Nors sutartys lietė
visas nacionalines mažumas, ypatinga reikšmė jų žydams nebuvo
paslaptis [36]. Žydų delegacijų komitetas tęsė funkcionavimą ir
pasibaigus Paryžiaus konferencijai, užsiimdamas žydų mažumos
teisių gynimu pagal priimtas sutartis, o 1936 m. jį pakeitė vietoj
jo sukurtas Pasaulio žydų kongresas (situacija pasikeitė ryšium
su atėjimu į valdžią Vokietijoje nacistams).
Tarpukario vystymosi
periodo metu būdama „tolerancijos“ modeliu, Čekoslovakija
vaidino svarbų vaidmenį realizuojant sionizmo kontrolės europinės
elitoms strategiją. Ir ne atsitiktinai būtent čia, esant idėjiniam
ir finansiniam sionistų judėjimo palaikymui, buvo tiksliai
suformuluota ir visapusiškai parengta programa kūrimo Pan-Europos
arba „Jungtinių Europos valstijų“ (pati idėja turėjo seną
istoriją), kurios autoriumi skaitomas Ričardas Nikolaus fon
Kudenhove-Kalergi.
3.
R.N.Kudenhove-Kalergi kaip vieningos Europos „dvasinis tėvas“
R.N.Kudenhove-Kalergi (1894―1972) buvo sūnus Austro-Vengrijos
piliečio Henriko Kudenhove-Kalergi, ilgus metus dirbusio
diplomatinėje tarnyboje. Aplinka, kurioje jis augo, buvo išimtinai
kosmopolitinė: motina buvo japonė, o tėvas kilęs iš šeimos,
kurios šaknys rėmėsi į senovines flamandų, graikų, lenkų,
norvegų, vokiečių ir prancūzų aristokratų gimines [37]. Gimė
jis Tokijuje, buvo auklėjamas vokiškoje Bohemijos dalyje, mokėsi
Vienos universitete, o po Pirmojo pasaulinio karo pasirinko
Čekoslovakijos pilietybę. 1922 metais jis įstojo į Vienos masonų
ložę „Humanitas“, iš kurios vėliau išėjo, išlaikydamas
ryšius su Centrinės Europos, Anglijos ir JAV masonais. Ypatingą
interesą jis reiškė judaizmui, kas buvo nulemta jo tėvo idėjinių
pažiūrų, rimtai studijavusiu antisemitizmo problemas ir
draugavusio su Teodoru Herzliu. Henriko Kudenhove-Kalergi parašyta
disertacija „Antisemitizmo esmė“ buvo apginta Paryžiaus
universitete, kaip tik tuo metu, kai ten dėstė T.Masarik, ir jie
gerai pažinojo vienas kitą [38]. Atkreipia dėmesį tai, kad ir
pirmoji, ir paskutinė (trečia) Richardo Kudenhove-Kalergi žmonos
buvo žydės.
1921 m. R.
Kudenhove-Kalergi publikuoja straipsnį „Čekai ir vokiečiai“,
kuriame pirmą kartą atsigręžia į paneuropizmo idėją. 1922 m.,
Berlyno dienraštyje „Vossische Zeitung“ skelbia straipsnį
„Europos išlaisvinimas“, kuriame jis iškelia Europos
suvienijimo projektą ir Vienoje organizuoja pirmą savo šalininkų
susirinkimą, dalyvaujant 6 tūkstančiams delegatų. Sekančiais
metai jis paskelbė knygą-manifestą „Pan-Europa“ ir pradeda
leisti žurnalą tuo pačiu pavadinimu,
kuris taps oficialiu
judėjimo organu, kurio nacionalinės sekcijos kuriamos įvairiose
Europos valstybėse jau 1924 metais.
Oficialūs paneuropizmo tikslai, išdėstyti manifeste ir vėliau
išėjusioje knygoje „Kova už Pan-Europą“, buvo ekonominis,
politinis kultūrinis Europos suvienijimas, kad priešintis vidinėms
ir išorės jėgoms, siekiančioms kurstyti naujus konfliktus Europos
viduje, ir užtikrinti Europos hegemonijos JAV ir TSRS akivaizdoje.
Atmesdamas Anglijos dalyvavimą sąjungoje, Kudenhove-Kalergi
pagrindiniu susivienijimo motoru matė prancūzų-vokiečių
bendradarbiavimą, kurio pagalba abiejų valstybių resursai būtų
kolektyviai kontroliuojami. Numatyti šie susijungimo etapai:
pan-Europos konferencija, sukūrimas paneuropinio biuro, arbitražinės
sąjungos tarp valstybių, muitų sąjungos ir, pagaliau, europinės
konfederacijos.
Remdamasis tuo,
Kudenhove-Kalergi Europai priskyrė ir Rusiją, manydamas, kad ji
laikinai atskirta nuo europinės demokratijos ir kad ateityje
kultūrinės sienos tarp Europos ir Azijos eis net ne per Uralą, bet
palei Altajaus kalnus, o Europa tęsis iki Kinijos ir Japonijos
imperijų ir Ramiojo vandenyno. „Šeštoji Europa“, - nurodė
Kudenhove-Kalergi, „tęsiasi taip toli į rytus, kiek tęsiasi
demokratinė sistema“ [40].
Kultūriniu požiūriu
Kudenhove-Kalergi vertino ir „nacijos“ sąvoką, manydamas, kad
nacijos išskyrimas pagal kraujo ryšius yra labai neteisingas, apie
ką byloja žydų tautų istorija. Kraujo giminystei jis priešpastato
dvasinį bendrumą, išskirdamas vieningą „žydų naciją“ kaip
dvasinę bendriją, turinčią bendrus dvasinius mokytojus. „Jei ši
dvasia paneuropinės kultūros nugalės kovoje už savo egzistenciją,
tuomet kiekvienas padorus vokietis, prancūzas, lenkas ar italas
ateityje gali tapti geru europiečiu“ [41]. Nereikalaudamas
likvidavimo kalbinių ir kultūrinių skirtumų tarp Europos tautų,
Kudenhove-Kalergi siūlė atskirti nacijas nuo valstybės, taip pat
kaip nuo jų buvo atskirta bažnyčia, tam, kad tautiškumo klausimas
taptų kiekvienam asmeniniu klausimu. „Sąvoka„ savo valstybės
pilietis “išnyks savaime, kaip ir „bažnyčios“sąvoka, ir
užleis vietą principui: laisva nacija laisvoje valstybėje“.
Kadangi pilietybės
klausimas taps antraeilis, tai padės išspręsti valstybės sienų
problemą ir sustabdyti bandymus jas prievarta pakeisti. „Yra tik
vienas radikalus būdas teisingai ir ilgam laikui išspręsti Europos
sienų problemą. Šis kelias vadinamas ne sienų perkėlimu, o jų
likvidavimu. Europietis ... turi skirti visą savo energiją
nacionalinių ir ekonominių sienų likvidavimui.“. „Jei bus
patenkinti abu šie reikalavimai, tuomet Europos viduje išnyks visos
ginčijamos teritorijos, kurios galėjo sukelti kitą Europos karą.
Valstybės sienos susiaurės iki regioninių ir praras savo reikšmę.“
Kudenhove-Kalergi taip
pat planavo, kad „visos Europos įstatymų leidybos organas
pareikalaus nutraukti dirbtinai sukurtą nacionalistinį persekiojimą
švietimo sistemoje ir spaudoje. Pagal šį įstatymą bet koks
nacionalinės neapykantos propagandos pasireiškimas bus laikomas
išdavyste ir bus griežtai baudžiamas“ [42]. Savo kultūros
formavimąsi Europa gali baigti tik puoselėdama visos Europos
ekonomiką.
Visa tai buvo oficialūs judėjimo planai, kuriuose daug kas liko
neatskleista, kas liečia turinį sąvokos europiečių „dvasinis
bendrumas“. Tačiau realus supratimas prasmės europinio vieningumo
buvo jo išdėstyta kitame darbe, išleistame nedideliu tiražu ir,
sprendžiant iš visko, skirtame siauram asmenų ratui [43]. Kalbu
apie 1925 m. paskelbtą knygą „Praktinis idealizmas“ [44], kurio
pagrindine idėja buvo pagrindimas dvasinės judaizmo lyderystės
europinėje civilizacijoje ir būtinybės žydų pavertimu į
valdančiąją Europos elitą. Kaip išsireiškė vienas iš
tyrinėtojų, charakterizuodamas šiuos ideologinius projektus, kad
„kas pas slaptas bendruomenes mintyse, tas pas Kalergi ant
liežuvio“
36. Электронная еврейская
энциклопедия. http://www.eleven.co.il/article/I2449
37. Его корни по греческой
линии восходят к древнему роду
византийского императора Фокия и
венецианской аристократии // Compte Richard
Nikolaus von Coudenhove-Kalergi. http://www.multilingualarchive.
com/ma/enwiki/fr/Count_Richard_Nikolaus_von_Coudenhove-Kalergi
38. Compte Richard Nikolaus von
Coudenhove-Kalergi. http://www.multilingualarchive.com/ma/enwiki/fr/ Count
Richard Nikolaus_von_Coudenhove-Kalergi#Views_on_Race_and_Religion
39. Как писал
Куденхове-Калерги, если бы Наполеон
«одержал победу над Лейпцигом, сегодня
уже существовали бы Соединенные Штаты
Европы — с бонапартистским или
республиканским режимом. Свержение
Бонапарта отбросило Европу назад в
международный хаос. Но обновлённая им
идея Единой Европы уже не могла быть
уничтожена. Она жила дальше, как в
реакционном, так и в революционном
лагерях, и среди королей, и среди
народов».
40. Куденхове-Калерги
Р.
«Пан-Европа». http://www.paneuropa.ru/home.php?id=4&id2=0&id3=6&lang=
41. Там же.
42. Куденхове-Калерги.
«Пан-Европа». http://www.paneuropa.ru/home.php?id=4&id2=0&id3=6&lang=
43. Характерно, что эта
книга не упоминается на официальном
сайте Панъевропейского союза. На датском
же сайте, посвященном этой книге,
указано, что она негласно запрещена в
Германии, хотя не входит в список
официально запрещенной литературы
(см.: http://da.wikipedia.org/wiki/Praktischer_ Idealismus).
44. См.: Coudenhove Kalergi R.
Praktischer idealismus. Adel - Technik - Pazifismus. Wien-Leipzig.
1925. http://www.mediafire.com/7wwyl5p4stattbqm
45. Бондарев Г. Антропософия
на скрещении оккультно-политических
движений современности. В 2-х
томах, http://rudolf-steiner.ru/50010010/1480.html
Vertimo
pradžia:
1d.http://lebionka.blogspot.com/2020/06/cetverikova-on-seseline-europos.html
1d.http://lebionka.blogspot.com/2020/06/cetverikova-on-seseline-europos.html
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą