Olga Četverikova: Nuo
„Mokymo niekinti“ iki „Mokymo gerbti“. Kaip vyko katalikybės
judaizacija (3)
Dvejus sekančius metus vyko intensyvus
pasiruošimas Vatikano II susirinkimui, kuriame turėjo būti
griežtai pasmerktas „katalikiškasis antisemitizmas“.
Atitinkamus dokumentus rengė speciali Krikščionių vienybės
sekretoriato darbo grupė, kuri nustatė kontaktus su judėjų
pasauliu ir jų pagrindinėmis asociacijomis Prancūzijoje, Izraelyje
ir JAV – Pasauliniu žydų kongresu (PŽK), Amerikos žydų
komitetu (AŽK) ir Antidifamacijos lyga B’nai B’rit. Kartu jie
parengė pagrindinius santykių su judaizmą principus. Svarbų
vaidmenį tame suvaidino rabinas Abrahamas Joshua Heshelis, chasidų
mąstytojas, Judaizmo teologijos seminaro Niujorke galva, dalyvavęs
Susirinkime kaip oficialus AŽK atstovas. Didelę įtaką popiežiui
padarė ir PŽK vadovas dr. Goldmanas.
Dar prieš Susirinkimo atidarymą 1962
m. vasarį PŽK pristatė kardinolui Bea deklaraciją, kurioje kaip
pagrindinį uždavinį pristatė kovą su antisemitizmu, ir būtent
šią mintį, tik kitais žodžiais, išreiškė Bea memorandumas,
adresuotas popiežiui Jonui XXIII 1962 m. gruodį. Jame buvo kalbama
apie būtinybę pripažinti krikščioniškojo antisemitizmo
nuodėmę, apie Bažnyčios atsakomybę dėl jo skleidimo ir
mokymo, o drauge ir tuos persekiojimus, kuriuos patyrė žydai, taip
pat apie būtinybę atskirai išnagrinėti šitą temą. Jono XXIII
atsakymas buvo teigiamas, ir klausimas buvo įtrauktas į
dienotvarkę. O 1964 m. rugsėjį posėdyje jau prie Pauliaus VI
pirmasis teksto apie nekrikščioniškas religijas variantas, kuriame
skyrius apie judaizmą buvo pagrindinis, gavo pritarimą.
Vis dėlto tekstas apie judaizmą buvo
toks revoliucinis ir pavojingas, kad netgi liberalumu pasižymintis
Paulius VI nesiryžo galutinai patvirtinti pateikto varianto ir
atidėjo jo peržiūrą kitam posėdžiui. Jis visiškai neigė žydų
lyderių atsakomybę už Kristaus mirtį, neigė posakį „tauta
dievažudė“, kaltindamas Bažnyčią antisemitizmu, kėlė
klausimą dėl evangelistų raštų tikėtinumo ir diskreditavo
Bažnyčios tėvų bei didžiųjų katalikų teologų mokymą.
Galiausiai tekstas buvo perrašytas atsargesniais posakiais ir
įtrauktas į deklaraciją Nostra aetate. Nors jos aptarimai
nenustojo kelti aštrių diskusijų, 1965 spalio 15 ji gavo daugumą
balsų ir spalio 28 buvo patvirtinta.
Kokia buvo jos reikšmė?
Iškreipę Evangelijos tekstą ir
ignoruodami Išganytojo žodžius, pasakytus aukštiesiems kunigams
ir fariziejams, deklaracijos autoriai paneigė, jog iš žydų
dangaus karalystė atimta (žydų terminologija – „išstūmimo
idėją“), ir tikruoju Dievu pripažino ne trejybinį dievą
Jehovą, kurį garbina dabartiniai judėjai, patvirtindami tuo pačiu
dvasinę pastarųjų giminystę su krikščionimis. Tekste kalbama:
„Nors judėjų valdžia ir jos šalininkai reikalavo Kristaus
mirties, vis dėlto dėl Kristaus kančių negalima kaltinti nei visų
tuo metu gyvenusių judėjų, nei judėjų dabartinių. Nors Bažnyčia
ir yra Dievo tauta, tačiau žydų negalima laikyti nei atstumtais
Dievo, nei prakeiktais, tarsi tai išplauktų iš Šventojo
Rašto“. „Žydų dauguma Evangelijos nepriėmė, o daugelis
iš jų net priešinosi jos platinimui (žr. Rom 11,28). Nepaisant
to, kaip sako Apaštalas, dėlei savųjų protėvių jie lieka iki
šiol numylėtiniai Dievo, kurio malonės dovanos ir pašaukimas –
neatšaukiami“ (Rom 11, 28,29)“.
Dokumente taip pat tvirtinama:
„Bažnyčia tiki. kad Kristus, mūsų taika, sutaikė judėjus ir
stabmeldžius ant kryžiaus, ir iš abiejų sukūrė Sau viena“, ir
kad, „drauge su Pranašais ir su tuo pačiu Apaštalu Bažnyčia
laukia dienos, žinomos vienam Dievui, kada visos tautos vienu balsu
šauks Viešpatį ir vieningai Jam tarnaus“. Tuo tarpu Laiške
efeziečiams (Ef 2, 14-15) apaštalas Paulius kalba, jog Kristus ant
kryžiaus Savo Kūnu ir Krauju sutaikė tikinčius į Jį pagonis ir
judėjus, t.y. visus krikščionis, o apie netikinčių sutaikinimą
nėra nė žodžio.
Tokiu būdu, sufalsifikavusi
Evangelijos esmę ir visą Dieviškąjį Apreiškimą, deklaracija
Nostra aetate faktiškai atmetė mokymą apie Kristaus Bažnyčią.
Taip kad jos reikšmė vėlesniems katalikybės išsižadėjimams
sunku pervertinti. Ne atsitiktinai vienas iš žydų autorių
pavadino ją „teologiniu žemės drebėjimu“, atvedusiu prie
naujojo pasaulio iškilimo. O PŽK narys Žanas Galperinas rašė,
jog ji „iš tikrųjų atvėrė kelią visiškai kitokiam dialogui
ir padėjo pagrindą naujam Katalikų bažnyčios požiūriui į
judėjus ir judaizmą, pademonstruodama pasirengimą mokymą niekinti
pakeisti mokymu gerbti“ [11]. Taip pat vertina ją ir Grinevskis:
„Schema apie judėjus, kurią galima buvo nagrinėti kaip
užbaigimą, priešingai, labai greitai pasirodė esanti pradžia
naujos stadijos sėkmingo vystymosi judėjo-krikščioniškų
santykių [12].
Suėjusi į „dialogą“ ir
suartinusi iš principo skirtingus religinius požiūrius ir etines
normas, katalikų bažnyčios vadovybė ėmė vykdyti Naujojo
Testamento ir krikščionybės istorijos reviziją. Įsiteikdamas
talmudiniam judaizmui Vatikanas perėjo prie pagrindinių
krikščionybės nuostatų peržiūros.
Taip prasidėjo pirmasis krikščionybės
„valymo“ etapas – klaidų pripažinimas („vidui“).
„Dialogo“ aktyvumui užtikrinti
1970 m. buvo įkurtas Tarptautinis ryšių tarp katalikų bažnyčios
ir judaizmo komitetas, arba sutrumpintai – Tarptautinis komitetas
judėjo-katalikų ryšiams (LIC), kuris šaukia susirinkimus kas
dveji metai [13].
Dialoge iš judėjų pusės atstovais
buvo Tarptautinis judėjų komitetas (IJCIC) [14], kuris jungė visų
trijų judaizmo šakų atstovus (ortodoksus, onservatyvius ir
liberalus), o taip pat įvairias nacionalines ir tarptautines judėjų
organizacijas, Vyriausią Izraelio rabiną ir Izraelio atstovą prie
Švento Sosto [15]. O iš katalikų bažnyčios pusės už „dialogą“
buvo atsakinga 1974 metais įkurta Pontifiko komisija religiniams
ryšiams su judaizmu, egzistuojanti (kas atkreipia dėmesį) prie
Sekretoriato krikščionių vienybės skatinimui [16].
Pagrindiniu LIC uždaviniu tapo naujos
žydų ir katalikų santykių teologijos formavimas arba, kaip ją
pavadino katalikų veikėjas Johanas Baptistas Metas, „teologijos
po Osvencimo“, kuri stengiasi išvengti bet kokios
antijudėjiškos formuluotės ir yra pašaukta „praturtinti
krikščionišką mąstymą padedant geriau suvokti vieno ar kito
termino judaizme reikšmę“. Abi šalys susitarė, kad naujasis
santykių supratimas turi atsispindėti katekizmo pagrinduose bei
dogmatikos mokyme universitetuose. Anot tyrinėtojo A.Valio, „mokymas
turi būti toks, kad žydai galėtų jame dalyvauti nesijausdami kitų
blogai suprasti“.
Žinoma, naujoji teologija buvo kuriama
etapais, palaipsniui ruošiant katalikus priimti teiginius,
neatitinkančius Bažnyčios mokymo. Pirma, ką reikėjo padaryti, –
tai pasiekti aiškesnio pripažinimo to, kad žydai tebėra
išrinktoji tauta ir kad Senasis Testamentas tebeturi pilną savo
galią.
Šiame kontekste revoliuciniu dokumentu
tapo deklaracija „Krikščionių požiūris į judaizmą“ [17],
parengta Prancūzijos vyskupų komiteto santykiams su judaizmu ir
priimta Prancūzijos vyskupų konferencijos 1973 m. balandį. Joje
jau aiškiai buvo pareikšta, kad „negalima iš Naujojo Testamento
išvesti teiginio, jog žydų tauta prarado savo išrinktumą“, kad
„pirmasis Testamentas... nebuvo atšauktas Naujojo“ ir fariziejų
doktrina neprieštarauja krikščionybei, o, reiškia, kad žydų
tautos pripažinimas lieka nepakeistas, kuri ir šiandien tebėra
„palaiminimas visoms žemės tautoms“.
Vis dėlto svarbiausioji dokumento
naujovė buvo ta, kad čia pirmąkart buvo pareikšta apie pasaulinę
judėjų misiją kitų tautų atžvilgiu, tuo metu, kai nuosava
Bažnyčios misija „gali tik įeiti į šį pasaulinį išgelbėjimo
planą“. Dėl to dokumento autoriai uždavė tokį retorinį
klausimą, kuris faktiškai jungia krikščionis ir žydus laukiant
mesijo: „Nors žydai ir krikščionys vykdo savo pašaukimą eidami
skirtingais keliais, tie jų keliai nuolatos susikryžiuoja. Ar jų
bendras rūpestis nesusijęs su mesijiniais laikais?“
Galiausiai, pripažinus, kad „istorinė
atsakomybė už Jėzaus mirtį atiteko tam tikroms žydų ir Romos
valdžioms, dokumentas kategoriškai pasmerkė „žydų kaltinimą
dievažudyste“, ką galima suprasti kaip atsisakymą pripažinti
Kristų Dievu. Kaip šiuo kausimu pastebėjo archimandritai Serafimas
(Aleksijevas) ir Sergijus (Jazadžijevas), „čia paslėpta
šventvagiška gudrybė, lygiareikšmė Kristaus kaip Dievažmogio
neigimui: jei pripažįstamas istorinis faktas, kad žydai –
Kristaus žudikai, bet drauge neigiama, kad jie – DIEVAžudžiai,
tai reiškia, kad Kristus nėra dieviškasis Išganytojas !“[18].
Apie tai „prasitarė“ ir tyrinėtoja Helen Fry, parašiusi jos
pačios sudarytoje žydų ir katalikų dialogo chrestomatijos įvade:
„1965 m. Katalikų bažnyčia panaikino žydų kaltinimą
„dievažudyste“: anksčiau buvo laikoma, kad nužudę Jėzų,
žydai nužudė patį Dievą“[19].
Deklaracija atstatė žydų poziciją,
ir neatsitiktinai ją aukštai įvertinęs Prancūzijos rabinatas
nurodė, jog ji sutampa su mokymu didžiųjų žydų teologų, pasak
kurių, iš judaizmo kilusių religijų misija – paruošti
žmoniją ateinančiai mesijinei erai, apreikštai Biblijos.
1974 m. jau pats Vatikanas paskelbė
dokumentą „Nuostatos ir pasiūlymai, kaip įgyvendinti Susirinkimo
deklaraciją Nostra aetate“ [20], paruoštą Popiežiškosios
komisijos santykiams su judaizmu tos deklaracijos paskelbimo
dešimtmečio proga. Patvirtinęs naują požiūrį į judaizmą, jis
tapo savos rūšies dialogo chartija tarp
katalikų ir judėjų, nubrėžusia jau praktinius
žingsnius jo realizavimui. Išvardinus abi religijas jungiančius
teiginius (tikėjimas į vienatinį Dievą, judėjų Biblija ir kt.),
jis pašaukė į „bendrus susitikimus prieš Dievą maldose“,
prie Kristaus pamokslo su atsargumu („kad savo liudijimu neįžeisti
judėjų“) ir prie atitinkamo dėstymo ir šventikų rengimo
kurie naujai
nušviestų santykių tarp katalikų ir judėjų istoriją. Po to
daugelyje universitetų buvo pradėtos steigti judaistikos katedros,
o judaizmas buvo įtrauktas į mokyklų ir seminarijų mokymo
programas. Savo
ruožtu judėjų bendruomenė ėmė steigti savo organizacijas,
atviras krikščionims.
***
Prie Jono Pauliaus II (1978 – 2005)
Bažnyčios vadovybė griebėsi nematytos atgailos kampanijos,
pripažindama visos katalikų bendruomenės atsakomybę ir kaltę
įvairiose jos veiklos srityse per pastaruosius dešmt šimtmečių,
bet į santykius su žydais buvo padarytas ypatingas akcentas.
Pirmu svarbiu pontifiko žingsniu buvo
jo pareiškimas Maince susitikime su žydų bendruomenės atstovais,
kuriame jis išsklaidė tą ST vertinimo neapibrėžtumą, esantį
deklaracijoje Nostra aetate, ir aiškiai charakterizavo „dialogą“
tarp katalikų ir žydų kaip „Senojo Testamento Dievo tautos,
Dievo niekada neatmetamos, ir Naujojo Testamento Dievo tautos
susitikimą.“
Tokios pat tikslios formuluotės buvo
ir 1985 m. Pontifikalinės komisijos ryšiams su judaizmu parengtame
dokumente „Pastabos, kaip tinkamai pristatyti žydus ir judaizmą
Katalikų bažnyčios skelbime ir katechezėje“, kurios daugeliu
atžvilgių atkūrė 1973 m. prancūzų deklaraciją. Pakartojus, kad
žydai yra „Senojo Testamento Dievo tauta, kuri niekada nebuvo
atstumta“, ir pažymėjus kritinio Bažnyčios istorijos apmąstymo
reikšmę, buvo nurodytos rekomendacijos, be galo naudingos
judaizmui:
– krikščionys gali pasinaudoti
judėjiškomis Biblijos skaitymo tradicijomis;
– Senasis Testamentas saugo savąją
apreiškimo vertę;
– Jėzus buvo žydas ir visada liko žydas;
– Izraelio amžinumas – istorinis faktas ir
pranašingas įvykis Dievo plane, o tai reiškia, jog žydų
išrinktumas lieka, net jei krikščionys vertina save taip pat kaip
Dievo tautą ir Dievo vaikus.
Priėmus šį dokumentą, tapo įmanoma
padaryti atutinkamas pataisas ir į naująjį Katalikų bažnyčios
katekizmą, viešai paskelbtą 1992 m. Jame pagrindinė kaltė
dėl Kristaus kančių krinta jau ant krikščionių.
„Atsižvelgiant, kad mūsų nuodėmės žeidžia patį Kristų,
Bažnyčia krikščionis laiko labiausiai atsakingus už Jėzaus
kentėjimus, tuo tarpu kai krikščionys labai dažnai metė šios
atsakomybės naštą tik žydams; mes privalome vertinti kaip
nusikaltėlius visus, kurie tebegrimzta šitoje siaubingoje
nuodėmėje. Būtent mūsų nusikaltimai vertė mūsų Viešpatį
Jėzų Kristų kentėti kryžiaus kančias, ir būtent tie, kurie
skęsta nedorybėje ir pyktyje, neabejotinai iš naujo „kryžiuoja
Dievo Sūnų ir išstato Jį paniekai“ (Žyd 6,6). Ir reikia
pripažinti, jog mūsų nusikaltimai šiuo atveju didesni už žydų
nusikaltimus“ [21].
Katechizme taip pat patvirtinama
ypatinga misija šiuolaikinių žydų, kurie, kaip ir kituose
dokumentuose, identifikuojami su Senojo Izraelio tauta: „Senojo
Įstatymo Dievo tauta ir naujoji Dievo tauta nukreiptos į jungtinius
tikslus: į Mesijo laukimą (arba grįžimą). Vieni laukia antrojo
atėjimo Mesijo, mirusio ir prisikėlusio, pripažinto Viešpačiu ir
Dievo Sūnumi, kiti – Mesijo, kurio bruožai lieka paslėpti, laikų
pabaigoje šis laukimas lydimas nežinojimo arba Jėzaus Kristaus
nepripažinimo drama“ [22].
Dialogas su judėjais reiškėsi ne tik
dokumentuose, bet ir atitinkamais gestais. Pačiu ryškiausiu iš jų
tapo pirmas per visą katalikybės istoriją popiežiaus apsilankymas
sinagogoje. Tai buvo vizitas į pagrindinę Romos sinagogą, įvykęs
1986 balandžio 13 ir turėjęs gilią simbolinę reikšmę. Kaip
rašė vienas iš žydų autorių, „Kristaus Bažnyčia su Jono
Pauliaus II pagalba persikelia į sinagogą ir atveria savo ryšį su
judaizmu, pažindama savo pačios paslaptį“. Popiežius ne tik
susitiko, bet ir bendrai meldėsi su Romos vyriausiuoju rabinu Elio
Toaffu, o tai buvo viešas Bažnyčios kanonų, draudžiančių
bendravimą su žydais, pažeidimas [23]. Kreipdamasis į rabinus
kalba, pavadinta „Jūs – mūsų vyresnieji broliai“, jis
pabrėžė būtinybę giliau pažinti žydų bei krikščionių
ryšius ir „bendrą palikimą“, Jėzų iš Nazareto paminėdamas
tik vieną kartą ir tai tik dėl to, kad pabrėžtų, jog Jis yra
„jūsų tautos sūnus“, nė žodžio nepasakęs apie tai, jog Jis
yra Dievo Sūnus.
Svarbia pasekme pripažinimo, kad žydai
tebėra išrinktoji tauta, tapo draudimas atversti juos į
krikščionybę. 1988 m. Vatikano pavedimu, Tommaso Federici
parengė specialų dokumentą „Bažnyčios misija ir liudijimas“,
kuriame buvo atmetama bet kokia krikščionių prozelitizmo forma
žydų atžvilgiu, sąryšyje su kuo katalikų teologams iškilo
problema pateisinti savo poziciją, niekaip nesuderinamą su Naujojo
Testamento tekstais, kuriuose kalbama, jog tikintieji Kristų
pašaukti liudyti apie Jį.
Išsamiausią paaiškinimą šiuo
klausimu pateikė amerikiečių teologas Michael McGarry, susiejęs
jį su postholokaustinės Bažnyčios reikalavimais. Nurodęs, kad
holokaustas daliai krikščionybės istorijos tapo radikaliu
teologiniu iššūkiu, jis padarė išvadą: „Egzistuoja
teologiniai ir bibliniai pagrindai, kuriais remdamasi Bažnyčia,
realizuodama savo misionierišką programą, judėjams turi
padaryti išimtį, kadangi holokaustas reikalauja, kad žydai
liktų žydais, o ne būtų vertinami kaip tikėjimo į Kristų
skelbėjai“. „Holokaustas kelia klausimą apie pačią Bažnyčios
reikšmę, apie jos apibrėžimą dieviškojo išganymo plano
kontekste. Krikščionys jau negali skambiai ir su triumfu kartoti
klišės apie savo išrinktumą, padarytą Dievo krikščionių
naudai, ir Jo žydų nepripažinimą (arba tame pačiame
kontekste apie bet kurią kitą religinę tradiciją)… Ar mes
galime likti tokie pat, ar galime taip pat vertinti save vartodami
tas pačias teologines, etines ir istorines konstrukcijas?.. Su
nusižeminimo dalimi krikščionybė pradeda pripažinti: norint
išlikti ir neprarasti sąžiningumo, būtina apsispręsti ir priimti
poholokaustinės Bažnyčios reikalavimus, kas įmanoma tik dialoge
su savo broliais ir seserimis žydais“ [24].
Trumpiau, bet ne mažiau konkrečiai
šis požiūris buvo pagrįstas Jungtinių Amerikos valstijų
katalikų vyskupų konferencijos 2002 metais dokumente „Apmastymai
apie Sandorą ir Misiją“, kurį pasirašė
organizacija, atstovaujanti Amerikos konservatyviems ir
reformatoriams judėjams. Jame buvo pasakyta, kad, kadangi biblijos Sandorą tarp žydų ir Dievo galioja lig šiol, žydai neturi
gelbėtis tikėjimu į Kristų: „Pagylinantis katalikų vertinimas
amžinos Sandoros tarp Dievo ir žydų tautos, kartu su pripažinimu
žydų dieviška misija – liudijimai meilės Dievui, veda prie
išvados, kad išrinkimas žydų kaip
krikščioniškos misijos objekto, teologiškai nepriimtinas katalikų
Bažnyčioje [25].
Kita svarbia žydų išrinktumo
pripažinimo pasekme tapo toks Biblijos aiškinimas, kuris neįžeistų
žydų. Tokio aiškinimo pagrindu tapo Popiežiškosios Biblijos
komisijos dokumentas, paskelbtas 1993 m. – „Biblijos aiškinimas
Bažnyčioje“, kuriame ne kartą kalbama apie negalimumą jokios
interpretacijos, „provokuojančios“, pavyzdžiui, antisemitizmą
arba kitas rasines diskriminacijas, arba bet kokį aiškinimą,
nepalankų žydams. Atitinkamai, sekančiais metais iš visų
oficialių katalicizmo dokumentų buvo išimtos visos užuominos ir
teiginiai apie žydų atsakomybę už Kristaus nužudymą, cituojant
Bibliją buvo rekomenduojama vengti visų Kristaus žodžių prieš
žydus, o liturginiai tekstai, turintys antižydiškų nuostatų arba
išreikšti „išstūmimo“ dvasia, buvo pradėti keisti.
Bus straipsnio vertimo tęsinys
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą