2022-06-18

25 Peterbugo TEF. V.Putino kalba (vertimas)



https://vk.com/video-40316705_456361669

SPIEF sesijoje taip pat dalyvavo Kazachstano prezidentas Kassym-Jomart Tokayev. Kinijos Liaudies Respublikos prezidentas Xi Jinpingas ir Egipto prezidentas Abdelfattahas Sisi į auditoriją kreipėsi vaizdo pranešimais.

Šių metų forumo tema - "Naujas pasaulis - naujos galimybės".


* * *


M. Simonyan: Laba diena, jau beveik vakaras!

Jau žinote, kad kilo nedidelių techninių problemų. Ačiū Dievui, jie buvo greitai išspręsti. Dėkojame visiems, kurie taip greitai juos išsprendė.

Dėkojame dalyvavusiems.

Dėkoju mūsų vadovui Vladimirui Vladimirovičiui už tai, kad kaip visada rado laiko pasisakyti šiame forume ir papasakoti mums, kas mūsų laukia ekonomine ir ne tik ekonomine prasme.

Ačiū, Kassym-Jomart Kemelevič, kad radote laiko atvykti pas mus. Suprantame, kad tai nėra lengva. Dėkojame už jūsų paramą mūsų forumui ir šaliai, mes tai vertiname.

Mūsų laukia klausimai. Tikriausiai ne visus juos norėsite išgirsti ir ne visų jų norėsiu paklausti. Norėtume kalbėti tik apie gerus dalykus, bet vien tik geri dalykai nepadės.

Tuo tarpu aš paprašysiu jūsų, pone pirmininke, prisėsti prie tribūnos ir papasakoti, kas mūsų visų laukia. 

Ačiū.

V. Putinas: Labai ačiū.

Gerbiamasis Kassym-Jomart Kemelevič, gerbiamieji draugai, kolegos!

Norėčiau pasveikinti 25-ojo Sankt Peterburgo tarptautinio ekonomikos forumo dalyvius ir svečius.

Tai vyksta sudėtingu visai pasaulio bendruomenei metu, kai kėsinamasi į ekonomiką, rinkas ir pačius pasaulinės ekonomikos sistemos principus. Daugelis prekybos, gamybos ir logistikos ryšių, kuriuos anksčiau sutrikdė pandemija, dabar vėl išbandomi. Be to, tokios svarbios verslo sąvokos kaip verslo reputacija, nuosavybės vientisumas ir pasitikėjimas pasaulinėmis valiutomis buvo visiškai sugriautos, deja, mūsų partnerių Vakaruose, ir tai buvo daroma sąmoningai, siekiant išlaikyti pasenusias geopolitines iliuzijas.

Šiandien išdėstysiu mūsų - sakydamas "mūsų" turiu omenyje Rusijos vadovybę - požiūrį į padėtį, kurioje atsidūrė pasaulio ekonomika. Išsamiai papasakosiu apie tai, kaip Rusija veikia šioje aplinkoje ir kaip ji planuoja savo vystymąsi dinamiškai besikeičiančioje aplinkoje.

Prieš pusantrų metų kalbėdamas Davoso forume dar kartą pabrėžiau, kad vienpolės pasaulio tvarkos epocha baigėsi - noriu pradėti nuo to, nuo to neįmanoma išsisukti - ji baigėsi, nepaisant visų bandymų ją išsaugoti, bet kokiomis priemonėmis ją užkonservuoti. Pokyčiai yra natūrali istorijos eiga, nes planetos civilizacinė įvairovė, kultūrų turtingumas sunkiai dera su politiniais, ekonominiais ir kitais modeliais, kurie čia neveikia, kurie yra grubūs, be alternatyvų, primesti iš vieno centro.

Trūkumas slypi pačioje idėjoje, pagal kurią egzistuoja viena galia, nors ir stipri, su ribotu jai artimų ar, kaip sakoma, į ją įsileidžiamų valstybių ratu, o visos verslo apyvartos ir tarptautinių santykių normos, kai to prireikia, aiškinamos išimtinai tos galios interesais, kaip sakoma, dirbama viena kryptimi, žaidimas vyksta į vienus vartus. Tokiomis dogmomis paremtas pasaulis tikrai nėra tvarus.

Jungtinės Valstijos, paskelbusios pergalę Šaltajame kare, pasiskelbė Dievo ambasadoriais žemėje, kurie neturi jokių įsipareigojimų, o tik interesus, ir šie interesai paskelbti šventais. Jie tarsi nepastebi, kad pastaraisiais dešimtmečiais planetoje atsirado nauji galingi centrai, kurie tampa vis garsesni. Kiekviena jų kuria savo politines sistemas ir viešąsias institucijas, įgyvendina savo ekonominio augimo modelius ir, žinoma, turi teisę juos ginti bei užtikrinti nacionalinį suverenitetą.

Kalbame apie objektyvius procesus, išties revoliucinius, tektoninius pokyčius geopolitikoje, pasaulio ekonomikoje, technologijose, visoje tarptautinių santykių sistemoje, kur labai išauga dinamiškų, perspektyvių valstybių ir regionų, kurių interesų nebegalima ignoruoti, vaidmuo.

Pakartosiu: šie pokyčiai yra esminiai, lemiami ir neišvengiami. Ir klaidinga manyti, kad audringų permainų laikotarpiu galima, taip sakant, nuobodžiauti ir laukti, kad viskas tariamai grįš į įprastas vėžes, viskas bus kaip anksčiau. Taip nebus.

Tačiau atrodo, kad kai kurių Vakarų valstybių valdantysis elitas turi tokių iliuzijų. Jie nenori matyti akivaizdžių dalykų ir atkakliai laikosi praeities šešėlių. Pavyzdžiui, jie tiki, kad Vakarų dominavimas pasaulio politikoje ir ekonomikoje yra pastovi ir amžina vertybė. Niekas nėra amžinas.

Ir mūsų kolegos ne tik neigia tikrovę. Jie bando pasipriešinti istorijos eigai. Jie galvoja apie praėjusį šimtmetį. Jie yra savo pačių iliuzijų apie šalis, nepriklausančias vadinamajam auksiniam milijardui, nelaisvėje, visa kita laiko periferija, savo kiemu, vis dar laiko kolonija, o ten gyvenančius žmones - antrarūšiais piliečiais, nes laiko save išskirtiniais. Jei jie yra išskirtiniai, visi kiti yra antrarūšiai.

Iš čia ir nenumaldomas noras bausti, ekonomiškai sutriuškinti tuos, kurie nesilaiko reikalavimų, kurie nenori aklai paklusti. Be to, jie grubiai ir be skrupulų primeta savo etiką, požiūrį į kultūrą ir istorijos idėjas, o kartais kvestionuoja valstybių suverenumą ir vientisumą bei kelia grėsmę jų egzistavimui. Pakanka prisiminti Jugoslavijos ir Sirijos, Libijos ir Irako likimą.

Jei sukilėlio nepavyksta sučiupti ir sutramdyti, jį bandoma izoliuoti arba, kaip dabar sakoma, "atšaukti". Pasitelkiama viskas, net sportas, olimpinis judėjimas, kultūros, meno šedevrų uždraudimas vien dėl to, kad jų autoriai yra "netinkamos" kilmės.

Toks yra dabartinės rusofobijos Vakaruose ir beprotiškų sankcijų Rusijai pobūdis. Beprotiška ir, sakyčiau, beprasmiška. Jų skaičius ir jų išleidimo greitis yra neregėtas.

Skaičiavimai buvo aiškūs: sužlugdyti Rusijos ekonomiką nutraukus verslo grandines, prievarta išstumiant Vakarų bendroves iš Rusijos rinkos ir įšaldant šalies turtą, smogti pramonei, finansams ir žmonių gyvenimo lygiui.

Ji neveikė. Akivaizdu, kad tai nepavyko, tai neįvyko. Rusijos verslininkai ir valdžios institucijos dirbo profesionaliai, piliečiai buvo solidarūs ir atsakingi.

Žingsnis po žingsnio normalizavome ekonominę padėtį. Pirma, stabilizavome finansų rinkas, bankų sistemą ir prekybos tinklą. Tuomet pradėjome ekonomiką aprūpinti likvidumu ir apyvartinėmis lėšomis, kad išsaugotume įmonių ir bendrovių stabilumą, užimtumą ir darbo vietas.

Niūrios prognozės dėl Rusijos ekonomikos perspektyvų, girdėtos dar ankstyvą pavasarį, nepasitvirtino. Kartu aišku, kodėl buvo išpūsta ši propagandinė kampanija, kurioje visi tie burtai apie 200 rublių dolerio kursą, apie visos mūsų ekonomikos žlugimą - visa tai buvo ir tebėra informacinės kovos priemonė, psichologinio poveikio Rusijos visuomenei, šalies verslo sluoksniams veiksnys.

Beje, kai kurie mūsų ekspertai pasidavė tokiam išorės spaudimui ir savo prognozėse taip pat rėmėsi neišvengiamu Rusijos ekonomikos žlugimu ir kritiniu nacionalinės valiutos - rublio - susilpnėjimu.

Gyvenimas paneigė šias prognozes. Vis dėlto norėčiau pabrėžti ir akcentuoti: norėdami ir toliau sėkmingai dirbti, turime labai sąžiningai ir realistiškai vertinti situaciją, daryti nepriklausomas išvadas ir, žinoma, tikėti savo jėgomis - tai labai svarbu. Esame stiprūs žmonės ir galime susidoroti su bet kokiu iššūkiu. Kaip ir mūsų protėviai, galime įveikti bet kokį iššūkį. Tai liudija visa tūkstantmetė mūsų šalies istorija.

Praėjus vos trims mėnesiams po didžiulio sankcijų paketo, sustabdėme infliacijos šuolį. Kaip žinote, po didžiausios 17,8 proc. infliacijos dabar ji siekia 16,7 proc. ir toliau mažėja. Ekonominė dinamika stabilizuojasi, o valstybės finansai yra patikimi. Palyginsiu jį su kitais regionais. Taip, žinoma, ir mums tai yra daug. 16,7 proc. yra didelė infliacija. Turime su juo dirbti ir tai darysime, ir esu tikras, kad pasieksime teigiamą rezultatą.

Per pirmuosius penkis šių metų mėnesius federalinis biudžetas buvo įvykdytas su pusantro trilijono rublių pertekliumi, o konsoliduotas biudžetas - su 3,3 trilijono rublių pertekliumi. Vien gegužę federalinio biudžeto perteklius sudarė beveik pusę trilijono rublių, t. y. daugiau nei keturis kartus daugiau nei praėjusių metų gegužę.

Šiandien mūsų užduotis - sudaryti sąlygas gamybos skatinimui, pasiūlos vidaus rinkoje didinimui ir, subalansuotai didėjant pasiūlai, atkurti galutinę paklausą ir bankų skolinimą ekonomikai.

Jau sakiau: ėmėmės specialių priemonių įmonių apyvartinėms lėšoms papildyti. Visų pirma beveik visų sektorių įmonėms suteikta teisė atidėti draudimo įmokas už antrąjį šių metų ketvirtį. Tuo pat metu gamybos įmonės turi platesnių galimybių: jos galės pasinaudoti atidėjimu ir trečiąjį ketvirtį. Iš esmės tai yra beprocentė valstybės paskola.

Atidėtasis mokesčių kreditas nebūtinai turi būti sumokėtas iš karto. Tai galima padaryti lygiomis dalimis per 12 mėnesių nuo kitų metų birželio mėn.

Kitas. Gegužės mėn. buvo sumažinta lengvatinių hipotekos paskolų palūkanų norma. Dabar jis sudaro 9 proc. Subsidijuojamų hipotekos paskolų programa pratęsta iki metų pabaigos. Kaip jau minėjau, šios priemonės tikslas - padėti piliečiams išspręsti būsto problemas, paremti statybų ir susijusią pramonę, kurioje dirba milijonai žmonių.

Po pavasarinio šuolio palūkanų normos Rusijos ekonomikoje pamažu mažėja, o Centrinis bankas mažina pagrindinę palūkanų normą. Todėl manau, kad galima dar kartą sumažinti lengvatinių hipotekos paskolų palūkanų normą iki septynių procentų.

Bet ką noriu pabrėžti? Programa galios iki šių metų pabaigos. Tai reiškia, kad mūsų žmonės, norintys pagerinti savo gyvenimo sąlygas pagal šią programą, turėtų ja pasinaudoti iki metų pabaigos.

Didžiausios paskolų sumos taip pat nesikeis: 12 milijonų rublių Maskvai ir Sankt Peterburgui ir šeši milijonai rublių likusiems federaliniams subjektams.

Norėčiau pridurti, kad mums apskritai svarbu didinti ilgalaikių finansinių išteklių, kreditų ekonomikai prieinamumą. Artimiausiu metu, remiant verslo aktyvumą, dėmesys turėtų būti perkeltas nuo biudžetinių skatinamųjų priemonių prie rinkos sąlygomis veikiančių bankų skolinimo mechanizmų.

Šį procesą tikrai reikėtų remti. Pavyzdžiui, iš Nacionalinio turto fondo skirsime 120 mlrd. rublių "Vnešekonombanko" projektų finansavimo priemonės pajėgumams didinti. Šia priemone bus papildomai kredituojama apie pusę trilijono rublių reikalingoms iniciatyvoms ir projektams.

Kolegos!

Jau sakiau, kad ekonominis "blitzkrygas" prieš Rusiją nuo pat pradžių neturėjo jokių šansų pasisekti. Tuo pat metu sankcijų ginklas, kaip žinome, - o pastarųjų metų praktika tai puikiai rodo, - yra dviašmenis kardas. Panašią, o gal net didesnę žalą jis daro patiems ideologams ir dizaineriams.

Ir tai susiję ne tik su dabartinėmis akivaizdžiomis pasekmėmis. Žinome, kad Europos vadovai neoficialiuose pokalbiuose labai nerimauja, kad sankcijos gali būti įvestos ne tik Rusijai, bet ir bet kuriai kitai nepageidaujamai valstybei ir anksčiau ar vėliau paveikti visus, įskaitant pačias Europos Sąjungos nares ir Europos bendroves.

Kol kas iki to dar nepriėjo, tačiau Europos politikai jau sudavė savo ekonomikai rimtą smūgį - jie tai padarė patys, savo rankomis. Matome, kaip Europoje ir JAV paaštrėjo socialinės ir ekonominės problemos, kaip išaugo prekių, maisto, energijos ir benzino kainos, kaip suprastėjo europiečių gyvenimo kokybė ir pablogėjo įmonių konkurencingumas.

Ekspertų skaičiavimais, vien tiesioginiai, "apskaičiuoti" ES nuostoliai dėl sankcijų karštinės per ateinančius metus gali viršyti 400 mlrd. dolerių. Taip kainuoja nuo realybės atitrūkę ir sveikam protui prieštaraujantys sprendimai.

Šias išlaidas tiesiogiai padengia Europos Sąjungos gyventojai ir įmonės. Kai kuriose euro zonos šalyse infliacija jau viršijo 20 proc. Kalbėjau apie mūsų infliaciją, tačiau euro zonos šalys nevykdo jokių specialių karinių operacijų, o infliacija jose išaugo - kai kuriose iš jų iki 20 proc. Valstijose taip pat yra nepriimtina infliacija, kuri yra didžiausia per 40 metų.

Taip, žinoma, infliacija Rusijoje taip pat tebėra dviženklė. Tačiau mes jau indeksavome socialines išmokas ir pensijas, padidinome minimalų darbo užmokestį ir pragyvenimo išlaidas, taip apsaugodami skurdžiausius piliečius. Savo ruožtu didelės palūkanų normos leido žmonėms laikyti savo santaupas Rusijos bankų sistemoje.

Žinoma, verslo atstovams tai suprantama: aukštas pagrindinis palūkanų normos rodiklis spaudžia ekonomiką - suprantama. Tačiau daugeliu atvejų piliečiams tai yra privalumas: jie grąžino bankams nemažai pinigų už dideles palūkanas.

Tai pagrindinis skirtumas nuo ES šalių, kuriose auganti infliacija tiesiogiai mažina realias gyventojų pajamas ir mažina jų santaupas, o dabartinės krizės reiškiniai pirmiausia slegia mažas pajamas gaunančius piliečius.

Be to, tai turės rimtų ilgalaikių pasekmių Europos bendrovėms ir jų prarastai Rusijos rinkai. Rezultatas akivaizdus - pasaulinio konkurencingumo praradimas ir sisteminis Europos ekonomikos augimo tempų mažėjimas, kuris tęsis dar daugelį metų.

Visa tai tik gilina pagrindines Vakarų visuomenių problemas. Žinoma, turime pakankamai savų problemų, bet apie tai turiu kalbėti dabar, nes jie vis rodo pirštu į mus, nors patys turi pakankamai savų problemų. Apie tai kalbėjau ir Davose. Tiesioginė Europos politikų veiksmų ir šių metų įvykių pasekmė bus tolesnis nelygybės gilėjimas šiose šalyse, o tai savo ruožtu dar labiau suskaldys jų visuomenes, todėl kyla klausimas ne tik dėl gerovės lygio, bet ir dėl skirtingų šios visuomenės grupių vertybių.

Taip, šie prieštaravimai yra užglaistomi ir užglaistomi. Demokratinės procedūros, rinkimai Europoje, tiesą sakant, kartais pažiūrėkite, kas ten vyksta, kokios jėgos ateina į valdžią - viskas atrodo kaip ekranas, nes politinės partijos, kurios atrodo kaip dvynės, keičia viena kitą valdžioje. Tačiau esmė nesikeičia. Tikrieji piliečių ir nacionalinio verslo interesai vis labiau nustumiami į periferiją.

Toks atitrūkimas nuo tikrovės, nuo visuomenės poreikių neišvengiamai sukels populizmo bangą ir kraštutinių, radikalių srovių augimą, rimtus socialinius ir ekonominius pokyčius, degradaciją, o netolimoje ateityje - elito kaitą. Tradicinės partijos, kaip matote, nuolat pralaimi. Atsiranda naujų subjektų, tačiau jei jie mažai skiriasi nuo tradicinių, jie taip pat neturi daug galimybių išlikti.

Visi bandymai pridengti blogą žaidimą geru veidu, visos kalbos apie tariamai priimtinas sąnaudas vardan pseudo vienybės negali paslėpti svarbiausio dalyko: Europos Sąjunga galutinai prarado politinį suverenumą, o jos biurokratinis elitas šoka pagal svetimą dūdelę, priimdamas viską, kas jam liepiama iš viršaus, darydamas žalą savo gyventojams ir savo ekonomikai, savo verslui.

Kas dar čia iš esmės svarbu? Pasaulio ekonomikos būklės blogėjimas nėra pastarųjų mėnesių klausimas - dabar sutelksiu dėmesį į dalykus, kurie, mano nuomone, yra labai svarbūs - tai, kas vyksta, tikrai nėra pastarųjų mėnesių rezultatas. Ypač ne Rusijos Donbase vykdomos specialios karinės operacijos rezultatas. Tokie teiginiai yra akivaizdus ir sąmoningas faktų iškraipymas.

Staigus infliacijos didėjimas žaliavų ir prekių rinkose buvo faktas gerokai prieš šių metų įvykius. Pasaulis į tokią padėtį pateko dėl daugelį metų vykdytos neatsakingos vadinamojo G7 šalių makroekonominės politikos, įskaitant nekontroliuojamą emisiją ir neužtikrintos skolos kaupimą. Ir šie procesai tik paspartėjo, sustiprėjo 2020 m. prasidėjus koronaviruso pandemijai, kai prekių ir paslaugų pasiūla ir paklausa pasaulyje drastiškai sumažėjo.

Kyla klausimas: kaip su tuo susijusi mūsų karinė operacija Donbase? Tai visiškai nesusiję.

Negalėdamos ar nenorėdamos naudoti kitų receptų, pirmaujančių Vakarų ekonomikų valdžios institucijos paprasčiausiai pradėjo naudoti spausdinimo mašiną. Tokiu neišmintingu būdu jie pradėjo dengti precedento neturintį biudžeto deficitą.

Jau minėjau skaičių: per pastaruosius dvejus metus pinigų pasiūla JAV padidėjo daugiau kaip 38 proc. Anksčiau toks augimas buvo fiksuojamas dešimtmečius, tačiau dabar per dvejus metus 38 proc. - 5,9 trilijono JAV dolerių. Palyginti, tik kelios pasaulio šalys turi didesnį bendrąjį vidaus produktą.

Savo ruožtu Europos Sąjungos pinigų pasiūla per šį laikotarpį taip pat smarkiai išaugo. Jos apimtis išaugo apie 20 proc., arba 2,5 trilijono eurų.

Pastaruoju metu vis dažniau girdžiu apie vadinamąją - atsiprašau, nemėgstu čia kištis ar kaip nors minėti save, bet negaliu nepasakyti - visi girdime apie vadinamąją Putino laikų infliaciją Vakaruose. Matydamas jį vis galvoju: kam skirta ši nesąmonė - tiems, kurie nemoka skaityti ar rašyti, štai ir viskas. Žmonės, kurie bent jau moka skaityti, supranta, kas iš tikrųjų vyksta.

Rusija, mūsų veiksmai, kuriais siekiama išlaisvinti Donbasą, su tuo visiškai nesusiję. Dabartinis kainų augimas, infliacija, maisto ir degalų, benzino ir apskritai energetikos problemos yra sisteminių dabartinės JAV administracijos ir Europos biurokratijos ekonominės politikos klaidų rezultatas. Štai kur yra priežastys, ir tai viskas.

Apie mūsų operaciją pasakysiu štai ką: taip, ji turėjo tam tikros reikšmės, tačiau jos šaknys yra būtent jos klaidinga ekonominė politika. Mūsų operacijos Donbase pradžia jiems yra gelbėjimosi ratas, leidžiantis dėl savo klaidingų veiksmų kaltinti kitus, šiuo atveju Rusiją. Tačiau kiekvienas, turintis bent pagrindinį mokyklinį išsilavinimą, supranta tikrąsias dabartinės padėties priežastis.

Buvo atspausdintos didžiulės pinigų sumos, bet kas tada? Kur dingo visi šie pinigai? Akivaizdu: prekėms ir paslaugoms pirkti už Vakarų šalių ribų - štai kur plaukė šie atspausdinti pinigai. Jie tiesiogine prasme ėmė "siurbti", užgrobti pasaulines rinkas. Natūralu, kad niekas negalvojo apie kitų tautų, įskaitant skurdžiausias, interesus. Jiems liko tik tai, kas vadinama "likučiais", ir už astronomines kainas.

2019 m. pabaigoje importas į Jungtines Valstijas sudarė apie 250 mlrd. dolerių per mėnesį, o dabar jis išaugo iki 350 mlrd. dolerių. Stebėtina, kad šis padidėjimas sudarė 40 proc. - proporcingai pastarųjų metų nefinansuotam dolerio pinigų pasiūlos pumpavimui. Jie spausdino pinigus, juos dalijo ir už tuos pinigus iš trečiųjų šalių rinkų išgabeno visas prekes.

Pridursiu dar vieną dalyką: Jungtinės Amerikos Valstijos ilgą laiką buvo pagrindinė maisto produktų tiekėja pasaulio rinkai, pelnytai, iš tiesų, pelnytai didžiuojasi savo žemės ūkiu, savo ūkininkavimo tradicijomis, kurios yra pavyzdys daugeliui, beje, ir mums. Tačiau šiandien Amerikos vaidmuo labai pasikeitė. Iš grynosios maisto produktų eksportuotojos ji tapo grynąja importuotoja. Grubiai tariant, ji spausdina pinigus ir traukia prekių srautus, supirkdama maistą visame pasaulyje.

Dar didesnis prekių importo augimas pastebimas Europos Sąjungoje. Suprantama, kad šis paklausos augimas, kurio neatitinka prekių pasiūla, sukėlė deficito ir pasaulinės infliacijos bangą. Štai iš kur kyla pasaulinė infliacija. Per pastaruosius kelerius metus pasaulyje pabrango beveik viskas: žaliavos, vartojimo prekės ir ypač maistas.

Taip, žinoma, šios šalys, įskaitant Jungtines Valstijas, ir toliau importuoja, tačiau eksporto ir importo balansas jau pasikeitė į priešingą pusę: manau, kad jau dabar importuojama 17 mlrd. daugiau nei eksportuojama. Būtent tai ir yra svarbiausia.

JT duomenimis, dar šių metų vasarį pasaulinis maisto kainų indeksas buvo 50 proc. didesnis nei 2020 m. gegužę, o sudėtinis prekių indeksas per tą patį laikotarpį išaugo dvigubai.

Infliacijos audros metu daugeliui besivystančių šalių kyla pagrįstas klausimas: kodėl reikia keisti prekes į dolerius ir eurus, kurie jų akyse praranda svorį? Išvada ta, kad įsivaizduojamų subjektų ekonomiką neišvengiamai keičia realių vertybių ir turto ekonomika.

TVF duomenimis, šiuo metu pasaulyje yra 7,1 trilijono dolerių ir 2,5 trilijono eurų užsienio valiutos atsargų, o šie pinigai nuvertėja maždaug 8 proc. per metus. Tačiau jie gali būti bet kada konfiskuoti ir pavogti, jei JAV nepatinka vienos ar kitos šalies politika. Tai tapo labai realu daugeliui šalių, kurios savo užsienio valiutos atsargas laiko šiomis valiutomis.

Ekspertų vertinimu, per artimiausius kelerius metus (tai objektyvi analizė) vyks pasaulinių rezervų keitimo procesas - jų tiesiog nėra kur dėti esant tokiam trūkumui - iš vertę prarandančių valiutų į realius išteklius - tai tikrai darys kitos šalys, pavyzdžiui, maisto, energijos, kitų žaliavų. Akivaizdu, kad šis procesas dar labiau paskatins pasaulinę dolerio infliaciją.

Kalbant apie Europą, prie kainų mažėjimo neigiamai prisidėjo ir nesėkminga energetikos politika, aklas pasikliovimas atsinaujinančiais energijos šaltiniais ir momentiniu gamtinių dujų tiekimu, dėl kurio nuo praėjusių metų trečiojo ketvirčio - vėlgi gerokai anksčiau, nei prasidėjo mūsų operacija Donbase - smarkiai išaugo energijos kainos. Mes su tuo visiškai nesame susiję. Jie patys tai padarė, kainos šoktelėjo ir vėl ieško kaltininkų.

Dėl klaidingų Vakarų skaičiavimų ne tik padidėjo daugelio prekių ir paslaugų kainos, bet ir sumažėjo trąšų, ypač azoto trąšų, gaminamų iš gamtinių dujų, gamyba. Vien nuo praėjusių metų vidurio iki šių metų vasario mėnesio pasaulinės trąšų kainos padidėjo daugiau kaip 70 proc.

Deja, šiuo metu nematyti jokių ženklų, kad šios kainų tendencijos keistųsi. Priešingai, šiomis aplinkybėmis blokuojamas įmonių darbas ir trąšų tiekimo iš Rusijos ir Baltarusijos logistika. Tai dar labiau stabdo situaciją.

Nesunku nuspėti tolesnius pokyčius. Trąšų trūkumas reiškia mažesnį derlių, todėl kyla rizika, kad maisto produktų pasaulinėje rinkoje pritrūks, o tai kelia bado grėsmę, ypač skurdžiausiose šalyse, ir tai bus tik JAV administracijos ir eurobiurokratijos sąžinės reikalas.

Dar kartą kartoju, kad ši problema atsirado ne šiandien, ne per pastaruosius tris ar keturis mėnesius, ir tai tikrai nėra Rusijos kaltė, kaip kai kurie demagogai bando perkelti atsakomybę už viską, kas vyksta pasaulio ekonomikoje, mūsų šaliai.

Žinoma, galbūt mums būtų malonu girdėti, kad esame tokie galingi ir visagaliai: Vakaruose, JAV, Europoje stumiame infliaciją į dangų ir darome dar kai ką, nuo ko visi serga. Galbūt mums būtų malonu jaustis tokiais galingais, bet tai neatitinka tikrovės. Situacija brendo jau daugelį metų, ją skatino trumparegiški veiksmai tų, kurie įpratę savo problemas spręsti kitų žmonių sąskaita, kurie rėmėsi ir tebesiremia finansinės emisijos mechanizmu, kad galėtų per daug supirkinėti, stabdyti prekybos srautus ir taip didinti deficitą bei sukelti humanitarines katastrofas tam tikrose pasaulio dalyse. Norėčiau pridurti, kad iš esmės tai yra ta pati plėšikiška-kolonijinė politika, tik, žinoma, nauju pavidalu, nauju leidimu, daug subtilesnė ir rafinuotesnė. Ne iš karto akivaizdu, kas vyksta.

Dabar svarbiausias pasaulio bendruomenės uždavinys - padidinti maisto produktų tiekimą pasaulinei rinkai, taip pat patenkinti šalių, kurioms ypač trūksta maisto, poreikius.

Rusija, užtikrindama savo vidaus maisto saugumą, vidaus rinką, gali gerokai padidinti maisto produktų ir trąšų eksportą. Pavyzdžiui, kitą sezoną mūsų grūdų atsargos gali išaugti iki 50 mln. tonų.

Prioritetiniais pagrindais siuntas tieksime į tas šalis, kuriose maisto poreikis yra didžiausias ir kuriose kyla bado didėjimo pavojus. Pirmiausia kalbame apie Afrikos šalis ir Artimuosius Rytus.

Tačiau čia kyla sunkumų, kurie kyla ir ne dėl mūsų kaltės. Taip, oficialiai rusiški grūdai, maistas ir trąšos... Beje, amerikiečiai įvedė sankcijas mūsų trąšoms, po jų - europiečiai. Tada amerikiečiai juos pakėlė. Jie suprato, kur pateko. Tačiau europiečiai to nedaro. Jų biurokratija dirba kaip XVIII a. malūnas. Todėl visi supranta, kad pasielgė kvailai, bet dėl biurokratinių sumetimų sunku grįžti atgal.

Taigi, leiskite pakartoti, kad Rusija yra pasirengusi prisidėti prie pasaulinių žemės ūkio rinkų subalansavimo ir tikrai džiaugiamės, kad mūsų kolegos iš JT, kurie supranta pasaulinės maisto problemos aktualumą, yra atviri dialogui šiuo klausimu. Tokio pokalbio tema galėtų būti normalių sąlygų - logistinių, finansinių, transporto - sukūrimas, kad padidėtų Rusijos maisto produktų ir trąšų eksportas.

Kalbant apie Ukrainos maisto produktų eksportą į pasaulines rinkas - negaliu nepaminėti, kad, deja, dėl to taip pat yra daug spekuliacijų - mes nesikišame. Dėl Dievo meilės. Ne mes užminavome Ukrainos Juodosios jūros uostus. Tegul jie ją išvalo ir pašalina. Užtikrinsime šių civilinių laivų pilotavimo saugumą. Nėra jokių abejonių.

Bet apie ką mes kalbame? JAV žemės ūkio departamento duomenimis, kviečių prikuliama 6 mln. tonų, o mes - apie 5 mln. tonų. Ir dar septyni milijonai tonų kukurūzų. Štai ir viskas. Ir jei turėsite omenyje, kad pasaulyje pagaminama 800 mln. tonų kviečių, tai penki milijonai tonų pasaulinei rinkai, kaip suprantate, visiškai nieko nekeičia.

Vis dėlto yra galimybių eksportuoti, ir ne tik per Juodosios jūros uostus. Kviečiame eksportuoti per Baltarusiją - beje, tai pigiausias būdas. Per Lenkiją, Rumuniją - kiek tik norite. Yra penkios ar šešios eksporto galimybės.

Kalbama ne apie mus, o apie Kijeve valdžioje esančių žmonių adekvatumą. Leiskite jiems patiems nuspręsti, ką daryti, ir šiuo atveju bent jau jiems nevadovauja šeimininkai iš užsienio, iš užjūrio, iš vandenyno.

Tačiau yra ir kitas pavojus, kad šie grūdai bus skirti sumokėti už tiekiamus ginklus. Tada bus gana liūdna.

Brangūs draugai!

Kaip jau minėjau, šiuolaikinis pasaulis išgyvena kardinalių pokyčių epochą. Tarptautinės institucijos žlunga ir žlunga. Saugumo garantijos nuvertėja. Vakarai iš esmės atsisakė vykdyti savo ankstesnius įsipareigojimus. Pasirodė, kad neįmanoma pasiekti jokių naujų susitarimų su Vakarais.

Tokiomis aplinkybėmis, didėjančios rizikos ir grėsmių mums fone, Rusijos sprendimas vykdyti specialią karinę operaciją buvo priverstinis. Žinoma, sunku, bet būtina ir reikalinga.

Tai suverenios šalies, kuri turi besąlyginę teisę, beje, pagrįstą JT Chartija, ginti savo saugumą, sprendimas. Sprendimas, kuriuo siekiama apsaugoti mūsų piliečius, Donbaso liaudies respublikų gyventojus, kuriuos Kijevo režimas ir neonaciai aštuonerius metus vykdė genocidą ir kuriuos visapusiškai saugojo Vakarai.

Vakarai ne tik siekė įgyvendinti "antirusišką" scenarijų, bet ir aktyviai įsitraukė į Ukrainos teritorijos karinį vystymą, tiesiogine prasme pumpuodami Ukrainą ginklais ir kariniais patarėjais. Tai tęsiasi ir dabar. Tiesą sakant, niekas nekreipia dėmesio į ekonomikos vystymąsi ar ten gyvenančių žmonių gerovę; jiems tai tiesiog visiškai nerūpi, tačiau jie negailėjo ir negaili pinigų, kad sukurtų prieš Rusiją nukreiptą NATO priešakinį placdarmą rytuose, ugdytų agresiją, neapykantą ir rusofobiją.

Šiandien mūsų kariai ir pareigūnai, Donbaso milicija, kovoja, kad apgintų savo žmones. Jie gina Rusijos teisę laisvai ir saugiai vystytis kaip didelei daugianacionalinei šaliai, kuri pati priima sprendimus, sprendžia savo ateitį, remiasi savo istorija, kultūra ir tradicijomis ir atmeta visus bandymus iš išorės primesti dehumanizacijos ir moralinės degradacijos pseudovertybes.

Visos specialiosios karinės operacijos užduotys neabejotinai bus įvykdytos. Svarbiausia - mūsų karių drąsa ir didvyriškumas, Rusijos visuomenės, kurios parama suteikia jėgų ir pasitikėjimo Rusijos kariuomenei ir laivynui, susitelkimas ir gilus mūsų tikslo - sukurti ir sustiprinti stiprią suverenią valstybę Rusiją - teisingumo ir istorinio teisingumo supratimas.

Ką noriu pabrėžti? XXI a. suverenitetas negali būti dalinis, fragmentiškas. Visi jo elementai yra vienodai svarbūs, jie vienas kitą sustiprina ir papildo.

Todėl mums svarbu ne tik ginti savo politinį suverenitetą ir nacionalinę tapatybę, bet ir stiprinti viską, kas lemia ekonominį šalies savarankiškumą, finansinį, personalo ir technologinį nepriklausomumą.

Pati Vakarų sankcijų koncepcija buvo paremta klaidinga teze, kad Rusija nėra ekonomiškai nepriklausoma, kad ji yra kritiškai pažeidžiama. Jie buvo taip įsitraukę į mitų apie Rusijos atsilikimą, jos silpną padėtį pasaulio ekonomikoje ir prekyboje skleidimą, kad atrodė, jog patys tuo tiki.

Planuodami savo ekonominį "blitzkrygą", jie nepastebėjo, tiesiog ignoravo tikruosius faktus - tai, kaip pastaraisiais metais pasikeitė mūsų šalis.

Tokie pokyčiai yra mūsų planuojamo darbo kuriant tvarią makroekonominę struktūrą, užtikrinant apsirūpinimą maistu, įgyvendinant importo pakeitimo programas, kuriant savo mokėjimo sistemą ir pan. rezultatas.

Žinoma, dėl sankcijų šalis susidūrė su daugybe sudėtingų iššūkių. Kai kurios įmonės vis dar susiduria su problemomis, susijusiomis su komponentais. Mūsų įmonėms tapo neprieinami įvairūs technologiniai sprendimai. Sutriko logistika.

Tačiau, kita vertus, visa tai atveria mums naujų galimybių - dažnai apie tai kalbame, bet tai yra tikra tiesa. Visa tai skatina kurti ekonomiką, turinčią visišką, o ne dalinį technologinį, gamybinį, žmogiškąjį, mokslinį potencialą ir suverenitetą.

Žinoma, tokios sudėtingos užduoties, kaip sakoma, neįmanoma išspręsti per vieną akimirką. Būtina tęsti sistemingą darbą atsižvelgiant į ateitį. Būtent taip veikia Rusija, įgyvendindama ilgalaikius pramonės plėtros planus ir stiprindama socialinę sritį. Dabartiniai iššūkiai tik koreguoja ir tikslina šiuos planus, bet nekeičia jų strateginės krypties.

Šiandien norėčiau sutelkti dėmesį į pagrindinius principus, kuriais bus vadovaujamasi plėtojant mūsų šalį ir ekonomiką.

Pirmoji - atvirumas. Tikrai suverenios valstybės visada yra įsipareigojusios lygiateisei partnerystei ir prisideda prie pasaulinio vystymosi. Priešingai, tie, kurie yra silpni ir priklausomi, paprastai užsiima priešų paieška, ksenofobijos skleidimu arba galiausiai praranda savo tapatybę, nepriklausomybę, aklai sekdami savo siuzerenu.

Rusija - nepaisant to, kad mūsų Vakarų draugai apie tai tiesiog svajoja - niekada nepasirinks saviizoliacijos ir autarkijos kelio. Be to, plečiame ir toliau plėsime bendradarbiavimą su visais, kurie tuo domisi ir nori su mumis dirbti. Tokių žmonių yra daug, visų jų neišvardysiu. Jie sudaro didžiąją daugumą žmonių Žemėje. Visų šių šalių dabar neišvardysiu, visi apie tai žino. 

Nepasakysiu nieko naujo, jei priminsiu, kad visi tie, kurie nori toliau dirbti ir bendradarbiauti su Rusija, patiria neslepiamą JAV ir Europos spaudimą, kartais net tiesioginius grasinimus. Tačiau šis šantažas mažai ką reiškia, kai kalbame apie šalis, kurioms vadovauja tikri lyderiai, aiškiai suprantantys, kur yra kitų interesai, o kur - nacionaliniai, jų pačių ir jų žmonių interesai.

Rusija plėtos ekonominį bendradarbiavimą su tokiomis valstybėmis ir skatins bendrus projektus. Tuo pačiu metu, žinoma, bendrausime ir su Vakarų įmonėmis, kurios, nepaisant precedento neturinčio "rankų skėsčiojimo", ir toliau sėkmingai dirba Rusijos rinkoje.

Manome, kad patogios ir nepriklausomos mokėjimų nacionalinėmis valiutomis infrastruktūros sukūrimas yra tvirtas ir nuspėjamas pagrindas tarptautiniam bendradarbiavimui gilinti. Siekdami padėti mūsų šalių įmonėms užmegzti logistinius ir bendradarbiavimo ryšius, plėtojame transporto koridorius, didiname geležinkelių pajėgumus ir uostų perkrovimo pajėgumus Arkties, Rytų, Pietų ir kitomis kryptimis. Ypač Azovo ir Juodosios jūros bei Kaspijos jūros baseinuose jie taps svarbiausia Šiaurės-Pietų koridoriaus atkarpa, kuri užtikrins tvarų susisiekimą su Artimaisiais Rytais ir Pietų Azija. Tikimės, kad artimiausiu metu krovinių srautas šiuo maršrutu pradės nuolat augti.

Tačiau tarptautinė prekyba nėra vienintelis svarbus dalykas. Rusija ketina plėsti bendradarbiavimą mokslo, technologijų, kultūros, humanitarinėje ir sporto srityse remdamasi partnerių lygiateisiškumu ir pagarba. Kartu mūsų šalis sieks būti atsakinga lyderė visose šiose srityse.

Antrasis mūsų ilgalaikio vystymosi principas - mūsų priklausomybė nuo verslumo laisvių. Kiekviena privati iniciatyva, kuria siekiama naudos Rusijai, turi būti maksimaliai remiama ir jai turi būti sudarytos sąlygos įgyvendinti.

Pandemija ir dabartiniai įvykiai patvirtino, koks svarbus ekonomikoje yra lankstumas ir laisvė. Būtent privatus verslas - sunkiomis sąlygomis, bandant bet kokiomis priemonėmis stabdyti mūsų vystymąsi - įrodė, kad gali konkuruoti pasaulinėse rinkose. Prisitaikymas prie sparčiai besikeičiančios išorės aplinkos taip pat vyksta privataus verslo sąskaita. Turime užtikrinti dinamišką ekonomikos vystymąsi, žinoma, remdamiesi privačiu verslu.

Toliau mažinsime administracinę naštą. Pavyzdžiui, nuo 2016 iki 2018 m. galiojo moratoriumas planiniams mažųjų įmonių patikrinimams. Vėliau jis buvo pratęstas iš viso iki 2022 m. pabaigos. 2020 m. šis moratoriumas buvo taikomas ir vidutinėms įmonėms. Be to, beveik keturis kartus padaugėjo neplanuotų patikrinimų.

Tačiau žengėme dar toliau ir šių metų kovo mėn. atsisakėme planinių patikrinimų visų verslininkų, nepriklausomai nuo jų verslo dydžio, su viena sąlyga: jei jų veikla nesusijusi su didele rizika padaryti žalą piliečiams ir aplinkai. Todėl planuojamų patikrinimų skaičius, palyginti su praėjusiais metais, sumažėjo šešis kartus.

Kodėl apie tai taip išsamiai kalbu dabar? Esmė ta, kad įvedus patikrinimų moratoriumą, verslininkų pažeidimų skaičius - toks yra rezultatas - ne padidėjo, o sumažėjo, pažeidimų skaičius sumažėjo. Tai rodo Rusijos verslo brandą ir atsakomybę. Juos reikia motyvuoti, o ne versti laikytis normų ir reikalavimų.

Tai reiškia, kad yra visos priežastys žengti dar vieną kardinalų žingsnį į priekį: visam laikui, visam laikui atsisakyti daugumos patikrinimų visose Rusijos įmonėse, kurių veikla nėra susijusi su didele žalos rizika. Jau seniai visiems aišku, kad nereikia visų tikrinti. Į riziką orientuotas požiūris turėtų būti veiksmingas. Prašau vyriausybės per artimiausius mėnesius nustatyti konkrečius tokios reformos parametrus.

Ir štai dar vienas verslui labai opus klausimas, kuris šiandien taip pat yra mūsų nacionalinio saugumo ir ekonomikos tvarumo klausimas. Siekdami mažinti ir iki minimumo sumažinti piktnaudžiavimų ir spragų, kuriomis daromas spaudimas verslininkams, nuosekliai naikiname neaiškias baudžiamosios teisės nuostatas dėl vadinamojo ekonominio nusikaltimo sudėties.

Kovo mėn. buvo pasirašytas įstatymas, pagal kurį baudžiamoji byla verslininkams dėl mokestinių pažeidimų gali būti pradėta tik mokesčių administratoriaus teikimu - ir jokiu kitu būdu. Artimiausiu metu turėtų būti priimtas įstatymo projektas, kuriuo siekiama sutrumpinti senaties terminą už mokestinius nusikaltimus ir atsisakyti pradėti baudžiamąją bylą, kai visa mokestinė nepriemoka yra sumokėta.

Apskritai, norint dekriminalizuoti keletą vadinamųjų ekonominių nusikaltimų, reikia atsargiai, bet kruopščiai imtis veiksmų. Pavyzdžiui, susijusių su darbu be licencijos ar akreditacijos. Dabar tai labai opus klausimas dėl neteisėto mūsų Vakarų partnerių, kurie atsisako išduoti tokias licencijas, elgesio.

Tokiais atvejais mūsų valdžios institucijos neturėtų, kaip sakoma, savo rankomis pakišti Rusijos verslui baudžiamąją atsakomybę, nors mūsų verslininkai čia tikrai nėra kalti. Žinote, ką turiu omenyje. Tai puikiai supranta tie, kurie dirba mažajame versle. Licencija baigėsi, mūsų Vakarų partneriai jos nepratęsia, ką jie gali padaryti? Ar jie turėtų nutraukti veiklą? Kad ir kaip būtų, šis būdas veikia. Žinoma, būtina, kad viską kontroliuotų valstybė, bet ne trukdyti jiems dirbti.

Taip pat turėtume pagalvoti apie atsakomybės už muitų ir kitų privalomų mokėjimų nesumokėjimą ribos padidinimą. Be to, nepaisant susikaupusios infliacijos, ilgą laiką nekeitėme didelės ir ypač didelės žalos apibrėžties parametrų. Šį įstatymo neatitikimą gyvenimo realijoms tikrai reikia ištaisyti. Nuo 2016 m. iki šių dienų infliacija išaugo apie 50 proc., ir šie parametrai nebuvo pakeisti - žinoma, turime juos keisti.

Galiausiai reikia peržiūrėti suėmimo verslininkams skyrimo ir ikiteisminio tyrimo pratęsimo pagrindus. Ne paslaptis, kad labai dažnai šios nuostatos taikomos, kai nėra objektyvios būtinybės.

Dėl to įmonės priverstos sustabdyti savo veiklą arba visai ją nutraukti, kol vyksta tyrimas. Tokiu atveju, be tiesioginių nuostolių, prarastų rinkos pozicijų ir darbo vietų, kyla pavojus įmonių ir jų vadovų reputacijai.

Atkreipiu teisėsaugos institucijų dėmesį: būtina nutraukti šią praktiką. Prašau Vyriausybės kartu su Aukščiausiuoju Teismu parengti atitinkamus įstatymo pakeitimus. Prašau, kad šis darbas būtų atliktas iki šių metų spalio 1 d.

Be to, Saugumo Taryba pateikė specialią užduotį išanalizuoti situacijas, kai baudžiamosios bylos iškeliamos, bet nepasiekia teismų. Pastaraisiais metais tokių atvejų gerokai padaugėjo. Visiems aišku, kas už to slypi. Dažnai bylos pradedamos be pakankamo pagrindo arba naudojamos siekiant daryti spaudimą įmonėms ar asmenims. Rudenį šią temą aptarsime atskirai ir priimsime papildomus sprendimus dėl teisės aktų ir teisėsaugos institucijų darbo organizavimo.

Be abejo, regioninės vadovų komandos atlieka svarbų vaidmenį kuriant modernią verslo aplinką. Tradiciškai Sankt Peterburgo forume atkreipiu dėmesį į regionus, kurie padarė didelę pažangą Strateginių iniciatyvų agentūros vykdomame Nacionaliniame investicinio klimato reitinge.

Čia įvyko pokyčiai pirmajame trejetuke. Prie Maskvos ir Tatarstano, kurios ir toliau pirmauja, šiemet prisijungė Maskvos regionas. Per metus ji iš aštuntosios vietos pakilo į pirmąjį trejetuką. Tulos, Nižnij Novgorodo, Tiumenės, Novgorodo, Sachalino regionai, Sankt Peterburgas ir Baškirija taip pat yra reitingo viršuje.

Atskirai norėčiau paminėti regionus, kurie padarė didžiausią pažangą: Kurgano regionas, kuriame padidėjo 36 pozicijomis, Permės ir Altajaus kraštas - 26 pozicijomis, Ingušija - 24 pozicijomis ir Ivanovo regionas, kuriame padidėjo 17 pozicijų.

Noriu padėkoti ir pasveikinti kolegas regionuose už šį darbą.

Be abejo, federalinė vyriausybė ir regionų bei savivaldybių komandos turi skirti ypatingą dėmesį mažų miestelių ir atokių bendruomenių piliečių verslo iniciatyvoms remti. Taip pat turime sėkmingų pavyzdžių. Kalbu apie tai, kad reikia kurti programinę įrangą, kurios reikalauja žmonės, apie ekologiškų produktų ir mūsų pačių pagamintų prekių pardavimą visoje šalyje per šalies interneto platformas.

Svarbu čia kurti naujas galimybes, diegti šiuolaikines prekybos formas, įskaitant elektronines prekyvietes, kaip jau minėjau, mažinti logistikos, transporto ir kitas sąnaudas, be kita ko, pasitelkiant modernizuotus Rusijos pašto skyrius.

Taip pat turime padėti mažųjų įmonių darbuotojams, savarankiškai dirbantiems piliečiams ir pradedantiems verslininkams įgyti papildomų įgūdžių ir kompetencijų. Norėčiau paprašyti, kad į nacionalinį smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros projektą kaip specialus punktas būtų įtrauktos atitinkamos priemonės, skirtos būtent mažiems miestams, kaimui, atokioms vietovėms ir atokiems regionams.

Šiandien taip pat norėčiau kreiptis į mūsų vadovus, didelių įmonių savininkus - mūsų stambius verslininkus, vadovus.

Mieli kolegos, draugai!

Tikroji, ilgalaikė sėkmė, orumo ir savigarbos jausmas ateina tik tada, kai savo ir savo vaikų ateitį siejate su tėvyne. Ilgą laiką palaikėme ryšius su daugeliu žmonių ir žinau daugelio mūsų įmonės vadovų ir savininkų jausmus. Ne kartą iš jūsų girdėjau, kad verslas yra kur kas daugiau nei pelno siekimas, ir tai yra tiesa, tačiau keisti gyvenimą aplink save, prisidėti prie savo gimtojo miesto, regiono ir visos šalies vystymosi yra nepaprastai svarbus dalykas savirealizacijai, tarnavimo žmonėms ir visuomenei negali pakeisti niekas. Tokia yra visa gyvenimo ir darbo prasmė.

Pastarieji įvykiai tik patvirtino tai, ką sakiau visą laiką: patikimiau būti namuose. Tie, kurie nenorėjo išgirsti šios akivaizdžios žinios, Vakaruose prarado šimtus milijonų, o gal net milijardus dolerių - štai kaip pasirodė tariamai saugus kapitalo prieglobstis.

Dar kartą norėčiau pasakyti savo kolegoms, įskaitant tuos, kurie yra auditorijoje, ir tuos, kurių šiandien čia nėra: prašau nesišlapinti ant senų grėblių. Mūsų šalis turi didžiulį potencialą, o užduočių, kurias reikia atlikti, netrūksta. Investuokite čia, investuokite į naujų įmonių ir darbo vietų kūrimą, plėtokite turizmo infrastruktūrą, remkite mokyklas, universitetus, sveikatos priežiūrą ir socialinę sritį, kultūrą ir sportą. Žinau, kad daugelis tai daro, žinau - tiesiog noriu tai dar kartą pabrėžti.

Taip savo misiją suprato Bachrušinai ir Morozovai, Ščiukinai ir Riabušinai, Akčiurinai ir Galejevai, Apanajevai ir Macejevai, Mamontovai, Tretjakovai, Arsanovai, Dadaševai ir Hadžijevai. Daugybė rusų, totorių, buriatų, čečėnų, dagestaniečių, jakutų, osetinų, žydų, armėnų ir kitų pirklių ir verslininkų šeimų nepaliko įpėdinių ir visiems laikams įrašė savo vardą į mūsų šalies istoriją.

Beje, norėčiau pabrėžti dar kai ką. Įpėdiniams, galimiems kapitalo paveldėtojams, niekas nežino, kas svarbiau: ar paveldėti pinigai ir turtas, ar geras protėvių vardas ir tarnystė savo šaliai. Niekas to neiššvaistys, atsiprašau už prancūzišką akcentą, niekas to neišgers.

O tai, kas liks būsimoms įpėdinių kartoms, jų geras vardas liks jiems visiems laikams. Ir jie tikrai paveldės tai iš kartos į kartą, tai padės jiems, palaikys juos gyvenime, padarys juos stipresnius nei pinigai ar turtas, kurį jie gali paveldėti.

Gerbiami kolegos!

Trečiasis mūsų ilgalaikės plėtros principas - atsakinga ir subalansuota makroekonominė politika. Daugeliu atvejų būtent ši politika padėjo mums atlaikyti precedento neturintį sankcijų spaudimą. Tačiau kartoju, kad ši politika mums svarbi ne tik siekiant reaguoti į dabartinius iššūkius, bet ir ilgalaikėje perspektyvoje. Nekartosime nelaimingos mūsų Vakarų kolegų patirties, kurie įsuko infliacijos spiralę ir išbalansavo savo finansus.

Mūsų tikslas - ateinančiais metais stabiliai plėtoti ekonomiką, mažinti infliacijos naštą gyventojams ir įmonėms ir vidutiniu bei ilguoju laikotarpiais pasiekti 4 proc. infliacijos tikslą. Beveik pradėjau nuo infliacijos ir norėjau tai pasakyti dabar: keturi procentai yra mūsų likęs tikslas.

Jau nurodžiau vyriausybei parengti pasiūlymus dėl naujų biudžeto taisyklių. Jos turėtų užtikrinti fiskalinės politikos nuspėjamumą ir sudaryti sąlygas kuo geriau pasinaudoti užsienio ekonomine padėtimi. Visa tai reikalinga siekiant sustiprinti ekonomikos augimo pagrindą, išspręsti infrastruktūros ir technologijų problemas, o tai yra piliečių gerovės didinimo pagrindas.

Taip, kai kurios pasaulio rezervinės valiutos dabar yra savižudiškos, tai akivaizdu, bet kokiu atveju jų savižudiškos tendencijos yra akivaizdžios. Žinoma, šiandien nėra prasmės jais "sterilizuoti" mūsų pinigų pasiūlą. Tačiau pagrindinis principas - išlaidauti atsižvelgiant į tai, kiek uždirbome - išlieka, ir niekas jo nepanaikino. Mes tai suprantame.

Ketvirtasis mūsų vystymosi principas yra socialinis teisingumas. Ekonomikos augimas, verslo iniciatyvos, pramonės galimybės ir šalies mokslinis bei technologinis potencialas turi turėti stiprų socialinį poveikį. Dėl šios raidos nelygybė turi mažėti, o ne didėti, kaip yra kai kuriose kitose šalyse. Atvirai kalbant, mes taip pat nesame šių iššūkių nugalėtojai, mums dar reikia išspręsti daugybę klausimų ir problemų.

Skurdo ir nelygybės mažinimas reiškia vidaus produktų paklausą visoje šalyje, o tai reiškia, kad reikia mažinti regionų potencialo atotrūkį, kurti naujas darbo vietas būtent ten, kur jų labiausiai reikia, ir apskritai sudaryti sąlygas tolesniam ekonomikos vystymuisi.

Norėčiau pabrėžti, kad teigiama piliečių realiųjų pajamų dinamika ir skurdo mažėjimas yra pagrindiniai valdžios institucijų ir visos valstybės veiksmingumo rodikliai. Nepaisant visų objektyvių sunkumų, šiais metais būtina pasiekti apčiuopiamų rezultatų, ir Vyriausybė užsibrėžė tokį tikslą.

Pasikartosiu, kad ypač remiame pažeidžiamiausias piliečių grupes: pensininkus, šeimas su vaikais, taip pat tuos, kurie atsidūrė sunkioje padėtyje.

Kasmet pensijos didinamos sparčiau nei infliacija. Šiais metais jos buvo padidintos du kartus, iš jų nuo birželio 1 d. - dar dešimčia procentų.

Minimalus darbo užmokestis taip pat buvo padidintas dešimčia procentų kartu su pensijomis, taip pat pragyvenimo išlaidomis, kurios susijusios su daugeliu kitų socialinių išmokų ir pašalpų; atitinkamai jos taip pat turi būti padidintos, o tai tiesiogiai paveiks maždaug 15 milijonų žmonių pajamas.

Pastaraisiais metais sukūrėme visapusišką paramos sistemą nepasiturinčioms šeimoms su vaikais. Moterys gali gauti valstybės pagalbą nuo ankstyvosios nėštumo stadijos iki vaikui sukaks 17 metų.

Žmonių gerovė ir klestėjimas yra svarbiausi demografinės raidos veiksniai, o čia padėtis yra labai sudėtinga, nes demografinės bangos yra neigiamos. Balandžio mėnesį Rusijoje gimė mažiau nei šimtas tūkstančių vaikų, t. y. beveik 13 proc. mažiau nei 2020 m. balandį.

Prašau Vyriausybės nuolat stebėti, kaip plėtojamos papildomos paramos šeimoms su vaikais priemonės. Jie turi būti kardinalūs, atitinkantys ypatingo demografinio iššūkio, su kuriuo susiduriame, mastą.

Rusijos ateitis - šeima su dviem, trimis ar daugiau vaikų. Todėl turėtume kalbėti ne tik apie tiesioginę finansinę paramą, bet ir apie sveikatos priežiūros ir švietimo sistemą bei visas sritis, kurios lemia šeimų, auginančių vaikus, gyvenimo kokybę, ir jas koreguoti.

Šiai problemai spręsti skirta nacionalinė socialinė iniciatyva, kurią kartu įgyvendina regioninės grupės ir ASI. Rudenį įvertinsime šio darbo rezultatus ir apibendrinsime gyvenimo kokybės įvertinimą regionuose, kad geriausią praktiką ir patirtį būtų galima pritaikyti visoje šalyje.

Kitas penktasis principas, kuriuo Rusija grindžia savo ekonominę politiką, yra sparti infrastruktūros plėtra.

Jau padidinome tiesiogines biudžeto išlaidas transporto arterijoms stiprinti. Kitais metais bus pradėtas įgyvendinti plataus masto federalinių ir regioninių kelių tinklo tiesimo ir remonto planas. Per penkerius metus ne mažiau kaip 85 proc. jos ilgio turi atitikti standartus.

Aktyviai naudojame tokią naują priemonę kaip infrastruktūros biudžeto paskolos. Tokias paskolas galima gauti 15 metų, o palūkanų norma yra 3 proc. Jau minėjau, kad jų paklausa pasirodė esanti daug didesnė, nei iš pradžių planavome. Regionuose yra daug gerai parengtų ir perspektyvių projektų - negalime atidėti jų įgyvendinimo pradžios. Dar svarstysime, ką daryti su šia paramos priemone. Vakar vakare vis dar diskutavome apie tai. Bet kokiu atveju dabar galiu pasakyti tik tiek, kad šis įrankis veikia patikimai.

Atskiras klausimas - būsto ir komunalinių paslaugų sektoriaus modernizavimas. Čia susikaupė daug problemų. Į šią pramonę nuolat investuojama nepakankamai - jos vertė siekia 4,5 trilijono rublių. Reikia pakeisti daugiau kaip 40 proc. tinklų. Tai lemia mažą efektyvumą ir didelius nuostolius. Tuo pat metu kasmet apie 3 proc. tinklų susidėvi ir sunyksta, o ne daugiau kaip 2 proc. jų pakeičiami naujais, taigi problema kasmet vis didėja.

Siūlau sutelkti išteklius ir pradėti išsamią būsto ir komunalinių paslaugų sektoriaus modernizavimo programą bei suderinti ją su kitais infrastruktūros plėtros ir būsto fondo kapitalinio remonto planais. Tikslas - iš esmės pakeisti padėtį ir nuosekliai mažinti pasenusių tinklų dalį, kaip tai darome perkeldami sugriuvusius būstus ir remontuodami kelius. Kitą savaitę vyksiančiame Valstybės tarybos prezidiumo posėdyje su valdytojais išsamiai aptarsime būsto ir statybos sektoriaus klausimus.

Be to, siūlau skirti daugiau lėšų projektams, kuriais siekiama sukurti patogią miesto aplinką mažuose miesteliuose ir istorinėse gyvenvietėse. Ši programa mums puikiai veikia. Siūlau 2023-2024 m. šiems projektams kasmet papildomai skirti po dešimt milijardų rublių.

Papildomos lėšos bus skirtos miestų atnaujinimui Tolimuosiuose Rytuose. Prašau Vyriausybės numatyti tam specialius limitus, kurie būtų infrastruktūros biudžeto paskolų, būsto ir komunalinių paslaugų sektoriaus modernizavimo, taip pat kitų plėtros programų dalis.

Neabejotinas mūsų prioritetas - visapusiškas kaimo vietovių vystymas. Kaime dirbantys žmonės, kurie maitina šalį ir, kaip dabar akivaizdu, didžiąją pasaulio dalį, turėtų gyventi patogiomis ir padoriomis sąlygomis. Todėl prašau Vyriausybės skirti papildomų lėšų pagrindinei programai. Žemės ūkio produktų pardavimo eksporto muitai gali tapti finansiniu šaltiniu. Tai nuolatinis šaltinis. Žinoma, jis gali svyruoti, bet bus nuolatinis.

Kartu siūlyčiau išplėsti kaimo kultūros namų, taip pat regioninių ir savivaldybių teatrų bei muziejų atnaujinimo ir modernizavimo programas, 2023 ir 2024 m. tam skiriant po šešis milijardus rublių.

Tai, ką ką tik pasakiau kultūros srityje, yra labai reiklus ir svarbus žmonėms dalykas. Pateiksiu visai neseną pavyzdį: per Darbo didvyrio medalių įteikimo ceremoniją vienas iš apdovanotųjų, Vladimiras Afrikanovičius Michailovas iš Jakutijos, tiesiogiai paprašė padėti pastatyti kultūros centrą jo gimtajame kaime. Žinoma, tikrai tai padarysime. Tačiau tai, kad apie ją kalbama visais lygmenimis, rodo, kad ji labai paklausi.

Taip pat šiek tiek nukrypsiu, nes dabar, prasidėjus vasarai - tradiciniam atostogų sezonui Rusijoje, tai labai tinkama.

Kasmet vis daugiau turistų siekia aplankyti gražiausias mūsų šalies gamtos vietas: nacionalinius parkus, laukinės gamtos draustinius, rezervatus. Manoma, kad šiemet turistų srautas viršys 12 mln. žmonių. Svarbu, kad valstybės institucijos, verslininkai ir turistai žinotų, kas šiose teritorijose leidžiama ir kas ne, kur galima statyti turizmo objektus, o kur griežtai draudžiama, kur kyla pavojus unikalioms ir jautrioms ekosistemoms.

Valstybės Dūma jau svarsto įstatymo projektą, kuriuo siekiama reglamentuoti turizmą ypač saugomose teritorijose ir sukurti civilizuotą tokios veiklos sistemą.

Šiuo atžvilgiu norėčiau atkreipti dėmesį į tai, kad visi čia priimami sprendimai turi būti apskaičiuoti ir pasverti, į juos turime žiūrėti rimtai.

Ypač norėčiau paminėti Baikalo ežero gelbėjimo ir išsaugojimo užduotį. Visų pirma į jį orientuotas unikalus Baikalsko miesto komplekso plėtros projektas, kuris turi tapti apgalvoto, ekologiškai orientuoto valdymo pavyzdžiu.

Uždavinys - ne tik pašalinti Baikalsko celiuliozės ir popieriaus fabriko veiklos daromą žalą gamtai, bet ir pakelti miestą į iš esmės kitokį gyvenimo lygį ir paversti jį Rusijos ekologinio turizmo vizitine kortele. Projektas turi būti įgyvendinamas naudojant pažangiausias technologijas, aplinkai nekenksmingus energijos šaltinius.

Apskritai plėtosime švarias technologijas, kad pasiektume savo įmonių ekologinio modernizavimo tikslus ir sumažintume į atmosferą išmetamų kenksmingų teršalų kiekį, ypač dideliuose pramonės centruose. Taip pat toliau dirbsime su uždaro ciklo ekonomikos projektais, ekologiškais projektais ir klimato išsaugojimu, kaip išsamiai aprašiau praėjusiais metais vykusiame forume.

Šiuo atžvilgiu šeštasis, mano nuomone, mūsų darbą vienijantis tarpsektorinis vystymosi principas yra siekti tikro technologinio suverenumo, kuriant integruotą ekonomikos vystymosi sistemą, kuri, kalbant apie svarbiausius komponentus, būtų nepriklausoma nuo užsienio institucijų. Visas gyvenimo sritis turime kurti kokybiškai nauju technologiniu lygiu ir tuo pat metu būti ne tik kažkieno sukurtų sprendimų naudotojai, bet ir turėti technologinius raktus naujos kartos prekėms ir paslaugoms kurti.

Pastaraisiais metais daug dėmesio skyrėme importo pakeitimui, pasiekėme sėkmės daugelyje sričių: žemės ūkio sektoriuje, vaistų, medicinos įrangos gamyboje, gynybos pramonėje ir daugelyje kitų sričių.

Tačiau, ir tai norėčiau pabrėžti, visuomenėje vyksta daug diskusijų apie tai, importo pakeitimas nėra panacėja ar radikalus sprendimas. Jei tik kartojame kitus, jei bandome pakeisti kitų produktus, net jei jie yra aukščiausios kokybės kopijos, rizikuojame būti pasivyti, o turime būti vienu žingsniu priekyje, kurti savo konkurencingas technologijas, produktus ir paslaugas, kurios gali tapti naujais pasauliniais standartais.

Priminsiu, kad Sergejus Pavlovičius Koroliovas ne kopijavo ir iš dalies tobulino užgrobtą raketinę techniką, o pažvelgė į ateitį ir pasiūlė unikalią paketinę raketos R-7 kūrimo schemą, atvėrė žmonijai kelią į kosmosą, iš tiesų nustatė standartą visam pasauliui ir ateinantiems dešimtmečiams.
Būtent taip savo laiku dirbo daugelio sovietinių mokslinių programų kūrėjai, o dabar, remdamiesi tokiu pagrindu, mūsų projektuotojai oriai žengia į priekį. Jų dėka Rusija turi hipergarsinius ginklus, kurie neturi analogų pasaulyje. "Rosatom" pirmauja branduolinių technologijų srityje ir kuria branduolinių ledlaužių laivyną. Daugelis Rusijos dirbtinio intelekto ir didelių duomenų apdorojimo sprendimų yra geriausi pasaulyje.

Vėlgi, technologinė plėtra yra kompleksinė tendencija, kuri lems ne tik dabartinį dešimtmetį, bet ir visą XXI amžių. Kitame Strateginės plėtros tarybos posėdyje išsamiai aptarsime naujos technologinės ekonomikos - technoekonomikos - kūrimo temą. Yra daug temų diskusijoms ir, svarbiausia, valdymo sprendimams priimti. Turiu omenyje inžinerinio švietimo plėtrą ir mokslo pasiekimų perkėlimą į realiąją ekonomiką, suteikiant finansinių išteklių sparčiai augančioms aukštųjų technologijų įmonėms. Taip pat aptarsime kompleksinių technologijų plėtrą ir skaitmeninės transformacijos projektų pažangą tam tikrose pramonės šakose.

Norėčiau pabrėžti, kad, žinoma, neįmanoma pagaminti visko ir visko, ir tai nėra būtina. Tačiau turime turėti visas svarbiausias technologijas, kad prireikus per trumpą laiką galėtume patys pradėti gaminti bet kokį produktą. Tai padarėme, kai greitai užtikrinome vakcinų nuo koronaviruso gamybą, o dabar pradėjome gaminti daug kitų produktų ir paslaugų.

Pavyzdžiui, iš Rusijos rinkos pasitraukus nesąžiningiems KAMAZ partneriams, jų nišą dabar užima vietinės bendrovės. Kalbame apie komponentų tiekimą ne tik tradiciniams gamyklos modeliams, bet ir perspektyvioms serijoms - tolimųjų reisų, transporto ir sunkiosioms transporto priemonėms.

Taip pat norėčiau paminėti kortelių mokėjimo sistemą "Mir", kuri sėkmingai pakeitė "Visa" ir "MasterCard" vidaus rinkoje ir dabar plečia savo geografinę aprėptį, palaipsniui įgaudama tarptautinį pripažinimą.

Kitas pavyzdys - Sankt Peterburgo traktorių gamykla. Buvęs jos užsienio partneris atsisakė parduoti variklius ir teikti garantinį aptarnavimą. Kas padėjo? Jaroslavlio ir Tutajevo variklių gamintojai: jie pradėjo tiekti savo variklius. Todėl Sankt Peterburgo traktorių gamykloje šių metų kovo-balandžio mėn. žemės ūkio technikos gamyba buvo rekordinė - ne sumažėjo, o rekordiškai išaugo.

Esu įsitikinęs, kad tokios teigiamos praktikos ir sėkmės istorijų bus vis daugiau ir daugiau.

Kartoju: Rusija turi žmogiškųjų, mokslinių ir technologinių išteklių, kad galėtų įvaldyti produktus, kurie dabar turi didelę paklausą, įskaitant buitinę ir statybinę įrangą, pramonės ir paslaugų įrangą.

Šiandienos uždavinys - per trumpą laiką padidinti pajėgumus ir įrengti reikiamas linijas. Vienas iš svarbiausių klausimų - patogi aplinka įmonėms, taip pat galimybė naudotis parengtomis gamybos vietomis.

Prašau Vyriausybės iki rudens pateikti pagrindinius naujojo pramoninių klasterių veiklos būdo parametrus. Kas čia svarbu?

Pirmoji - finansavimas. Tokiuose klasteriuose pradėtiems projektams turi būti suteiktas ilgalaikis kreditas už prieinamą kainą ne ilgesniam kaip dešimties metų laikotarpiui, o metinė palūkanų norma turi būti ne didesnė kaip septyni procentai rublių. Visus šiuos klausimus aptarėme, taip pat ir su mūsų ekonominiu bloku. Visi sutinka ir mes tai padarysime.

Antrasis dalykas - mokesčiai. Būreliuose turime užtikrinti nedidelį numatomų nuolatinių mokesčių, įskaitant draudimo įmokas, lygį.

Trečias dalykas - remti gamybą pradiniame, ankstyvajame etape, formuojant užsakymų paketą, įskaitant subsidijų teikimą tokių įmonių gatavai produkcijai pirkti. Klausimas nėra paprastas, tačiau manau, kad subsidijų reikės. Jie reikalingi rinkai užtikrinti. Turime tai išspręsti ramiai.

Ketvirta, reikia supaprastinti administravimą, įskaitant minimalius patikrinimus arba jų nebuvimą, ir užtikrinti patogią mokesčių ir muitų kontrolę įmonėms.

Penkta, ir, ko gero, svarbiausia, turime sukurti mechanizmus, kurie užtikrintų ilgalaikę paklausą naujiems inovaciniams produktams, kurie dar tik patenka į rinką. Norėčiau atkreipti Vyriausybės dėmesį į tai, kad toks lengvatinis režimas ir atitinkami pramonės klasteriai turi būti pradėti kurti jau nuo 2023 m. sausio 1 d.

Šiuo klausimu norėčiau pasakyti. Tiek nauji, tiek esami pramonės augimo taškai turėtų pritraukti mažąsias įmones, įtraukti jas į savo orbitą. Kartu verslininkui, mažoms organizacijoms svarbu matyti horizontą, suprasti perspektyvas.

Todėl, žinoma, prašau vyriausybės kartu su MVĮ korporacija [Federalinė mažųjų ir vidutinių įmonių plėtros korporacija] ir mūsų didžiausiomis įmonėmis pradėti taikyti ilgalaikių sutarčių tarp įmonių, kuriose dalyvauja valstybė, ir mažųjų bei vidutinių įmonių priemonę. Tokiu būdu tokių įmonių produktų paklausa bus užtikrinta daugelį metų į priekį, o tiekėjai galės drąsiai kurti naują arba plėsti esamą gamybą, kad patenkintų šį užsakymą.

Norėčiau pridurti, kad jau gerokai sutrumpinome pramoninių objektų statybos laiką ir panaikinome nereikalingas apsunkinančias procedūras, tačiau dar daug ką reikia nuveikti ir galima tobulinti. Pavyzdžiui, gamybinių patalpų statyba nuo nulio vis dar užtrunka nuo pusantrų iki trejų metų, o didelės skolinimosi palūkanos vis dar stabdo paruoštų patalpų įsigijimą.

Todėl siūlau pradėti taikyti iš esmės naują priemonę - pramoninę hipoteką, kad šalies įmonės galėtų greitai įdiegti reikiamus produktus. Kalbu apie lengvatines ilgalaikes paskolas su penkių procentų metine palūkanų norma. Tokias paskolas galės gauti įmonės, kurios planuoja pirkti gamybai paruoštus plotus. Prašau Vyriausybės nedelsiant suderinti visas detales su Rusijos bankų sektoriumi, kad pramoninės hipotekos schema artimiausiu metu pradėtų veikti visu pajėgumu.

Brangūs draugai!

Pasaulinės ekonomikos, finansų ir tarptautinių santykių pokyčių greitis ir mastas vis didėja. Globalizacijos atmetimas ir daugiapolio augimo modelio pasirinkimas tampa vis ryškesnis. Žinoma, naujosios pasaulio tvarkos formavimasis, gimimas yra sudėtingas procesas. Vis dar susidursime su daugybe iššūkių, rizikos ir veiksnių, kuriuos šiandien sunku net numatyti ir nuspėti.

Tačiau akivaizdu, kad naujosios pasaulio tvarkos turinio taisykles nustatys stiprios, suverenios valstybės - tos, kurios neina kažkieno jau nustatyta trajektorija. Tik stiprios ir suverenios valstybės gali turėti įtakos naujai besiformuojančiai pasaulio tvarkai arba yra pasmerktos tapti arba likti bejėgėmis kolonijomis.

Reikia stengtis eiti į priekį, keistis, pajusti laiko dvelksmą ir parodyti nacionalinę valią bei ryžtą tai daryti. Rusija įžengia į ateinančią galingos suverenios šalies erą. Mes tikrai pasinaudosime milžiniškomis naujomis galimybėmis, kurias mums atvėrė laikas, ir tapsime dar stipresni.

Dėkojame už dėmesį.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą