Man karaimai yra ne tik
kaimynai, bet ir giminės, nes mamos vyresnioji sesuo prieš pat karą
ištekėjo už karaimo, o mano pusseserė ir pusbrolis, su kuriais
augau - karaimai iš tėvo pusės. Su karaimais bendravau nuo pat
gimimo, todėl apie juos daug ką sužinojau iš jų betarpiškai,
pažinau ne tik kaip kibinų valgytojus iš Trakų restoranų
valgiaraščio.
Koro metu karaimų vokiečiai nepersekiojo. Girdėjau
pasakojant, kad jų vyriausias dvasininkas buvo nuvykęs į Berlyną
ir Trečiojo reicho vadovybei išaiškino, kad jie neišpažįsta
Talmudo, o tik Torą, kaip ir kitos judaizmo tikėjimo atšakos -
krikščionys ir musulmonai.
JAV gyvenantis
publicistas Valdas Anelauskas rašo: „Sakoma, kad skirtumas tarp
žydų ir krikščionių yra tik tas, kad žydai savo tikėjime
remiasi Senuoju Testamentu, o krikščionys – Naujuoju. Tačiau iš
tikrųjų žydų religijoje nėra nieko aukščiau už šventąjį
Talmudą. Būtent Talmudas ir yra jų religinio mokymo pagrindas. Dar
daugiau, kaip kažkas, pamenu, taikliai apibūdino, – tai šios
tautos sielos veidrodis.
Babilono Talmudas (arba
Talmud Bavli) yra sudarytas iš 63 traktatų, kurie padalinti
skyriais, iš viso 517 skyrių, išleidžiamas aštuoniolikoje
didžiulių tomų. Esu mūsų universiteto bibliotekoje ne kartą
vartęs, yra net keli jo leidimai. Nors, kiek suprantu, pilnai visas
jis turbūt nė į anglų nė į jokią kitą kalbą net ir nėra
išverstas. Ar gal klystu? Yra čia mūsų bibliotekoje, beje, ir
žydiškas leidimas, labai jau gražiai įrištas daugiatomis,
tiesiog lyg būtų koks meno kūrinys.
Talmudo pagrindas yra
religiniai įstatymai, kurie nustato santykius tiek tarp pačių
žydų, tiek tarp žydų ir gojų (ne žydų, pagal Talmudą). Šie
talmudiniai įstatymai bei instrukcijos labai dažnai ir parodo, kad
žydai jaučiasi viršesni už visas kitas pasaulio tautas. Visiems
ne žydams apibūdinti Talmude vartojamos įvairiausios įžeidžiančios
pravardės – gojus, akumas, nocerimas, mamzerimas, koferimas,
chomorimas ir taip toliau – daugiau kaip 50 visokių pravardžių!
Iš esmės Talmudas visiškai atvirai sako, kad nežydai yra ne
žmonės, o gyvuliai (pavyzdžiui traktatas Baba Mezi’a 114b).
Rasime čia ir visokių talmudinių paaiškinimų, kur sakoma, kad
Dievas sutvėrė nežydus žmogiškam pavidale tik tam, kad žydams
nereikėtų naudotis gyvulių paslaugomis. Nežydai – tai gyvuliai
žmogaus pavidale, kurie privalo tarnauti žydams dieną ir naktį!..
Tai kodėl tada turėtume
stebėtis, kad ir „gojai“ žydams atsakė tuo pačiu? Ar tai nėra
akivaizdi priežastis, dėl ko žydų nemėgo visos nacijos, kur tik
jie gyveno, taip pat ir priežastis, dėl kurios jie buvo
persekiojami. Manau kad būtent dėl šios priežasties jau nuo
gilios senovės pasaulyje egzistuoja antisemitizmas. Pagaliau, net
pats politinio sionizmo tėvas Teodoras Herclis sakė, kad
antisemitizmas yra suprantama reakciją į žydų elgesį. Savo
dienoraštyje jis rašė: „Aš suvokiu, kad antisemitai taip
elgiasi visai teisėtai“.
Čia turbūt reikėtų
pabrėžti, rašiau aš, tuomet dalyvaudamas su Valdu Anelausku šiame
pokalbyje, ir faktą kad holokausto organizatoriai vokiečiai nelietė
tų žydų, kurie neišpažino Talmudo. Holokaustas naikino tik
Talmudo pasekėjus. Aš tokius du pavyzdžius turiu savo ir savo
žmonos giminių tarpe: tetos vyrą karaimą Leonidą Pilecką ir
žmonos senelį. Karaimų istorija puikiai išdėstyta elektroninėje
žydų enciklopedijoje. Pagal 1956 metų Izraelio įstatymus jie,
beje, turi teisę į Izraelio pilietybę. Nuo kitų judėjų jie
skiriasi būtent tuo, kad neišpažįsta Talmudo. Kitas pavyzdys –
žmonos senelis. Išsiaiškinau, kad jo mama buvo žydaitė Rachelė
Bordonaitė, o jo tėvas iš senos Lietuvos bajorų Mackevičių
giminės. Tai štai, žmonos senelio, priėmusio katalikų tikėjimą,
vokiečiai nelietė, kaip ir mano dėdės Pilecko bei kitų karaimų.
Geriausias pavyzdys –
žydas Džordžas Sorošas (Švarcas), perkrykštas, kurio ne tik kad
vokiečiai nelietė, bet jis, be to, tarnavo SS ir pardavinėjo
nacionalizuotą žydų turtą.
Talmudinės ekonomikos
etikos klausimą yra panagrinėjęs garsus rusų ekonomistas
Valentinas Katasonovas.
Talmudo, kuriame yra 613
įstatymų žydams, vertimo, kaip jau minėta, į Lietuvių kalba nėra. Aš esu iš rusų
kalbos išvertęs 100 Talmudo įsakymų, dar vadinamų „Šulchan aruch“, sudarytų rabino Josifo Karo (1488-1577), Palestinos mieste
Cafet (Šafet). „Šulchan aruch“(išvertus iš hebrajų kalbos
„Padengtas stalas“) tapo kiekvienam žydui galiojančiu juridiniu
sąvadu įstatymų, kuris žydų yra išskirtinai gerbiamas ir
visuotinai veikiantis (nepriklausomai nuo žydų gyvenamos
valstybės).
„Šulchan aruch“
(hebr. – padengtas stalas) – religinių judaizmo nuostatų
kodeksas, kurį XVI a. viduryje sudarė rabinas Juozapas Karo.
Komentarais papildė rabinas Mozė Iserles ir kiti aškenazių
mokovai. Šis kodeksas tapo pačiu populiariausiu religinės teisės
kūriniu.
Į Lietuvių kalbą aš
šį tekstą išverčiau iš rusų kalbos, pagal Aleksejaus Šmakovo
knygą „Žydiškos kalbos“ išleistą Maskvoje 1897m.
Driumonas apie karaimus
19 amžiaus pabaigos
prancūzų rašytojas Eduarda Driumonas knygoje „Žydiška Prancūzija“ (psl.10), kalbėdamas apie Vakarų ir Rytų Europos žydus, rašo:
Kažkada egzistavo
keturios šakos: sefardai, aškenaziai, pullen ir prancūziškoji.
Prancūziškoji šaka išnyko pasekoje žydų išvarymo iš
Prancūzijos.
Karaimų sekta
priskaičiuoja 500 žmonių Vilniaus ir Volynės gub., 200 Odesoje ir
apie 400 Kryme.
Karaimai nepripažįsta
Talmudo ir tiktai vadovaujasi šv. Rašto taisyklėmis. Žydų
rabinai vadina karaimus samariečiais, sadukėjais, epikuriečiais.
Jų nuomone ši sekta buvo įkurta VIII amž. Rabino Annaben-Davido,
kuris buvo Babilone pretendentu į aukštą Gaono vardą arba Reš
Gluto. Užrūstintas atsisakymo, jis neva įkūrė savo sektą.
Karaimai iš savo pusės
tvirtina, kad jų sekta egzistavo dar pirmos šventyklos laikais.
1836 metais Šachamas atsakė imperatoriui Nikolajui, kuris kalbėjo
su juo šiam važiuojant pro Trakus: „mūsų negalima kaltinti tuo,
kad mes nukryžiavome Jėzų Kristų, nes mūsų nebuvo Jaruzalėje
nuo pirmosios šventyklos sugriovimo laikų“.
Apie karaimus gana
pračiai rašo Elektroninė žydų enciklopedija rusų kalba.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą