Lietuvos advokatūros
naujienlaiškis informuoja:
Lietuvos advokatūra ne
sykį yra teikusi informaciją Europos Advokatūrų ir teisininkų
draugijų tarybai (CCBE) apie Advokatūros įstatymo pakeitimų
projektus ir kitas teisėkūros iniciatyvas, galinčias turėti
įtakos Lietuvos advokatūros nepriklausomumui. 2019 m. gruodžio 11
d. CCBE prezidentas José de Freitas atsiuntė laišką J. E.
Respublikos Prezidentui Gitanui Nausėdai, o taip pat Seimo
pirmininkui ir Ministrui Pirmininkui. Laiške CCBE išreiškia
savo susirūpinimą dėl Lietuvoje padidėjusio įvairių iniciatyvų
skaičiaus, kurios gali trukdyti įgyvendinti esminius teisininko
profesijos principus ir, visų pirma, vykdyti teisininko
konfidencialumo įsipareigojimą, taip pat ir užtikrinti advokatų
ir advokatūros nepriklausomumą.
CCBE prezidento laiškas
(priedas 1).
2019 m. gruodžio 13-14
d. vykusiame Prancūzijos advokatūros visuotiniame susirinkime –
generalinėje asamblėjoje buvo priimtas sprendimas pareikšti savo
palaikymą Lietuvos advokatūrai ir solidarumą su visais Lietuvos
advokatais. Prancūzijos Nacionalinė Advokatų Taryba patikino
atidžiai stebėsianti pokyčius, susijusius su Lietuvos advokatų
padėtimi ir teisinės valstybės principo puoselėjimu Lietuvoje.
Prancūzijos Nacionalinės
Advokatų Tarybos raštas (priedas 2).
Priedas 1.
Europos Advokatūrų ir
teisininkų
draugijų taryba
(CCBE)
Prezidentas
p. Gitanui Nausėdai
Jo Ekscelencijai Lietuvos
Respublikos Prezidentui
Briuselis, 2019 m.
gruodžio 11 d.
Jūsų Ekscelencija,
Europos Advokatūrų ir
teisininkų draugijų taryba (CCBE) atstovauja 45 šalių
advokatūroms ir teisininkų draugijoms, kurių nariais yra daugiau
nei 1 milijonas teisininkų. CCBE yra pripažįstamakaip draugija,
išsakanti Europos teisininkų nuomonę, atstovaujanti Europos
Advokatūrų ir teisininkų draugijų bendriems interesams Europos ir
kitose tarptautinėse institucijose.
Į CCBE kreipėsi jos
narė – Lietuvos advokatūra dėl Advokatūros įstatymo pakeitimų
projekto, kurį
Teisingumo ministerija
pateikė Parlamentui be išankstinio aptarimo su Advokatūra. CCBE
taip pat buvo informuota apie kitas teisėkūros iniciatyvas, tokias
Viešojo administravimo įstatymo projektus, ir apie kitus naujausius
pokyčius, tokius kaip E-pristatymo projektas ir Generalinės
prokuratūros aiškinamasis raštas dėl procedūrinių taisyklių
taikymo, kurios užtikrina advokatų veiklos, galinčios turėti
įtakos Lietuvos Advokatūros nepriklausomumui, garantijas.
Atsižvelgdama į tai,
CCBE norėtų atkreipti Jūsų dėmesį į tai, kad labai svarbu
gerbti galiojančius principus, norint užtikrinti teisininko
profesijos, kuri yra būtina teisinės valstybės sudedamoji dalis,
nepriklausomumą ir veiksmingumą, ir būtent nepriklausomumo ir
konfidencialumo principus, bei taip pat leisti savarankiškai
reguliuoti teisininko profesiją.
Siūlomi Advokatūros
įstatymo pakeitimai:
Vadovaujantis ta
informacija, kurią CCBE gavo iš Lietuvos Advokatūros, vienas iš
didžiausią susirūpinimą keliančių Advokatūros įstatymo
pakeitimų yra siūloma Garbės teismo sudėtis, skiriant dirbti
teisme asmenis, kurie nėra Advokatūros nariai, nenumatant jiems
jokių kitų reikalavimų, išskyrus tik tai, kad jie turi atitikti
aukštos moralės normas.
CCBE pabrėžia, kad
būtina gerbti ryšių tarp advokatų ir klientų konfidencialumo
principą, kad klientų konfidenciali informacija nebūtų atskleista
trečiosioms šalims. Todėl, jeigu siūlomi Garbės teismo sudėties
pakeitimai būtų patvirtinti, reikia užtikrinti, kad asmenys, kurie
nėra Advokatūros nariai, taip pat būtų įpareigoti laikytis tų
pačių konfidencialumo reikalavimų, kaip ir kiti nariai, kurie yra
teisių gynėjai.
Advokato pareiga yra
neatskleisti jam, kaip profesionalui, pateiktos jokios informacijos,
ir šios profesijos atstovo pareiga yra pripažįstama esmine, norint
tinkamai teikti teisines pareigas. CCBE Europos pagrindinių
teisininko profesijos principų chartija ir CCBE Europos Sąjungos
advokatų profesinės etikos kodekse yra konfidencialumo nuostatos,
kurios apima visas susijusias sąvokas, kurios skirtingose
jurisdikcijose gali skirtis (t. y. profesinė paslaptis, profesinės
paslapties apsauga ir konfidencialumas). Todėl konfidencialumo
įsipareigojimas apsaugo piliečius ir užtikrina jų teisę kreiptis
į teismą ir jų teisę į teisingą bylos nagrinėjimą pagal
Europos žmogaus teisių konvencijos 6 straipsnį.
Conseil des barreaux
européens – Europos Advokatūrų ir teisininkų draugijų taryba
association internationale sans but lucratif Rue Joseph II, 40/8 –
B 1000 Brussels – Belgium – Tel.+32 (0)2 234 65 10 – E-mail
ccbe@ccbe.eu – www.ccbe.eu
Be to, kad būtina
laikytis konfidencialumo principo, siūlomi Garbės teismo nuostatų
pakeitimai kelia grėsmę teisininko profesijos nepriklausomumui.
Visų pirma, iškyla du toliau nurodyti klausimai:
Pirma, valstybės
nustatomas atlygis Garbės teismo nariams, kurie nėra Advokatūros
nariai, gali kelti abejonių arba gali atrodyti, kad kyla abejonių
dėl tokių narių nepriklausomumo, ir ypač tais atvejais, kai
valdžios institucijos gali turėti kokių nors interesų. Antra,
Teisingumo ministerijos kompetencija inicijuoti drausmines priemones
atrodo problemiška, turint galvoje Garbės teismo narių
nepriklausomumą. Todėl CCBE kviečia Jus atidžiai aptarti šiuos
klausimus iki atitinkamų pakeitimų patvirtinimo datos. Kitos
teisėkūros iniciatyvos / naujausi pokyčiai:
Kalbant apie kitas
teisėkūros iniciatyvas ir naujausius pokyčius Lietuvoje, CCBE gavo
informacijos, inter alia, apie įgyvendinamą E-pristatymo projektą,
kurio pirminis tikslas yra gerinti
valdžios institucijų
ryšius su piliečiais. Tačiau, remiantis CCBE gauta informacija,
šis projektas taip pat yra skirtas advokatams, norint nustatyti
jiems ryšių su klientais palaikymo pareigą, naudojantis
E-pristatymo sistema, kurios veikimą užtikrina vyriausybė.
Todėl CCBE norėtų
turėti daugiau informacijos apie šį projektą, taip pat apie jos
galimą pritaikymą advokatams, ir priemones, kurios numatytos norint
užtikrinti, kad būtų laikomasi konfidencialumo principo. CCBE
ragina, kad tokia sistema turėtų užtikrinti ryšių tarp advokatų
ir jų klientų konfidencialumą dėl tų pačių priežasčių,
kurios nurodytos pirmiau. Tuo labiau, kad šiame kontekste reikėtų
turėti galvoje, kad Advokatų asociacijos yra savivaldos
institucijos, ir tokį jų
statusą garantuoja nacionaliniai ir tarptautiniai teisės aktai,
tokie kaip JT pagrindiniai principai dėl teisininkų vaidmens.
Teisininko profesijos savivalda taip pat pripažįstama CCBE
Chartijoje kaip vienas iš pagrindinių principų (Principas j).
Procesinės taisyklės,
numatančios advokatų veiklos garantijas:
CCBE taip pat gavo
informacijos apie Generalinės prokuratūros aiškinamąjį raštą
dėl procedūrinių taisyklių taikymo, kurios užtikrina advokatų
veiklos garantijas, ir visų pirma tiek, kiek jos susiję su
pranešimais Lietuvos Advokatūrai.
Šiame kontekste CCBE
pageidauja priminti CCBE Rekomendacijas dėl kliento konfidencialumo
apsaugos kaip apibrėžta priežiūros veiklos kontekste, kurios
nustato visą eilę standartų, kuriais būtina vadovautis, norint
užtikrinti, kad pagrindiniai profesinės paslapties ir profesinės
paslapties apsaugos principai nebūtų pažeidžiami, vyriausybei
imantis tokios veiklos, kuri apima pranešimų perėmimą ir prieigą
prie advokatų valdomų duomenų, norint užtikrinti stebėseną ir
(arba) teisėsaugą.
Vienas ypatingas
aspektas, į kurį CCBE norėtų atkreipti dėmesį, yra būtinybė
užtikrinti teisminę ir nepriklausomą priežiūrą: palaikant
ryšius su advokatais, esminis dalykas yra gauti teisminės
institucijos leidimą iki perėmimo priemonės taikymo pradžios. Tuo
labiau, kad visose stadijose reikalaujama, kad nepriklausoma teisminė
institucija užtikrintų priežiūros procedūrą, ir jai būtų
suteikti įgaliojimai nutraukti perėmimą ir (arba) sunaikinti
perimtą medžiagą. Todėl pagal įstatymus priežiūros
institucijai turi būti suteikti tinkami įgaliojimai, kad ji galėtų
priimti privalomus sprendimus. Be to, tose jurisdikcijose, kuriose
ypatingas vaidmuo yra suteiktas advokatūros prezidentui arba kitam
advokatūros organui, būtina vadovautis specialiomis teismo
sankcijos išdavimo arba vykdymo taisyklėmis. Tai ypač susiję su
orderio vykdymu nepriklausomo teisininko atžvilgiu ir būtina
atsižvelgti, ar kokiai nors medžiagai gali būti daroma įtaka,
susijusi su profesinės paslapties, profesinės paslapties apsaugos
įsipareigojimo vykdymu, ir todėl jos nereikėtų priskirti prie
orderio aprėpties. Daugiau informacijos žr. pirmiau nurodytų CCBE
rekomendacijų 22-25 puslapiuose.
Be to, CCBE norėtų
pabrėžti, kad tik tie pranešimai gali būti perimami, kuriems
netaikomi profesinės paslapties ir profesinės paslapties apsaugos
srities reikalavimai. Pagal Europos Žmogaus teisių teismo
jurisprudenciją, tai medžiagai, kuriai gali būti taikoma
profesinės paslapties apsauga, yra užtikrinama didesnė apsauga
pagal Europos žmogaus teisių konvencijos 8 straipsnį. 1. Be to,
advokato ir kliento susirašinėjimui, susijusiam su ypatingąja
teisena nagrinėjamai bylai (baudžiamasis ar civilinis ginčas) taip
pat taikoma EŽTK 6 straipsnyje numatyta apsauga, susijusi su teise į
teisingą teismą. 2. Pagal 6-tąjį straipsnį (kitaip nei teisės
pagal 8-ąjį straipsnį) teisės yra absoliučios, todėl jokie
apribojimai ir išimtys negali būti taikomi (žr. CCBE rekomendacijų
13-16 puslapius).
Atsižvelgiant į tai,
kas išdėstyta pirmiau, CCBE išreiškia savo susirūpinimą dėl
Lietuvoje padidėjusio įvairių iniciatyvų skaičiaus, kurios gali
trukdyti įgyvendinti esminius teisininko profesijos principus ir,
visų pirma, vykdyti teisininko konfidencialumo įsipareigojimą,
taip pat ir užtikrinti advokatų ir advokatūros nepriklausomumą.
Tokios iniciatyvos taip pat gali būti laikomos mėginimu trukdyti
teisininko profesijos savivaldai.
Taigi galime su Jumis
toliau diskutuoti šiuo klausimu, ir CCBE ragina Jus atsižvelgti į
visas šias
pastabas, kad teisinės
valstybės priemonių sistema Lietuvoje būtų stipri.
Pagarbiai,
CCBE Prezidentas
José de Freitas
/parašas/
Kopija:
Lietuvos Respublikos
Seimo Pirmininkui p Viktorui Pranckiečiui,
Lietuvos Respublikos
Ministrui Pirmininkui p. Sauliui Skverneliui
1 Europos Žmogaus teisių
teismas, Michaud prieš Prancūziją (12323/11), 2012, §117-8.
2 EŽTT, S. v.
Switzerland (12629/87), 1991, §48. Taip pat žr. EŽTT, Domenichini
prieš Italiją (15943/90),
1996, §39; EŽTT, Öcalan
prieš Turkiją (46221/99), 2005, §1333; EŽTT, Moiseyev prieš
Rusiją (62936/00),
2008, §209; EŽTT,
Campbell prieš Jungtinę Karalystę (13590/88), 1992, §§ 44-48.
Priedas 2.
PRANCŪZIJOS NACIONALINĖS
ADVOKATŲ TARYBOS PASIŪLYMAS
DĖL PARAMOS LIETUVOS
ADVOKATŪRAI IR VISIEMS ADVOKATAMS
Generalinė asamblėja
priėmė 2019 m. gruodžio 13 ir 14 d
* *
Prancūzijos Nacionalinė
Advokatų taryba, 2019 gruodžio 13 ir 14 d. Vykusioje Generalinėje
Asamblėjoje,
BŪDAMA INFORMUOTA apie
Lietuvos Vyriausybės pasiūlymus iš dalies pakeisti Lietuvos
Advokatūros įstatymą ir jų keliamą pavojų advokato profesijos
nepriklausomumui, advokato profesinei paslapčiai ir Lietuvos
Advokatūros savarankiškumui;
DAR KARTĄ PATVIRTINA
esminį advokatų vaidmenį demokratinėje visuomenėje ir teisės
viršenybei;
PRIMENA, būtinybę
apsaugoti advokatų nepriklausomumą ir profesinę paslaptį, –
pagrindinių principų, bendrų visoms Europos Sąjungos valstybėms
narėms;
PRIMENA, kad advokato ir
kliento privilegija, kuria užtikrinamas santykių tarp advokato ir
jo kliento konfidencialumas, įtvirtintas visų pirma Europos Žmogaus
teisių konvencijos 8 straipsnyje, yra pagrindinė teisės viršenybės
garantija;
PABRĖŽIA, kad advokatų
ir klientų teisių apsauga nėra nustatyta advokatų naudai, bet
klientų, Teisingumo ir demokratijos labui;
IŠREIŠKIA savo paramą
Lietuvos advokatų asociacijai ir jos solidarumą su visais Lietuvos
advokatais. Prancūzijos nacionalinė advokatų Taryba atidžiai
stebės pokyčius, susijusius su Lietuvos advokatų padėtimi ir
teisinės valstybės principo puoselėjimu Lietuvoje.
Priimta Paryžiuje
gruodžio 14 d. 2019.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą