Yra liaudies posakis, kad „šūdas
visada į paviršių iškyla“. Tai tas pats Archimedo dėsnis, tik
persakytas liaudiškai. Jis, mano nuomone, ir yra pagrindinis
šiandieninės Lietuvos valdžios dėsnis. Jo jau nebeįmanoma nepastebėti,
neužuosti valdžios degradacijos tvaiko.
Vakar apie Lietuvos valdžios
degradaciją ir nenormalią padėtį valstybėje labai emocionaliai
ir labai nuoširdžiai pasisakė žymus dizaineris Juozas
Statkevičius savo interviu „Sputnik“, pavadintame „JuozasStatkevičius: to, kas vyksta Lietuvoje jau neįmanoma kęsti“.
Apie tai pasisakė ir kunigas Robertas Grigas, santūriai ir
dvasininko luomui derančia kalba, publikacijoje dienraštyje
„Respublika“: „Kunigas R.Grigas: Svarbiausia atgauti tautinįorumą“.
Kiekvienas iš jų kalbėjo kiek iš
skirtingo kampo, kiek skirtingais žodžiais, tačiau apie vieną ir
tą patį: apie sunkią Lietuvos valdžios ligą ir apie
nebepakeliamą iš tos valdžios sklindantį degradacijos kvapą.
Žymus drabužių dizaineris Juozas
Statkevičius interviu pasakė:
„Nesunku pastebėti, kad maistą
perkame Lenkijoje. Dirbame Norvegijoje, Anglijoje, atostogaujame
Ispanijoje, Turkijoje… Jaunimas mokosi pasaulyje — visur! Tai kam
ta mūsų Lietuva? Kad Seimo narius išlaikytume, kurie visus
priverstinai išvaro emigruoti? "
„Mes jau 25 metus, tiksliau, 27 metus
esame nepriklausomi, o aplink mus visi priešai. Lenkai — priešai,
rusai — priešai, latviai taip pat priešai. Bet kaimynų niekada
nepakeisi. Taigi, reikia rasti būdą, kad gyventume taikiai. Taip,
aš esu dailininkas, ir, gal būt, nieko nesuprantu užsienio
politikoje. Bet to, kas vyksta Lietuvoje, jau neįmanoma pakęsti.
Politikų, kurie nuolat "dainuoja" iš televizoriaus
ekranų, tiesiog neįmanoma klausytis. Kadangi viskas, ką jie sako,
tik tauškalai, tauškalai ir dar kartą tauškalai. Jie, viena
vertus, nenutrūkstamai teigia, kad aplink priešai, o kita vertus,
pareiškia, kad netrukus bus geriau. Klausimas: kada būtent bus
geriau?
Praėjo daugiau nei ketvirtadalis
amžiaus, bet jokio pagerėjimo nesimato! Priešingai, viskas tik
blogėja. Kodėl gi mes stebimės, kad emigracija iš Lietuvos yra
tokia didelė. To neįmanoma kęsti. Skaičiai pranoksta visas ribas.
Kiek jau galima tylėti? Štai aš ir neištvėriau — išreiškiau
ant savo galvos savo nuomonę Facebook. Iškart atsirado "herojų",
kurie mane pradėjo, atsiprašant, pilstyti purvais (pokalbyje su
Sputnik drabužių dizaineris panaudojo stipresnį žodį) pagal
pilną programą. Tokių komentatorių visada užtenka. Aš
stebiuosi: visi gyvena, sukandę dantis, bet tuo pačiu metu jie
šaukia, kaip aš nemyliu Lietuvos.“
Paklaustas apie meilę Lietuvai,
menininkas atsakė: „Jei aš jos nemylėčiau, tai labai senai
būčiau išvažiavęs, kaip ir šimtai tūkstančių kitų lietuvių.
Aš lengvai galėčiau gyventi bet kurioje kitoje šalyje. Bet
viskas, ką darau, darau mano mylimos Lietuvos labui. Bet kodėl aš
turiu tylėti? Aš gi neatrandu nieko naujo. Šiandien lengviau
dirbti kasininke Londone, o ne Lietuvoje, turint aukštąjį
išsilavinimą. Aš visiškai ne Lietuvos priešas ir visiškai
neskatinu masiškai emigruoti. Aš tenoriu vieno — realių pokyčių
šalies viduje. Ir tebūnie aš tapsiu tautos priešu, jeigu tai bus
mylimos Lietuvos labui!
Apie Lietuvos ekonominę padėtį
Statkevičius pasakė: „Jei padėtis būtų nuostabi, kiekvienais
metais iš Lietuvos neišvyktų 30-40 tūkstančių žmonių. Kad
atvykęs turistas suvoktų tiesą, reikia pasivaikščioti ne po
centrines gatves, o nuvykti į kokį nors miegamąjį rajoną ir
pasikalbėti su vietiniais gyventojais. Pensininkai gauna per mėnesį
po du šimtus eurų. Ar tai normalu? Mano mama dirbo visą gyvenimą,
o dabar aš ją išlaikau. Jau dvidešimt metų. Ir taip kiekvienoje
šeimoje. Atlyginimai taip pat labai maži. O kai įvedė eurą,
kainos iškart pakilo. Kai kur net tris kartus. Kaip gyventi? Štai
žmonės ir bėga iš Lietuvos.“
Į klausimą, ar „Situacija gali
pasikeisti į gerąją pusę, Statkevičius atsakė: „Tai gali
įvykti tik pasikeitus valdžiai, įskaitant prezidentą. O kol kas
mus nuolat puola Rusija. Juokinga girdėti, kiek kartų ji jau mus
puolė. Beveik kasdien tankai pas mus važiuoja. Tiesą sakant,
lietuviška propaganda jau įgriso. Tai kvaila! Na ką, ką Rusijai
čia, Lietuvoje, veikti? Kam mes jai?“
„Taigi sakau tiesą. Jei mane kas
nors nušaus, tegul nušauna. Ką čia padarysi… Pakartosiu, aš
nieko neišgalvoju, aš sakau tikrą tiesą. O tiesa visada nepatogi.
Ir mes vis laukiame, laukiame, kada gi bus geriau. O niekas
nesikeičia. Jau 27 metus…“
Kunigo Roberto Grigo interviu
Interviu dienraščiui „Respublika“
kunigas Robertas Grigas kalbėjos apie davasines Lietuvos valdžios
ligas: nepagarbą tautai, jos istorijai, kultūrai. Jis pakvietė mus
„susigrąžinti tautinę savigarbą.“
Apie nonsensą,
kai dėl Lukiškių aikštės memorialo projekto vertinimo Kultūros
ministerija pasiryžusi kreiptis į užsienio ekspertus, kunigas ir
žymus visuomenininkas atsakė:
„Kažkuriam laikrašty
mačiau, manau, teisingą ir įžvalgią antraštę, kad mūsų
Tautos laisvės kovų atminimo įamžinimą nulems svetimi. Tai iš
tikrųjų susiję su savigarba ir su tuo keistu drovėjimusi būti
savimi, būti lietuviu su visa savo istorija ir praeitim. Tarsi mes
patys nežinome, kas mums yra geriausia, vertingiausia, kaip mes
norėtume įamžinti savo Laisvės kovą ir savo žuvusiuosius. Tai
išreiškia bendrą nuotaiką, kad esame jeigu ne niekas, tai nelabai
kas, o jeigu prisidės tarptautiniai ekspertai, tai bus
teisingiausiai nuspręsta. Tokios nedrąsos įgalinti save kaip
Tautą, kaip visuomenę, kaip valstybę nuspręsti, kas mums yra
geriausia, sindromas yra tam tikros dvasinės ligos požymis, kurį
reikia sąmoningomis pastangomis šalinti. Tai nesveikas savęs
nuvertinimas, kurį psichologai kartais įvardina kaip
menkavertiškumo ar žemos savivertės kompleksą. Jeigu tauta yra
tam tikra kolektyvinė asmenybė su bendra istorija, bendra
patirtimi, savitu, negalėtume nuginčyti, praturtinančiu žmoniją
mentalitetu, pasaulėvoka, tai ir žmogaus, asmens savybės jai
kažkiek būdingos.“
„Demokratinėje visuomenėje
kiekvienas gali nekliudomai ieškoti tiesos ir formuoti savo
vertinimus. Negali uždrausti Michnikui atvykti ir dėstyti savo
požiūrį. Bet kai istorijos supratimas ir aiškinimas paliekamas
visiškai savieigai, tai ir nutinka, kad visi, kas tik netingi, mums
aiškina, kokie mes esame, kokie turime būti. O bendro valstybės
požiūrio ar sąmoningo Tėvynės meilės ugdymo kaip ir nelieka.
Tada labai sunku tikėtis, kad užaugs patriotiškų piliečių
karta. Daug kas peikia ar pravardžiuoja kaip autoritarinį ar
atgyvenusį (nors tai labai diskutuotina) Pirmosios Nepriklausomos
Lietuvos Respublikos, Smetonos laikų Lietuvos ugdymą, kai tiek
istorijos vadovėliuose, tiek apskritai visuomenės ar jaunimo ugdymo
procesuose buvo sudėlioti labai aiškūs akcentai, kurie, manau,
neklastojo ir neiškraipė istorijos faktų, bet žadino
pasididžiavimą savo Tauta, minėjo, kuo mes buvome unikalūs, kas
yra gera ir vertinga Tautoje. Ir jei prisimename prieš skrydį per
Atlantą parašytą Dariaus ir Girėno testamentą, kur jie su
pasididžiavimu kalba, kad skris į Lietuvą, tikėdami, kad Lietuvos
jaunoji karta dar didesnių žygių padarys dėl savo Tėvynės,
manau, tokia nuotaika nebūtų buvusi galima, jeigu to meto jaunimo
ugdymo organizacijose ar istorijos vadovėliuose būtų vyravusi
neapibrėžta amorfiška nuotaika: na, mes patys nelabai ką sukūrėm,
kultūrą mums atnešė lenkai, Vytautas buvo šunsnukis, nors ir
savas... Jei būtų vyravusi tokia nuotaika, tikrai nebūtų buvę
daugybės pavyzdžių net paprastų žmonių gyvenime, kurie statė
paminklus ar Lietuvai, ar žuvusiems savanoriams, ar Vytautui
Didžiajam per jo 500 metų jubiliejų. Jei nebūtų buvę kryptingo,
sąmoningo patriotinio ugdymo, nebūtų buvę tokio galingo
visuomenės patriotinio nusistatymo, kuris paskui neabejotinai
paskatino tas dešimtis tūkstančių jaunų vyrų - ūkininkų,
inteligentų, studentų - eiti į partizanus ir ginti Lietuvą
miškuose. Dabar mes irgi turim pasirinkimą - jei paliksime
savieigai tuos procesus ar leisime, kad mums primestų ideologizuotas
istorijos interpretacijas, švelniai tariant, nelabai patriotiškai
nusiteikę asmenys, - turėsime, be abejo, tokį amorfišką nelabai
aiškų rezultatą.
Kunigas Grigas išreiškė požiūrį, kad
Lietuva, visų pirma, turi būti lietuvių tautos namais. Jis
pasakė:
Be abejo, valstybė, jei ją suprantame klasikiniu
požiūriu, yra ir turi būti suvokiama kaip tautos namai, kaip
struktūra, kuri turėtų saugoti tautą, padėti jai išskleisti
visą savo dvasinį ir fizinį potencialą, gerąsias savybes. Tokios
valstybės pareiga daryti viską, kad būtų skatinamos palankios,
pozityvios įtakos ir kiek įmanoma izoliuojamos žeidžiančios,
griaunančios įtakos - tiek ideologijos prasme (kalbu apie modernųjį
genderizmą, abejotiną lytiškumo, šeimos sampratą ir praktikas),
tiek politine prasme. Turbūt turite galvoje ir migracijos iššūkius,
su kuriais susiduria Europos Sąjunga ir daugelis jos valstybių.
Aišku, mes, krikščionys, kurie ugdomi artimo meilės dvasia, irgi
tam tikrą dilemą išgyvename, nes neturėtume brutaliai atmesti ar
užsidaryti nuo tų žmonių, kurie kenčia, kuriems reikia pagalbos.
Bet, kita vertus, matant platesnį kontekstą, na, viena yra priimti
karo išvarytą tikrai kenčiantį, gal kitaip negalintį išgyventi
žmogų ar šeimą, bet kita yra žmonės, kurie, kaip matėme per
visus praėjusius metus Europoje, ateina su pikta valia, nusiteikę
griauti visuomenę, kultūrą, nusiteikę žudyti. Aišku, yra ta
maksima, imperatyvas priimti ir padėti kiekvienam, kuris stokoja,
bet kartais aš savęs ir bendraminčių klausiu, o kaip yra su tais,
kurie ateina į tavo namus ir į tavo šeimą su kirviu ar peiliu
kaip plėšikai. Ar čia irgi pareiga į savo šeimą, į savo
valstybę įsileisti tą potencialią grėsmę, kuri gali nešti ir
chaosą, ir terorą, ir labai didelę žalą visuomenei? Daug kas
peikia Lenkijos arba Vengrijos atsisakymą priimti pabėgėlius (gali
būti diskutuojama, kiek ta nuostata pagrįsta), bet aš manau, kad
politikai, savosios visuomenės išrinkti, atstovaujantys savo
valstybei, taip pat ir krikščionišku požiūriu, pirmiausia
įpareigoti rūpintis ta juos išrinkusia visuomene, savo valstybe,
jos gerove. Ir jeigu jie darytų neapgalvotus sprendimus, kurie gali
pakenkti visuomenei, sukelti jai grėsmę, kažin ar jie atliktų
savo pareigą. Vienpusiškas lenkų ar vengrų kritikavimas ar
spaudimas jiems dvelkia nesiskaitymu su nepriklausomų valstybių
suvereniomis teisėmis. Turėtų vykti pagarbus dialogas ir abiem
pusėms priimtinų sprendimų ieškojimas, o ne grasinimai baudomis.
Panašiai reikėtų vertinti ir numatytas kvotas ES šalims priimti
pabėgėlių tiek, kiek nustatys kažkokia aukštesnė instancija, -
jaučiamas galingo centro noras diktuoti šalims, kurios, ačiū
Dievui, yra ne provincijos ar regionai, o valstybės, savanoriškai
sudariusios Europos Sąjungą. Privalu gerbti jų kultūrinę
tapatybę ir suverenumą. Reikia padėti tikrai kenčiantiems
pabėgėliams, bet ne per prievartą, o bendru sutarimu ir gera
valia. O geriausias darbas būtų pasiekti, kad tarptautinė
bendruomenė sutelktomis pastangomis atkurtų taiką ir pragyvenimo
galimybes pabėgėlių gimtosiose šalyse. Kad būtų pašalintos
žmones bėgti verčiančios priežastys.
Į klausimą, kas
galėtų pagelbėti lietuvio savivertei, kunigas Grigas
atsakė:
„Pirmiausia tos tikrovės pažinimas. Turime
įsisąmoninti, kad savęs menkinimas yra liguistas reiškinys,
dvasinė liga, kenkianti ir visavertiškam, kūrybingam tautos
gyvenimui, ir valstybingumui. Tai pripažinę, ne tik patys turime
keisti tą vidinę prisitaikymo ar pataikavimo, savęs nuvertinimo
būseną, bet tam reikalingos ir konkrečios priemonės, kurios
stiprintų pagarbą savo tautiškumui, tapatybei, valstybingumui.
Tautos interesus išreiškianti valdžia turėtų numatyti paprastus
ir aiškius žingsnius, kaip stiprinti sveiką nacionalinę
savigarbą. Savigarbą, kuri neniekina, nenuvertina kitų tautų, bet
kartu iškelia, kas tikrai vertinga, gera, brangintina mūsų
Tautoje, mūsų kultūroje, kad mes tiesiog neišnyktume tiek iš
politinio, tiek iš kultūrinio pasaulio žemėlapio. Matyt, reikia
ir paprastiems piliečiams, ir vadinamajam elitui, ir valstybės
vadovams pratintis jausti, kad esame ne geresni, bet ir ne blogesni
už kitus ir kad esame vertingi kaip lietuviai, kaip Lietuvos
valstybė. Ir turime atitinkamai elgtis, priimdami tiek vidaus, tiek
užsienio politikos sprendimus.“
Išsakytos mūsų šviesuomenės,
šių dviejų šviesių žmonių mintys – tai, ką galvoja visi
Lietuvos patriotai, žmonės, kurie myli savo tėvynę, kurie
puoselėja jos gyvastį, pergyvena dėl Lietuvos ateities.
Šie du
iškilūs žmonės yra tie, kas turi svorį, kas pagal Archimedo
dėsnį visada yra giliai ir yra labai toli nuo viso to lengvo,
nuolatos į visuomenės paviršių kylančio ir čia skleidžiančio
degradacijos smarvę – šiandieninės Lietuvos valdžios.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą