Aš
ne apie gliancinių žurnalų „elitą“, ne apie aukso veršio
garbintojų „elitą“, ar aplink juos zujantį ir paviršiuje
plūduriuojantį planktoną. Tai laikini reiškiniai, laikini žmonės,
laikinas „elitas“, kaip laikinos ir jų „vertybės“. Aš
noriu kelis žodžius pasakyti apie tai, kas daug giliau, kas mūsų
tautos medžio šerdyje. Apie vieną iš tikrų žmonių, žmonių iš
didžiosios raidės, todėl tokių santūrių ir paprastų, kaip pati
Lietuva.
Vienas
iš mūsų tautos dvasinio elito atstovų yra buvęs Lietuvos
kariuomenės vyriausias karo kapelionas kunigas Alfonsas Bulotas.
Prienų krašto žmonės jį išrinko Lietuvos 100 asmenybe. Aš ta
proga sveikinu gerbiamą Alfonsą, pritariu Prienų žmonėms, ir
noriu supažindinti su jo laišku, pasižyminčiu žmogiška šiluma
ir išmintimi, meile Dievui ir Tėvynei.
Kun.
Alfonsas Bulotas rašo: Ačiū Jums už jautrų velykinį
pasveikinimą. Kai buvau vyr. kariuomenės kapelionas, prieš
šventes netilpdavo politikų sveikinimai į pašto dėžutę. Dabar
tik mokesčių sąskaitos ir artimų žmonių sveikinimai. Ne visus
drįstu vadinti draugais, nes nežinau kuo mane jie laiko. Tad aš
"vadovaujuos" tuo, kad įsigyjant draugą, reikia su juo
kibirą druskos išvalgyt! Nors mano straipsniai kandoki, bet prieš
Šv. Velykas mano Prienų krašto žmonės išrinko mane kaip
Lietuvos 100 "asmenybę". Tad vienas mano palinkėjimas
autoriams sumaniusiems pažvelgti į kraštiečius.
TOKIA GRAŽI PASAKA. O KODĖL MAMA VERKI?
Grįžti
prie vaikystės pasakų mane paskatino šių metų balandžio mėnesį
gautas pakvietimas atvykti į Prienų Kultūros ir laisvalaikio
centrą dėl Prienų krašto muziejaus išleistos knygos apie
kraštiečius. Prisiminiau šio muziejaus istoriją, kurioje teko
dalyvauti su uolia šio muziejaus įkūrėja Antanina Aleknavičiene.
Keliai suvedė per įvairius kraštiečių susitikimus, kuriuos
organizuodavo A. Aleknavičienė, nepamiršdama savo kraštiečių.
Gal
prisimenate ir pirmą Laisvo Lietuvos kariuomenės paradą
Prienuose su kariniu orkestru, su pulko vadu pulkininku S. Madalovu.
Bažnyčia, pamaldos, o po to iškilmingi pietūs kariuomenės
svečiams, vadams, kuriuos paruošė Antanina su savo bendradarbėmis.
Džiaugėmės laisve, jos saugoma muziejaus istorija, norėdami
perduoti ateities kartoms. Dažnai apsilankydavau muziejuje sutrikus
Antaninos kompiuteriui, ar kitai elektronikai, juk prieš daugelį metų buvau šio miesto
televizijos ir radijo ateljė vedėjas – technikas, tad padėti
buvo nesunku, arba patarti bažnytinio paveldo klausimais. Tad gavęs
pakvietimą tikėjausi kokio nors muziejau jubiliejaus paminėjimo,
ar susitikti su naujais darbuotojais.
Buvusi
muziejaus įkūrėja Antanina pensijoje, bet nenusėdi vietoje su
sukauptomis žiniomis apie kraštiečius. Yra išleidusi kelis
tomus knygų apie Prienų krašto žmones, o jos kompiuteris ir toliau kaupiasi naujų knygų žiniomis. Atvykus į susitikimą
visai kitaip pasikeitė mano įsivaizduotas susitikimas. Pasirodo,
kad šio muziejaus direktorė ir jos darbuotojai, stebėdami Lietuvos
100 gyvenimą, išleido knygą „100 iškiliausių Prienų krašto
asmenybių“, kurią pavartęs radau ir save.
Įžangoje
rašoma, kad buvo atsiklausta virš 1437 gyventojų ir atrinkta tie,
kurie pagal vertinimą tinkami skelbi šioje knygoje. Pasijutau
nejaukiai, kadangi nesitikėjau iš savų kraštiečių tokio pasitikėjimo.
Esu daug metų vedęs sielovadą Jurbarko rajono parapijose ir ten, su to krašto žmonėmis, teko sutikti Sąjūdį ir Kovo 11, vesti Jurbarkiečius į Baltijos kelią. Čia teko sutikti daug nuostabių žmonių. (Aišku, ir negerų to rajono tarybinių KGB darbuotojų).
Esu daug metų vedęs sielovadą Jurbarko rajono parapijose ir ten, su to krašto žmonėmis, teko sutikti Sąjūdį ir Kovo 11, vesti Jurbarkiečius į Baltijos kelią. Čia teko sutikti daug nuostabių žmonių. (Aišku, ir negerų to rajono tarybinių KGB darbuotojų).
Keliamas
iš Jurbarko rajono, atrodo kaimiškų parapijų, pajutau šių
žmonių nuoširdžią staigmeną, kai beveik visos to meto rajono
organizacijos pasirašė prašymą kardinolui V. Sladkevičiui
(manau, kad šis prašymas yra mano asmens byloje Kauno kurijoje),
kad manęs neiškeltų, kaip šiame rajone jauniausio ir aktyviausio,
ir gal greičiausiai neatsisakančio padėti įvairiuose to meto
Lietuvos atgimimo renginiuose, nes daugelis rajono kunigų buvo
vyresnio amžiaus, tad ir jiems tekdavo patalkinti.
Kardinolas
V. Sladkevičius į Jurbarkiečių prašymą atsakė: „Gerai kad
jūs įvertinate kun. A. Bulotą, tad ir mes jį įvertiname. Gerai
remontuoti bažnyčias, klebonijas, padėti parapijiečiams, ką turi
daryti kiekvienas kunigas, tad mes matome, kad dar svarbiau yra
ruošti tokius kunigus. Jis skiriamas į Kauno Kunigų seminariją
vedėju ir dėstytoju.“ Jurbarkiečiams beliko tik padėkoti
kardinolui, o, kad aš nedingčiau iš jų akiračio, ilgai
bendradarbiavau to rajono laikraštyje ir taip mane įtraukė į
Jurbarko krašto žmonių sąrašą kaip kraštietį. Bendraujame ir
dabar. Tad atvykęs į Prienus aš akis į akį susitikau su savo
tikrais kraštiečiais pagal gimimą, žemę ir saulę ( Jurbarke
esu, manau, pagal sielovados veiklą), kurie matė mane laikė vertu
išrinkti tarp kitų vertų kraštiečių.
Aš
dėkingas, kad Jūs manęs, šito Išlaužo Prienų krašto žmogaus
nepaleidote. Žmogaus, kurio pasaulio supratimas prasidėjo suvokimu, kad
Prienai yra labi didelis miestas Lietuvoje, su šaligatviais ir
malūnu, tiltu per Nemuną ir ligonine, policija ir teismu, ir žmonių
apginta nuo Prienų gaisro bažnyčia, ir garsia gimnazija, kuriai
vadovavo dvasininkas F. Martišius, ir kurią baigė daug garbingų ir
Lietuvai nusipelniusių žmonių, garsinisių ją pasaulyje aviacijos
sportiniais laimėjimais.
Vaikystės
pasaulis buvo su atlaidais ir sekmadienio turgumi, saldainiais ir
molinėmis švilpynėmis. Knygynas atsirado vėliau, kai pažinau
raides ir pradėjau po baltas lankas ganyti jos juodas „avis“.
Pokario
vaikai ne viską turėjo savo vaikystės dideliam džiaugsmui.
Žaislai - paprasti, savo konstrukcijos, radijas ir telefonas buvo
prabanga. Kaimo švietimas ir kultūra buvo bažnyčios aplinkoje,
kada kiekvieną sekmadienį galėjai matyti gražiai apsirengusius
žmones ir mandagiai besielgiančius bažnyčioje, užleidžiant
vietą atsisėsti į suolą vyresniam.
Mama
niekuomet neleisdavo mums vaikams atsisėsti į suolą, kad
klausydami kunigo pamokslo neužmigtume, o klausytume jo skelbiamo
Dievo žodžio. Tad gerai atsimenu, kaip Kristus daugino alkanoms
minioms duoną. O tuo kolchozų kūrimo metu iš ūkininkų ir
valstiečių buvo atimama duona ir jos labai trūko. Taip norėjos
būti tokiu kaip Jėzus ir žmonėms dalinti duoną.
Namuose
bolševikų su aktyviais kaimo skundikais, komjaunuoliais, buvo
suskaičiuotas visas turtas nuo vištų iki vaiskrūmių, nes turėjai
mokėti sunkias duokles remiant kuriamą komunizmą. Tad atėjus
vakarui mama stengdavosi mus greičiau užmigdyti, ir ,kad greičiau
užmigtume, mama pasakodavo pasakas. Matydavau kaip mama verkdavo, o
pasakos buvo tokios gražios, ir tik vėliau sužinojau, kodėl
verkdavo mama. Ji verkdavo, kad mes neužmiegame ir galime paprašyti
valgyti. Mokykla, tarybinė kariuomenė, disidentinis pakilimas.
Interesantų prašymas, kad „meistre gerai suremontuoki radiją“,
kad Amerikos balsas nebūtų trukdomas, Vatikano, radijo stotis
Laisvė, Madrido radijas, Laisvoji Europa, BBC ir t. t. Buvo galima
remontuoti, bet labi trūko detalių. Remontui prisiruoši daugelį
imtuvų ir turi laukti, kol gausi keletą detalių, o nuo to ir alga
priklausydavo ir taip brendo mintis, kad aparatai gali palaukti
detalių, bet tokioje darbo sistemoj pasirodė, kad žmogų
remontuoti yra svarbiau nei radijo aparatą. Radijo aparatas ar
televizorius gali palaukti detalių – nesuges daugiau, o žmogus
genda greičiau. Tad vienintelė iš vaikystės likusi kaip apsaugos
tvirtovė su storomis sienomis ir pilna bendraminčių bažnyčia, ir
aiškiu Dievo žodžiu, tapo kunigo kelio pasirinkimas.
Tada
spauda tarybinė, mokykla tarybinė, darbas tarybinis, pilietis
tarybinis, tik krikščionis buvo laisvas žmogus. Mėgau
aviamodeliavimą, kaip laisvą skrydį, klausytis radijo ir tarp
melo propagandos atrasti tiesą, ir ją perteikti savo klausytojams.
Bažnyčia
tapo argumentu ieškant laisvės Lietuvai, kuri pasireiškė ir tą
sausio 13 naktį prie Aukščiausios tarybos pastato, ir kai buvo
sunku, lange pasirodė V. Landsbergis ir paklausė, ar nėra minioje
kunigo. Jų buvo daug ir stovėjo jie atsirėmę krūtine į
tarybinius tankus, tik šitų nuotraukų niekas iki šiol
nereklamuoja, nes ten gynyboje stovėjo kunigas K. Krikščiukaitis, atvažiavęs ginti Lietuvos iš Baltarusijos, ir atrėmęs krūtinę į
tanką. Kitas kunigas A. Keina nuėjęs į balkoną, pradėjo
kalbėti rožančiaus maldą. Minia aptilo ir gretimais stovinčio
mano draugo mažame radijo imtuvėlyje pasigirdo: „ Alio, Alio
kalba Kaunas“. Pasirodė, kad mes vėl turime naują ryšį su
pasauliu per Sitkūnų radijo stotį, nes Vilniaus radijas ir
televizija užimti. Šito okupantas nepramatė ir tokie reiškiniai
parodo, kad ieškoti tiesos, skelbti, mokyti kitaip gyventi, nei
skelbia pasaulio dvasia, yra prasminga. Kad visame pasaulyje mamos
neverktų dėl savo vaikų likimo, kai parduodami iš skurdo,
nežudytų negimusių, bet kaip motina Teresė iš Kalkutos, keldama
ant rankų kaip skeletas išbadėjusį kūdikį televizijos žiūrovams
sakytų: „Žiūrėkite dar jame plazdena gyvybė“.
Vienuolė
Teresė pašventė visą savo gyvenimą tiems vaikams, kurių
negalėjo globoti, kad ir pro ašaras tikrosios motinos. Manau, kad
muziejai, jų istorijos, jų darbuotojai, prisideda prie to, kad
vaikystės gražios pasakos virstų ne ašaromis, o gražia gyvenimo
tikrove. Tad noriu padėkoti gerb. muziejaus direktorei Lolitai
Batutienei ir jos darbuotojams renkant ir rūšiuojant jums
atrodančius pagal rinkėjų balsus vertus kraštiečius, Prienų
rajono savivaldybei. Ačiū Jums mieli Prienų krašto žmonės. Su
Šv. Velykom. Pagarbiai, kraštietis kun. Alfonsas Bulotas.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą