(Autoriai šį straipsnį
skiria pažymėti 2020 metams, paskelbtiems Vilniaus Gaono ir
Lietuvos žydų istorijos metais)
Nuolat blogėjanti
Žmogaus teisių ir laisvių padėtis Lietuvoje turi tiesioginį ryšį
su advokatūros instituto menkinimu mūsų valstybėje. Teisingumas
Lietuvoje tapo turtingųjų privilegija. Neturtingieji neturi pinigų,
kad ginti savo teises, samdytis advokatus, neturi pinigų maistui ir
būtiniausioms prekėms, reikalingoms gyvybei ir sveikatai palaikyti.
Valstybė gi, tik deklaruoja skurdžiams teikiamas nemokamas advokatų
paslaugas. Bet už ubagišką ir žeminantį atlygį, kurį valstybė
šiaip ne taip moka advokatams, negalima tikėtis kvalifikuotos
teisinės pagalbos. Teisingumu valstybėje gali pasinaudoti tik, kaip
minėta, turtingieji ir susireikšminę valdininkai arba jų
artimieji, kaip antai, valstybės Generalinis prokuroras, kuris
teisiasi su Lietuvos valstybe dėl gyvsidabrio žalos jo sveikatai.
Galima tik spėti, kokias kompensacijas gaus Alytaus gaisrą gesinę
ugniagesiai, kurių dar gyvuose kūnuose, vos atlikus pirminius
tyrimus, be gyvsidabro buvo surasta dešimtys sunkiųjų metalų ir
neabejotina, kad bus rasta dar visa eilė kancerogenų ir mutagenų.
Visi šie nuodai normas, jei jos iš viso prisimenamos Lietuvoje,
viršija dešimtis ir šimtus kartų!
Kokios akivaizdaus
advokatūros instituto naikinimo priežastys?
Daugiau nei prieš šimtą
metų, 1905 metais, dienos šviesą išvydo vadinamieji „Siono
išminčių protokolai“.
Jų pasirodymo ištorija
išdėstyta dr. Algimanto Lebionkos straipsnyje „Įgyvendintas
projektas? Siono išminčių protokolai“. Šioje publikacijoje
pateikiami ir protokolų tekstai. Jie išversti ne iš kokio nors
fašistinio leidinio, išpuošto nacių simbolika, o iš buvusio
Charkovo rabino Eduardo Hodos'o knygos „Žydų sindromas 3“.
(Эдуард Ходос. ЕВРЕЙСКИЙ СИНДРОМ - 3
Краснодар, ООО "Пересвет", 2003). Tai,
autoriui leidus, išversta į lietuvių kalbą ir paskelbta.
Tekstai palydimi ir video
įrašų, kuriuose jie paties gerbiamo Eduardo Hodos'o skaitomi.
Autorius neabejoja protokolų
autentiškumu, nes juose nubrėžti tikslai yra šiuo metu praktiškai
įgyvendinti, arba sparčiai įgyvendinami. Manoma, kad tai 1897
metais įvykusio pirmojo Pasaulio sionistų kongreso protokolai.
Šių protokolų 17
skyrius skirtas advokatūrai.
Protokolas Nr. 17 –
Advokatūra
„Advokatūra
sukuria žmones šaltus, žiaurius, užsispyrusius, neprincipingus,
stojančius visais atvejais į beveidę, visiškai legalią dirvą.
Jie priprato viska
priskirti gynybos naudai, o ne socialiniam gėriui jos rezultatų.
Jie paprastai
neatsisako nuo bet kokios gynybos, siekia išteisinimo kas bebūtų,
kibdami prie smulkių juridinių kabliukų – tuo jie demoralizuoja
teismą.
Todėl mes
šitą profesiją pastatysime į siaurus rėmus,
kurie įspraus juos į vykdomosios valdžios sferą.
Advokatai praras
lygiai su teisėjais bendravimo teises su besibylinėjančiais
bylininkais, gaudami bylos duomenis tiktai iš teismo, galės
nagrinėti juos tik pagal teismų ir prokurorų suformuluotus
pranešimų užrašus ir dokumentus, tik po apklausos teisme galės
ginti savo klientus pagal teismo ir prokuroro pateiktas ir
interpretuotas faktines aplinkybes.
Advokatai gaus
honorarą, nepriklausomai nuo gynybos kokybės.
Advokatai bus
paprasti reikalų pranešėjai teisėsaugos naudai, atsvarai
prokuroro, kuris bus pranešėju kaltinimo naudai: tai sutrumpins
teismo pranešimą.
Tokiu būdu, bus
įtvirtinta sąžininga nešališka gynyba, išplaukianti ne iš
asmeninio intereso, o iš įsitikinimų.
Tai, tarp kitko,
pašalins praktikuojamus dabar papirkimus draugų, jų susitarimus
leisti laimėti bylą tiktai tam, kas moka.“
Deja, tai nėra tušti
žodžiai. Šiuo metu, mums kelia akivaizdų susirūpinimą Lietuvoje
padidėjusio įvairių valstybės institucijų iniciatyvų skaičius
(Teisingumo ministerijos, Generalinės prokuratūros STT, Lietuvos
Aukščiausiojo teismo), kuris siekia trukdyti įgyvendinti esminius
advokato profesinius principus ir, visų pirma, vykdyti advokato
konfidencialumo įsipareigojimą, taip pat ir užtikrinti advokatų
ir advokatūros nepriklausomumą. Tokios iniciatyvos (tarpe jų
intensyvi faktiškai nekontroliuojama ir beatodairiška elektroninė
bei kitokia kriminalinė žvalgyba), taip pat gali būti laikomos
trukdyti advokato profesijos savivaldai.
Lietuvos advokatūra
pernai kreipėsi į Europos advokatūrų ir teisininkų draugijų
tarybą (CCBE), kuri atstovauja 45 valstybių advokatūroms ir
teisininkų draugijoms, kurių nariais yra daugiau nei 1 milijonas
teisininkų. Lietuvos advokatūra kreipėsi į CCBE dėl Advokatūros
įstatymo pakeitimų projekto, kurį Teisingumo ministerija pateikė
Seimui be išankstinio aptarimo su Advokatūra. CCBE taip pat buvo
informuota apie kitas teisėkūros iniciatyvas, tokias kaip Viešojo
administravimo įstatymo projektas, ir apie kitus naujausius
pokyčius, tokius kaip E (elektroninio) - pristatymo projektas ir
Generalinės prokuratūros aiškinamasis raštas dėl procedūrinių
taisyklių taikymo, kurios užtikrina advokatų veiklos, galinčios
turėti įtakos Lietuvos Advokatūros nepriklausomumui, garantijas.
Vienas iš didžiausią susirūpinimą keliančiu Advokatūros
įstatymo pakeitimų yra siūloma Garbės teismo
sudėtis, skiriant dirbti teisme asmenis (ir mokant jiems atlygį),
kurie nėra Advokatūros nariai, nenumatant jiems jokių kitų
reikalavimų, išskyrus tik tai, kad jie turi atitikti aukštas
moralės normas. CCBE pabrėžė, kad būtina gerbti ryšių tarp
advokatų ir klientų konfidencialumo principus, kad klientų
konfidenciali informacija nebūtų atskleista trečiosioms šalims.
Advokato pareiga yra neatskleisti jam, kaip profesionalui, pateiktos
jokios informacijos, ir šios profesijos atstovo pareiga yra
pripažįstama esmine, norint tinkamai teikti teisines paslaugas.
Todėl advokato konfidencialumo įsipareigojimas apsaugo piliečius
ir užtikrina jų teisę kreiptis į teismą ir jų teisę į
teisingą bylos nagrinėjimą pagal Europos Žmogaus teisių
konvencijos 6 straipsnį. Šiame kontekste, pagrindiniai profesinės
paslapties ir profesinės paslapties apsaugos principai neturi būti
pažeidžiami, Vyriausybei imantis tokios veiklos, kuri apima
elektroninių ir kitokių pranešimų perėmimą bei prieigą prie
advokatų valdomų duomenų, norint užtikrinti stebėseną ir (arba)
teisėsaugą. Vienas ypatingas aspektas, yra būtinybė užtikrinti
teisminę ir nepriklausomą priežiūrą: palaikant ryšius su
advokatais, esminis dalykas yra gauti teisminės institucijos leidimą
iki elektroninio perėmimo priemonės taikymo pradžios. Beje,
Prancūzijos Nacionalinė Advokatų taryba taip pat pabrėžė
būtinybę apsaugoti advokatų nepriklausomumą ir profesinę
paslaptį – pagrindinių principų, bendrų visoms Europos Sąjungos
valstybėms narėms. Pažymėjo, kad advokatų ir klientų teisių
apsauga nėra nustatyta advokatų naudai, bet klientų, Teisingumo ir
Demokratijos labui. Tuo tarpu, Teisingumo ministerija nuolat vilkina
ir neteikia Vyriausybės posėdžiui svarstyti nutarimo projekto dėl
užmokesčio bazinio dydžio didinimo, procesinio laiko limito
panaikinimo (ne advokatas apsprendžia ir nustato proceso trukmę,
todėl jam turi būti apmokamas visas dalyvavimo procese laikas. Juk
teisėjai ir prokurorai gauna atlygį už visą dalyvavimo procese
laiką, nekyla net mintis jiems nustatyti procesinio laiko limitą)
ir atsakymo įskaityti kelionės laiką į klientui skirtą laiką.
Lietuvos Advokatų taryba nepritarė Lietuvos Aukščiausiojo teismo
iniciatyvai, kad kasacinius skundus galėtų surašyti tik tie
advokatai, kurie būtų įtraukti į advokatų, turinčių teisę
surašyti kasacinius skundus, sąrašą. Anuo metu buvo sąrašai
advokatų, galinčių dalyvauti KGB bylose. Šiuo metu yra sąrašai
advokatų galinčių dalyvauti STT bylose. Kokiais kriterijais
vadovaujamasi, galimai tik tokiais, kad visi tie advokatai jau
„pastatyti į
vietą“?
Baigdami norėtume
pažymėti, kad palietėme menką dalelytę šiuolaikinės
advokatūros problemų, tik norėjome parodyti, kad „Siono išminčių
protokolų“ nuostatos toli gražu nėra gilioje užmarštyje,
išlieka atviras ir neužmaskuotas siekis totaliai kontroliuoti
advokatus, naudojantis moderniausiomis šiuolaikinėmis
technologijomis, ne tik įvairiomis „blakėmis“ advokatų
kelnėse, portfeliuose, rankinukuose ar išmaniuosiuose telefonuose,
bet ir su teisėkūros pagalba valdžioje esantiems ciniškai
pareiškiant: „Mes šitą profesiją pastatysime į siaurus
rėmus“.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą