2021 metai į Bažnyčios istoriją
įeis visų pirma dėl dviejų įvykių: popiežiaus Pranciškaus
įsako apriboti Tridento Mišias ir prasideda sinodas dėl
sinodiškumo. Taip prasidėję procesai formuos katalikų gyvenimą
daugelį metų. Nors danguje vis daugėja debesų, yra ir vilties
ženklų.
Pasaulinis sinodo procesas
Šių metų
gegužę popiežius Pranciškus netikėtai paskelbė, kad Bažnyčia
žengs sinodiniu keliu. Spalio 10 d. Romoje, o 17 d. daugelyje
pasaulio vyskupijų iškilmingomis Mišiomis prasidėjo konsultacijų
procesas, kuris, kaip tikimasi, duos tinkamų vaisių 2023 m. rudenį
Romoje vyksiančiame Vyskupų sinode. Sinodo procesas yra precedento
neturintis įvykis Katalikų Bažnyčios istorijoje; jis remiasi
vyskupų plataus masto diskusijomis su dvasininkais ir pasauliečiais.
Dėl šio proceso Bažnyčia įgis naują sinodinį veidą. Popiežius
Pranciškus sako, kad Dievas to tikisi iš Bažnyčios trečiajame
tūkstantmetyje. Kol kas sinodo procese įvyko nedaug, nes
konsultacijos parapijų ir vyskupijų lygmeniu dar tik prasidėjo.
Pats Šventasis Tėvas, pradėdamas procesą Romoje, rėmėsi
kardinolu Yves'u Congaru, sakydamas, kad kalbama apie "pasikeitusios"
Bažnyčios kūrimą.
Mūsų šalyje šiuo procesu domisi
daugybė sluoksnių, tarp jų ir Tėvo Petro Skargos
krikščioniškosios kultūros asociacija. Tačiau yra daug požymių,
kad Katalikų Bažnyčia Vokietijoje ir Bažnyčia Lotynų Amerikoje
gali suvaidinti pagrindinį vaidmenį visame šiame įvykyje.
Abiejose šiose srityse jų pačių sinodaliniai procesai, kurie ten
vyksta nuo 2019 m., 2021 m. pasistūmėjo į priekį. Vokietijoje
vyko Sinodo asamblėjos, Sinodo kelio sprendimus priimančio organo,
susirinkimai; katalikai prie Oderio kėlė sau tokius klausimus, kaip
antai, ar kunigystės egzistavimas šiandien vis dar turi prasmę.
Jie taip pat išreiškė troškimą iš esmės pakeisti Bažnyčios
moralinį mokymą, ypač lytiškumo srityje. Lotynų Amerikoje
lapkričio mėnesį vyko Lotynų Amerikos ir Karibų jūros regiono
Bažnyčios asamblėja, kurios dalyviai ne tik nagrinėjo daugybę
socialinių ir ekonominių temų, būdingų naujajai išlaisvinimo
teologijos bangai, bet ir LGBT bendruomenės padėtį, be kita ko,
kalbėjo apie tariamą būtinybę "atverti" Bažnyčią
"įvairioms šeimoms". Jei Vokietijos atžvilgiu Šventasis
Sostas išreiškia deklaratyvią rezervuotumą, tai Lotynų Amerikos
atveju jis glaudžiai prisideda prie sinodinių procesų. Tai, kas
per pastaruosius metus buvo pradėta sinodalumo srityje, neabejotinai
augs ir ateinančiais metais.
Tridento mišios
išnyks
Liepos mėnesį katalikų pasaulį sukrėtė motu
proprio Traditionis custodes. Šiuo dokumentu popiežius Pranciškus
atmetė Benedikto XVI Summorum pontificum. Tridento liturgijai
taikomus apribojimus dar labiau sugriežtino gruodžio mėnesį
paskelbta Dievo kulto ir sakramentų disciplinos kongregacijos
rezoliucija Responsa ad dubia, kurioje beveik visiškai uždrausta,
pavyzdžiui, teikti sakramentus pagal senąjį apeigyną. Pranciškus
ir su šia kongregacija susiję žmonės labai aiškiai parodė, kad
jie nori kuo plačiau pašalinti Tridento Mišias iš Katalikų
Bažnyčios. Prie Traditionis custodes pridėtame laiške popiežius
nurodė, kad vyskupai turėtų stengtis užtikrinti, jog visi
katalikai, šiandien susiję su Tridento liturgija, pradėtų
dalyvauti naujojoje liturgijoje. Po Vatikano II Susirinkimo
paskelbtas liturgines knygas Pranciškus laiko "vienintele"
Romos Bažnyčios lex orandi išraiška.
Todėl 2021 m.
pabaigoje Tridento bendruomenių padėtis visame pasaulyje yra
neaiški ir de facto priklauso nuo nuolatinio tos vietos vyskupo,
kuris šiais klausimais turėtų palaikyti ryšį su Vatikanu,
vertinimo. Nežinia, koks likimas ištiks vadinamąsias Ecclesia Dei
bendruomenes, t. y. Šventojo Petro kunigų broliją, Gerojo Ganytojo
institutą ir Kristaus Karaliaus institutą, nes jų charizma remiasi
senąja liturgija. Šiandien viskas rodo, kad Pranciškus pasiryžęs
užbaigti Pauliaus VI pradėtą darbą - tiesiog pašalinti Tridento
Mišias iš Bažnyčios, palikdamas jas tik kaip praeities muziejinę
relikviją, be gyvybės ir vertimo į dabartį. Ar šis planas
pavyks, ar Šventasis Tėvas susidurs su nenumatytomis kliūtimis, ar
jis arba jo įpėdiniai atsitrauks, parodys tik ateinantys keleri
metai ar dešimtmečiai.
Amoris laetitia metai
Šventojo
Tėvo valia 2021-ieji taip pat buvo apaštališkojo paraginimo Amoris
laetitia ir šv. Nors pastarasis minėjimas nebuvo prieštaringas ir
tapo gražių iniciatyvų visame pasaulyje proga, ypatingas Amoris
laetitia minėjimas kelia rimtų klausimų. Paraginimas tebėra ginčų
objektas dėl klausimo, kaip antrą kartą susituokusius
išsiskyrusius asmenis prileisti prie šventosios Komunijos, ir dėl
mokymo apie žmogaus sąžinės vaidmenį ir jos santykį su Dievo
įstatymu.
Kalbant apie santuoką, Amoris laetitia metais taip
pat buvo įtvirtinta nauja pagreitinta santuokos pripažinimo
negaliojančia bylų nagrinėjimo praktika. Lapkričio mėnesį
popiežius paskelbė motu proprio, kuriuo įsteigė specialią
komisiją, turinčią patikrinti, kaip Italijos vyskupijos įgyvendina
2015 m. motu proprio Mitis Iudex Dominus Iesus, kuriuo buvo
reformuoti kanoniniai procesai šiuo klausimu.
Naujos
tarnystės moterims
Šiais metais Bažnyčioje taip pat
atsirado nauja tarnystė - katechezė. Popiežius Pranciškus ją
sukūrė gegužės mėnesį paskelbdamas motu proprio Antiquum
ministerium. Katecheto tarnystę gali atlikti ir pasauliečiai vyrai,
ir moterys. Šventasis Tėvas šios tarnystės pašaukimą pagrindė
Vatikano II Susirinkimo mokymu apie pasauliečių evangelizacinę
misiją.
Prieš kelis mėnesius, sausio mėnesį, popiežius
paskelbė motu proprio Spiritus Domini. Jis iš dalies pakeitė
Kanonų teisės kodeksą, kad akolito ir lektoriaus tarnystę galėtų
atlikti ir moterys. Šis dokumentas buvo tiesioginis atsakas į 2019
m. spalio mėn. vykusiame Amazonės sinode Sinodo tėvų iškeltą
reikalavimą. Šių dviejų tarnysčių atvėrimas moterims yra
Šventojo Pauliaus VI po Vatikano II Susirinkimo įvestų pakeitimų,
kuriais buvo panaikinti žemesnieji šventimai ir vietoj jų įvestos
šios dvi tarnystės, iš pradžių skirtos tik vyrams, tęsinys.
Pranciškus pripažino, kad jų vykdymo pagrindas yra krikšto
tapatybė ir visuotinė tikinčiųjų kunigystė, todėl niekas
netrukdo jomis naudotis ir moterims. Lenkijoje šis pakeitimas
įgyvendintas gruodžio mėn.
Abortai ir politika
JAV prezidento Josepho Bideno vizitas į Vatikaną taip pat buvo plačiai atspindėtas pasaulio katalikiškoje ir pasaulietinėje žiniasklaidoje. Lapkričio mėnesį šis nominalus katalikas aplankė popiežių Pranciškų. Nežinoma, kas tiksliai buvo aptarta per privačią audienciją. Tačiau J. Bidenas pranešė, kad Šventasis Tėvas laikė jį "geru kataliku" ir liepė toliau priimti Komuniją. Tai šokiruoja, nes Josephas Bidenas vadovavo pokyčiams Amerikoje, kurie leido finansuoti negimusių vaikų žudymą už JAV ribų; be to, jis pradėjo teisinę kovą prieš tas valstijas, kurios anksčiau ribojo pradėtų vaikų žudymą.
Atsižvelgdami į jo politiką, Amerikos vyskupai netgi išleido specialų dokumentą apie Švenčiausiąjį Sakramentą. Tačiau dokumente trūko aiškumo - jame nebuvo konkrečiai nurodyta, kad tokie žmonės kaip Josephas Bidenas neturėtų priimti Komunijos. Šį švelnumą tikriausiai lėmė Vatikano spaudimas; žinoma, kad metų pradžioje į šį reikalą įsitraukė itin liberalūs Amerikos kardinolai Blaise'as Cupichas iš Cichago ir Josephas Tobinas iš Niuarko, kritikavę, jų nuomone, pernelyg griežtą JAV episkopato pirmininko arkivyskupo Jose Gomezo elgesį su Josephu Bidenu. Kelios savaitės prieš susitikimą su J. Bidenu popiežius Pranciškus audiencijoje taip pat priėmė JAV Atstovų Rūmų pirmininkę Nancy Pelosi, kuri, kaip ir JAV prezidentas, pritaria negimusių vaikų žudymo teisėtumui.
Sveikas protas Vatikane
2020 m. gruodį Tikėjimo mokymo kongregacija paskelbė dokumentą apie skiepus, kuriame pabrėžė, kad jie turėtų būti savanoriški. Tekste taip pat buvo išreikšti etiniai prieštaravimai dėl preparatų, pagamintų naudojant nužudytų negimusių vaikų ląsteles, tačiau tam tikrais atvejais buvo leista naudoti tokias vakcinas. Tačiau praktikoje Vatikanas nuo tokios linijos nukrypo. Popiežius Pranciškus pats pasiskiepijo trimis Covid-19 vakcinos dozėmis ir 2021 m. ne kartą palankiai atsiliepė apie preparatus, taip pat ragino visus juos vartoti. Vatikane įvestas griežtas sanitarinis režimas. Pavyzdžiui, Lenkijos vyskupų vizitas ad limina Apostolorum vyko keliais etapais būtent dėl epidemiologinių apribojimų. Nuo spalio mėnesio į Vatikaną įleidžiami tik asmenys, turintys Kovidianos pasą; vienintelė išimtis - Šventosios Mišios.
Apribojimai buvo įvesti atsižvelgiant į Pranciškaus prašymą imtis "visų priemonių", kad būtų galima kovoti su koronaviruso protrūkio keliama grėsme sveikatai. Šveicarijos gvardijoje buvo įvestas skiepijimas; dėl to iš tarnybos pasitraukė keli gvardiečiai. Gegužės mėn. Vatikane taip pat buvo surengta didelė sveikatos konferencija, kurios svečiai ir pranešėjai buvo JAV kovidų politikos autorius Anthony Fauci. Fauci teigė, kad Bažnyčia turėtų įsitraukti į skiepijimo skatinimo kampaniją, pavyzdžiui, pasinaudodama dvasininkų autoritetu.
Griežtesnės bausmės pažeidėjams
Birželio mėnesį popiežius Pranciškus įvykdė didelę Kanonų teisės kodekso reformą. Jis paskelbė apaštališkąją konstituciją Pascite gregem Dei, kuria paskelbė naują Kanonų teisės kodekso VI knygos tekstą. Jis sugriežtino bausmes už dvasininkų vykdomą seksualinį nepilnamečių išnaudojimą, taip pat už ekonominius nusikaltimus. Taip jis ištaisė klaidą, kuri buvo padaryta 1983 m. paskelbus Kodeksą. Tuo metu bausmės už seksualinius nusikaltimus buvo sušvelnintos, palyginti su ankstesniu 1917 m. kodeksu. Naujosios nuostatos įsigaliojo šių metų gruodžio mėn.
Šis sprendimas ypač svarbus gilėjant moralinei krizei Bažnyčioje, susijusiai su nuolat atskleidžiamais seksualinio išnaudojimo, ypač homoseksualaus pobūdžio, atvejais. 2021 m. plačiai nuskambėjo Brazilijos vyskupo, kuris piktnaudžiavo su vyrais, atvejis. Kita vertus, Prancūzijoje buvo paskelbta išsami ataskaita apie dvasininkų seksualinio išnaudojimo mastą po Antrojo pasaulinio karo. Ekspertai kalba apie daugiau nei 300 000 aukų; kita vertus, ataskaita parengta taikant itin prieštaringą metodiką. Praktiškai tai reiškia, kad galutiniai skaičiai sujungia tokius atvejus kaip faktinis dvasininko įvykdytas nepilnamečio išprievartavimas ir, pavyzdžiui, subjektyvus jausmas, kad prieš kelis dešimtmečius pokalbio su dvasininku metu kas nors jautėsi nepatogiai dėl jo tariamų seksualinių pasiūlymų.
Atsinaujinimo link
Todėl neabejotina, kad remiantis oficialiu Vatikano mokymu ir Šventojo Sosto vykdoma didele politika sunku kalbėti apie daugybę laimėjimų. Veikiau matome, kaip revoliucijos demonas toliau naikina doktrinos aiškumą ir gilina praktinės veiklos painiavą.
Tačiau ši liūdna tikrovė neturėtų užgožti platesnio vaizdo, ir vis dėlto 2021 m. Bažnyčia visame pasaulyje taip pat buvo nesuskaičiuojamų gražių įvykių erdvė. Daugelyje Afrikos ir Azijos šalių daugėja katalikiškų šeimų, todėl Jėzaus Kristaus sekėjų, gyvenančių bendrystėje su Petro įpėdiniu, skaičius ir toliau didėja; šimtai tūkstančių kunigų toliau tarnauja visame pasaulyje, o šimtai tūkstančių seserų ir vienuolių meldžiasi už Bažnyčią. Daugelyje pasaulio kraštų taip pat pabudo pasauliečiai, kurie nuolankumo ir meilės Tradicijai dvasia vis dažniau prisiima atsakomybę, kurią anksčiau daugiausia prisiimdavo dvasininkai. Nuolat gimsta nauji kankiniai dangui, kenčiantys persekiojimus, bet kartu tvirtai liudijantys ištikimybę Evangelijai ir tiesai, kad mūsų tėvynė yra ne nuodėmėje paskendęs pasaulis, bet Dievo Karalystė.
Paweł Chmielewski
https://pch24.pl/rok-2021-w-kosciele-synodalnosc-dla-kazdego-ale-nie-dla-tradycji/
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą