Spalio 2 dieną įvyko garsaus rusų
ekonomisto, finansų-kredito specialisto, dirbusio Pasaulio banke, Maskvos
tarptautinių santykių instituto profesoriaus Valentino Katasonovo
knygos „Stačiatikių ekonomikos supratimas“
prezentacija. Renginys vyko S.F.Šarapovo vardo rusų
ekonomikos draugijoje, kurios pirmininku yra knygos autorius.
Autorius pasakė, kad prieš 100-150
metų Rusija buvo stačiatikių šalimi ir knygą apie stačiatikių
ekonomikos supratimą būtų buvę daug lengviau parašyti tais
laikais. Tada atrodė, kad iki stačiatikių ekonomikos sukūrimo
visai arti. Tačiau, viskas pasibaigė 1917 metų bolševikų
revoliucija.
Sergėjus Fiodorovičius Šarapovas,
kurio garbei pavadinta mūsų draugija, jaunystėje gerbė ekonomikos
mokslus, bet, apmąstęs „jaunystės nuodėmes“, žavėjimąsi
vakarų sociologais, Marksu – visa tai tuo metu buvo aktyviai
skiepijama rusų visuomenėje, padarė išvadą, kad būtent šios
žinios formavo būsimus bombistus-revoliucionierius. Laimei, jam
neteko gyventi iki šių lūžio laikų, bet jis daug metų iki jų
prognozavo, kas gali įvykti su Rusija dėl žavėjimosi tokiomis
teorijomis.
Rusijos gyventojai, autoriaus žodžiais,
gyvena postkrikščioniškoje epochoje, ir mums lengviau suprasti,
kad iki stačiatikių ekonomikos jaunajai kartai taip pat toli, kaip
iki saulės.
Mes net nepasiekiame iki dorovinio
lygio nepaklusnios žydų tautos, kuriai Viešpats davė viso dešimt
įsakymų...
1991 metais aš apgyniau daktaro
disertaciją (habilitacinė, pagal vakarų vertinimą, A.L.), man
sukako keturiasdešimt vieneri metai ir aš sąžiningai pasakiau
sau, kad pagaliau aš galėsiu aiškintis, kas gi iš tiesų yra
ekonomikos mokslas? Atsimenu, kad dar mokymosi aukštojoje mokykloje
metu, mums, studentams, sakė, kad bet kurio mokslo atributu yra
dėsnių buvimas. Jeigu nėra dėsnių, tai nėra mokslo, o tiesiog
samprotavimai apie kažką. Aš studijavau politinę ekonomiją,
todėl žinojau, kad yra vertės dėsnis, pasiūlos ir paklausos
dėsnis, pinigų apyvartos dėsnis, poreikių sukėlimo dėsnis
(закон возвышения потребностей), o taip
pat pagrindinis kapitalizmo dėsnis... Bet kada ėmiau gilintis į
šiuos klausimus, tai supratau, kad dauguma šių dėsnių – yra
juokingi, ir jie nėra dėsniai, daugybę tokių „dėsnių“
galima atrasti pačiam, remiantis sveiku protu. Pavyzdžiui, dėsnį,
kad saulė kyla rytuose, o leidžiasi vakaruose...
Peršasi išvada, kad jeigu jokių
dėsnių nėra, tai kas lieka iš mokslo?
Po penkių metų aš padariau galutinę
išvadą, kad joks ekonomikos mokslas neegzistuoja. Bet jei tai yra
taip, tai kodėl iki šių dienų egzistuoja pats ekonomikos mokslo
institutas? Sekančius penkis metus aš mąsčiau apie tai, kam
naudinga ši situacija?
V.Katasonovas cituoja Vasilijų
Kokarevą, kuris po politinės ekonomikos paskaitų klausymo Maskvos
universitete priėjo išvados, kad tai ne tik nenaudinga, bet žalinga
ir griauna ruso sąmonę.
Toliau Valentinas Katasonovas prisimena
rusų filosofą Vladimirą Solovjovą, kurio traktate „Gėrio
išteisinimas“ („Оправдание добра“) pasakyta,
kad ekonomikos mokslas - melas.
Autoriaus nuomone, prieš Rusiją
tęsiamas karas, anksčiau jį vadino šaltuoju, dabar hibridiniu, jo
metodų arsenale informaciniai metodai – pirmoje vietoje. Kur
žodžių ir sąvokų pakeitimas – pagrindinis instrumentas. Nes
žodis – ne tik komunikacijos instrumentas, ne, tai mąstymo
instrumentas. Vyksta sąmonės perkrovimas. Žmonės žavi blizgantys
žaislai vadinami ekonomika, finansais, menedžmentu, jie praryja
dideles šių nuodų dozes ir praranda gebėjimą logiškai mąstyti.
Leidžia laiką, kad studijuoti finansinius instrumentus, bet
praranda galimybę suvokti, kaip sukurtas pasaulis visumoje.
Natūralu, kad žmogų, kuris neturi visuotinio pasaulio paveikslo,
lengviau apgaudinėti.
Net ekonomistai-patriotai mėgsta
žodžių derinį „ekonomikos augimas“. O šis žodis nieko
nereiškia. Apie tai kalbėjo daugelis vakarų ekonomistų. Tas pats
Michael Huckleberry Hudson – labai įdomus autorius, kurio darbų
niekas neišvertė į Rusų kalbą, dėl suprantamų priežasčių.
Vienintelis autorius, kuriam pavyko
„prasiveržti“ į Rusiją buvo John Perkins su knyga „Ekonominio
žudiko istorija“ („Confessions of an Economic Hitman” ).
Jis tiesiog vadina ekonomikos modelį,
kurį marksistai vadina kapitalizmu, o mes stačiatikiai tyrinėtojai,
- kainistine civilizacija, „mirties ekonomika“. Ir pasakoja apie
tai, kaip TVF konsultantai atvyksta į „kapitalizmo periferijos
šalis“ ir pradeda tenykščiai valdžiai „švilpti“ apie tai,
kad jiems reikalingas ekonominis augimas. O kam? Kodėl? Būdamas
„ekonominiu žudiku“, Perkins įsiūlo šioms šalims kreditus,
kurie joms nebuvo reikalingi. Pirmieji valstybių asmenys iš pradžių
atsisakydavo. Tuomet jiems primindavo, kas nutinka su nepaklusniais.
Pas tuos, kurie sutikdavo, atsirasdavo
„ekonomikos augimas“, matuojamas BVP augimu, bet tik kam
atitekdavo šitas prieauglis? Visų pirma transnacionalinėms
korporacijoms, kurios pelno procentus perkeldavo į ofšorus.
Augimas reikalingas palūkininkams. Aš
uždaviau trečiakursiams klausimą: „Kas yra procentas ir kam
reikalingas ekonomikos augimas šio procento sukūrimui?“ Negalėjo
atsakyti. Klausiu: „Jūs pinigų multiplikatorių studijavote?“.
Neatsako. Paaiškinu: pinigų multiplikatorius – tai pinigų
darymas iš oro, ypač didelio masto machinacijos.
Apie būtinybę siekti idealo
Stačiatikių ekonomikos niekada
nebuvo, tikėtis, kad bus sukurtas čia rojus – didelė nuodėmė,
bet negalima leisti žemėje sukurti pragarą. Tai maksimum, ką mes
galime padaryti.
Viešpats sakė, kad „Dievo karalystė
mumyse“. Kas tai per karalystė, kur? Stačiatikių ekonomikos
modelį mes matome realiame gyvenime. Pavyzdžiui, šeimoje. Tai
ūkinė ląstelė, gyvenanti pagal tam tikrus ekonominius principus.
Ten nėra piniginių-prekinių santykių, veikia aukščiausias
principas – meilė. Jokių kitų įstatymų, išskyrus Dievo
įsakymus negali būti. Gydymą reikia pradėti diagnozavus ligos
priežastį.
P.S.
P.S.
Lietuvoje įsigali velnio ekonomika,
kurią į Lietuvą atnešė šetonas, pasivadinęs „Lidl“ vardu.
Šitas nelabasis visur teplioja krikščionybės ženklą kryžių.
Šiandien apie tai parašė dienraštis
„Respublika“: Gal „Lidl“ yra velnias, kad bijo lietuviškų kryžių?
Olava Strikulienė rašo:
Prekybos tinklas „Lidl“, Kauno
senamiestyje reklamuodamas naujai atidarytą parduotuvę, nuotraukos
fone nutrynė visų matomų bažnyčių kryžius. Be krikščionybės
simbolio liko Arkikatedra Bazilika, Vytauto bažnytėlė, Jėzutų
bažnyčia. Maldos namai nuotraukose stūkso tarsi begalviai. Galėtum
pagalvoti, kad tai ne Arkikatedros, bet savivaldybės ar stoties
pastatas.
Ko išsigando
„Lidl“? Kad kryžiai ims šaudyti? O gal reikėjo paprašyti
savivaldybės, kad ūkio skyrius užsiropštų ant stogų ir tikrai
kryžius nuimtų. Kad nešmėkščiotų prieš jautrias prekybininkų
akis. Esą prekeiviai nenori išskirti jokių religinių įsitikinimų.
Stengiasi būti politkorektiški. Kad visi pirkėjai, nesvarbu, kokių
įsitikinimų, vienodai pirktų „Lidl“ sūrelius. Todėl ir
Italijoje bei Graikijoje taip pat elgiasi. Užteplioja nuotraukose
maldos namų skiriamuosius ženklus. Ir visur tepliotų. Kad kryžiai
netrikdytų arabų, pusmėnuliai - kinų ir t.t. Kad visi netrikdomi
tik pirktų, pirktų. Naujosiose žmonijos bažnyčiose, vardu
prekybos centrai.
Pabandytų taip pasielgti Jungtiniuose Arabų Emyratuose ar Turkijoje. Užterlioti mečečių pusmėnulius. Toks prekybos tinklas būtų grūste išgrūstas. Apspjaudytas ir gal net susprogdintas. Viena aišku, kad įžeistas musulmonas į tokią parduotuvę kojos nekeltų. O mes ką? Nors 77,2 proc. šalies piliečių teigia Romos katalikais esantys.
„Lidl“ elgesys yra Vakarų Europai simptominis. Užtušuoti religinius ženklus. Užtušuoti lyčių skiriamuosius požymius. Užtušuoti Europą ir europietį. Nes būti europiečiu - tai įžeisti likusį pasaulį savaime. Visiems sutūpti po nematoma burka ir lindėti kiek galima labiau užtušuotiems. Lindėti savižudiškai. Kad mūsų, europiečių, nesimatytų. Nes europietis vis dar matomas per savo kultūrinį paveldą. Įskaitant ir religinės paskirties pastatus. Na, gerai, užtušavo kryžius. Bet skirtingose religijose skiriasi ir maldos namų stogai, bokštai, kupolai. Iš jų formų taip pat galima atpažinti religijas. Tad kyla bailus ateities klausimas. Prekybiškas. Liguistas. Kaip išvengti Europoje minareto, jei jų kasmet daugės. Kaip politiškai korektiškai nepastatyti parduotuvės šalia minareto. Nes tai gali paveikti „Lidl“ sūrelio kainą. Nebūtinai didėjančia kryptimi. Galų gale, jei „Lidl“ toks korektiškas, kodėl prekiauja kiaulienos išpjovomis, vištienos šlaunelėmis bei kiaušiniais. Kiaulės vaizdas įžeis musulmoną, višta ir kiaušinis - krišnaistą. O jų ir Lietuvoje, ir Kaune taip pat esama. Tad politiškai korektiškam prekybos tinklui gali nelikti visiškai korektiškų pasaulio vietų. Nebent, prieš ateinant į rinką, prašyti vyriausybių, kad iš anksto išsprogdintų kineses, sinagogas, cerkves, bažnyčias, kirches, pagodas. Ar bent apdangstytų nepermatomu brezentu. Nes „Lidl“ tinka tik nulinio religinio lauko investicija. Galų gale, o ko lįsti į Kauno senamiestį, jei kryžiaus kaip velniai, vaiduokliai ar apsėstieji baidosi. Galima pasirinkti ir Kauno pakraštį. Kur nei žmonių, nei maldos namų nėra. Nei klientai, nei maldos namai nesipiktins.
Matome pavyzdį, kai nemokšiškas politkorektiškumas tampa tragikomedija. Prekybininkai jau žemina valstybę, kurioje pelnosi. Matome pavyzdį, kai Briuselio deklaruojamas politkorektiškumas bei religinė tolerancija, kol pasiekia primityvokus prekybininkus, suveikia kaip „sugedęs telefonas“. Kai žmonių lygybės idėją nemokšiškai ima realizuoti iniciatyvūs durniai. Savo paveiksluose, matyt, tuoj ištrins sijonuotas kaunietes ir vis dar kelnėtus kauniečius. Nes jie nepateikė „Lidl“ pažymos, kokią pasirinkę socialinę lytį.
Pabandytų taip pasielgti Jungtiniuose Arabų Emyratuose ar Turkijoje. Užterlioti mečečių pusmėnulius. Toks prekybos tinklas būtų grūste išgrūstas. Apspjaudytas ir gal net susprogdintas. Viena aišku, kad įžeistas musulmonas į tokią parduotuvę kojos nekeltų. O mes ką? Nors 77,2 proc. šalies piliečių teigia Romos katalikais esantys.
„Lidl“ elgesys yra Vakarų Europai simptominis. Užtušuoti religinius ženklus. Užtušuoti lyčių skiriamuosius požymius. Užtušuoti Europą ir europietį. Nes būti europiečiu - tai įžeisti likusį pasaulį savaime. Visiems sutūpti po nematoma burka ir lindėti kiek galima labiau užtušuotiems. Lindėti savižudiškai. Kad mūsų, europiečių, nesimatytų. Nes europietis vis dar matomas per savo kultūrinį paveldą. Įskaitant ir religinės paskirties pastatus. Na, gerai, užtušavo kryžius. Bet skirtingose religijose skiriasi ir maldos namų stogai, bokštai, kupolai. Iš jų formų taip pat galima atpažinti religijas. Tad kyla bailus ateities klausimas. Prekybiškas. Liguistas. Kaip išvengti Europoje minareto, jei jų kasmet daugės. Kaip politiškai korektiškai nepastatyti parduotuvės šalia minareto. Nes tai gali paveikti „Lidl“ sūrelio kainą. Nebūtinai didėjančia kryptimi. Galų gale, jei „Lidl“ toks korektiškas, kodėl prekiauja kiaulienos išpjovomis, vištienos šlaunelėmis bei kiaušiniais. Kiaulės vaizdas įžeis musulmoną, višta ir kiaušinis - krišnaistą. O jų ir Lietuvoje, ir Kaune taip pat esama. Tad politiškai korektiškam prekybos tinklui gali nelikti visiškai korektiškų pasaulio vietų. Nebent, prieš ateinant į rinką, prašyti vyriausybių, kad iš anksto išsprogdintų kineses, sinagogas, cerkves, bažnyčias, kirches, pagodas. Ar bent apdangstytų nepermatomu brezentu. Nes „Lidl“ tinka tik nulinio religinio lauko investicija. Galų gale, o ko lįsti į Kauno senamiestį, jei kryžiaus kaip velniai, vaiduokliai ar apsėstieji baidosi. Galima pasirinkti ir Kauno pakraštį. Kur nei žmonių, nei maldos namų nėra. Nei klientai, nei maldos namai nesipiktins.
Matome pavyzdį, kai nemokšiškas politkorektiškumas tampa tragikomedija. Prekybininkai jau žemina valstybę, kurioje pelnosi. Matome pavyzdį, kai Briuselio deklaruojamas politkorektiškumas bei religinė tolerancija, kol pasiekia primityvokus prekybininkus, suveikia kaip „sugedęs telefonas“. Kai žmonių lygybės idėją nemokšiškai ima realizuoti iniciatyvūs durniai. Savo paveiksluose, matyt, tuoj ištrins sijonuotas kaunietes ir vis dar kelnėtus kauniečius. Nes jie nepateikė „Lidl“ pažymos, kokią pasirinkę socialinę lytį.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą