Nesenai žinomas Rusijos
publicistas Aleksandras Prochanovas paskelbė straipsnį „Centralizmo
tragedija —2019. Ko gali imtis šiandieninė valdžia?“. Šis
straipsnis Rusijoje sukėlė didelį rezonansą. Autorius perspėja
rusus, kad liberalizmas Rusiją veda į šalies suskaldymą. Žemiau
pateikiu šio straipsnio vertimą.
Mano nuomone, skaldymo tendencijas mes
matome jau ir Lietuvoje. Skaldyk ir valdyk! Pasaulio
pinigų šeimininkai tai nuolatos daro su
pasaulio tautomis. Ispanijoje beveik atskelta Katalonija, Lietuvoje
beveik atskelta Vinija, bandoma atskelti Žemaitiją, 2015 metais
perskelta Ukraina, Lenkijoje atskeliami košubai, imigrantų iš
Afrikos ir Azijos pagalba skaldoma ES ir t.t. Liko didžiausias
pinigų šeimininkų kąsnis – Rusija, kurios „elitas“ iš
Rusijos nuo 1991 metų į vakarus išvežė 3 trilijonus eurų, turi
dvigubas ir trigubas pilietybes, užsienyje gyvena jų vaikai ir
anūkai, nupirktas nekilnojamas turtas, verslai.
A.Prochanovas
rusas-patriotas, suprantantis, kad Vladimiras Putinas dar šiek tiek
šią šalį išlaiko vieningą, o „elitas“ - Rusijos išcentrinė
jėga, ją draskanti į gabalus.
Ar Rusijos suskaldymas bus
naudingas Lietuvai? Mūsų valdžia mano, kad naudingas, sprendžiant
iš Gitano Nausėdos pasisakymo JTO, o aš manau, kad žalingas, kad
trečiasis jos suskaldymas nepraeis be kraujo, be milijonų tikrų
pabėgėlių, kurių didelė dalis atsiras ir Lietuvoje.
Aleksandras Prochanovas: Centralizmotragedija —2019. Ko gali imtis šiandieninė valdžia? (mano
vertimas iš rusų kalbos)
1989 metais aš parašiau straipsnį
„Centralizmo tragedija“, kurioje, analizuodamas gorbačiovinės
perestrojkos reiškinį, išpranašavau greitą Sąjungos subyrėjimą,
tarybinės civilizacijos sugriuvimą, kraujo praliejimą ir chaosą
visoje žūstančios gražios valstybės erdvėje. Šiandieniniai
įvykiai priverčia mane vėl imtis plunksnos ir parašyti darbą
„Centralizmo tragedija—2019".
Pasisuka tragiškas rusų istorijos
ratas. Mūsų akyse vyksta amžina drama griovimo rusų centralizmo,
kuris išlaiko kartu gigantiškas erdves, daugybę tautų, kalbų,
kultūrų, užtiktina Rusijos egzistavimą kaip vieneto. Jelcino
liberalizmas, suskaldžiusio Tarybų Sąjungą, po 1991 metų tęsė
savo griovimą likusioje Rusijos teritorijoje, kuri mums matant
skilo. Jelcino liberalizmą pakeitė Putino centralizmas, kuris
kietai, kariniais, organizaciniais, ideologiniais būdais vėl
atstatė vieningą Rusiją, užtikrino jos judėjimą istorijoje.
Kartu su liberalizmo sankloda, atsirado
ir ėmė stiprėti nauja sankloda – patriotinė, jungdama į savo
eiles stiprios centralizuotos valstybės šalininkus, siūlydama jos
vystymosi modelius ekonomikoje, kultūroje, geostrategijoje. Tačiau
Putino centralistinės valstybės gelmėse išliko galingi elcinizmo
židiniai. Kaip miegančios metastazės, liberalus auglys plito,
ruošdamas revanšą — Perestroiką-2.
Pirmas jėgų išbandymas įvyko 2011
metais Bolotnaja aikštėje, kada liberalai, arganizuoti politinio
centro, valdomi liberalių MIP, išėjo į aikštę, reikalaudami
peržiūrėti Dūmos rinkimų — ir faktiškai reikalaudami
pašalinti prezidentą Putiną. Bolotnos atakos kelyje stojo
Poklonaja kalnas, uždengė brangią valstybę. Mitingai ir
demonstracijos Bolotnos aikštėje buvo išvaikyti jėga, lyderiai
suimti. Liberalios metastazės, trumpam pasireiškusios, vėl
pasislėpė gelmėje. Metastazės liko, reiškėsi per daugybę
liberalių iniciatyvų, kurios apėmė vis didesnį ratą
humanitarinės, mokslo ir verslo inteligentijos.
„Elcino-centro“ atidarymas
Ekaterinburge tapo simboliu elcinizmo atgaivinimu. Liberalia išliko
vyriausybė, vadovaujama premjero Medvedevo. Liberaliu išliko ir
vyriausybės blokas, vykdantis kursą ekonomikoje, kuris atvedė
Rusiją prie nuosmukio ir prie veržlaus praturtėjimo bankininkų ir
oligarchų.
Putino centralizmas nereagavo į
liberalaus revanšo pavojų ir tęsė savo triumfą, apvainikuotą
sugrąžinimu Krymo į Rusiją. Tai buvo prezidento Putino triumfas,
ir jis demonstravo, atrodė, negrįžtamą centralizuotos Rusijos
sustiprinimą.
Krymo saulė švietė neilgai ir ėmė
greitai blėsti. Krymas, apjungiantis aplink Putiną didžiulį
gyventojų masyvą, nustojo būti konsoliduojančiu faktoriu.
Laukiamo vystymo nebuvo. Putino paskelbtas proveržis neįvyko.
Vietoj vystymosi ir dvasinio Rusijos visuomenės apsivalymo į pirmą
planą išėjo piaras, imitacija, kuri pavertė valstybės vidaus
politiką į melaginga iškaba. Nustojęs judėti lėktuvas krenta.
Sustojusi vystytis valstybė denonsavo centralistinės politikos
silpnumą ir skatino liberalus aktyviai veikti. Artėjo susirėmimo
ir jėgų išbandymo laikas.
Šiuo bandymu tapo „Golunovo“
kazusas, kuomet liberaliam žurnalistui jėgos struktūros pakišo
narkotikus, ir jis buvo pasodintas į kalėjimą. Golunovą ginti
stojo humanitarinė visuomenė, valdoma liberalių radijo stočių ir
visuomenės, viešų ir uždarų opozicijos centrų, veikiančių
visuose Rusijos regionuose. Golunovą apgynė, išplėšė iš
kalėjimo, iš policijos rankų, valstybė pasmerkė jėgos
struktūras, FST (Federalinę saugumo tarnybą, A.L.) ir policiją,
atidavė juos visuomenės nuomonei sudraskyti. Tai buvo akivaizdus
valdžios atsitraukimas. Šis atitraukimas buvo traktuojamas kaip
neabejotina pergalė liberalų ir valstybės silpnumas. O jėgos
struktūrose vertinama kaip gorbočiovinė išdavystė: tas
išdavystės tipas, kada Tarybų Sąjungos jėgos struktūros, armija
ir milicija, — buvo metamos malšinti demonstracijų pritariant
Gorbačiovui, o po to Gorbačiovas atsitraukdavo, neprisiimdavo
atsakomybės už žiaurius numalšinimus, „nusiplaudavo rankas“,
o jėgos struktūrų darbuotojai buvo siaubingai smerkiami
šėlstančios liberalios aplinkos.
Demoralizuota tarybinė armija ir
milicija parodė savo nesugebėjimą veikti 1991 metų rugpjūtį.
Golunovo atveju liberalų pergalė prieš valdžią atrodė labai
maža, tačiau buvo lūžiu valdžios monolite, ir į tą lūžį
aprūpinti strategija liberalai sudavė žudantį smūgį.
Rinkimai į Maskvos dūmą tapo mūšio
lauku ne konkuruojančių tarpusavyje kandidatų, o putiniško
centralizmo su liberalia opozicija. Savaites trunkančios
demonstracijos, jaunimas, einantis į nesankcionuotus mitingus ir
eitynes, patenkantis po policijos lazdų smūgiais į visokio lygio
reporterių kameras, rusų ir užsienio, — tai buvo galinga
strategija, kur kiekvienas policijos lazdos smūgis tik konsolidavo
liberalų mases ir traukė į protesto verpetą vis naujus ir naujus
kontingentus. Kur kiekvienas video siužetas, pasakojantis apie
žiaurius jėgos struktūrų veiksmus, nuteikinėjo tautą prieš
valdžią, davė pretekstą užsieniečiams, tame skaičiuje —
Amerikos senatoriams, visam pasauliui skelbti apie nežmoniškumą ir
nelegitimumą putiniškos valdžios.
Tų savaičių protesto mitinguose
dalyvavo ne tik liberalai, bet ir komunistai, rusų nacionalistai,
daugybė kitų smulkių ir stambių visuomeninių ir politinių jėgų,
ir buvo ištrinama riba tarp liberalų ir patriotų. Atrodė, kad
Bolotnaja aikštė susilieja su Poklonaja kalnu. Valdžia vaikydama
protesto mitingus ir eitynes, naudojo Bolotnos tramdymo patirtį:
kietas malšinimas, areštai, žaibiškai veikiantys teismai ir ilgi
kalėjimo terminai.
Tačiau Bolotnoje patirtis šį kartą
nepasisekė. Liberalai, sukaupę milžiniškas jėgas, metė jas
ginti suimtuosius protestų dalyvius, kaltindami ne tiek teismus ir
teisėsaugos organus, kiek Kremlių ir patį prezidentą Putiną.
Vienas paskui kitą liberalūs batalionai stojo į mūšį. Ginti
kaltinamųjų, o reiškia, smerkdami valdžią ir putinišką
vertikalę, ėmė iš pradžių teisių gynėjai — šis galingas
politinis institutas, nugrimuotas žmonių teisių gynėjais. O po
jų pasireiškė teatralai — milžiniškas spiečius režisierių,
kurie už valstybės pinigus išlaiko savo mikroskopinius teatrus,
kurie kiekvieną dieną su kiekvienu pastatymu išvirkščia į
visuomenę preciziškas liberalizmo esencijas, formuodami
inteligentijos tarpe atsparius sluoksnius skeptikų, nihilistų,
antivalstybininkų ir antiputinistų. Prie teatralų konsoliduotai
prisijungė mokytojai. Paskui juos — aukštųjų mokyklų
profesoriai. Iš paskos — liberalūs leidėjai ir liberalūs
rašytojai, kurie yra galingas darinys, lyginant su kuriais
patriotiški leidėjai ir rašytojai atrodo drovūs ir neorganizuoti.
Ypač svarbiu buvo dvasininkijos pareiškimas, kuri pirmą kartą per
daugelį dešimtmečių, nepakluso savo cerkvės valdžiai, pasmerkė
valdžią, kas reikė giluminį šiuolaikinės cerkvės skilimą ir
cerkvės įjungimą į opozicinį procesą.
Nenutildamos, visą parą dirbo
liberalios radijo stotys ir televizijos kanalai. Liberalūs blogeriai
internete sukūrė gigantišką informacinį lauką, kuriame
neteisingos teismų sistemos aukos buvo rodomos kaip negailestingos
putiniško režimo valstybės kankiniai. Prie šio masinio liberalų
smūgio į teismų sistemą prisijungė galingos pasaulinės MIP, o
taip pat stambiausi politikai, Europos ir Amerikos žmogaus teisių
gynėjai.
Šį procesą karūnavo magiška
misterija, įvardinta vestuvėmis Ksenijos Sobčak su režisieriumi
Bogomolovu. Misterija, kuri atrodė, kaip ritualinė žmogžudystė,
— ir ritualine auka buvo pati Rusija su jos šventais kodais, su
jos religinėmis ir kultūrinėmis šventovėmis, su jos dvasine
vertikale, jungiančia rusišką sąmonę su dangiškomis prasmėmis.
Šios vestuvės buvo transliuojamos centrinių televizijos kanalų ir
įgavo visos Rusijos akto prasmę. Šios vestuvės buvo satanistų
mišios, kurios vyko šventykloje, kur kažkada tuokėsi Puškinas su
Natalija Gončarova. Ir pati ši satanistinė, surišta su karstais
ir katafalkais, santuoka išniekino vieną iš svarbiausių rusiškos
sąmonės simbolių — Puškiną, kuris ir iki šios dienos yra
rusiško kultūrinio kodo centre. Šventikas, tuokęs bomondo liūtę
su infernaliniu režisieriumi, tarytum leido suprasti, kad pati
santuoka vyko palaiminus patriarchui. Išniekintojai iš šventyklos
išvyko prie Šventojo Vladimiro paminklo, palikdami ir ant jo savo
nuodingą dvokiančią žymę, išniekinę įvaizdį Chersoneso ir
Rusijos valstybės kunigaikščio krikštytojo. Vestuvių vakarą
begėdė atliko erotinį šokį, meniškai drebindama klubais,
aistringai papsėdama burna. Ir į šitą siaubingą išsigimimą
stebėjo visa aukštuomenė, kur dalyvavo žmonės, artimi
prezidentui, administracijos valdininkai, oligarchai, estrados
žvaigždės, ideologai iš liberalių laikraščių ir radijo
stočių. Šios vestuvės atrodė kaip šiandieninės Rusijos
simbolis, simbolis nugalėjusio liberalizmo, neigiančio rusišką
dvasinę, religinę ir valstybinę tradiciją. Šios vestuvės turėjo
užgesinti dar drovius, nesenai uždegtus rusų tikėjimo šviestuvus,
rusiškos patriotinės sąmonės. Ksnija Sobčak — prezidento
Putino krikštaduktė, pretendentė į prezidento kėdę nesenai
vykusiuose rinkimuose, demonstravo totalią liberalizmo pergalę ir
kapituliaciją centristinės putiniškos valdžios.
Valdžia neatlaikė šio spaudimo ir
vėl ėmė nuolaidžiauti. Teismų sprendimai buvo pripažinti
neteisingais, klaidingais, visa teismų bendruomenė, ištikimai ir
aklai vykdžiusi iki šiol bet kokius valdžios nurodymus, buvo
priblokšta, valdžia vėl atidavė teisėjus visuomenės nuomonės
sudraskymui. Gorbačiovo šešėlis vėl sumirgėjo, ir teisėjai
buvo demoralizuoti. Juo labiau, kad kai kurie valstybės valdžios
atstovai, atstovai valstybinių, patriotiškai orientuotų MIP,
prisidėjo su savo reikalavimais prie liberalų, ir tai vėl buvo
klaida, rodanti valstybės silpnumą.
Visa tai pagimdė ir toliau stiprina
suirimo grandininę reakciją. Šios degradacijos gelmėje pasirodo
Valstybinis ypatingosios padėties komitetas VYPK (ГКЧП
—Госуда́рственный комите́т по
чрезвыча́йному положе́нию, A.L.)
pavėlavusi, beprasmė, blogai apgalvota jėgos struktūrų akcija,
ginančių savo statusą, vardą, savo būklę, virš kurios iškilo
nelaimė. Ir naujo VYPK atveju, kaip ir ankstesniu atveju, nepadės
nei Rusijos gvardija, nei armija, nei OMON, kurie iki to laiko bus
demoralizuoti ir dezorganizuoti. Ir vargu ar šiomis sąlygomis
įmanoma antras Poklonaja kalnas, nes patriotai jaučiasi apgauti ir
atiduoti sudraskymui liberalams-nugalėtojams. Ateina centralizmo
griuvimas, chaosas ir valstybės suirimas. Seks represijos
valstybininkų-patriotų atžvilgiu, kaip apie tai dažnai kalba
radikalūs liberalūs vadai. Seks sugrąžinimas Ukrainai Krymo.
Sekas totalus nusiginklavimas ir sunaikinimas mokslinio-techninio
potencialo, kuris taip sunkiai buvo atkurtas Putino po elcininio
sugriovimo. Ateis naujas kraujas Kaukaze, kraujas Pavolgyje ir Urale,
ir jau matomi skilimai, pagal kuriuos išsiskirs Rusijos šukės.
Ko šiandien turi imtis valstybės
valdžia? Ne trauktis spaudžiant liberalams, nedemonstruoti savo
intelektualinio ir organizacinio nepajėgumo, o priešingai —
intelektualinį ir dvasinį spaudimą. Kreipimasis į tautą su
pagrindiniais žodžiais „broliai ir seserys“ pajėgia sudvasinti
ir atgaivinti tautą tautos nelaimės valandą. Išgirdusi šiuos
žodžius, tauta pamirš visas skriaudas ir priespaudą ir vėl
pakils gelbėti savo valstybės. Šie žodžiai sugeba pažadinti
snaudžiančius tautos kodus, kurie padėtų Rusijos valstybei
nelaimės periodu, įveikti silpnumą, sutriuškinti išdavikus iš
per visus sunkumus nuvesti mūsų Tėvynę į ateinantį klestėjimą.
Rusų svajonės mokymas gali grąžinti tautai iš jo atimtą
svajonę. Projektas „Išsivalymas“, pašalinantis iš
šiandieninės Rusijos visuomenės visas blogybes, visas siaubingas
atliekas, kurios susikaupė ne tiktai priemiesčio sąvartynuose, bet
ir rusų visuomenėje, rusų sąmonėje, šis projektas ne mažiau
svarbus, negu Arktikos ar Rusijos Didžiojo vandenyno projektas.
Valdžia turi prabusti iš letargo
miego, daugiau nesitikėdama remtis piaru, išorės paveikslėliu,
kuris jau nieką neapgauna, o tik erzina. Rusiškas valstybingumas,
prezidentas Putinas turi savo rezerve didžiules galimybes, su
kuriomis gali eilinį kartą pasukti tragišką istorijos eigą,
sustabdyti ratą, ant kurio sukasi mūsų Tėvynė. Tauta laukia šių
žodžių, laukia šių veiksmų, laukia politinės valstybinės
valios, galinčios išsaugoti mūsų aukščiausią šventovę —
Rusijos valstybę, spindinčią tarp trijų okeanų.
Nuorodos:
Kai kurias savo mintis rašytojas
Aleksandras Prochanovas paaiškino savo video pokalbyje:
Lietuvos elitas miega letargo miegu ant
tautos sunaikinimo prarajos krašto, džiaugiasi į Lietuvą vežamais
negrais ir arabais, pakeičiančiais lietuvių tautą, linksi galvas,
kai vandalai ir mūsų priešai drasko Tautos didvyrių vardais
pavadintų gatvių užrašus, daužo atminimo lentas, pilsto
siaubingus globalizmo kalnelius ten, kur turi stovėto paminklas mūsų
Tautos simboliui Vyčiui. Jei valdžia nenori prabusti, mes privalome
ją pažadinti.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą