Pаgal
skurdo rodiklius pirmaujame Europoje, todėl didžiajai daliai
Lietuvos gyventojų advokatų paslaugos tampa finansiškai nepasiekiamos. Valstybė
imituoja pagalbą skurstantiems, neva teikia valstybės apmokamas
teisines paslaugas, tik pamiršta atsiskaityti su jas teikiančiais
advokatais.
Advokatų tarybos
pirmininko pranešimas dėl VGTP padėties
naujienlaiskiai@advokatura.lt
2019 m. rugsėjo 19
d.
Mieli
Kolegos, bendruomenės nariai, Lietuvos advokatūros Advokatų taryba
šią vasarą sulaukusi pirmųjų pranešimų iš advokatų apie
vėluojančius atsiskaitymus už suteiktas antrinės teisinės
pagalbos paslaugas nedelsdama ir su rūpesčiu kreipėsi į Valstybės
garantuojamos teisinės pagalbos tarnybą (toliau – VGTP Tarnyba)
prašydama nurodyti atsiskaitymų vėlavimo priežastis.
Reaguodami
į advokatų pranešimus bei gavę VGTP Tarnybos atsakymą,
nedelsdami atlikome tyrimą ir nustatėme, kad tikroji padėtis VGTP
sistemoje buvo nutylėta, nes įsiskolinimo priežastys buvo
užprogramuotos jau 2018 metais. VGTP Tarnybai antrinei teisinei
pagalbai finansuoti iš valstybės biudžeto 2018 metais buvo skirta
4 575 100 Eur, tačiau metai buvo baigti su 441 562,88 Eur
įsiskolinimu advokatams. Lietuvos advokatūra nebuvo informuota nei
apie metų gale buvusį įsiskolinimą, nei apie tai, kad 2019 m.
VGTP Tarnybai suplanuota skirti sumažintą, t. y. 3 743 700
Eur dydžio, biudžetą. Atsižvelgiant į tai, apie susidariusią
netoleruotiną situaciją mes nedelsdami informavome Ministrą
Pirmininką, Teisingumo ministrą, Finansų ministrą bei Lietuvos
Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetą, prašant imtis
neatidėliotinų veiksmų skolai padengti ir peržiūrėti antrinei
teisinei pagalbai skirtų asignavimų dydžius. Remiantis Lietuvos
advokatūros raštais, 2019-07-23 Lietuvos Respublikos teisingumo
ministerija (toliau – Teisingumo ministerija) kreipėsi į Lietuvos
Respublikos Vyriausybę (toliau – Vyriausybė) su prašymu skirti
iš Vyriausybės rezervo 552 447,74 Eur. 2019-09-05 Teisingumo
ministras Vyriausybės posėdyje informavo Vyriausybę ir visuomenę,
jog tos dienos duomenimis skola advokatams buvo 900 000 Eur.
2019-09-05 Vyriausybė iš Vyriausybės rezervo skyrė 350 000 Eur
advokatų skolai mažinti, o Teisingumo ministerija, įvertinusi
ministro valdomų sričių finansines galimybes, perskirstė lėšas
ir antrinę teisinę pagalbą teikiančių advokatų skolai dengti
papildomai skyrė 300 000 Eur. Negana to, Advokatų tarybos
pirmininkas asmeniškai susitiko su Ministru Pirmininku, buvo
pradėtos nuolatinės diskusijos su Teisingumo ministru, aptarta
būtinybė kuo skubiau visiškai padengti įsiskolinimus, didinti
advokatų valandinius įkainius ir iš esmės reformuoti visą VGTP
sistemą.
Primintina,
kad Lietuvos advokatūra kiekvienais metais reikalauja didinti
užmokesčio bazinį dydį, o advokato užmokestį susieti su kitu
nei UBD dydžiu. Pavyzdžiui, 2018-08-29 kreipėmės į Teisingumo
ministeriją su argumentuotu prašymu didinti užmokesčio bazinį
dydį (toliau - UBD) ne mažiau kaip iki 16,68 Eur, vėlesniais
raštais buvo raginama UBD kelti iki 18,90 Eur, o, atlikus Europos
Sąjungos valstybių teisinės pagalbos sistemų lyginamąją
analizę, Lietuvos advokatūra išreiškė oficialią poziciją, kad
Lietuvoje antrinę teisinę pagalbą teikiančio advokato valandinis
įkainis negali nusileisti Baltijos šalių vidurkiui ir turėtų
siekti mažiausiai bent 30 Eur.
Advokatų
tarybos strateginiame plane 2019 metais buvo suplanuota pradėti
siekti įgyvendinti VGTP reformą. Šių metų
gegužės-liepos metais, nelaukdami institucijų veiksmų, atlikome
išsamią Lietuvos VGTP sistemos analizę, artimiausių kaimyninių
valstybių VGTP sistemos tyrimą, užmokesčio už paslaugas ES
šalyse analizę ir paruošėme VGTP reformos metmenis, kuriuos
2019-08-27 Advokatų tarybos posėdžiui parengė, pristatė ir
pateikė tvirtinti Advokatų tarybos pirmininko pavaduotojas
Mindaugas Kukaitis.
VGTP
reformos metmenyse pagrindinis dėmesys skiriamas trims esminėms
probleminėms grupėms: 1) netinkamam advokatų, teikiančių
valstybės garantuojamą teisinę pagalbą, darbo krūvio
paskirstymui; 2) netinkamam finansavimui; 3) netinkamam VGTP Tarnybos
administravimui.
Lietuvos
advokatūra tiek raštuose valstybės institucijoms, tiek VGTP
reformos metmenyse pažymėjo, kad būtina ne tik nedelsiant
atsiskaityti su advokatais už suteiktas antrinės teisinės pagalbos
paslaugas, bet ir ženkliai didinti UBD, peržiūrėti laiko limitus,
nustatytus antrinės teisinės pagalbos paslaugoms be Lietuvos
advokatūros sutikimo, bei keisti apmokėjimo tvarką. Taip pat,
Lietuvos advokatūra pateikė siūlymus optimizuoti VGTP priskiriamų
paslaugų apimtis, peržiūrėti bei modernizuoti krūvio paskirstymą
tarp antrinę teisinę pagalbą teikiančių advokatų, užtikrinti
paslaugų tęstinumą, vengiant paskyrimų atlikti pavienius
procesinius veiksmus (pvz.: tik surašyti kasacinį skundą) ir
automatizuoti VGTP Tarnybos administravimą pasitelkiant informacines
technologijas.
VGTP
sistemos analizę ir reformos metmenis 2019-09-11 Advokatų tarybos
pirmininko pavaduotojas Mindaugas Kukaitis pristatė VGTP
koordinavimo tarybai, kurią sudaro Teisingumo ministerijos, Žmogaus
teisių stebėjimo instituto, Teisėjų tarybos, Lietuvos Respublikos
Seimo, VGTP Tarnybos, Finansų ministerijos, Advokatūros
atstovai./VGTP sistemos analizė ir reformos metmenys 2019-09-11 buvo
pristatyti Teisingumo ministrui ir viceministrui. VGTP sistemos
analizė ir reformos metmenys 2019-09-17 buvo pateikti Ministrui
Pirmininkui ir Lietuvos Respublikos Prezidentūros teisės grupės
vadovei p. Jūratei Šovienei. Dėl paaiškėjusio netoleruotino
įsiskolinimo advokatams, į 2019-08-27 Advokatų tarybos posėdį,
siekdami išsiaiškinti realią padėtį ir paskatinti nedelsiant
spręsti skolos klausimą, pasikvietėme teisingumo viceministrą
Žydrūną Plytniką. Sekančiame posėdyje paprašėme dalyvauti
teisingumo ministrą Elviną Jankevičių – šiame išplėstiniame
2019-09-18 Advokatų tarybos posėdyje (kuriame taip pat dalyvavo
Advokatų garbės teismo nariai) išsakėme oficialią Lietuvos
advokatūros poziciją dėl esamos VGTP situacijos.
Teisingumo
ministras pripažino, kad VGTP sistemai būtina neatidėliotina
esminė reforma. Taip pat, Teisingumo ministras posėdžio metu
pažymėjo, jog jo sudaryta darbo grupė turi parengti iki 2019 m.
spalio vidurio konkrečius teisės aktų pakeitimų projektus kaip
galima būtų optimizuoti VGTP paslaugų apimtis bei įskaitant, bet
neapsiribojant, ir sprendimus dėl UBD didinimo nuo 2020 metų sausio
1 d., kuriuos ministras pristatys Vyriausybei, o esant poreikiui ir
Lietuvos Respublikos Seimui. Teisingumo ministras išreiškė
pritarimą Lietuvos advokatūros nuomonei, kad valandinis advokato,
teikiančio antrinę teisinę pagalbą, įkainis turėtų bent jau
būti prilygintas kitų Baltijos šalių VGTP teikiančių advokatų
valandiniams įkainiams (žr. lentelę „VGTP padėtis Lietuvoje ir
kaimyninėse valstybėse“).
Siekiame,
kad šie sistemingi veiksmai įgalintų greičiau ir efektyviau
identifikuoti, ir išspręsti VGTP sistemines problemas. Siekiame,
kad Teisingumo ministerija imtųsi neatidėliotinos VGTP sistemos
reformos, kuri nepažeistų asmens teisės į teisminę gynybą ir
advokatų teisių gauti tinkamą atlygį, pasinaudodama Advokatūros
atliktais tyrimais ir išvadomis. Siekiame, kad Vyriausybė,
suprasdama šios problemos mąstą ir priežastis, skirtų papildomą
finansavimą tiek siekiant atsiskaityti su advokatais už jau
atliktas paslaugas, tiek padidinant advokatams mokėtiną užmokestį
už teikiamas VGTP paslaugas iki ES šalių vidurkio.
Jausdami atsakomybę bei su dideliu susirūpinimu
siekėme ir sieksime apginti teisėtus advokatų interesus ir
pagrįstus lūkesčius. Norėtume paprašyti visų advokatų
informuoti Lietuvos advokatūrą apie ketinimą imtis viešų
iniciatyvų ir apie pačias viešas iniciatyvas – taip galėtume
geriau koordinuoti veiksmus, tinkamai reaguoti į politinius
sprendimus ir procesus bei įvykius. Mūsų galia –advokatų
vienybė ir susiklausymas, o būtent tokio susiklausymo reikia šiuo
itin svarbiu visai Advokatūrai metu.
Taip pat
norime paprašyti visų advokatų, teikiančių VGTP paslaugas,
informuoti Lietuvos advokatūrą apie valstybės skolą Jums,
nurodant už kokį laikotarpį vėluojama atsikaityti ir kiek
vėluojama atsiskaityti bei bendrą skolos sumą
(el.pašto adresas: vgtp@advokatura.lt).
Tai leistų Lietuvos advokatūros Advokatų tarybai bent apytikriai
žinoti realų esamos skolos dydį, nes pateikiama informacija iš
VGTP tarnybos yra ribota: tik Vyriausybės posėdyje paaiškėjo
informacija, kad bendras skolos dydis tuo metu buvo ne 600 000 Eur,
kaip buvo teigta iki tol, bet 900 000 Eur.
Būtume
dėkingi už konkrečius pasiūlymus, kokiais dar būdais galėtume
pasiekti tinkamų rezultatų keičiant VGTP sistemą.
VGTP PADĖTIS LIETUVOJE IR KAIMYNINĖSE VALSTYBĖSE
GALIMI VGTP SISTEMOS PAKYČIŲ MODELIAI
Švedija
pagal
Švedijos advokatūros duomenis
|
Estija
pagal
Estijos advokatūros duomenis
|
Latvija
pagal
Latvijos advokatūros duomenis
|
Lietuva
2018
m.
|
Lietuva
2019
m.
|
Lietuva
galimi
pasirinkimų modeliai nuo 2020 m.
|
|||
VGTP
koordinavimo tarybos posėdyje nurodytas galimas biudžetas
|
Didinamas
biudžetas iki mažiausio Baltijos šalių UBD
|
Mažinamas
paslaugų ratas esant mažiausio Baltijos šalių UBD
|
||||||
Patvirtintas/planuojamas
metinis VGTP biudžetas (Eur)
(Lietuvoje
neįskaičiuojant skolos už praėjusius metus)
|
213 mln.
|
4 mln.
|
2 mln.
|
4,5
mln.
|
3,7
mln.
|
6,1
mln.
|
12,9
mln.
|
7,9
mln.
|
Realusis
metinis
VGTP
finansavimo poreikis (Eur)
(Lietuvoje
įskaičiuojant skolas už praėjusius metus)
|
213 mln.
|
4 mln.
|
2 mln.
|
4,9
mln.
(4,5
ir 0,4 skola, perkelta į
2019
m.)
|
5,6
mln.*
(3,7-0,4+0,9=
4,2/9x12)
kuris
įrodo, jog metų gale tikėtina
skola
0,5
mln.**
|
6,6
mln.
(6,1
mln.+ skola iš 2019
metų
~0,5
mln.)
|
13,4
mln.
(12,9
mln. +
skola
iš
2019
metų
~0,5
mln.)
|
8,4
mln.
(7,9
mln. + skola iš 2019
metų
~0,5 mln.)
|
VGTP
bylų skaičius per metus
|
115 tūkst.
|
13 tūkst.
|
11 tūkst.
|
42
tūkst.
|
~45
tūkst.***
|
~49
tūkst.***
|
~49
tūkst.***
|
30
tūkst.
|
Vidutinis
valandinis advokato įkainis
|
130 Eur
|
50 Eur
|
30-40 Eur
|
13 Eur
|
13 Eur
|
13 Eur
|
30 Eur
|
30
Eur
|
Skirtą
biudžetą paskirstant vienodai visoms byloms - vienai bylai
galėtų būti skiriama maksimaliai lėšų
|
1 852 Eur
|
363 Eur
|
182 Eur
|
116 Eur
|
124 Eur
|
124 Eur
|
263 Eur
|
263
Eur
|
1000
gyventojui tenka vnt. VGTP bylų
|
12
|
10
|
7
|
17
|
17
|
>17
|
>17
|
11
|
*
pateiktas
skaičius yra preliminarus, tačiau jis pagrįstas remiantis Lietuvos
Respublikos teisingumo ministerijos skelbiamais strateginio planavimo
bei 2019-09-11 VGTP Koordinavimo tarybos posėdžio metu VGTP
Tarnybos pateiktais duomenimis: 2019 m. antrinės teisinės pagalbos
finansavimui buvo skirta 3
743 700 Eur,
tačiau VGTP Tarnyba 2019
metus
pradėjo su 441
562,88 Eur buvusia skola,
kuri 2019 m. rugpjūtį jau siekė
900 tūkst. Eur,
taigi iki 2019 m. rugsėjo skolai padengti ir iki tol suteiktoms
teisinėms paslaugoms apmokėti reikalinga 4,2
mln. Eur (3,7 mln. – 440 tūkst. + 900 tūkst. =
4,2 mln.),
tačiau vertinant tai, kad iki metų galo liko dar 4 mėnesiai, per
kuriuos antrinė teisinė pagalba toliau bus teikiama, tai realus
2019
metinis
biudžeto poreikis apskaičiuojamas sekančiai:
4,2
mln. / 9 mėn. * 12 mėn. =
ir jis sudaro 5,6
mln.
**
Kadangi
2019
metus pradėjome
su 441
562,88 Eur skola,
kuri 2019 m. rugpjūtį jau siekė
900 tūkst. Eur, o šiuo metu skolai dengti buvo
skirta 300 tūkst.
Eur iš TM rezervo ir 350
tūkst. Eur iš
LRV rezervo, todėl
tikėtina, kad 2019
metus VGTP baigs su ~ 0,5 mln. Eur skola.
***
pateiktas
skaičius yra preliminarus, tačiau jis suskaičiuotas remiantis VGTP
Tarnybos 2019-09-11 VGTP Koordinavimo tarybos posėdžio metu
pristatytomis skaidrėmis, kuriose nurodyta, kad baudžiamosiose
bylose paskyrimų lyginant su 2018 m. padaugėjo 33,55 proc., o
priimtų sprendimų sumažėjo 8,93 proc. (iki 2018 m. rugsėjo VGTP
skirta 28 973 atvejais (12053+16920), o iki 2019 m. rugsėjo –
33 574 (10977+22597) atvejais, t. y. atvejų padaugėjo 13,7
proc. Pagal VGTP Tarnybos 2018 m. veiklos ataskaitą iš viso VGTP
paslaugomis pasinaudojo 42 248 asmenys padidinus šį skaičių 13,7
proc., darytina išvada, kad 2019
m. iš viso VGTP paslaugų padaugės vidutiniškai nuo 45
tūkst.
iki 49 tūkst. atvejų).
powered
by phpList
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą