POLITINĖ PARTIJA „NACIONALINIS SUSIVIENIJIMAS“
J.
E. Lietuvos Respublikos Prezidentui Gitanui Nausėdai
Lietuvos
Respublikos Seimo frakcijoms
Lietuvos Respublikos Seimo
nariams
Lietuvos Respublikos Ministrei Pirmininkei
Lietuvos
Respublikos teisingumo ministerijai
Kopijos:
Šventojo
Sosto atstovui Lietuvoje J. E. Apaštališkajam nuncijui –
arkivyskupui dr. Petar’ui Antun’ui Rajič’iui
Lietuvos
Vyskupų Konferencijos pirmininkui J. E. Vilniaus arkivyskupui
metropolitui Juozui Grušui
Žiniasklaidai
PAREIŠKIMAS
DĖL ŠALIES TEISMŲ IR TEISĖTVARKOS INSTITUCIJŲ PERTVARKOS
2021
m. sausio 12 d.
Vilnius
Šiemet sukanka 12 metų nuo kruvinos protesto akcijos, kai
Lietuvos piliečiai Vilniuje prie Lietuvos Respublikos Seimo mėgino
protestuoti prieš valdžios vykdomą nevykusią mokesčių reformą,
Ignalinos AE uždarymą, daugelio žmonių nedarbą ir kt. Šią
akciją 2009 m. sausio 16 dieną surengė Lietuvos profesinės
sąjungos, pakvietusios Nepriklausomos Lietuvos valdžią akistatai
su savo piliečiais. Tačiau to meto valdžia jos išvengė dėl
grupės provokatorių, kurie taikų žmonių protestą pavertė
nevaldomomis riaušėmis (buvo veržiamasi į Seimo pastatą, daužomi
Seimo rūmų langai ir kt.). Išprovokuotoms riaušėms malšinti
prieš akcijos dalyvius buvo mestos gausios policijos pajėgos,
panaudojant šaunamuosius ginklus ir sprogstamąsias medžiagas. Dėl
provokatorių kaltės buvo sužalota ir suluošinta daugybė
beginklių žmonių, o šimtai akcijos dalyvių buvo sulaikyti ir
nugabenti į policijos nuovadas. Ši kruvina diena įėjo į
Nepriklausomos Lietuvos istoriją kaip gėdingiausia demokratiškai
išrinktos valdžios susidorojimo su savo piliečiais akcija,
žiaurumu ir brutaliais policijos veiksmais niekuo nenusileidžianti
garsiajam 1988-aisiais Vilniaus Katedros aikštėje surengtam „Bananų
baliui“, kuriame sovietinės milicijos ir okupaciniai kariškių
būriai, apsiginklavę metaliniais šarvais, plastikiniais skydais
bei neperšaunamomis liemenėmis, guminėmis lazdomis daužė
susirinkusius beginklius Lietuvos žmones už trispalvės Lietuvos
vėliavos panaudojimą.
Gėdinga buvo tai, kad apie 2009 m. sausio
16 d. rengiamas provokacijas tuometinė valdžia buvo informuota iš
anksto (šalies specialiosios tarnybos negalėjo šio fakto
nežinoti), tačiau nesiėmė jokių priemonių, laukdama sąlygų,
reikalingų smurtui prieš beginklius gyventojus pateisinti.
Pasinaudojusi susidariusia palankia proga, siekdama įbauginti,
tądien ji piliečiams parodė savo turimus galios ir prievartos
išteklius, t. y. sąmoningai neužkardžiusi provokatorių veiksmų
ir panaudojusi grubią jėgą prieš taikius šalies gyventojus,
parodė aiškų ir nedviprasmišką požiūrį į piliečių žodžio
ir įsitikinimų reiškimo bei taikių susirinkimų laisvę
Nepriklausomoje Lietuvos valstybėje.
Tokio požiūrio į šias
laisves iš esmės buvo laikomasi per visus iškovotos Lietuvos
nepriklausomybės metus. Institucijos toleravo prieš valstybę
daromus nusikaltimus arba naudodamos perteklinę jėgą drausmindavo
piliečius, kai tik šie nors taikiai, bet principingai mėgindavo
ginti savo konstitucines teises. Vien Sausio 13-osios kruvinų įvykių
tyrimo vilkinimas, šios bylos įrodymų ir kitų duomenų
pradanginimas, neatskleistos ir iki galo neišsiaiškintos V. Pociūno
žūties aplinkybės Baltarusijoje (neva VSD pareigūnas žuvo
iškritęs pro langą) rodo, jog tam tikra teisėtvarkos institucijų
pareigūnų dalis nėra atsikračiusi okupacinės valdžios įpročių
ir siekia represyviai veikti prieš savo bendrapiliečius. Jie
ciniškai rodo negatyvų požiūrį į nepriklausomą Lietuvos
valstybę, kurią, tikėtina, laiko fikcija, leidžiančia
nesilaikyti įstatymų atskiroms privilegijuotoms žmonių grupėms
(taip buvo sovietmečiu).
Būtent tokį požiūrį į šalies piliečius atskleidė valstybės
represinių struktūrų veiksmai 2012 metais, žiniasklaidoje įkyriai
eskaluojant pedofilijos skandalą po tragiškos teisėjo J.
Furmanavičiaus, garliaviškio D. Kedžio ir A. Ūso žūties, kai
prieš taikius gyventojus valdžia pasiuntė specialiosios paskirties
kovotojų dalinius, skirtus didelėms žmonių riaušėms malšinti.
Šimtai gerai paruoštų ir apginkluotų policijos pareigūnų 2012
m. gegužės 17 dieną šturmu įsiveržė į buvusios teisėjos N.
Venckienės buvimo vietą Klonio gatvėje ir užpuolę ėmė daužyti
beginklius taikius civilius gyventojus, kurie, dangstydamiesi
trispalvėmis valstybės vėliavomis, mėgino apginti mažametę N.
Venckienės dukterėčią D. Kedytę nuo galimos teisėtvarkos
pareigūnų prievartos. Tąkart daugybė niekuo nekaltų ir
prievartai nesipriešinusių žmonių buvo žiauriai sumušti,
suluošinti ir išgabenti į policijos nuovadas, o mažametė
mergaitė grubiai išplėšta iš jos artimųjų rankų ir visam
laikui paslėpta nuo visuomenės.
Tuo metu sudaryta laikinoji
Seimo komisija Garliavos įvykiams tirti skubėdama darė viena kitai
prieštaraujančias išvadas, o teismai skelbė prieštaringus
sprendimus baudžiamosiose ir administracinėse bylose dėl neva
neteisėto civilių žmonių pasipriešinimo ginkluotiems specialiųjų
pajėgų būriams privataus namo kieme. Tikroji šių sprendimų
paskirtis buvo užglaistyti perteklinę valstybės prievartą prieš
beginklius žmones ir pateisinti antikonstitucinius valdžios
veiksmus, susidorojant su savo piliečiais. Dar daugiau, specialiųjų
policijos pajėgų akcija Garliavoje savo esme buvo parodomoji ir ja
siekta pabrėžti žmonėms sovietinio okupacinio režimo tęstinumą
bei šio režimo įtvirtintus vergovės principais gristus valstybės
ir piliečio santykius. Tokią išvadą patvirtina aplinkybė, kad
dėl perteklinės tą dieną panaudotos specialiųjų policijos
dalinių prievartos valstybės valdžia niekada visuomenės
neatsiprašė. O iškilus visuomenės abejonėms dėl atimtos
mažametės mergaitės likimo, valdžios atstovai netgi nesiteikė
viešai patikinti, jog D. Kedytė vis dar gyva ir sveika.
Atsakyti
į nuolat kartojamus visuomenės klausimus, koks gi likimas ištiko
mažametę D. Kedytę, nenorėjo (o gal ir negalėjo) nei tuometinė
prezidentė Dalia Grybauskaitė, nei dabartinis Lietuvos Respublikos
Prezidentas Gitanas Nausėda, abu tarsi patvirtindami, jog teismai ir
Lietuvos teisėtvarkos institucijos šalyje veikia nepriklausomai nuo
atstovaujamosios valdžios valios, nors ir selektyviai taikydamos tik
sau priimtinus įstatymus.
Gėdingi teisėtvarkos institucijų veiksmai ir teismų sprendimai,
teisinant valdžios nusikaltimus prieš savo piliečius ir valstybę,
buvo daromi nuo pat Lietuvos nepriklausomybės atkovojimo. Juos
vainikavo garsioji Darbo partijos byla dėl masinio lėšų
grobstymo, kurioje akivaizdžiai nusikalstamas veikas vykdę asmenys
buvo išteisinti formaliai prisidengus bylos senatimi, nes, anot
Aukščiausiojo Teismo 2016-12-30 nutarties baudžiamojoje byloje Nr.
2K-7-304-976/2016, teismo sprendimas neužkerta kelio naujai
įsteigtai politinei partijai (Darbo partijai) „ginti turimas
teises į valstybės biudžeto dotacijas. „Apkaltinamasis
nuosprendis negali būti priimamas, jei yra praėję aštuoneri
metai, kai yra padarytas apysunkis nusikaltimas… <…> Taigi,
netgi jei apeliacinės instancijos teismas naujo bylos nagrinėjimo
metu padarytų išvadą, jog yra pagrindas po reorganizavimo įsteigto
juridinio asmens baudžiamajai atsakomybei, apkaltinamasis
nuosprendis negalės būti priimtas suėjus senaties
terminams“.
Tokiu būdu teismų leidimu Darbo partijai, kuri
neginčijamai grobstė mokesčių mokėtojų lėšas, buvo palikta
teisė ir toliau jas grobstyti, nes vien tik 2020 m. pirmąjį
pusmetį šiai į nusikaltimus įsipainiojusiai partijai iš
valstybės biudžeto buvo skirta beveik 200 tūkst. eurų mokesčių
mokėtojų lėšų, o 2020 m. liepos mėnesį Vyriausioji rinkimų
komisija jai gražino dar 1,8 mln. eurų dydžio prieš dešimtmetį
skirtą, bet Darbo partijos sąskaitos taip ir nepasiekusią
dotaciją.
Galiausiai tai, kad teismai ir teisėtvarkos institucijos nuosekliai
laikėsi sovietinės okupacijos įtvirtintų piliečių persekiojimo
ir valdžios nusikaltimų neigimo tradicijų, patvirtina dabartiniai
prokurorų bei teisėjų sprendimai, kuriais vertinami nuo okupacinio
režimo skaudžiai nukentėjusių žmonių skundai (dėl žinomų
Lietuvos katalikų bažnyčios kronikos (LKBK) leidėjų
persekiojimo, partizano A. Kraujelio žūties, partizanų vado J.
Žemaičio paniekinimo ir kt.).
Antai Vilniaus apygardos
prokuratūros Vilniaus apylinkės prokuroras G. Vaivada, 2016 m.
nagrinėjęs pareiškėjų (A. Endriukaičio, N. Sadūnaitės, P.
Plumpos, A. Terlecko, J. Volungevičiaus, A. Petrusevičiaus, J.
Kaunecko, R. Teresiūtės ir P. Cidziko) skundą dėl SSSR valstybės
saugumo komiteto, prokuratūros darbuotojų, teisėjų bei kitų
kolaboravusių asmenų vykdomos nusikalstamos veiklos, persekiojant
„Lietuvos Katalikų bažnyčios kronikos“ leidėjus ir
platintojus, vertino skundo parodymus. Taip pat jis vertino liudytojų
parodymus apie kunigo Leono Šapokos žiaurius kankinimus, poeto
Mindaugo Tomonio žūtį (jo kūnas rastas be galvos ant geležinkelio
bėgių), kunigo Broniaus Laurinavičiaus žūtį po automobilio
ratais, kunigo Juozo Zdebskio žūtį autoįvykio metu ir kt. Tačiau
2016-05-03 nutarimu (ikiteisminio tyrimo byla Nr. 01-2-00116-10)
prokuroras nustatė, kad sovietinės okupacijos laikotarpio
tardytojai, prokurorai, teisėjai ir tarėjai persekiotiems ir
nukankintiems žmonėms nepadarė nieko blogo. Pasak prokuroro, jie
to nedarė tyčia – jų veiksmai nebuvo „nukreipti tyčia ir
žiauriai persekioti LKB leidusius platinusius ir gaminusius
asmenis“, kadangi su okupaciniu režimu kolaboravusieji „dirbo
ir, atliko pavestas užduotis“. Prokurorui G. Vaivadai visiškai
priimtinas buvusio Lietuvos KGB vadovo generolo E. Eismunto
paaiškinimas, esą šis visai nekaltas, nes pagrindinė to meto
sovietinio saugumo komiteto funkcija buvo „turimomis teisinėmis ir
operatyvinėmis priemonėmis apginti esančią santvarką“, o
generolo pagrindinis darbas „buvo vykdyti nurodymus iš Maskvos…“.
Minėtas prokuroras padarė pateisinančią išvadą, kad okupacijos
metu nieko nusikalstamo nebuvo daroma, nes nukentėjusiems asmenims
(kardinolui S. Tamkevičiui, N. Sadūnaitei, vyskupui J. Kauneckui ir
kitiems) baudžiamosios bylos buvo iškeltos vadovaujantis okupacinės
valdžios įstatymais – „baudžiamasis persekiojimas vyko
remiantis tuo metu galiojusio LTSR BK ir LTSR BPK normomis. Šiuos
teisės aktus 1961 m. birželio 26 d. priėmė Lietuvos Tarybų
Socialistinės Respublikos Aukščiausioji Taryba. <…> Tuo
metu LTSR gyvenę žmonės turėjo šios valstybės pilietybę, vykdė
šios valstybės įstatymus visose srityse, žinodami, kad jų
nevykdymas užtraukia atsakomybę“. Tokios išvados pagrindu
minėtas prokuroras nutraukė bylą dėl LKBK leidėjų
persekiojimo.
Pareiškėjai apskundė G. Vaivados nutarimą
aukštesniajam prokurorui E. Papučkai, nurodydami, kad oficialiais
duomenimis 1940–1941 metais buvo įkalinta, nužudyta ir ištremta
23 tūkst. žmonių, o 1944– 1953 metais suimta ir įkalinta 186
tūkst., ištremta dar 118 tūkst. žmonių. Žuvo per 20 tūkst.
partizanų, lageriuose ir kalėjimuose žuvo 25 tūkst., o tremtyje
žuvo dar 28 tūkst. asmenų. Jie taip pat nurodė, kad prokuroro G.
Vaivados nutarimas prieštarauja Strasbūro teismo sprendimo (byloje
– Vasiliauskas prieš Lietuvą) cituotoms teisės normoms,
Tarptautinio karo tribunolo statutui ir Niurnbergo principams. Tačiau
aukštesnysis prokuroras E. Papučka 2016-08-08 nutarime
(ikiteisminio tyrimo byla Nr.01-2-00116-10) atmetė rezistentų
skundą, pažymėdamas, jog okupacijos metu prokurorai, teisėjai ir
tarėjai sprendimus priėmė pagal tuo metu galiojusius teisės aktus
– nukentėjusiųjų „persekiojimas vyko remiantis (okupacinės
Lietuvos) LTSR BK ir LTSR BPK kodeksu“!
Pareiškėjai šį
neįtikėtinai cinišką aukštesniojo prokuroro sprendimą apskundė
Vilniaus miesto apylinkės teismo ikiteisminio tyrimo teisėjui,
kuris panaikino abiejų prokurorų nutarimus ir įpareigojo tęsti
ikiteisminį tyrimą. Aukštesnysis prokuroras spyriodamasis vėl
atmetė pareiškėjų skundą. Tačiau ikiteisminio tyrimo teisėjas
dar kartą panaikino aukštesniojo prokuroro nutarimą. Šiam
pasiskundus Vilniaus apygardos teismui, jo skundas ir ten buvo
atmestas – abu prokurorai įpareigoti tyrimą atlikti iš
naujo.
Tačiau tyrimą atnaujinęs, prokuroras G. Vaivada netrukus
jį vėl nutraukė. Dėl tokio akivaizdžiai neteisingo elgesio
pareiškėjai paprašė abu prokurorus nuo tyrimo nušalinti.
Vilniaus apylinkės prokuratūros vyriausiasis prokuroras G.
Bernotavičius atsisakė tai padaryti, bet Vilniaus miesto apylinkės
teismo ikiteisminio tyrimo teisėja M. Suchankienė šį vyriausiojo
prokuroro sprendimą panaikino. Prokurorai buvo priversti bylą
nagrinėti iš naujo. Tačiau ją nagrinėjo ir vėl tas pats
prokuroras G. Vaivada, kuris tyrimą dar kartą nutraukė.
Aukštesnysis prokuroras E. Pampučka, kaip įprasta, šiam
prokurorui pritarė, taip pat atmesdamas pareiškėjų skundą,
tikėtina, vildamasis, kad ši garsi rezonansinė Lietuvos rezistentų
byla pagaliau pateks į „tinkamų“ teisėjų
rankas.
„Nacionalinis suvienijimas“ atkreipia dėmesį, kad
Lietuvos teismų ir teisėtvarkos sistemoje dirba labai daug
sąžiningų ir Lietuvos valstybei atsidavusių žmonių, tarp kurių
pažymėtini rezistentų byloje objektyvią ir nešališką poziciją
užėmę Panevėžio apygardos prokuroras Ričardas Juozainis
ir Generalinės prokuratūros prokuroras Rimvydas Valentukevičius,
Vilniaus miesto apylinkės teisėjai Regina Gudienė, Miglė
Suchankienė, Darius Grizickas, Vilniaus apygardos teismo teisėja
Ainora Kornelija Macevičienė ir kiti, panaikinę neteisingus
prosovietiškai orientuotų prokurorų nutarimus ir nurodę iš naujo
tęsti bylos tyrimą. Šie teisėjai pateisino garbingą
Nepriklausomos Lietuvos teisėjo vardą, sąžiningai atstovavo
teisingumui, laikėsi priesaikos ir gynė Lietuvos Respublikos
Konstituciją.
Tačiau kitų teisėjų tikrąsias politines
nuostatas ir požiūrį į sovietinės okupacijos laikotarpį bei
atkurtą valstybingumą atskleidžiantys sprendimai teisminėse
bylose liudija, kad šioje sistemoje dirba dar nemažai ir toliau
lojalumą okupaciniam režimui išlaikiusių asmenų, net
nesistengiančių slėpti priešiškumo pasipriešinimo judėjimui ir
jo dalyviams bei jų pasiaukojamai ir didvyriškai gintai pačiai
nepriklausomos Lietuvos valstybės idėjai. Ne tik minėti vyresnieji
prokurorai, bet ir Vilniaus miesto apylinkės teismo teisėjas M.
Ražanskas atmetė rezistentų prašymą nušalinti nuo bylos tyrimo
nepasitikėjimą keliančius prokurorus, neva neįžvelgdamas
pastarųjų šališkumo ar suinteresuotumo bylos nagrinėjimo
baigtimi, nors po teismų nutarčių, kuriomis buvo naikinami šių
prokurorų sprendimai, buvo akivaizdu, kad jie nėra pajėgūs
objektyviai vertinti okupacijos laikotarpio teisėtvarkos, teismų ir
KGB veiklos. Būtent šis teisėjas, leidęs minėtiems prokurorams
tęsti tyrimą, sudarė sąlygas jį nutraukti.
Pagrindą taip
prokurorams elgtis duoda ne tik teisėjo M. Ražansko, bet ir kitų
teisėjų elgesys, kurie panašaus pobūdžio bylas nagrinėja,
vadovaudamiesi analogiškais vidiniais įsitikinimais. Antai,
Vilniaus miesto apylinkės teismo teisėjas V. Bugelevičius,
nagrinėdamas pareiškėjų skundą dėl nutraukto ikiteisminio
tyrimo 2018-07-12 teismo nutartyje nurodo, kad negauta „jokių
objektyvių duomenų, patvirtinančių, jog asmenys, dirbę KGB, TSRS
prokuratūroje, teismuose <…> būtų tyčia persekioję
nukentėjusiuosius <…>, ar viršiję jiems pavestus
įgaliojimus“. Anot teisėjo V. Bugelevičiaus, okupacijos metu
atlikti „tardymo veiksmai <…> nesudaro pagrindo
baudžiamajai atsakomybei kilti“, nes šie „veiksmai buvo
numatyti tuo metu galiojusiame Lietuvos Tarybų Socialistinės
Respublikos baudžiamojo proceso kodekse“. Teisėjo nuomone,
nenustatyta, kad „Lietuvos Katalikų bažnyčios kroniką“ kūrę,
leidę ir platinę asmenys už tokią tuo metu neleistiną veiklą
būtų buvę žudomi. O tai, kad kunigas J. Zdebskis buvo nužudytas,
– neįrodyta. Vertindamas „Lietuvos Katalikų bažnyčios
kronikos“ leidėjų (kardinolo S. Tamkevičiaus, vyskupo J.
Kaunecko ir kitų kunigų) persekiojimus, teisėjas mano, kad nėra
jokių duomenų, kad šis persekiojimas dėl jų veiklos buvo
vykdomas nuolat ar sistemingai. Teisėjo nuomone, kardinolo S.
Tamkevičiaus, vyskupo J. Kaunecko bei kitų kunigų įkalinimas ir
tremtys tikriausiai buvo vykdomi atsitiktinai, jie nebuvo
sisteminiai. Dar daugiau, minėtas teisėjas pažymi, kad nėra
nustatyta, jog už „Lietuvos Katalikų bažnyčios kronikos“
leidimą ir platinimą asmenys buvo teisiami „ir nubausti
kriminalinėmis bausmėmis be nepriklausomo ir nešališko teismo
sprendimo ar be gynybos garantijų teisme“. Taigi, anot teisėjo,
žymiausius Lietuvos rezistentus ir okupacinio pasipriešinimo
dalyvius okupacijos metu teisė NEŠALIŠKI TEISMAI, o visi teisiami
asmenys turėjo tokias pačias procesines garantijas, taip pat ir
gynybos.
Panašaus nusikaltėlius išteisinančio požiūrio
laikosi ir Vilniaus apygardos teismo teisėja A. Survilienė,
2018-08-06 teismo nutartyje (El. byla Nr. IBPS-V-1422765)
išnagrinėjusi A. Endriukaičio ir kitų rezistentų skundą dėl
minėtos 2018-07-12 V. Bugelevičiaus nutarties, nurodydama, jog
sutinka su prokurorų ir ikiteisminio tyrimo teisėjo išvadomis, kad
,,asmenys, tuo metu dirbę Valstybės saugumo komitete,
prokuratūroje, teismuose, laikydamiesi tuo laikmečiu galiojusių
įstatymų reikalavimų ir vykdydami procesinius tardymo veiksmus su
nukentėjusiaisiais, <…> procesiniai tyrimo veiksmai buvo
numatyti tuo metu galiojusiame Lietuvos Tarybų Socialistinės
Respublikos baudžiamojo proceso kodekse“.
Akivaizdu, kad minėti prokurorai ir teisėjai (V. Bugelevičius, A.
Survilienė) elgiasi taip, tarsi vis dar atstovautų prieš kelis
dešimtmečius panaikintoms okupacinėms institucijoms, netiesiogiai
patvirtindami, kad sovietmečiu nuteisti kardinolas S. Tamkevičius,
vyskupas J. Kauneckas, sesuo N. Sadūnaitė, kunigas R. Grigas ir
kiti rezistentai buvo persekiojami nepažeidžiant okupacinės
Lietuvos įstatymų. Paradoksalu, tačiau šių teisėtvarkos
pareigūnų ir teisėjų vertinimu, nuo okupacijos nukentėję
asmenys buvo nuteisti pagrįstai, kadangi juos teisė okupacinės
Lietuvos teismai, kurių verdiktai buvo skelbiami Lietuvos SSR vardu.
O tai reiškia, kad minėti prokurorai ir teisėjai (M. Ražanskas,
V. Bugelevičius ir A. Survilienė) savo išvadomis legitimavo
sovietinius teismus kaip nepriklausomus, sąžiningai vykdžiusius
okupanto sukurtus įstatymus. Vadovaujantis šia logika, tikėtina,
kad jie gali pateisinti (o gal to ir siekia) ir masinius Lietuvos
žmonių trėmimus bei daugelį okupacijos metu padarytų nusikaltimų
žmoniškumui. Pagal tokį supratimą būtų galima pateisinti ir
nacistinius karo nusikaltėlius, kurie vadovavosi nepriklausomos
nacistinės Vokietijos įstatymais.
Tačiau „Nacionalinis
susivienijimas“ atkreipia dėmesį, kad Niurnbergo tarptautinis
karinis tribunolas karo nusikaltimais kaltinamus nacistinės
Vokietijos politinius ir karinius veikėjus vis dėlto nuteisė, nors
šie taip pat teigė nesą teisiškai atsakingi už įvykdytus
nusikaltimus, nes tuo metu tik vykdė vyriausybės įsakymus ir
galiojusius teisės aktus (Tarptautinis karinis tribunolas pabrėžė,
kad „svarbiausia – ne įsakymo buvimas, bet moralinio pasirinkimo
galimybė, t. y. paklusti arba nepaklusti žmogiškumui
prieštaraujančiam įsakymui“).
Pažymėtina, kad Lietuvos
okupacijos metu padarytus nusikaltimus pateisinę prokurorai ir
teisėjai sąmoningai ar ne praleido esminę nusikalstamos Lietuvos
okupacijos ir nusikalstamų veikų, padarytų okupacijos metu, jungtį
lyg viena nepriklausytų nuo kita. Šie asmenys pamiršo, kad
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 109 straipsnis imperatyviai
nurodo, jog „Teisėjas ir teismai, vykdydami teisingumą, yra
nepriklausomi. Teisėjai nagrinėdami bylas, klauso tik įstatymo.
Teismas priima sprendimus Lietuvos Respublikos vardu“. Taigi iš
Konstitucijos 109 str. kyla būtinas reikalavimas teismui vadovautis
Lietuvos Respublikos, o ne sovietinės Lietuvos įstatymais.
Konstitucijos 110 straipsnis nustato, kad „Teisėjas negali taikyti
įstatymo, kuris prieštarauja Konstitucijai“. Galiausiai, Teismų
įstatymo 33 straipsnio 1 dalis nustato, kad „Nagrinėdami bylas,
teismai vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, šiuo ir
kitais įstatymais“. To paties straipsnio 1 dalis nustato, kad
„Teismai, nagrinėdami bylas, taiko Europos Sąjungos teisės
normas ir vadovaujasi Europos Sąjungos teisminių institucijų
sprendimais, taip pat jų prejudiciniais sprendimais Europos Sąjungos
teisės aktų aiškinimo ir galiojimo klausimais“.
Nekyla
abejonių, kad nurodyti Lietuvos teisėjai ir prokurorai
nesivadovauja nei Teismų įstatymu, nei Lietuvos Respublikos
Konstitucija, nei Europos Sąjungos teisminių institucijų
sprendimais. Pvz., Europos Žmogaus Teisių Teismas ( EŽTT) 2019 m.
kovo 12 d. sprendime byloje (peticijos Nr. 28859/16) pripažino
nacionalinių teismų išvadas, kad okupacinės Lietuvos valdžios
„kovos prieš Lietuvos gyventojus nebuvo atsitiktinės ir
chaotiškos, jomis siekta sunaikinti Lietuvos pilietinės tautos
pagrindą <…>, represijos buvo nukreiptos prieš aktyviausias
politines ir socialines Lietuvos Respublikos gyventojų grupes:
pasipriešinimo okupacijai dalyvius ir jų rėmėjus, Lietuvos
valstybės tarnautojus ir pareigūnus, visuomenės veikėjus,
inteligentus ir akademinę bendruomenę, ūkininkus, dvasininkus, šių
grupių narių šeimas“ (LR Konstitucinio Teismo 2014 m. kovo18 d.
nutarimas). Tad vien dėl šio sprendimo okupacinės valdžios
veiksmai, persekiojant disidentus kardinolą S. Tamkevičių, vyskupą
J. Kaunecką, seserį N. Sadūnaitę, kunigą R. Grigą bei kitus
pasipriešinimo okupaciniam režimui dalyvius, negali būti laikomi
teisėtais. Padarę priešingas išvadas prokurorai ir teisėjai
sąmoningai ar nesąmoningai susitapatino su okupacinio režimo
vykdytojais, nes, pripažindami okupacinės valdžios įstatymų
teisėtumą ir pateisindami šių įstatymu pagrindu vykdytus
nusikaltimus (žmonių kankinimus, tremtis ir persekiojimus), tuo
pačiu jie pateisino ir kitus okupacinės valdžios padarytus
nusikaltimus, taip pat ir okupacinės valdžios siekį sunaikinti
Lietuvos pilietinės tautos pagrindą – pasipriešinimo okupacijai
dalyvius, įskaitant tuometinės valdžios vykdytą Lietuvos
gyventojų genocidą. Tokiu būdu šie prokurorai ir teisėjai savo
veiksmais legitimavo pačią Lietuvos okupaciją.
Atkreipiame
dėmesį, kad tokį ydingą Lietuvos teisėtvarkos institucijų ir
teismų elgesį pirmiausia lemia neįvykdyta visuotinė liustracija
ir SSSR represinių struktūrų bendradarbių įslaptinimas, atvedęs
valstybę ir visuomenę į tarpusavio nepasitikėjimo, socialinės
atskirties ir susipriešinimo krizę. Daugelis SSSR represinių
struktūrų bendradarbių (arba jų palikuonys) dirba Nepriklausomos
valstybės teismuose ir šalies teisėtvarkos institucijose. Iš to
kyla neadekvatūs prokurorų ir teisėjų sprendimai, dėl to dažnai
pasitelkiama nepaaiškinamai neproporcinga represinių struktūrų
fizinė jėga prieš taikius Lietuvos gyventojus. Ši aplinkybė
lemia Lietuvos prokuratūros uždarumą nuo visuomenės, taip pat
priežastis, dėl kurių Lietuvos teismuose iki šiol nėra
visuomenės atstovų. Tai bene svarbiausia priežastis, kodėl po
penkių okupacijos dešimtmečių jau trisdešimt metų laisvoje ir
nepriklausomoje Lietuvoje žmogaus gyvybė dar netapo svarbiausia
vertybe, kaip netapo vertybe ir pats žmogus – Lietuvos
pilietis.
Būtent priešiškumas savarankiškumui ir Lietuvos
nepriklausomybei, kurį penkis dešimtmečius diegė okupacinė
valdžia, suformavo iškreiptą Lietuvos valstybės ir piliečio
santykį – jo turinys iki šiol yra grindžiamas agresija ir
neapykanta žmogui. Atgavus Nepriklausomybę, kolaboravimo su
okupantais patirtis nebuvo besąlygiškai atmesta. Dar daugiau, ji
buvo toleruojama, o šiuo metu tapo netgi itin paklausi. Šios
patirties pagrindu viešojoje erdvėje eskaluojamas žmonių
supriešinimas, o tariamų sisteminės žiniasklaidos apžvalgininkų
patyčios iš asmens orumo tapo labai pageidaujamos. Dėl to apie
daužomas Lietuvos didvyrių memorialines lentas, niekinamus
valstybingumo simbolius ir darkomas valstybei sakralias vietas
skaitytojai bei žiūrovai informuojami labai skubiai ir noriai,
tačiau delsiama skelbti arba visai neįsileidžiama informacijos
apie žmonių patriotiškumą, pagarbą Lietuvos didvyriams,
žuvusiems už nepriklausomos valstybės idealus.
Kolaboravimo patirties tiražavimu ypač suinteresuotos Lietuvai
nedraugiškos valstybės. Tad ne be jų pagalbos pastaruoju metu
intensyviai ir nuosekliai puolama lietuvių kalba, valstybės
istorinė atmintis, kuriami ją trinantys surogatai (pvz.,
neužmirštuolės Sausio 13-ąjai atminti, paplūdimys Lukiškių
aikštėje ir kt.), naikinamas žmonių bendruomeniškumas ir
reklamuojama socialinė atskirtis (prabangus nedidelės grupės
žmonių gyvenimas). Būtent kolaboravimo ir priešiškumo
savarankiškai valstybei puoselėjama sąmonė visus tris
dešimtmečius kūrė ir palaikė Lietuvoje agresyvią, priešiškumo
ir neapykantos persmelktą viešąją aplinką, kurios neištvėrę,
nebyliai protestuodami, šiandien šalį palieka šimtai tūkstančių
jos piliečių.
Tokia būklė negali ilgai ir netrukdomai tęstis.
Teisingumas yra bet kurios stabilios ir suverenios valstybės
pagrindas, o neteisingumas ir priešiškumas savo valstybei negali
būti toliau toleruojamas. Todėl „Nacionalinis susivienijimas“
reikalauja, kad Lietuvos Respublikos Prezidentas ir Seimas imtųsi
esminės valstybės teismų ir teisėtvarkos institucijų pertvarkos,
kuri turi prasidėti šiais politinę valią ir ryžtą ją
įgyvendinti patvirtinančiais parengiamaisiais veiksmais:
iš nacionalinių teismų ir teisėtvarkos institucijų turi būti pašalinti buvę SSSR represinių struktūrų, taip pat esami nedraugiškų Lietuvos valstybei specialiųjų tarnybų bendradarbiai.
atlikti išsamų ir objektyvų 2009 m. sausio 16 d. įvykių tyrimą, siekiant išaiškinti ir patraukti atsakomybėn aukšto rango politikus ir teisėsaugos institucijų pareigūnus, kurie sąmoningai sudarė sąlygas provokuoti akcijos dalyvius veiksmams, tapusiems pretekstu brutaliai susidoroti su taikiais piliečiais, susirinkusiais ginti tuometinės valdžios pažeistų ekonominių ir socialinių jų teisių.
išaiškinti ir nubausti politikus, davusius nurodymus policijai brutaliai susidoroti su taikiais gyventojais Garliavoje 2012 metais.
aiškiai ir nedviprasmiškai patvirtinti, kad buvusi mažametė mergaitė, kuri šiuo metu turėtų būti pilnametė – D. Kedytė, – yra gyva ir sveika.
atlikti objektyvų ir skaidrų pakartotinį visų ,,Garliavos bylos“ epizodų teisinį tyrimą ir užtikrinti sąžiningą, nešališką ir viešą N. Venckienės teismo procesą.
apriboti galimybę daryti profesinę karjerą teisėjams ir prokurorams, vilkinusiems nuo okupacinio režimo nukentėjusiųjų asmenų bylų nagrinėjimą arba išteisinusiems akivaizdžiai nusikaltimus padariusių sovietinio okupacinio režimo represinių struktūrų vykdytojus.
atnaujinti nuo sovietinio okupacinio režimo nukentėjusiųjų skundų nagrinėjimą dėl kardinolo S. Tamkevičiaus, vyskupo J. Kaunecko, sesers N. Sadūnaitės, kunigo R. Grigo ir kitų rezistentų persekiojimo. Šiai Lietuvai ir jos išsilaisvinimo istorijai ypač svarbiai ir sudėtingai bylai nagrinėti turi būti sudaryta išplėstinė teisėjų kolegija arba ji turi būti nagrinėjama teismo plenarinėje sesijoje, atsižvelgiant į 1945 m. rugpjūčio 8 d. Niurnbergo tarptautinio karinio tribunolo statuto nuostatas, 1946 m. gruodžio 11 d. Jungtinių Tautų organizacijos Generalinės Asamblėjos rezoliucijoje patvirtintus tarptautinės teisės principus ir EŽTT 2019 m. kovo 12 d. sprendimo byloje (peticijos Nr. 28859/16) išvadas.
Raginame Lietuvos Respublikos Prezidentą ir Seimą išslaptinti
pavardes žmonių, bendradarbiavusių su SSRS specialiosiomis
tarnybomis, iš esmės pakeičiant įstatymą dėl Lietuvos
Respublikos asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS
specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos
ir prisipažinusiųjų apsaugos.
Raginame valstybės ir valdžios
institucijas riboti Lietuvos valstybingumą griaunančius veiksnius,
stabdyti programų ir visuomeninių projektų, kurie silpnina žmonių
teisinę sąmonę, daro žalą žiniasklaidos, viešosios erdvės,
švietimo politikos ir nevyriausybinio sektoriaus formuojamam
socialiniam ir istoriniam teisingumui, finansavimą.
Nacionalinis
susivienijimas kviečia visuomenę, politines partijas, pilietines
organizacijas ir piliečius bendromis pastangomis priešintis
valstybingumą griaunančioms jėgoms, stiprinti visų valstybės
lygmenų ir visuomenės teisingumo kaip svarbiausio mūsų valstybės
išlikimo garanto suvokimą, nes jis yra neginčijamas mūsų visų
ir ateinančių kartų gerovės pamatas.
Nacionalinio Susivienijimo valdyba
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą