Olga Četverikova: Nuo
„Mokymo niekinti“ iki „Mokymo gerbti“. Kaip vyko katalikybės
judaizacija 2 dalis. 3 dalis. 4 dalis.
Nepastebimai, be kokių nors
platesnių apibendrinimų ir nesutinkant jokio pasipriešinimo, mažo
asmenų rato viduje katalikų viršūnės įvykdyta krikščioniško
mokymo apie Kristaus Bažnyčią revizija ir įvykdytas perėjimas
prie judėjų dievo garbinimo ir prie bendro su judėjais laukimo to,
ką jie vadina mašiachu, o krikščionys – antikristu.
Lygiai prieš pusę amžiaus
katalikybės viduje įvyko perversmas, padėjusį pagrindą viduje
jos žydaujančiųjų erezijai, kuri įgyvendinama vaizduojant ją,
kaip žydų – katalikų „dialogą“. Kalbu apie deklaraciją
Nostra aetate 1965 m., pakeitusią krikščionišką mokymą apie
Kristaus Bažnyčią ir perėmusią žydų požiūrį į santykį
tarp Naujojo ir Senojo Testamentų ir į žydų tautos išrinktumą.
Šis įvykis buvo ruošiamas senai ir tapo rezultatu giluminės
idėjinės diversijos, sukurtos judėjų teologų ir filosofų ir
įgyvendintos vadovybės pačios Katalikų bažnyčios vadovybės
(čia reikia pabrėžti, kad sąvoką „katalikų bažnyčia“ mes
vartojame ne Kristaus Bažnyčios reikšme, bet reikšme instituto,
kuris yra kvazibažnyčia).
Kaip žinoma, krikščionybė
moko, kad išrinktumas senovinės žydų tautos buvo tame, kad,
išsaugojus tikrąjį monoteizmą, sulaukti Mesijo sulaukimą, o po
to nešti Gerąją Naujieną apie jo atėjimą pasaulio tautoms, ką
ir atliko apaštalai. Tačiau žydų tauta atstūmė Mesiją –
Išganytoją Kristų, kurį liudijo pranašai, ir tuo pačiu užbaigė
savo išrinktumo periodą, perduotą apaštalams ir toms krikščionių
bendruomenėms, kurios tapo pagrindu naujosios Dievo tautos –
Kristaus Bažnyčios.
Paties Kristus buvo žydams
pasakyta: „Todėl sakau jums, kad Dievo karalystė bus iš jūsų
atimta ir atiduota tautai, kuri duos jo vaisių. Ir tas, kas nukris
ant to akmens, tas suduš, o ant ko akmuo užgrius, tas bus
sutriuškintas. Išgirdę jo posakį, vyresnieji šventikai ir
fariziejai suprato, kad Jis kalba apie juos, ir stengėsi Jį suimti,
tačiau pabijojo tautos, nes Jį laikė pranašu“ (Mt 21, 43-46).
Ir jeigu, kaip sakė apaštalas, Kristaus Bažnyčia yra „išrinktoji
giminė…, šventoji tauta, žmonės, paimti į globą“ (1Pt 2,9),
tai bet kokie tvirtinimai apie, neva, besitęsiantį išrinktumą
visos žydų tautos yra teologiškai nepagrįsti.
Būtent šis teiginys buvo
kategoriškai atmestas fariziejų ir suformuluotas jų mokymo apie
talmudinį judaizmą ir tapo pagridiniu jų kritikos objektu.
Judaizmas tvirtino ir tebetvirtina apie išskirtinę judėjų teisę,
garantuojamą jiems pačiu gimimo faktu, į viešpataujančią padėtį
pasaulyje, vertinant krikščionybę arba kaip stabmeldystę, arba
kaip priimtiną nežydams monoteizmo formą, vedančią juos prie
Izraelio dievo garbinimo. Pastarasis teiginys priklauso Maimonidui,
ir būtent jis tapo pagrindu plano sugriauti iš vidaus katalikų
mokymą. Žymų indėlį į šio plano parengimą įnešė italų
rabinas mokslininkas-kabalistas Elias Benamozeghas (1823 –
1900), kurį vadina „italų judaizmo Platonu“ ir „vienu iš
šiuolaikinės judaizmo minties mokytojų“[1].
1884 m. E. Benamozeghas
(1823 – 1900) išleido savo knygą „Izraelis ir Žmonija.
Universalios religijos tyrinėjimai ir jų sprendimas“, kurioje
Katalikų bažnyčiai buvo pasiūlyta reformuoti savo mokymą trimis
kryptimis:
– pakeisti požiūrį į
žydų tautą, kuri turi būti reabilituota kaip vyresnioji tauta,
kaip dvasininkų tauta, „kuri sugebėjo išsaugoti neiškreiptą
pirmykštę religiją“. Ši tauta nėra dievažudė, nebuvo
atstumta Dievo, o, priešingai – pašaukta laiduoti visos žmonijos
laimę ir vienybę; –
„atsisakyti Dieviškojo Kristaus“, Žmogaus Sūnaus, kuris buvo
paprastas rabinas, žydas ir juo ir liko. Skelbti Kristų galima tik
kaip žmogų, kuris pasiūlė mokymą apie dorovę vardan visų
žmonių laimės;
– sutikti su nauja aiškinimu, bet ne
Trejybės paslapties panaikinimu.
Tik išpildžius šias tris
sąlygas, katalikų bažnyčia taps „tikros katalikybės Bažnyčia“,
tos katalikybės, kurią Benamozeghas vadina noachizmu –
religija visoms tautoms, kurios priklauso „krikščioniškajai
erdvei“.
Noachizmas – tai Noacho
(Nojaus) įstatymai, kurių nėra Toroje ir kurie buvo įvesti
Talmudo išminčių (Sinedrin 56 traktatas), remiantis Toros žodžių
bei žodžių junginių aiškinimo principais. Noachizmas išeina iš
to, kad yra tik du išsigelbėjimo keliai: žydams, liekantiems Dievo
išrinktaisiais – tai griežtas vykdymas 613 Talmūdo įsakymų
vykdymas, o nežydams (jei tik jie nėra priėmę gijuro, t.y. netapę
žydais) – septynių Nojaus įsakymų laikymasis. Tai tas
minimalus reikalavimų sąrašas, kurius, pagal judėjų mokymą,
Dievas davė Adomui ir Nojui:
1) tikėjimas į vieną
Dievą ir stabmeldystės draudimas;
2) Dievo garbinimas ir
draudimas jį niekinti;
3) pagarba žmogaus gyvybei
ir draudimas žudyti;
4) šeimos gerbimas ir
draudimas svetimauti;
5) artimo nuosavybės
gerbimas ir draudimas vogti;
6)gyvų būtybių gerbimas ir draudimas
vartoti valgiui kūną, atpjautą iš gyvo gyvulio;
7) teisėjų paskyrimas, pareiga sukurti teisingą teisinę
sistemą [2].
Ryšium su šiais įsakymais
nauju Katalikų bažnyčios tikslu turi tapti noachistinio humanizmo
mokymas ir jo sklaida, o popiežiaus primatas įgalins šiuo pagrindu
suvienyti visus, kurie laiko save krikščionimis. Noachizmo religija
virs „prigimtinės moralės religija“, kurios universalumas
suvienys visą žmoniją po žydų tautos pradmeniu.
Takiu būdu, planas buvo
sukurtas, ir prasidėjo paieškos, kaip jį įgyvendinti. Pirmieji
katalikų – žydų „dialogo“ žingsniai buvo žengti dar prieš
II pas. karą. Didelį vaidmenį čia suvaidino žymus žydų
filosofas bei teoretikas Martinas Buberis (1878 – 1965), pasiūlęs
žydų ir krikščionių dialogą kaip dviejų tikėjimų arba
„dviejų kelių“ dialogo koncepciją. Jis žvelgė į Kristų I
a. judaizmo kontekste, laikydamas, kad Kristus buvo žydas ir
jų „didysis brolis“ ir kad į krikščionybę galima žiūrėti
kaip į kelią pas Dievą. Atsiliepdami į tai, kai kurie katalikų
teologai bei filosofai ėmė ginti pozityvius teologinius priėjimus
prie rabinų mokymo, skatindami krikščionis žvelgti į jį
pagarbiai. Tačiau jų bandymai pakeisti bažnytinės vadovybės
požiūrį tada nepavyko.
Karo periodo įvykiai ir ta
taikymosi pozicija, kurią nacistinio režimo atžvilgiu užėmė
Katalikų bažnyčia, sukūrė visiškai naują situaciją, kurioje,
įsukę holokausto temą, judėjų lyderiai gavo į rankas galingą
popiežystės spaudimo įrankį.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą