą,
tačiau visų pirma į tautinės savimonės, nacionalinės
savigarbos, patriotinio įsipareigojimo valstybei ir tautai
formavimąsi. Valstybės išlikimui, piliečių tapatumui ir
solidarumui, informaciniam saugumui ir valiai gintis užtikrinti
būtina tautinė, o ne kosmopolitinė pilietinio ugdymo orientacija.
Tai gali pasiekti tik atnaujinta, su tautos kultūra, filosofija,
istorija ir kraštotyra tvirtai susieta pilietinio ugdymo programa.
Tikslinga, atspindint šiuos pokyčius, ir patį mokomąjį dalyką
pervadinti patriotiniu ugdymu.
Būdami įsitikinę, kad
iki šiol vykdyta Lietuvos visuomenės ištautinimo ir išvalstybinimo
politika ne tik žemina tautą ir menkina valstybės orumą, bet ir
kelia vis didesnę grėsmę šalies nacionaliniam saugumui,
sudarydama palankias sąlygas ardomosioms vidaus ir užsienio jėgoms
griauti pačius valstybingumo pagrindus, raginame aukščiausiu
valstybės politiniu lygmeniu nedelsiant imtis šių priemonių:
1.
Nutraukti visose kultūros ir švietimo srityse vykdomą Lietuvos
visuomenės ištautinimo ir išvalstybinimo politiką;
2.
Atsisakyti Lietuvos ištautinimo ir išvalstybinimo koncepcijos
„Globali Lietuva“ ir Tautos išsivaikščiojimą spartinančios
kosmopolitinės „atviros visuomenės“ kūrimo strategijos;
3.
Sukurti Lietuvos ilgalaikės plėtros strategiją, grindžiamą
suverenios nacionalinės valstybės samprata;
4. Suformuoti ir
pradėti nuosekliai įgyvendinti lietuvių tautos orumą laiduojančią
ir Lietuvos, o ne kitų valstybių interesus atitinkančią
valstybinę istorijos politiką;
5. Realiai užtikrinti valstybinį
lietuvių kalbos statusą, galutinai nutraukiant bandymus siaurinti
jos viešojo vartojimo erdvę bei siekius simboliškai menkinti
lituanistikos mokslinių tyrinėjimų ir studijų prestižą bei
reikšmę;
6. Skirti ypatingą dėmesį ir pakankamai lėšų
lietuvybės diegimui ir palaikymui elektroninėje erdvėje, sudarant
sąlygas internete nemokamai ir patogiai naudotis lietuvių kalbos
žinynais, žodynais, gramatikomis, tekstynais, tautosakos ir
lietuvių literatūros kūriniais bei kitais informacijos
šaltiniais;
7. Vertinant lietuvių literatūros vaidmenį
tautinei savimonei sudaryti deramas sąlygas šiuolaikinės lietuvių
literatūros sklaidai mokykloje ir elektroninėje erdvėje, remiant
tokius projektus kaip „Lietuvių literatūros klasikos kūrinių
perkėlimas į elektroninę erdvę“ ir inicijuojant analogiškus,
skirtus palaikyti ir skleisti naujausią lietuvių literatūrą
nuolat atnaujinant lietuvių literatūros kanoną;
8. Formuojant
ir įgyvendinant valstybinę kultūros politiką prioritetą teikti
aukšto lygio nacionalinės kultūros plėtrą skatinantiems
projektams ir lietuvių etninės kultūros puoselėjimui;
9.
Humanitarinių ir socialinių mokslų srityje papildomai
finansuoti aukšto akademinio lygio tautos ir valstybės
interesams tarnaujančius mokslinius tyrinėjimus ir studijų
programas;
10. Iš pagrindų atnaujinti Lietuvos istorijos mokymą
išplečiant jo mokyklinę programą, padarant jos dėstymą atskiru
dalyku arba moduliu ir įvedant privalomą valstybinį istorijos
egzaminą;
11. Iš esmės pertvarkyti pilietinio ugdymo
mokykloje programą atsisakant iki šiol joje vyraujančių
kosmopolitinių antitautinių bei antivalstybinių nuostatų ir
perorientuojant ją į tautinės savimonės, nacionalinės
savigarbos, patriotinio įsipareigojimo valstybei ir tautai
formavimą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą